49 635 läst · 91 svar
50k läst
91 svar
Varning av BRF för störningar - hotar med att säga upp mig som bostadsrättsinnehavare
Då TS verkar vara nöjd med de svar han fått och tråden fortfarande lever känner jag att det är OK med OT-inlägg så här kommer mitt:
Vad jag är glad att jag nu ligger i soffan i källaren på villan vi fick tillträde till för tre veckor sedan!!! Efter tio år i hyresrätter med hänsynstagande från min sida och med grannar som inte bryr sig ett skit så är jag äntligen fri!!
Vi vet ingenting om TS men min erfarenhet från forum är att trådskapare endast berättar sin version av saker och ting. Skulle "surkärringen" som har oturen att bo under TS skriva i tråden så kanske det inte alls skulle vara "bara" tre fester på två år. Festerna kanske är de värsta störningarna...? Det tar alltid emot att klaga på grannar, man knyter näven i fickan och står ut tills det blir outhärdligt.
För mig har det i flerfamiljshus alltid gällt: tyst i huset efter 2200 kväll före vardag vilket betyder att man efter det klockslaget tänker på sina grannar genom att sänka ljudet på TVn/stereon/datorn, går mjukare, stänger dörrar försiktigt, spolar minsta möjligt i kranar/toaletter och ropar/skriker inte åt varandra utan går till den man vill säga något. Kvällar innan helgdag kan man hålla igång längre men efter midnatt ska värsta oljuden upphöra även om man kan festa vidare några timmar till.
Det handlar helt enkelt om vanlig hyfs och hänsyn vilket det krävs mycket mer av när man bor bara decimetrar från andra människors hem, något som många inte verkar tycka vara något att bry sig om! Någon skrev tidigare i tråden något i stil med att man måste ju få leva i sin lägenhet...jo, visst måste man det, men man måste också inse att man inte får leva precis som man vill. Precis som i alla andra avseenden i livet så finns det en "code of cunduct". Bara för att man har lås på sin dörr så är man inte fri att härja som man känner, vill man leva så får man flytta ut i skogen som någon annan skrev.
Detta är nu alltså ett minne blott för min egen del!! Aldrig mera lägenhet säger jag bara...
Vad jag är glad att jag nu ligger i soffan i källaren på villan vi fick tillträde till för tre veckor sedan!!! Efter tio år i hyresrätter med hänsynstagande från min sida och med grannar som inte bryr sig ett skit så är jag äntligen fri!!
Vi vet ingenting om TS men min erfarenhet från forum är att trådskapare endast berättar sin version av saker och ting. Skulle "surkärringen" som har oturen att bo under TS skriva i tråden så kanske det inte alls skulle vara "bara" tre fester på två år. Festerna kanske är de värsta störningarna...? Det tar alltid emot att klaga på grannar, man knyter näven i fickan och står ut tills det blir outhärdligt.
För mig har det i flerfamiljshus alltid gällt: tyst i huset efter 2200 kväll före vardag vilket betyder att man efter det klockslaget tänker på sina grannar genom att sänka ljudet på TVn/stereon/datorn, går mjukare, stänger dörrar försiktigt, spolar minsta möjligt i kranar/toaletter och ropar/skriker inte åt varandra utan går till den man vill säga något. Kvällar innan helgdag kan man hålla igång längre men efter midnatt ska värsta oljuden upphöra även om man kan festa vidare några timmar till.
Det handlar helt enkelt om vanlig hyfs och hänsyn vilket det krävs mycket mer av när man bor bara decimetrar från andra människors hem, något som många inte verkar tycka vara något att bry sig om! Någon skrev tidigare i tråden något i stil med att man måste ju få leva i sin lägenhet...jo, visst måste man det, men man måste också inse att man inte får leva precis som man vill. Precis som i alla andra avseenden i livet så finns det en "code of cunduct". Bara för att man har lås på sin dörr så är man inte fri att härja som man känner, vill man leva så får man flytta ut i skogen som någon annan skrev.
Detta är nu alltså ett minne blott för min egen del!! Aldrig mera lägenhet säger jag bara...
