49 979 läst · 91 svar
50k läst
91 svar
Varning av BRF för störningar - hotar med att säga upp mig som bostadsrättsinnehavare
Var i trådstarten bad jag om en moralpredikan? Har du inget konkret att komma med i form av rättspraxis gör du bäst i att undvika att svara.Odjuret skrev:Har TS hört talas om respekt? Om man vill kunna ha fester efter kl. 22 så får man skaffa villa.... När man bor i en BR så måste man respektera sina grannar... det handlar inte om att respektera dig. Bara för att grannar inte klagat till dig så innebär det inte att de är ostörda. Det är ingen rättighet att kunna ha fester när som helst. Om föreningen nu ser sig så pass störda på dina fester så att de väljer att säga upp ditt medlemskap, kanske det är dags att ta sig en funderare på om man ända kanske har gjort fel....
Man ska inte behöva sova med öronproppar för att någon vill kunna festa när han vill...
Dock är det inte helt säkert att de kan vinna... men risken finns. Är du verkligen villig och ta den risken?
Jag tar gladeligen striden då det är en surkärring som fått detta att gå igenom. Jag har mycket god relation med alla andra grannar. Dessutom hinner jag med lätthet sälja min lägenhet under tiden tingsrätten behandlar ämnet, skulle jag förlora där har jag ett år eller så på mig innan hovrätten tar tag i det.hahalj skrev:
Jag tackar för alla de svar som var vägledande för hur jag skulle söka till mig information om detta!
Ah, fast här kan jag inte hålla med dig. Man har i en bostadsrätt rätten att leva normalt. Fester då och då får man ha, och jag skulle snarare säga att det är god ton att förvarna grannar om detta snarare än något tvingande.mikael_thn skrev:
T.ex. kan du ha grannar över dig med barn som springer, skriker och leker hela dagarna varje dag utan att du kan göra så mycket åt det. Går du upp och klagar på dom för mycket om detta kan det snarare bli omvänt, att det är du som räknas som den störande parten om grannarna med barnen klagar på dina klagomål. Högljudda barn räknas som normalt beteende, att gå upp ofta och klaga på normalt beteende anses inte normalt.
Det finns ju en del "roliga" rättsfall om detta. T.ex. kvinnan som var högljudd i sovrummet väldigt ofta...vars skrikande och stönande höll grannarna vakna om nätterna. Detta ansåg domstolen föll inom vad som är "normalt" och hon hade all rätt att göra detta. Grannarna hade inte någon rätt att fortsätta klaga alltså.
Jag säger inte att det är helt rätt att det är så här, jag har själv haft störande grannar när jag bodde i lägenhet. Tyvärr är det något man får leva med när många bor tätt inpå varandra. En fördel med villa med stor tomt....
Grodgatan
Alternativt bjud in grannerna till festen - if you can beat them - buy them
Skämt åt sida, det kan vara en bra idé att sätta upp en lap där man informera om att man har fest, evt. skriv att man få säga till om det är för högljudt. Vanligt folk brukar kunna tolerera en fest ibland speciellt om man är informerad innan.
Skämt åt sida, det kan vara en bra idé att sätta upp en lap där man informera om att man har fest, evt. skriv att man få säga till om det är för högljudt. Vanligt folk brukar kunna tolerera en fest ibland speciellt om man är informerad innan.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Yes, barn anses vara helt normalt att ha (och dess aktiviteter som skapar dessa små liv), och barn låter, inte heller det något konstigt.Grodgatan skrev:
Men däremot sådana ljud som man inte måste utsätta grannarna för, t.ex fester är det värre med.
En vän hade inflyttningsfest, 22.01 stod störningsjouren utanför.. å de va definitivt ingen högljudd fest...
Nästa gång satte han upp en lapp i trapphuset att han skulle ha en liten fest, och hoppades att de inte störde; när han kom hem så stod det på hans lapp "Inga oljud accepteras här, oavsett tid på dygnet".. Skojig granne! (Den lägenheten är för övrigt såld nu...)
Visst, men du bör nog avsluta dem i god tid, för att inte störa grannarna (om man nu råkar ut för petiga sådana). Men om du tänker dig mitt förra räkneexempel, så förstår man rätt snart att situationen kan lätt bli ohållbar med fel grannar...Grodgatan skrev:
Redan i ditt första inlägg så frågar du och skriver om praxis, surkärring och vad som är förbjudet vad gäller högljudda fester i lägenhet så att du får en och annan moralpredikning får du nog acceptera. Du hade ju kunnat inskränka dig till att fråga hur en eventuell uppsägning går till och vad du kan göra åt den, utan att blanda in anledningen. Nu får du stå ditt kast. Med den attityd du uppvisar så ska du nog vara glad att du fått några sakliga svar alls. I nästa inlägg/tråd kan du ju kanske försöka vara lite mer ödmjuk och i ditt umgänge med grannarna vara lite mer hänsynstagande.Crunchie skrev:
Personligen tycker jag inte 3 fester på 2 år är mycket men då åsyftar jag "normala" fester. Sådana där man dels förvarnar grannarna, dels dämpar sig något när timmen börjar närma sig midnatt och där man inte står och skriker på balkongen. En sådan fest som du beskriver som den första, då hade jag nog ringt polisen med en gång och de hade förmodligen ignorerat mig... Hur som helst, den respekt du efterfrågar från dina grannar (och då i första hand surkärringen), den respekten är ju bra om du visar dem också.... Känns inte riktigt som du gör det....?
