Ligger nolla och skyddsjord ihop någonstans i anläggningen så finns det en väg förbi jordfelsbrytaren. Då får man räkna på resistans skillnaden mellan jordfelsbrytaren och resistansen bort till felstället. Med en enfasbelastning som orsakar ström genom JFB och en ström genom felstället, när felstället släpper genom nominellt 30 mA så löser JFB.

Om nu TS har växlat skyddsjord och nolla så har ju det fungerat genom åren för skyddsjord och nollan är ju faktiskt ihopkopplade i gruppcentralen, så om strömmen går genom skyddsledartråden eller nolla tråden har ingen betydelse så länge man inte får avbrott i ledarna. Sätter man sedan dit en JFB då kommer man att upptäcka att det är nog något som är fel.

Jag tror på det senare senariot IOM att det fungerat felfritt tills tills uttaget börjar användas. En kortslutning skyddsjord-nollan borde avslöjat sig tidigare då man t.ex. startat dammsugaren.

Protte
 
Avemo skrev:
Nolla och jord kan ligga ihop utan att jordfelsbrytaren löser ut om det är liten eller ingen belastning på nollan.
Men jfb mäter väl inte felströmmen på varje grupp utan på centralen i helhet.. Så har du belastning på någon del av huset borde det räcka för att jfb löser.. Eller tänker jag fel?

Jag vet att jag löst ut jfb vid många tillfällen då jag inte tänkt mig för.. och på de grupperna har det då inte varit spänning på..
 
Räv3n skrev:
Men jfb mäter väl inte felströmmen på varje grupp utan på centralen i helhet.. Så har du belastning på någon del av huset borde det räcka för att jfb löser.. Eller tänker jag fel?

Jag vet att jag löst ut jfb vid många tillfällen då jag inte tänkt mig för.. och på de grupperna har det då inte varit spänning på..
Håller med, hur många gånger har man inte klippt kabel eller slagit ihop ledare på en grupp som inte är spänningsatt.
 
Första gången VAD HÄNDE??
Andra gången vad hände nudå?
Tredje gången, men jag gjorde väl inget!
Fjärde gången, visst ja, jordfelsbrytaren
Femte gången, jag VET att man inte får korta nollan och jord.
Sjätte gången, neeeeeej inte nu igen.
Sjunde gången *%&)/""'**!!!

Protte
 
janwide
prototypen skrev:
...
Om nu TS har växlat skyddsjord och nolla så har ju det fungerat genom åren för skyddsjord och nollan är ju faktiskt ihopkopplade i gruppcentralen, ...
Protte
För ordningens skull. TS har inte kopplat något överhuvudtaget. Han har endast i godan ro, och något vårrusig, tagit fram grilltändaren för att servera familjen säsongens första grillspett. När detta fallerade kopplade han även borrmaskinen till uttaget för att se om även den löste ut jfb vilket den gjorde.
 
janwide
prototypen skrev:
Första gången VAD HÄNDE??
Andra gången vad hände nudå?
Tredje gången, men jag gjorde väl inget!
Fjärde gången, visst ja, jordfelsbrytaren
Femte gången, jag VET att man inte får korta nollan och jord.
Sjätte gången, neeeeeej inte nu igen.
Sjunde gången *%&)/""'**!!!

Protte
:rolleyes:
Jag körde endast 1:an och 4:an. Sedan blev det tändvätska. (Jag vet att man inte ska hälla tändvätska i uttagen. Men vad gör man?)
 
Man kan faktiskt ibland korta nolla/jord ute i en grupp som ej är spänningssatt utan att JFB löser. Vet inte riktigt varför, men det kanske har att göra med hur många andra laster som är igång osv..

Men som prototypen så fint visade så är det klart vanligare att JFB löser då man klipper en kabel. Speciellt om kunden sitter framför datorn med ett viktigt dokument som h*n inte sparat på 3 timmar :x
 
Dricker du upp den glömmer du snart att du hade fel... ja du ser det inte iaf :D
 
Räv3n skrev:
Men jfb mäter väl inte felströmmen på varje grupp utan på centralen i helhet..
Jag har råkat på att jord och nolla oavsiktligt låg ihop utan att jordfelsbrytaren löste. När min kompis slog på en apparat någon annanstans i huset löste jordfelsbrytaren ut.

Min uppfattning är att jordfelsbrytaren i de allra flesta fall löser ut omedelbart när jord och nolla läggs ihop, men det finns undantag.

Erik
 
Det krävs att jordfelsbrytaren är belastad för att den ska lösa ut av kontakt mellan nolla och jord.
En lampa som enda belastning räcker oftast inte.

//Patrik
 
Om centralen har låg belastning eller att lasten är väldigt symetrisk så det går lite ström i nollan då kommer det också att flyta liten ström via "kortslutningen" , så visst kan nolla och skyddsjord ligga ihop utan att JFB löser men om strömmen i nollan ökar pga att man startar dammsugaren så löser den. Det finns ingen automatik att JFB ska lösa vid kortis mellan jord o nolla.
 
Patrik_Hed skrev:
Det krävs att jordfelsbrytaren är belastad för att den ska lösa ut av kontakt mellan nolla och jord.
En lampa som enda belastning räcker oftast inte.

//Patrik

Med symetrisk last utan nolla (t.ex. 3-fas motor) så ska inte JFB lösa vid kortslutning jord-nolla.

Protte
 
Jag sätter en slant på att detta är ett jordat utomhusuttag som sitter på ett annars ojordat hus.
Händige Hänke som skruvade upp uttaget funderade en stund på hur han skulle koppla in jorden på detta uttag, och kom fram till att nolla och jord är samma sak, så han kopplar nollan även till jordskruven på uttaget.

När nu en jordad apparat kopplas in så letar sig en felström via apparatens chassi till den blöta vår-marken.

Låt mig veta om jag har rätt :)
 
prototypen skrev:
Första gången VAD HÄNDE??
Andra gången vad hände nudå?
Tredje gången, men jag gjorde väl inget!
Fjärde gången, visst ja, jordfelsbrytaren
Femte gången, jag VET att man inte får korta nollan och jord.
Sjätte gången, neeeeeej inte nu igen.
Sjunde gången *%&)/""'**!!!

Protte
Osv osv :cool:d^_^b
 
Rent allmänt kan väl en Eurotester vara bra för en lekman. Men även den klarar som sagt inte av förväxling mellan N och jord. Däremot en hel del andra fel, som avbrott i fas, nolla eller jord samt det farligaste förväxling av jord och fas samt test av JFB utlösningsvillkor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.