Låter inte troligt. En elektriker skulle inte låta en brun eller svart ledare sitta på N- eller PE-plinten utan att kontrollera (man separerar på N och PE, inte N och fas, vilket normalt inte innebär några omflyttningar av ledare). Mer troligt är att färgerna är korrekta i centralen, men felaktigt skarvade i en dosa, där N ch PE dessutom blivit förväxlade. Frågan är då vad mer som denna dosa matar?

Du behöver byta dessa ledare till rätt färg.

Redigerat:
janwide
Jag menade förstås att man delar på neutral och jord vid installation av jfb. Blir intressant att se vad elektrikern kommer fram till. Sov gott.

Om jorden ligger på nollskenan i centralen skulle inte JFBn lösa ut på det sätt som nu sker.

Däremot kan det mycket väl vara så att nollan ligger kopplad på jordskenan, och då blir det exakt så som du beskrivit.

Förenklat kan man säga att jfb löser ut när det är sk nollfel dvs över ledning från nollan, så man ska alltid börja med att kolla alla nollor att det tex inte ligger på fel ställe eller är klämd någonstans.

janwide
Hur blir det om nollan och jorden är förväxlade i uttaget?

Då får du också exakt det fenomen som du upplever.

janwide
Gjorde ett litet experiment idag. Kopplade in en glödlampa på olika sätt för att se vad som hände. Då jag kopplade den mellan grön (som är fas) och svart ledning lös lampan. När jag kopplade mellan grön och brun löste jfb ut.
Kan jag då dra slutsatsen att brun är jord och helt enkelt koppla in uttaget på det sättet och sedan somna om. Eller finns det risk att något annat är fel och att denna koppling blir farlig på något sätt?
(Kopplade även lampan mellan svart o brun och då hände absolut ingenting.)

Det går inte ihop. Ja, brun verkar vara jord. Men du sa ovan att jordledningen från uttaget var kopplad till en brun ledning, samtidigt som det är sannolikt att jord och nolla är förväxlade i detta uttag?

Jag skulle inte koppla in någonting utan att följa upp alla ledningar och byta till rätt färg på ledarna.

Man kan ju ta och summra av lite så kommer nog fram till ett resultat.

janwide
Bo.Siltberg skrev:
Det går inte ihop. Ja, brun verkar vara jord. Men du sa ovan att jordledningen från uttaget var kopplad till en brun ledning, samtidigt som det är sannolikt att jord och nolla är förväxlade i detta uttag?

Jag skulle inte koppla in någonting utan att följa upp alla ledningar och byta till rätt färg på ledarna.
Ja, så får det bli. Jag kan dock ha dribblat ihop det med färgerna när jag skrev det tidigare inlägget. Har ju inte heller ännu kopplat in någon jordad apparat. så jag vet inte vad som händer då. Ska dock följa ledningarna som en spårhund!

Det läskiga är dock att vi förmodligen har kört grästrimrar och annat i fem säsonger med jorden på nollan och vice versa innan jfb kom på plats! :(

Ja så kan det gå :cool: Om det håller ihop så fungerar det ju. Det kan bli en potential på några få volt på jordade delar som är anslutna på denna grupp - nånting man knappast märker - förutom om skyddsjorden skulle gå av vill säga :(

janwide
Bo.Siltberg skrev:
Ja så kan det gå :cool: Om det håller ihop så fungerar det ju. Det kan bli en potential på några få volt på jordade delar som är anslutna på denna grupp - nånting man knappast märker - förutom om skyddsjorden skulle gå av vill säga :(
Det där med att det kan bli en potential får du gärna förklara vad det är. Varför skulle det bli det?

Så här. Med ditt felaktiga uttag vid A så går det ström i skyddsledaren, en ström som ger upphov till en spänningsfall, beroende på hur stor ström det går.

Mellan matningen på vänster sida som är förbunden med jord så blir det ett spänningsfall längs med skyddsledaren. I mitten någonstans finns en annan apparat som är korrekt inkopplad. Höljet på denna apparat får en liten spänningspotential på några få volt mot sann jord som bilden visar.

Samma sak händer om apparat B är inkopplad. Då blir det istället en potential på höljet till apparat A.

Denna låga potential är ofarlig. Strömmen däremot kan vara ett problem. Om det skulle vara halvgod kontakt mellan höljet på B och sann jord så kan det slå gnistor.

Ännu värre är om skyddsledaren skulle gå av någonstans till vänster om B. Då får höljet på B 230 V över sig vilket är mindre bra.

Det du har här är i praktiken en PEN, kombinerad nolla och skyddsjord, vilket det ställs höga krav på att den är tillförlitligt installerad. Dessutom ska den vara minst 10 mm².

• Sp.fall_fuljord.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Jaha. Jag är tydligen lite seg i kolan idag. Fattade inte att du avsåg fallet då jord och nolla var förväxlade! Visste dock inte hur detta yttrar sig så jag får tacka för utbildningen. Det kan ju uppenbarligen vara en del risker med denna förväxling så jag är glad att jag la några tusenlappar på jordfelsbrytare då denna, vad jag förstår, helt eliminerar denna risk.

JFB är bra d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.