Tja... kommer man med inlägg i den stil du själv kommer med på ett forum så får man leva med moralkakor! Dom bjuder jag på!Crunchie skrev:
Vänd på frågan... Skulle du acceptera att någon drar igång en efterfest kl 3 på natten när du själv ska upp och jobba tidigt?
Har du råd att chansa? kanske ändå är dags att fundera på det hela... det finns nämligen ingen festpraxis...
Du har stört dina grannar acceptera det!
Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det en granne som klagar. En medlem i föreningen om 60 pers eller nått. Jag har mycket god kontakt med övriga grannar. Den urspårade festen bad jag alla om ursäkt om med lappar i alla trapphus. Sedan dess har vi haft "lugna" tillställningar. Ja, det hörs men som Grodgatan skrev så får man faktiskt acceptera lite oljud ibland, annars blir det ohållbart att bo tätt inpå varandra. Och i detta fall är det ju otroligt sällan.ToRy skrev:Redan i ditt första inlägg så frågar du och skriver om praxis, surkärring och vad som är förbjudet vad gäller högljudda fester i lägenhet så att du får en och annan moralpredikning får du nog acceptera. Du hade ju kunnat inskränka dig till att fråga hur en eventuell uppsägning går till och vad du kan göra åt den, utan att blanda in anledningen. Nu får du stå ditt kast. Med den attityd du uppvisar så ska du nog vara glad att du fått några sakliga svar alls. I nästa inlägg/tråd kan du ju kanske försöka vara lite mer ödmjuk och i ditt umgänge med grannarna vara lite mer hänsynstagande.
Personligen tycker jag inte 3 fester på 2 år är mycket men då åsyftar jag "normala" fester. Sådana där man dels förvarnar grannarna, dels dämpar sig något när timmen börjar närma sig midnatt och där man inte står och skriker på balkongen. En sådan fest som du beskriver som den första, då hade jag nog ringt polisen med en gång och de hade förmodligen ignorerat mig... Hur som helst, den respekt du efterfrågar från dina grannar (och då i första hand surkärringen), den respekten är ju bra om du visar dem också.... Känns inte riktigt som du gör det....?
Jag har med hjälp av några medlemmar här hittat det jag söker
För att en avhysning/förverkande ska kunna lyckas måste vissa steg iakttas. Först måste ni i föreningen begära rättelse, dvs. säga till bostadsrättsinnehavaren att denne upphör med vanvården. För det andra så måste ni då detta är en bostadslägenhet underrätta socialnämnden om dessa problem. Om bostadsrättshavaren följer tillsägelsen, löper han ingen risk att förlora sin nyttjanderätt. Innan underrättelse gjorts får inte uppsägning ske. Sedan kan ni i föreningen slutligen begära bostadsrätten förverkad om rättelse ej vidtagits utan oskäligt dröjsmål. Ni bör således vänta några veckor innan ni begär bostadsrätten förverkad efter att anmaning givits till bostadsrättsinnehavaren.
Om du missköter dig allvarligt kan du förverka bostadsrätten. Gör du invändningar mot uppsägningen, får föreningen vända sig till allmän domstol. Du har alltså rätt att få saken prövad innan du eventuellt förlorar bostadsrätten. Du kan också vända dig till hyresnämnden, som då kostnadsfritt medlar mellan dig och bostadsrättsföreningen. Nämnden kan medla så länge tvisten inte pågår i domstol.Du hittar lagreglerna i 7 kap. 18-25 §§ bostadsrättslagen.
Tack för kakorna, nom nom nom.Odjuret skrev:Tja... kommer man med inlägg i den stil du själv kommer med på ett forum så får man leva med moralkakor! Dom bjuder jag på!
Vänd på frågan... Skulle du acceptera att någon drar igång en efterfest kl 3 på natten när du själv ska upp och jobba tidigt?
Har du råd att chansa? kanske ändå är dags att fundera på det hela... det finns nämligen ingen festpraxis...
Du har stört dina grannar acceptera det!
Jag skulle acceptera det ja om det inte är regelbundet. Jag har inte stört mina grannar, jag har stört EN granne.
