Krilleman
T Tjompo skrev:
Därför att det ser ut som en ido secur. Med fast vattenlås.
Eller har du förslag på vilken modell dom glömt lyfta vattenlåset på?
Absolut, du kan ha rätt i din utsago.

Men varför då lämna det på detta sättet?

Krilleman Krilleman skrev:
Absolut, du kan ha rätt i din utsago.

Men varför då lämna det på detta sättet?
Att lämna det på detta vis är såklart inte rätt.
Antingen har dom brustit i sin egenkontroll, nån blivit sjuk mitt i arbetet och efterträdare inte haft koll på den andras arbete. Eller vad som helst annan orasak.
I mitt tycke ser det bara ut som ett misstag begåtts och att företaget skall kontaktas för dom att åtgärda saken.

Krilleman
T Tjompo skrev:
Antingen har dom brustit i sin egenkontroll, nån blivit sjuk mitt i arbetet och efterträdare inte haft koll på den andras arbete. Eller vad som helst annan orasak.
I mitt tycke ser det bara ut som ett misstag begåtts och att företaget skall kontaktas för dom att åtgärda saken.
Finns det rensplugg ca 70mm?

Alla brunnar som är tillverkade tidigare än 1990 skall dessutom bytas för att det ska vara godkänt med fuktsäkerheten i dagens normer.

Hur löser firmorna det som hanterar relining?

För alla företag som hanterar relining hänvisar väldigt ofta till att allt är "stambytt"..

https://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/gamla-golvbrunnar/

T Tjompo skrev:
Skulle säga att det är 20-30min enkelt arbete att åtgärda.

Krilleman
T Tjompo skrev:
Skulle säga att det är 20-30min enkelt arbete att åtgärda.
Fast det räcker ju inte med en enkel rensplugg i samma dimension som hålet.

Vattenlåset är ju helt satt ur spel.

Dessutom måste man ju beakta brunnens ålder i denna "stambytta" fastighet.

Vattenstammar och värmestammar?
Stambytt?

Finns det rensplugg ca 70mm?

Alla brunnar som är tillverkade tidigare än 1990 skall dessutom bytas för att det ska vara godkänt med fuktsäkerheten i dagens normer.

Hur löser firmorna det som hanterar relining?

För alla företag som hanterar relining hänvisar väldigt ofta till att allt är "stambytt"..

[länk]
För att relinigen har inget med tätskiktet i badrummet att göra.
Se det som att det blir nytt från utmynningen av brunnen och ut ur badrummet som blir ”nytt”.
Vid renovering av badrummet skall brunnen bytas utan tvivel.

Krilleman
T Tjompo skrev:
För att relinigen har inget med tätskiktet i badrummet att göra.
Se det som att det blir nytt från utmynningen av brunnen och ut ur badrummet som blir ”nytt”.
Vid renovering av badrummet skall brunnen bytas utan tvivel.
Varför använder företagen som relinar ordvalet "stambyte" då?

Om det enkom gäller avloppet?

Fast det räcker ju inte med en enkel rensplugg i samma dimension som hålet.

Vattenlåset är ju helt satt ur spel.

Dessutom måste man ju beakta brunnens ålder i denna "stambytta" fastighet.

Vattenstammar och värmestammar?
Stambytt?
Nej det är korrekt, en gummimanchett typ orange brukas monteras med en ny vit 40propp.
Vattenlåset fungerar precis som tidigare efter ingreppet.

Jag förstår hur du tänker med stambyte.
I ett hyreshus tex där stående stammar genom varje våning stambyts avser det att va och vvs bytts.

Avloppsstam ”stam” blandas oftast ihop med stambyte.

Krilleman
T Tjompo skrev:
Nej det är korrekt, en gummimanchett typ orange brukas monteras med en ny vit 40propp.

Vattenlåset fungerar precis som tidigare efter ingreppet.
Hur ska "mellanväggen" kunna agera vattenlås när plasten som "relinats" går hela vägen upp ovan brunnen i min röda markering?

Bilden visar en relinad avloppsbrunn med plastfodret synligt ovanför brunnen och en mellanvägg som ifrågasätts som vattenlås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett vattenlås med rör, där den inre konstruktionen är markerad med röd färg för att illustrera problem med luktstopp och relinade rör.
Skapa konto

Ett vanligt vattenlås har ju vatten som agerar luktstopp...

Ritteckning av ett avloppssystem med grön markering på vattenlåsets flödesväg, visar problematik med relinat plast ovan brunnen.
Skapa konto

Krilleman
T Tjompo skrev:
Avloppsstam ”stam” blandas oftast ihop med stambyte.
Vanligt ordval bland dessa företag för att få sälja...

Tänkvärt!

Även tätskikt, värmestammar och vattenstammar är i fokus när man utför ett riktigt stambyte.

Foderet på ts bild skall slipas ner till efter vattenlåset. Som jag illustrerar på min bild.
Detta görs oftast med ett trycklufts driven slip med sandpapperhubb.
Slutresultaten blir riktigt bra.

• Diagram över ett avloppssystem med måttangivelser och markerade områden som ska slipas ned, enligt guide för bearbetning med tryckluftsdriven slip.
    Skapa konto
Vanligt ordval bland dessa företag för att få sälja...

Tänkvärt!

Även tätskikt, värmestammar och vattenstammar är i fokus när man utför ett riktigt stambyte.
Helt klart tankvärt.
Men man skall nog oxå tänka på vilka företag man väljer.
Om en regelrätt stambyte skulle göras, kanske beställaren borde tänka på att en reliningsfirma inte sköter det.. lite som att be elektrikern tapetsera..

Men snälla nån. TS har gjort två inlägg på BH och det senaste var "Tack!" för drygt drygt två veckor sedan...

Krilleman
T Tjompo skrev:
Foderet på ts bild skall slipas ner till efter vattenlåset. Som jag illustrerar på min bild.
Detta görs oftast med ett trycklufts driven slip med sandpapperhubb.
Slutresultaten blir riktigt bra.
Det gör alltså efter fodret härdat?

Eller springer det en arme med hantverkare i alla badrum medans allt inte härdat klart?

Cruzze Cruzze skrev:
Men snälla nån. TS har gjort två inlägg på BH och det senaste var "Tack!" för drygt drygt två veckor sedan...
Jag tycker att jag och Krilleman har en bra dialog här. Om tekniska lösningar och funderingar.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.