Odjuret skrev:Har TS hört talas om respekt? Om man vill kunna ha fester efter kl. 22 så får man skaffa villa.... När man bor i en BR så måste man respektera sina grannar... det handlar inte om att respektera dig. Bara för att grannar inte klagat till dig så innebär det inte att de är ostörda. Det är ingen rättighet att kunna ha fester när som helst. Om föreningen nu ser sig så pass störda på dina fester så att de väljer att säga upp ditt medlemskap, kanske det är dags att ta sig en funderare på om man ända kanske har gjort fel....
Man ska inte behöva sova med öronproppar för att någon vill kunna festa när han vill...
Dock är det inte helt säkert att de kan vinna... men risken finns. Är du verkligen villig och ta den risken?
även i villa har man en klausul som säger att man skall vara "tyst" efter 22.. grannskapet skall inte behöva tåla oväsen från grannar efter denna tid då det klassas som störande av ordning eller ngt liknande.. i lght/br gäller detta även störande ljud inomhus... och tro mig jag har haft mina efterfester hemma i mitt hus enda klagomålet jag fått var när jag varit nyinflyttad och grannen kommer över när jag klipper gräset och säger att han är besviken på mig.... han tyckte mina fester varit för lågmälda... HAHAHA så vi körde en 7 dagars med 3000w i trädgården.. alla var nöjda förutom en tant 3 gator bort som tyckte att man kunde stänga av musiken när siste man/kvinna gått o lagt sig.... (jag har mycket bra grannar )
Intressant tråd, jag har forskat mycket i det här tidigare.
Och tydligen är det mycket svårt nästan omöjligt att få någon vräkt från sin bostadsrätt det krävs tex att man inte betalar månadsavgiften till föreningen.
Det räcker tex inte med att sätta upp lappar om fester, felparkeringar eller ringa någon störningsjour 3ggr i rad etc.
Då skulle det förverkas bostadsrätter till höger och vänster så fort någon klagar på en granne.
Och framförallt så kan det bara inte bestämmas av en styrelsen i föreningen "johan Olson hade fest 3ggr till 3-4 på morgonen så nu gör vi oss av med honom"
Nån jurist får gärna rätta mig om jag har fel.
Och tydligen är det mycket svårt nästan omöjligt att få någon vräkt från sin bostadsrätt det krävs tex att man inte betalar månadsavgiften till föreningen.
Det räcker tex inte med att sätta upp lappar om fester, felparkeringar eller ringa någon störningsjour 3ggr i rad etc.
Då skulle det förverkas bostadsrätter till höger och vänster så fort någon klagar på en granne.
Och framförallt så kan det bara inte bestämmas av en styrelsen i föreningen "johan Olson hade fest 3ggr till 3-4 på morgonen så nu gör vi oss av med honom"
Nån jurist får gärna rätta mig om jag har fel.
Redigerat:
Kanske går att reda upp "begreppen"?Crunchie skrev:Den urspårade festen bad jag alla om ursäkt om med lappar i alla trapphus. Sedan dess har vi haft "lugna" tillställningar. Ja, det hörs men som Grodgatan skrev så får man faktiskt acceptera lite oljud ibland, annars blir det ohållbart att bo tätt inpå varandra. Och i detta fall är det ju otroligt sällan.
Skrivs om tre st fester och lugna tillställningar, efter första festen så var det lugna tillställningar t.ex.Och som jag läst det så har inte de tre festerna varit lugna, så att de här lugna tillställningarna är då något som tillkommer.
Vad är en lugn tillställning?
Hur många sådana har det varit?
Det finns en "Walter" (Jeff Dunham) överallt.
Min syrra bodde under 4 års tid i en BR. Grannen ovanför kallades i folkmun för Hitler. Hon kunde verkligen inte göra någonting utan att han klagade. Städa hon en söndag så klagade han, lyssnade hon på musik så klagade han, hade hon TV'n på normalnivå så klagade han. Hon hyrde ut lägenheten vid ett par tillfällen, men alla som hyrde flyttade illa kvickt pga. Hitler. Till slut sålde hon och köpte i huset bredvid för hon pallade inte.