EDIT: det var lite fel. jag störde alla grannar en gång, annars är det bara en granne det gäller.
Redigerat:
9 § När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar. Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över att dessa åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar för enligt 12 § tredje stycket 2.
Om det förekommer sådana störningar i boendet som avses i första stycket första meningen, skall föreningen
1. ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör, och
2. om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
Om du läser den paragrafen ovan jag hänvisar till i br-lagen... så inser du att dina festar bör skruva ner volymen.
Det är ganska tydligt.
Du har alltså fått en varning, tänk på det innan du har nästa fest! för då har de ännu mer på benen.
att vissa tycker att man får acceptera en del ljud får stå för dessa. Jag tror att när det gäller en del ljud så handlar det om vilken tidpunkt. Att någon går på toa eller tar en dusch, eller för ett samtal i normal samtalsvolym så är det ingen fara. Men fester brukar låta mer än så.
Så du åker inte ut ännu men du ligger risigt till! så för din egen skull ha efterfesten någon annanstans!
Om det förekommer sådana störningar i boendet som avses i första stycket första meningen, skall föreningen
1. ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör, och
2. om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
Om du läser den paragrafen ovan jag hänvisar till i br-lagen... så inser du att dina festar bör skruva ner volymen.
Det är ganska tydligt.
Du har alltså fått en varning, tänk på det innan du har nästa fest! för då har de ännu mer på benen.
att vissa tycker att man får acceptera en del ljud får stå för dessa. Jag tror att när det gäller en del ljud så handlar det om vilken tidpunkt. Att någon går på toa eller tar en dusch, eller för ett samtal i normal samtalsvolym så är det ingen fara. Men fester brukar låta mer än så.
Så du åker inte ut ännu men du ligger risigt till! så för din egen skull ha efterfesten någon annanstans!
Tror det har blivit lite missförstånd här. Jag har inte för avsikt att ha fester längre, däremot vill jag veta hur processen går till eftersom jag fått en galen kärring i hasorna som, om hon nu vill, kan börja klaga på allting i hopp om att få lägenheten förverkad.Odjuret skrev:9 § När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar. Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över att dessa åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar för enligt 12 § tredje stycket 2.
Det är ganska tydligt.
Jag ville även undersöka om 3 fester på 2 år kan anses som allvarligt missköta sig, vilket tydligen verkar vara en tolkningsfråga. På så vis få reda om tillsägelsen var skälig.
Jag känner mig ganska säker på att jag inte kommer sättas i en situation där jag inte hinner sälja lägenheten på mina villkor innan BRF:n kan få den förverkad.
På vilket sätt ligger jag risigt till?
Detta måste gå genom socialen, sen tingsrätten, senare hovrätten och slutligen nekas prövningstillstånd i högsta domstolen innan det kan vinna laga kraft. Det är flera år av processande.
Redigerat:
Gjorde en snabb sökning på Infotorg och hittade en dom jag inte läst tidigare:
https://lagen.nu/dom/nja/1991s574
En kvinna som spelade piano upp till två timmar (i tidspannet 17-19.30) på vardagar, dock inte på fredagar och två till fyra timmar på lördagar och söndagar, med undantag för semestertid. Alla instanser dömde till pianospelarens fördel.
Grodgatan
https://lagen.nu/dom/nja/1991s574
En kvinna som spelade piano upp till två timmar (i tidspannet 17-19.30) på vardagar, dock inte på fredagar och två till fyra timmar på lördagar och söndagar, med undantag för semestertid. Alla instanser dömde till pianospelarens fördel.
Grodgatan
Nej, inte på långa vägar skulle jag säga. Men att tvista i domstol i några år beträffande sin bostadssituation är inte roligt, även om man får rätt i slutändan.Crunchie skrev:
Vuxna människor har fester. Vissa har det oftare än andra, men de flesta vuxnas socialliv faller inom ramen för vad grannarna skäligen bör tåla. Jag skulle säga att om du har fest med musik en lördag i månaden i 3 år så är det fortfarande långt innanför ramen. Så länge det inte handlar om sådana fester där dina gäster spyr och förstör i trappuppgången eller beter sig illa mot dina grannar...
Grodgatan
Totem, kan du hänvisa till några avgöranden som stödjer din ståndpunkt om störenden?
Edit: ...eller för den delen hänvisa till doktrin.
Bara för att grannar blir störda betyder det inte att man gjort något som kan resultera i en förverkning av lägenheten. Läs t.ex. domen jag hänvisade till ovan.
Grodgatan
Edit: ...eller för den delen hänvisa till doktrin.
Bara för att grannar blir störda betyder det inte att man gjort något som kan resultera i en förverkning av lägenheten. Läs t.ex. domen jag hänvisade till ovan.
Grodgatan
Redigerat: