Haha...jag bad elektrikern på plats att mäta lite....5mA i PEN.....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
Läge för skyddsutjämning !
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
Dom ska tydligen klara att lösa endast mha felströmmen, se sid 14:mycke_nu skrev:
http://www.siemens.se/bu/AS/Insta/doc/Beta_jordfelsbrytarhandbok.pdf
Ja det är ett normkrav för alla JFB av den typ som används för personskydd.Bo.Siltberg skrev:
Däremot kan de och har numera ofta viss elektronik för att möta andra krav, men typ AC, A och även B måste i grunden fungera endast med energin från summatrafon. För den del som är spänningsberoende finns också krav på att de ska vara invändningsfria i funktion ner till U > Ub x 1.6 dvs 80V fasspänning i våra fall med Ub = 50V.
Jag pratade med en av dom största lev ang detta och en JFB trippar med ett 1,5v batteri.
Lättade på locket till kopplingsdosan idag. Ledningen till det aktuella uttaget går via en brytare på insidan via en kopplingsdosa på ytterväggen och sedan till uttaget.
Till brytaren går en vit fas.
Från brytaren går en grön tändtråd ut till dosan.
Den gröna var där kopplad till en svart ledning som gick till uttaget.
Jorden från uttaget, gul/grön var kopplad till en brun ledning i dosan som jag inte vet vart den tar vägen. (Jorden i uttaget var korrekt kopplad.)
En blå ledning från uttaget var kopplad till en svart ledning i dosan som jag inte heller vet vart den tar vägen.
Ger detta några ledtrådar? Det verkar ju som att jord och nolla är förväxlade.
(Jag lossade alla kablar i dosan, isolerade dom ordentligt och skuvade igen den igen. Uttagen är nu m.a.o. frånkopplade.)
Till brytaren går en vit fas.
Från brytaren går en grön tändtråd ut till dosan.
Den gröna var där kopplad till en svart ledning som gick till uttaget.
Jorden från uttaget, gul/grön var kopplad till en brun ledning i dosan som jag inte vet vart den tar vägen. (Jorden i uttaget var korrekt kopplad.)
En blå ledning från uttaget var kopplad till en svart ledning i dosan som jag inte heller vet vart den tar vägen.
Ger detta några ledtrådar? Det verkar ju som att jord och nolla är förväxlade.
(Jag lossade alla kablar i dosan, isolerade dom ordentligt och skuvade igen den igen. Uttagen är nu m.a.o. frånkopplade.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
Ja, det ger ledtråden att din elinstallation är farlig. Om någon har tummat på dom heliga reglerna om färg på skyddsledare och neutralledare så lär det finnas fler felkopplingar i huset.
Det behöver ju inte alls vara så. Det aktuella uttaget har troligen kommit till i ett senare skede då man byggde uteplatsen och troligen installerats (eller funnits tidigare men senare försetts med fuljord) av en annan än den ursprungliga elektrikern. Kanske av förre ägaren? Jordfelsbrytaren har också gjort sitt jobb. Ursprungsinstallationen hade inte jord. Tvättstuga och kök har senare försetts med jord som är OK. Den är kollad av behörig elektriker.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
Du behöver nog kontrollera vart den bruna skyddsjorden och den svarta nollan tar vägen. Någon som kopplat i andra änden kan ha antagit något helt annat.
Fick en teori i huvudet nu som jag måste testa på er elektriker.
Installerade (lät installera) jordfelsbrytare i vintras. Vad jag förstår delar elektrikern då på alla noll och fasledarefrån varandra i centralen. Rätt?
Eftersom ledningarna i mitt uteuttag har fel färg har elektrikern "blivit lurad" av detta i centralen och helt enkelt missat att flytta den ledning som fungerat som jord från detta uttag. Den ligger då fortfarande kvar på neutralen i centralen.
Låter det troligt/rimligt?
Installerade (lät installera) jordfelsbrytare i vintras. Vad jag förstår delar elektrikern då på alla noll och fasledarefrån varandra i centralen. Rätt?
Eftersom ledningarna i mitt uteuttag har fel färg har elektrikern "blivit lurad" av detta i centralen och helt enkelt missat att flytta den ledning som fungerat som jord från detta uttag. Den ligger då fortfarande kvar på neutralen i centralen.
Låter det troligt/rimligt?