49 633 läst · 91 svar
50k läst
91 svar
Varning av BRF för störningar - hotar med att säga upp mig som bostadsrättsinnehavare
Jag håller inte med. Det är enligt min mening helt OK att i rimlig omfattning ha fester även i BRF. Beroende på byggnadens konstruktion kan även ganska tystlåtna fester störa. Det är helt OK. Bor man i flerfamiljshus måste man acceptera att ibland "störas" av sina grannar. Det jag menar du missar är "inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. ".Odjuret skrev:se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas.
Om det förekommer sådana störningar i boendet som avses i första stycket första meningen, skall föreningen
1. ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör, och
2. om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
Om du läser den paragrafen ovan jag hänvisar till i br-lagen... så inser du att dina festar bör skruva ner volymen.
Det är ganska tydligt.
Jag menar att störningar från lekande barn eller fester i rimlig omfattning ej är av den art som avses.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 170 inlägg
Kan nämna två anekdoter. I en hyresrätt som min syster bodde i för några år fanns det många grannar i 20-års åldern och där var det högljudda fester (lövtunna väggar) i princip alla dagar i veckan så hon fick aldrig sova nästan. Var väldigt jobbigt för henne eftersom att hon skulle upp och jobba (tandhygienist).
En annan berättelse är en självupplevd. Min första egna lägenhet var en liten hyresetta som jag hyrde i 6 månader i andra hand. Skulle senare (årskiftet 2009/2010) få ta över förstahands kontraktet. Efter några månader fick jag höra av hon jag hyrde av att det hade kommit in klagomål till hyresvärden. Jag blev väldigt förvånad (för jag brukade aldrig föra liv, hade i princip aldrig fest osv) så knackade på hos en närliggande granne och hörde mig för om det var dom som hade klagat. Det var det och dom sa att dom hade hört mig spela krigsspel sent på kvällarna (kring 22-00)! Jag blev förvånad och sa att jag spelade inte ens TV/datorspel, dock brukade jag spela musik lite svagt innan jag gick och la mig om kvällarna och om det hade stört så hade dom ju kunnat knacka på istället för att ringa störningsjouren. Dom instämde.
Det hela resulterade i att jag inte fick första handskontraktet utan lägenhet lades ut på internet istället så jag fick flytta. Dock resulterade det i att jag via en egeninlagd tidningsannons fick en annan mycket större och bättre lägenhet med bättre läge hos en annan privat hyresvärd så blev nöjd i alla fall.
Jag hade datorhögtalare med baslåda och det hade antagligen varit baslådan grannarna hade hört. Det kan jag förstå hade varit jobbigt, men man kan ju knacka på. Folk inser inte vad det kan ge för konsekvenser om dom ringer och klagar på en granne.
//Patrik
En annan berättelse är en självupplevd. Min första egna lägenhet var en liten hyresetta som jag hyrde i 6 månader i andra hand. Skulle senare (årskiftet 2009/2010) få ta över förstahands kontraktet. Efter några månader fick jag höra av hon jag hyrde av att det hade kommit in klagomål till hyresvärden. Jag blev väldigt förvånad (för jag brukade aldrig föra liv, hade i princip aldrig fest osv) så knackade på hos en närliggande granne och hörde mig för om det var dom som hade klagat. Det var det och dom sa att dom hade hört mig spela krigsspel sent på kvällarna (kring 22-00)! Jag blev förvånad och sa att jag spelade inte ens TV/datorspel, dock brukade jag spela musik lite svagt innan jag gick och la mig om kvällarna och om det hade stört så hade dom ju kunnat knacka på istället för att ringa störningsjouren. Dom instämde.
Det hela resulterade i att jag inte fick första handskontraktet utan lägenhet lades ut på internet istället så jag fick flytta. Dock resulterade det i att jag via en egeninlagd tidningsannons fick en annan mycket större och bättre lägenhet med bättre läge hos en annan privat hyresvärd så blev nöjd i alla fall.
