janwide
Har spårat utan att få helt klart för mig hur det hänger ihop. På insidan av väggen där uttaget på ytterväggen sitter har jag hittat en kopplingsdosa under 4 lager tapet! Där återfinner jag (troligen) den gröna tändtråden som går till uttaget samt den svarta neutralen samt en röd kabel! Efter lite mer efterforskning visar det sig att jorden på andra ställen i huset är dragen med röd kabel.
Kan jordkabeln i uttaget på dosan på utsidan ha "bleknat" eller blivit skitig så att jag av misstag tagit den för röd???
Jag vet att det känns långsökt och jag ska syna kabeln i dagsljus i morgon för att få klarhet. Samt dra lite i den för att se om det är samma som på insidan. Det känns också långsökt att det skulle sitta fler dosor på insidan av väggen där någon skulle ha med det aktuella uttaget att göra. Speciellt som uttaget på utsidan är det enda jordade på bottenplanet förutom köket i andra ändan av huset. Dosan jag hittade innehöll ju en jordkabel som rimligen borde ha med uttaget att göra.
 
Redigerat:
Röd har även flitigt använts som tändtråd så var inte säker på en röds uppgift i ditt elsystem.

Protte
 
janwide
Jag har tagit av kåpan till centralen och tittat. Röda och gulgröna trådar sitter på samma "plint". Grön verkar genomgående ha använts som tändtråd i den ursprungliga installationen.
Har också tittat närmre på den bruna i dosan. När jag drar i den ser jag att den är röd inne i väggen! Den har alltså "bleknat" eller missfärgats på annat sätt. Men den är i gott skick för övrigt och inte torr eller spröd. Efter frukost ska jag koppla alla kablar på rätt plats och se om det fungerar :surprised:)
 
Att det genomgående sitter röd på jordskenan i centralen är ingen garanti för att man inte använt röd även som tändtråd ute i anläggningen
 
janwide
Så är det såklart.
 
janwide
Nu har jag följt alla trådar och jord och nolla var förväxlade! Med alla kablar på rätt plats fungerar det utan problem. Att den röda ändat färg till brun var nästan för osannolikt! Men nu har det löst sig :surprised:)
 
Med röd tejp ?;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.