Andy78 skrev:
50+ boende är utmärkt.
Även om det finns regler och respekt så finns det dom som ska gnälla på allt.
Att man hör folk sitta och prata och skratta på uteplatsen balkonen i sommarnatten kl 23-24 eller tom lite mer gå inte att missa om man har dörren öppen.
Och många får detta till "vilda fester"
Sen kan man ju vara en nitisk orförande och försöka få folks bostadsrätt förverkad pga men det blir nog svårt.

Det finns dom som inte stör sig, dom som blir störda, och sedan dem som blir störda på allt så fort det är ljud efter kl 22, de sistnämna kankse inte borde bo i lägenhet oavsett bostadsrättsform.
Ett klassiskt exempel på att det alltid är någon annans fel. Om någon stör sig på att jag har fest så är det deras fel.

Tillhör du den söndercurlade 80-talistgenerationen?

zenobia skrev:
Ett klassiskt exempel på att det alltid är någon annans fel. Om någon stör sig på att jag har fest så är det deras fel.

Tillhör du den söndercurlade 80-talistgenerationen?
Hur får du det till "alltid någon annans fel"?
Jag bara talar om hur det kan vara när man bor i lägenhet.

"Tillhör du den söndercurlade 80-talistgenerationen?"
Nej det gör jag inte.

Hur bor du själv, pensionärsboende, lägenhet, villa?

nikasp
Men du förstår inte att alla har rätt att sova i sitt hem? Du bör vända på ditt resonemang så att om man stör sina grannar så bör man kanske inte bo i flerbostadshus. Har haft några sådana ärenden uppe i styrelsen. En kvinna med finaste lägenheten på Kungsholmen hade otur att hamna mellan en 30-årig partypingla som sket i grannarna och en lätt alkoholiserad kvinna som dels levde om för sent och kunde få för sig att dammsuga mitt i natten. Det löste sig efter några skarpa brev och tillsägningar från styrelsen. Sin granne sket de i. Jag tycker att det är bättre att störmomenten flyttar än den som störs. Men då är jag 40+ och rätt ordentlig av mig. Nog har jag haft party sent med det går ju inte att leva rövare mitt i natten.

Andy78 skrev:
Hur får du det till "alltid någon annans fel"?
Jag bara talar om hur det kan vara när man bor i lägenhet.

"Tillhör du den söndercurlade 80-talistgenerationen?"
Nej det gör jag inte.

Hur bor du själv, pensionärsboende, lägenhet, villa?

Nu läste du rader som inte finns, klart att alla har rätt att sova i sitt hem, men jag menar att de finns de som stör sig på allt så fort det inte är knäpptyst efter 22:00

Intressant hur stördes andra av dammsugandet , var det ljudet i sig eller av att hon flyttade möbler?

nikasp
Kommer inte ihåg men en normal människa tänker till innan man börjar dammsuga kl 02 en vardagsnatt. Ej så tyst funkishus med hårda fiskbensparkettgolv. Jag skulle knappast kunna sova om grannen drar runt på dammsugaren ovanpå mitt tak. Nu bor jag i en helt ny BR där väggar och tak är extremt tjocka och tysta men så är inte många hus.

Andy78 skrev:
Nu läste du rader som inte finns, klart att alla har rätt att sova i sitt hem, men jag menar att de finns de som stör sig på allt så fort det inte är knäpptyst efter 22:00

Intressant hur stördes andra av dammsugandet , var det ljudet i sig eller av att hon flyttade möbler?

nikasp skrev:
Kommer inte ihåg men en normal människa tänker till innan man börjar dammsuga kl 02 en vardagsnatt. Ej så tyst funkishus med hårda fiskbensparkettgolv. Jag skulle knappast kunna sova om grannen drar runt på dammsugaren ovanpå mitt tak. Nu bor jag i en helt ny BR där väggar och tak är extremt tjocka och tysta men så är inte många hus.
Tänka till får man ju göra i allt man gör, har själv dammsugit kl 1,2 på natten dock ej golvet tror inte någon hör något eftersom grannen säkerligen hade klagat, men jag bukar stänga balkondörren så man inte väcker hela gården.

Tänkte på ursprungsfrågan.
Är det någon som sitter suttit i en styrelse och lyckats få bostadsrätten för en medlem förverkad pga fester?
Nu tänkte jag bara på fester och inte något annat skäl, i så fall hur gick det till?

Det kan ju knappast vara någon som man klubbar igenom på ett styrelsemöte och sen är det ett faktum.

Skulle väl vilja säga att vissa fastigheter inte borde vara flerbostadshus!
Har under året bott i en liten etta i en fastighet om 4 andra lägenheter där hyresvärden har varit ett litet privat bolag, med andra ord två privatpersoner som drivit stället.
Och jag har alltid haft problem med störande grannar från ovanvåningen.
Första grannarna var två vuxna med ett barn på ca 5 år. Barnet lät en hel del,lät som att hon sprang med en briovagn jämnt, lät som om hon studsade bollar inomhus, lät som att hon hoppade från soffan eller liknande rakt ned på golvet om och om igen. Varje kväll lät det som att de vuxna möblerade om hela lägenheten och gick med mycket hårda steg typ med hälarna först i golvet.
Var uppe hos grannarna och pratade med dem, visade sig att de bara lever. Rummet som ligger ovanför min lägenhet är köket. Så ommöbleringen varje kväll var att de drog ut sina köksstolar. Hoppandet ned från en soffa var dttern som gick ned från sin stol något klumpigare än vad en vuxen eller lite äldre barn gör. De gick igenom lägenheten som vilken människa som helst. Dottern hade mycket riktigt en briovagn men den måste hon ju få leka med och hon körde den helt normalt. Dunsandet av bollar visade sig vara av att de tog ut kastruller ur ett skåp..
Min nästa granne blev förvisso vräkt pga störningar men hon hade 4 st hundar dvärgpinschers, det lät som om de massakrerade lägenheten, hoppade, sprang flera dunsar och sen skllde dem också.
Mina nuvarande grannar är ett skötsamt lugnt yngre par hon är 20 och han är 25. De lever också helt normalt men även av dem hör man som om de möblerar om jämnt, dunsarna som om man studsade en boll hörs tydligt och de har ju inga barn. Och när de går över golvet så dunsar det högt.
Jag har frågat om mina ljud såsom tv, datorspel, illrar som bråkar och piper hörs lika tydligt uppåt. Vilket det inte gör för från min lägenhet är det knäpptyst de märker knappt av att jag är hemma.
Med detta sagt jag är inte lättstörd och det är inte mitt fel och jag borde därför inte, inte bo i flerbostadshus (Har bott i lägenhet innan och aldrig blivit störd av grannar), Grannarna som har stört mig har heller inte gjort fel och har inte valt fel boendeform.
Vad som är felet är huset och dess konstuktion och i sådana fall får man ha hänsyn för varndra från båda håll. De som "stör" kan ju ha hänsyn att kanske vara lite extra försiktiga kvällstid och jag som blir störd får ha hänsyn att desom bor ovanför mig måste ju få leva ett normalt liv.

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
nikasp
Tror du verkligen att folk går upp kl 02 och glatt kikar förbi och ber dig sluta? De flesta blir nog bara väckta och förbannade och biter ihop. Händer det flera gånger skulle jag gå upp men jag som brukar kliva upp vid kl 6 på vardagar gillar inte att bli väckt och brukar ha väldigt svårt att somna om. Varför dammsuger du kl 1-2?

Andy78 skrev:
... har själv dammsugit kl 1,2 på natten dock ej golvet tror inte någon hör något eftersom grannen säkerligen hade klagat, men jag bukar stänga balkondörren så man inte väcker hela gården.

nikasp skrev:
Tror du verkligen att folk går upp kl 02 och glatt kikar förbi och ber dig sluta? De flesta blir nog bara väckta och förbannade och biter ihop. Händer det flera gånger skulle jag gå upp men jag som brukar kliva upp vid kl 6 på vardagar gillar inte att bli väckt och brukar ha väldigt svårt att somna om. Varför dammsuger du kl 1-2?
Ja det tror jag defintivt att hon bredvid skulle göra hon är inte rädd att säga till.
Stör jag mig på något så försöker jag prata med mina grannar jag går inte till ordförande eller ringer värden så fort det är något.
Man hör inte ljudet från damsugarn genom väggarna i dessa lägenheter dock hör man grannen som damsuger en lägenhet bort med en lägenhet emellan eftersom hjulen på damsugar munstycket gnisslar.

"Varför dammsuger du kl 1-2?"
Då det ibland behövs och jag arbetade dagtid / kväll.

Redigerat:
nikasp
Jag gör detsamma men om den här killen nu har kört tre fester mitt i natten? Inte tror jag att han åker ut men nu har han något att fungera på. Det var nog meningen också. Det är inte OK att ha fest kl 03 så är det bara. Har man hus är det ju bara att gå bananas men i flerbostadshus måste man tyvärr visa mycket hänsyn. Jag glider sakta över i gubbstadiet och festar rätt lite nuförtiden. Jag går upp halvtidigt även på helgen och tycker att jag har rätt att kunna sova t.ex. från 00:00-07:00. Jag är absolut inte rabiat och är en sån som tolererar rätt mycket och sällan säger till.

Andy78 skrev:
Ja det tror jag defintivt att hon bredvid skulle göra hon är inte rädd att säga till.
Stör jag mig på något så försöker jag prata med mina grannar jag går inte till ordförande eller ringer värden så fort det är något.
Man hör inte ljudet från damsugarn genom väggarna i dessa lägenheter dock hör man grannen som damsugen en lägenhet bort med en lägenhet emellan eftersom hjulen på damsugar munstycket gnisslar.

"Varför dammsuger du kl 1-2?"
Då det ibland behövs och jag arbetade dagtid.

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Ibland undrar jag när betydelsen av ordet "hänsyn" försvann...

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Har varit ordförande i BRF. Jag har själv haft efter-fester men då handlar det om att laga mat, spela kort, lyssna på musik på låg volym, kanske sätta igång en film och snacka. Min åsikt har alltid varit att man måste få leva i en bostadsrätt däremot är det väldigt viktigt att visa respekt för dina grannar. Jag tycker du verkar extremt osympatisk som spelar hög musik mitt i natten. Hur hade du själv känt om du haft en viktig dag och fick ligga vaken hela natten på grund av en granne.

Det är viktigt att man har en dialog, och man ska komma ihåg att det samlas många olika människor i en BRF. Allt från ungdomar till pensionärer. Det finns även folk som är lätt-irriterade och folk som irriterar, man får helt enkelt mötas någonstans i mitten - Inget är svart eller vitt men som sagt visa respekt.

C Credde skrev:
Alternativt bjud in grannerna till festen - if you can beat them - buy them :beer:

Skämt åt sida, det kan vara en bra idé att sätta upp en lap där man informera om att man har fest, evt. skriv att man få säga till om det är för högljudt. Vanligt folk brukar kunna tolerera en fest ibland speciellt om man är informerad innan.
Fast en brötig fyllefest klockan 3 på natten efter wn rejäl krogrunda kan ju bli svårt att få med "surtanten" på kan man misstänka. Om den nu var planerad vilket man kan betvivla

Hoppas problemet har löst sig på sju år.
Det var en rätt gammal tråd.

• Haha
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.