Jag hade datorhögtalare med baslåda och det hade antagligen varit baslådan grannarna hade hört. Det kan jag förstå hade varit jobbigt, men man kan ju knacka på. Folk inser inte vad det kan ge för konsekvenser om dom ringer och klagar på en granne.
//Patrik
Redigerat:
Bor man i flerfamiljshus måste man även visa sina grannar hänsyn.Alfredo skrev:
Jag vill nog påstå att ta hem polarna och starta (!) en fest klockan 3 på natten är något man får avstå ifrån.
Hade jag varit granne hade jag nog nöjt mig med att starta en "fest" med borrhammaren klockan 7 morgonen därpå.
Jag håller helt med! Har aldrig sagt något annat. Naturligtvis är feststartande klockan tre i högsta grad olämpligt. Problemet med borrhammaren är dock att den inte medger så selektiv hämnd.Nyfniken skrev:
Dock tror jag fortfarande att ett enstaka feststartande vid tretiden inte skulle tolkas av domstolarna som "störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas."
Jag gör en liknande tolkningAlfredo skrev:Jag håller helt med! Har aldrig sagt något annat. Naturligtvis är feststartande klockan tre i högsta grad olämpligt. Problemet med borrhammaren är dock att den inte medger så selektiv hämnd.
Dock tror jag fortfarande att ett enstaka feststartande vid tretiden inte skulle tolkas av domstolarna som "störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas."
En normal fest eller efterfest då och då får man acceptera. Dock så dämpade man musiken efter kl 22. Så var det iaf där jag bodde och satt i styrelsen. Men att t ex stå och skrika från balkongen kl 03 är inte normalt. Då har man en allvarlig psykisk störning och måste flytta in någonstans där det finns madrasserade celler. Jag har själv festat en hel del i mina yngre dagar, men har aldrig förstått varför en del måste stå och vråla för full hals när de har druckit två öl.
Drick sprit och håll käften, är ett motto många borde följa
Drick sprit och håll käften, är ett motto många borde följa
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Man behöver inte läsa bostadsrättslagen för att veta hur man beter sig. Vanligt sunt förnuft säger att man kniper käft i lägenheten klockan 3 på natten. Inte fan börjar man festa då tills solen går upp. Flytta ut i skogen om du känner att du behöver hålla låda dygnet runt. Skitsamma om det är en eller tre gånger. Du stör andra, varför vill du göra det?
Väx upp.
Väx upp.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 170 inlägg
MathiasS skrev:Man behöver inte läsa bostadsrättslagen för att veta hur man beter sig. Vanligt sunt förnuft säger att man kniper käft i lägenheten klockan 3 på natten. Inte fan börjar man festa då tills solen går upp. Flytta ut i skogen om du känner att du behöver hålla låda dygnet runt. Skitsamma om det är en eller tre gånger. Du stör andra, varför vill du göra det?
Väx upp.
//Patrik
Frågan är om man kan vända på det hela? Att komma med ständiga och omotiverade klagomål mot sina grannar kan ses som trakasserier.
Kolla på den här artikeln.
Kolla på den här artikeln.
Du är helt offtopic. Det som efterfrågats är tolkningar och referens till domar/lagtexter om möjligheten att få min lägenhet förverkad. Inte din egna trötta uppfattning.MathiasS skrev:Man behöver inte läsa bostadsrättslagen för att veta hur man beter sig. Vanligt sunt förnuft säger att man kniper käft i lägenheten klockan 3 på natten. Inte fan börjar man festa då tills solen går upp. Flytta ut i skogen om du känner att du behöver hålla låda dygnet runt. Skitsamma om det är en eller tre gånger. Du stör andra, varför vill du göra det?
Väx upp.
Håll dig till ämnet
Ja det är jag. Men du verkar behöva en liten väckarklocka för att inse att det är du som är problemet, inte kärringen under dig.Crunchie skrev: