Arne61 skrev:
En liten detalj till, SkaneErik, är att när trefasnätet kom till lantbruket, så försökte man dra så tunna kablar som möjligt. Men en motor som man startar direkt drar rejält med ström tills den kommit upp i driftvarvtalet. Det kallas direktstart eller triangelkoppling för lindningarna ligger då sammankopplade i tringelform.  Som du vet är fasspänningen mellan faser ca 380 Volt (numera lite mer). Men om man mäter spänningen hemma i ett vanligt uttag är det ju runt 220 Volt. Det är inte spänningen mellan två faser, utan mellan en av dem ner till jord, en fjärde tråd alltså. Där fanns tricket till hands att starta motorn på bara 3 faser med 220 V, det som även kallas stjärnkoppling. Ena änden av de tre lindningarna går till en faskabel och de tre andra ändarna dras samman till jord. Nu startar motorn med bara 220 V och dras mycket lägre ström. Det blir en ganska mjuk start. När varvtalet kommer upp till fullt varvtal fattas det en smula till helt fullt och man slår snabbt om till den direkta kopplingen.

Rent tekniskt så måste man dra ut alla sex kablarna till den här stjärn/triangel omkopplaren, men det blir mycket billigare än att dra grövre ledningar, kanske flera kilometer.

Som en konsekvens är det så att när du kopplar in apparater till ditt nät hemma så är det bäst resultat när lasten är jämnt spridd. Ofta provar man med allt inkopplat att det är bra spridning och kanske justerar lite så det är jämn fördelning.

I gamla centraler satt det en fas i varje horisontell rad proppar. Idag har man ofta automatsäkringar och då ligger faserna i rad 1-2-3-1-2-3 osv.

Den femte tråden då? I gamla system röd, i nya gulgrön randig. Ska den leda någon ström? Ja, men helst aldrig! Den dubblerar bara jordkabeln fram till centralen och dess uppgift är att erbjuda en direktväg till jorden så att ett fel i apparaten som ger hög ström inte smälter kablarna utan i första hand får säkringen att lösa ut. En oerhört viktig kabel som kan betyda liv eller död. Den har sin funktion och jordfelsbrytaren har sin. Ska inte blandas och de ersätter inte varandra.
Nu tror jag du är ute och cyklar lite!

Den koppling för motorstart som du beskriver har jag aldrig hört talas om!
Det skulle ju inte funka så bra eftersom motorn inte skulle bli symetriskt belastad.

Normalt har man något man kallar stärn/triangelstart eller Y/D start.
Om man har det så måste man ha en motor som är märkt 400/680V (eller gammal motor 380/660V)
Det man gör då är att man först kopplar motorn för 680V men släpper på sina 400V trefas, sedan kopplar man om den till 400V.

Om du vill ha en förklaring på hur det funkar rent elektriskt så säg till!
 
Sverre, nu säger jag till! ;D Det vore kul att veta hur man kan få ut 680V ur sveriges elnät?!
 
Nu var jag nog otydlig, du får inte ut 680V ur sveriges elnät såvida du inte skaffar en transformator som fixar det!

Skämt åsido!

En trefasmotor består av tre separata lindningar, tänk dom som tre element med en tråd i varje ände, det blir ju sex trådar totalt.

Antingen så kopplar man ihop ena tråden på alla element i en gemensam punkt, neutralpunkten och sedan kopplar man en fas (L1, L2 & L3) till respektive ledig tråd, då har man kopplat "Y" eller "Stjärna" där mitten på Y:et är neutralpunkten.

Mäter man spänningen från en fas till neutralpunkten får man 230V om fas-spänningen är 400V.
Ur växelströmsläran kan man räkna fram det genom att dividera 400 med roten ur 3.
Det innebär alltså att det ligger 230V över varje lindning.

Eller så kopplar man ett element mellan L1-L2, ett mellan L2-L3 och det sista mellan L1 och L3.
Då har man kopplat D eller Triangel
Nu finns ingen neutralpunkt, utan det ligger 400V över varje lindning och motorn går med sitt märkvarvtal.

Tittar vi då vad 400 multiplicerat med roten ur tre blir så.....kan ni gissa.....????

Om ni läste mitt tidigare inlägg på hur motorn ska vara märkt för att det ska funka med Y/D start så kanske ni kommer fram till svaret......680V

Det innebär att motorn är konstruerad för två spänningar, men beroende på hur vi kopplar den så är det samma spänning över lindningarna vid dom olika märkspänningarna.

Genom att inte lägga på 680 vid Y utan "endast" 400V får vi 230V över lindningaran vilket resulterar i en något mjukare start.

Dock ska man inte körra med motorn för längen i Y-läge då förlusterna ökar och motorn kyls sämmre vilket gör att den kan brinna upp.
Man får även ett sämre vridmoment!
 
Såvitt jag kan se har Arne61 och Sverre beskrivit samma sak på lite olika sätt... Y= koppla de tre lindningarna från respektive fas till nolla. D= koppla lindningarna mellan faserna.
 