Jag anser inte att 3 efterfester på 2 år är farligt och vill man klaga så gör man det till grannen direkt. Vår granne hade en sjuk fest för ett par år sen. Alla grannarna var och ringde på under natten... tom jag, som inte är känslig alls, var där 3 ggr. Festen hölls av ordförandes son, när föräldrarna var på landet, så en liten hint om att meddela styrelsen gick hem
Vi meddelar aldrig våra grannar när vi ska ha fest, och efterfester hålls ofta hos oss, men vi har en väldigt bra grannsämja i föreningen och alla pratar med varann och vet att lyssna på varann när nån säger stopp, vilket sällan sker. Vår granne ovanför har en förkärlek till att gå i högklackat inomhus (hyffsat lyhört), men det skiter jag i för vi röker under deras balkong, grillar i tid och otid och har lite högljudda kompisar över då och då. Har man en bra dialog så är det inget problem. När jag var singel så hade jag öppet hus varje lördag med grillning och medhavd dricka en hel somma. Kunde bli rätt sent (eller tidigt), men aldrig fått ett klagomål.
Som sagt: Det finns en Walther överallt...
Min syrra bodde under 4 års tid i en BR. Grannen ovanför kallades i folkmun för Hitler. Hon kunde verkligen inte göra någonting utan att han klagade. Städa hon en söndag så klagade han, lyssnade hon på musik så klagade han, hade hon TV'n på normalnivå så klagade han. Hon hyrde ut lägenheten vid ett par tillfällen, men alla som hyrde flyttade illa kvickt pga. Hitler. Till slut sålde hon och köpte i huset bredvid för hon pallade inte.
Jag anser inte att 3 efterfester på 2 år är farligt och vill man klaga så gör man det till grannen direkt. Vår granne hade en sjuk fest för ett par år sen. Alla grannarna var och ringde på under natten... tom jag, som inte är känslig alls, var där 3 ggr. Festen hölls av ordförandes son, när föräldrarna var på landet, så en liten hint om att meddela styrelsen gick hem
Vi meddelar aldrig våra grannar när vi ska ha fest, och efterfester hålls ofta hos oss, men vi har en väldigt bra grannsämja i föreningen och alla pratar med varann och vet att lyssna på varann när nån säger stopp, vilket sällan sker. Vår granne ovanför har en förkärlek till att gå i högklackat inomhus (hyffsat lyhört), men det skiter jag i för vi röker under deras balkong, grillar i tid och otid och har lite högljudda kompisar över då och då. Har man en bra dialog så är det inget problem. När jag var singel så hade jag öppet hus varje lördag med grillning och medhavd dricka en hel somma. Kunde bli rätt sent (eller tidigt), men aldrig fått ett klagomål.
Som sagt: Det finns en Walther överallt...
Ponera att man har en förening med 40 lägenheter där det tydligen är OK med 2-3 efterfester per bostadsrätt och år. Det blir 80-120 nätter på ett år då det är laglöst. Nä, inte så jävla smart resonerande. Ja, har suttit i två styrelser och haft folk som satt upp lappar om att "snart flyttar vi och har aldrig haft fest så nu jävlar". Vad hjälper det den som ska upp och jobba, jaga eller annat att veta att nu blir det kanske två timmars sömn? Inte blir man gladare för det. Oftast var det väl yngre människor som hade den sortens (o-)respekt för sina grannar.
Så med andra ord så ska ingen ha fest?nikasp skrev:Ponera att man har en förening med 40 lägenheter där det tydligen är OK med 2-3 efterfester per bostadsrätt och år. Det blir 80-120 nätter på ett år då det är laglöst. Nä, inte så jävla smart resonerande. Ja, har suttit i två styrelser och haft folk som satt upp lappar om att "snart flyttar vi och har aldrig haft fest så nu jävlar". Vad hjälper det den som ska upp och jobba, jaga eller annat att veta att nu blir det kanske två timmars sömn? Inte blir man gladare för det. Oftast var det väl yngre människor som hade den sortens (o-)respekt för sina grannar.
Grejen är att det kommer inte att hända. Folk i allmänhet följer reglerna i de allra flesta fall. Bara att kolla på hur det ser ut vid ett övergångsställe. De flesta står snällt och väntar på röd gubbe. De flesta har heller inget intresse av nattliga efterfester, det är mest yngre som efterfestar hårt under några intensiva singelår.nikasp skrev:
Sedan kan man räkna med att de flesta efterfester är på fredag- och lördagnätter, så de kommer att sammanfalla i tid.
Självklart men enligt resonemanget att "jag festar bara till kl 4 två gånger om året" blir helt galet i flerbostadshus. Den som behöver få sin nattsömn då? Har själv haft helvetiska grannar i hyresrätt, INGEN kunde sova så till sist kom Polisen. Inte kul heller den gång jag hade en 90-mils körning med bil och max tre timmar sömn i kroppen.
pelpet skrev:Grejen är att det kommer inte att hända. Folk i allmänhet följer reglerna i de allra flesta fall. Bara att kolla på hur det ser ut vid ett övergångsställe. De flesta står snällt och väntar på röd gubbe. De flesta har heller inget intresse av nattliga efterfester, det är mest yngre som efterfestar hårt under några intensiva singelår.
Sedan kan man räkna med att de flesta efterfester är på fredag- och lördagnätter, så de kommer att sammanfalla i tid.
Tror du missförstod vad jag menar. Tunga nattliga efterfester som håller grannarna vakna är naturligtvis inte okej. Men jag betraktar det som en mindre förséelse om det händer enstaka gånger. Lämpligt straff är att kräla i stoftet för grannarna och lova bot och bättring.
Grov missskötsel, då uteslutning ur BRF:en är rimligt, är mera upprepad skadegörelse, undlåtenhet att betala avgiften, upprepade nattliga efterfester trots uppmaning att skärpa sig, driva lägenhetsbordell, förvandla lägenheten till en knarkarkvart, bråka och bete sig hotfullt mot grannar, ständigt omotiverat klagande på grannar och okynnesanmälningar, stölder från tvättstuga och gemensamhetslokaler och liknande.
Grov missskötsel, då uteslutning ur BRF:en är rimligt, är mera upprepad skadegörelse, undlåtenhet att betala avgiften, upprepade nattliga efterfester trots uppmaning att skärpa sig, driva lägenhetsbordell, förvandla lägenheten till en knarkarkvart, bråka och bete sig hotfullt mot grannar, ständigt omotiverat klagande på grannar och okynnesanmälningar, stölder från tvättstuga och gemensamhetslokaler och liknande.
Hade du bott i den förening som jag var med i styrelsen i så hade jag gjort vad jag kunnat för att du blivit av med medlemskap och bostadsrätt. En enskild medlems "rättighet" kan inte väga mer än de andra medlemmarnas samlade "rättighet".
Du kan lätt räkna med att det finns ett stort mörkertal i ärendet. Folk orkar/vill/vågar inte ta kriget och stöta sig med grannar.
En vän som arbetar som förvaltare sa en gång, "Stör du dina grannar har du valt fel boende" och det ligger mycket i det.
Du kan lätt räkna med att det finns ett stort mörkertal i ärendet. Folk orkar/vill/vågar inte ta kriget och stöta sig med grannar.
En vän som arbetar som förvaltare sa en gång, "Stör du dina grannar har du valt fel boende" och det ligger mycket i det.
Det är väl därför det finns speciella 50+ boenden.pelpet skrev:Grejen är att det kommer inte att hända. Folk i allmänhet följer reglerna i de allra flesta fall. Bara att kolla på hur det ser ut vid ett övergångsställe. De flesta står snällt och väntar på röd gubbe. De flesta har heller inget intresse av nattliga efterfester, det är mest yngre som efterfestar hårt under några intensiva singelår.
50+ boende är utmärkt.
Även om det finns regler och respekt så finns det dom som ska gnälla på allt.
Att man hör folk sitta och prata och skratta på uteplatsen balkonen i sommarnatten kl 23-24 eller tom lite mer gå inte att missa om man har dörren öppen.
Och många får detta till "vilda fester"
Sen kan man ju vara en nitisk orförande och försöka få folks bostadsrätt förverkad pga men det blir nog svårt.
Det finns dom som inte stör sig, dom som blir störda, och sedan dem som blir störda på allt så fort det är ljud efter kl 22, de sistnämna kankse inte borde bo i lägenhet oavsett bostadsrättsform.
Även om det finns regler och respekt så finns det dom som ska gnälla på allt.
Att man hör folk sitta och prata och skratta på uteplatsen balkonen i sommarnatten kl 23-24 eller tom lite mer gå inte att missa om man har dörren öppen.
Och många får detta till "vilda fester"
Sen kan man ju vara en nitisk orförande och försöka få folks bostadsrätt förverkad pga men det blir nog svårt.
Det finns dom som inte stör sig, dom som blir störda, och sedan dem som blir störda på allt så fort det är ljud efter kl 22, de sistnämna kankse inte borde bo i lägenhet oavsett bostadsrättsform.