Tack Sverre, jag hängde inte riktigt med :-[, men strunt samma, jag tänker ändå inte koppla något innuti en 3fasmotor, var bara lite nyfiken! :D
 
Eld skrev:
Såvitt jag kan se har Arne61 och Sverre beskrivit samma sak på lite olika sätt... Y= koppla de tre lindningarna från respektive fas till nolla. D= koppla lindningarna mellan faserna.
Vid Y så kopplar du inte lindningarna till befintlig nolla, men det skapas en konstjord nollpunkt i "korset" i Y:et.
Alla tre faserna måste vara med annars får du inget roterande moment och motorn kommer bara att värma.

Som Arne61 skrev "Ena änden av de tre lindningarna går till en faskabel och de tre andra ändarna dras samman till jord. "

Den kopplingen existerar mig veterligen inte!

 
Men sverre är du inte lite ute och turnerar nu, motorer märkta för 680V?

Alla 3-fas motorer som jag ser är märkta 400/230 (finns fall där man har helt andra nätspänningar men inte aktuellet "hemma")
Så vid D-koppling = 400V över lindningen,
vid Y-koppling = 230V över lindningen (var och en av dom).

Viktigt att tänka på vid Y/D-start är att motorn helst skall starta "utan last" i Y-läget, då motorn ger mycket lägre moment i detta läge (därav att den drar mindre start-ström).
Och så snart motorn nått sitt varvtal slå över till D-läge.

Nu har vi väll lite lämnat ämnet "varför 3-fas ?" men det intressanta kan var att tänka på det att i början diskuterade man ävan att använda likspänning för att distribuera ström till hushållen.
 
FrittDrag skrev:
Men sverre är du inte lite ute och turnerar nu, motorer märkta för 680V?

Alla 3-fas motorer som jag ser är märkta 400/230 (finns fall där man har helt andra nätspänningar men inte aktuellet "hemma")
Så vid D-koppling = 400V över lindningen,
vid Y-koppling = 230V över lindningen (var och en av dom).
Sverre har rätt, om du skall Y/D starta en motor måste den vara märkt 680/400 V, Annars kommer den att brinna upp.
 
Hej Sverre, Eld, FrittDrag, mfl. Jag har justerat mitt första inlägg så att det står en referens till Sverre och kabeln till nollan är "borttagen". Varför? Se nedan. När det gäller meningen där så missuppfattar flera den. Jag måste förtydliga att den ena änden av alla de tre faslindningarna kopplas till varsin fas, inte till en enda förstås!!!. Jag beskriver alltså exakt samma koppling som Sverre men med den skillnaden att han stannar vid att de andra ändarna av de tre faslindningarna dras till en gemensam punkt (man lägger bleck emellan tre lindningsändars anslutningar) och Sverre understryker att man inte ska dra nollan till den här punkten.

OK, det behövs inte, och ingen drar en extra kabel för nollan om man inte behöver den för att få ut enfas 230 V till annat nära motorn. Reläspolar och belysning t.ex. men det är en helt annan sak. Men vad är det för skillnad med att dra nollan eller inte för bara motorns skull? Det går ju ingen ström i nollan iallafall om motorn är normalt symmetrisk. Motorns lindningar känner 230 V vardera och det var ju det vi ville ha för stjärnstarten. FrittDrag beskriver det perfekt och kort.

Nu tänkte jag att man kan ju kolla lite verklighet... Så jag anslöt nollan i säkringsskåpet till 3fas bänkslipmaskinen i verkstan och mätte strömmen i den blå kabeln när motorn startar i Y-kopplingen. Nästan noll, bara milliampere, alltså inte helt exakt lika lindningar. Provade med slipning så den belastas hårt, både med nollanslutning och utan. Ingen viktig skillnad. Det är tydligt 230 V AC över varje fas i bägge kopplingsfallen (ingen nolla och med nolla), samt samtidigt 400 V mätt parvis på de tre fasledarna. Kan inte hitta 680 V någonstans.

Vore värdefullt om du kunde berätta om vitsen med oansluten nollpunkt vid Y-kopplingen. När man ska förstå tanken med Y/D anser jag att det är en fördel att inte behöva förstå att nollan inte behövs som en kabel för att det inte flyter någon ström där. Det är nästa steg så att säga. Anser du att oansluten nolla är tekniskt nödvändigt eller bara för att man vill spara en ledare?

Granit999: Om en motor brinner upp beror på dels isolationsklassen. En 24V motor har korta avstånd och klarar inte 400V. Man kan nog räkna med att en vanlig standardmotor för 3 fas 400 V rms (som ju är plus och minus roten ur 2 högre i toppspänning) inte har luftgap till jord som är sämre än bra isolation för 1000 V toppspänning. Förr meggade man med 500 V peak som stödspänning. Men det beror ju på vad man ska ha motorn i för miljö också.

Den andra aspekten för att brinna är lindningens inre motstånd. Om motståndet är t.ex. 20 ohm (bara en siffra) och man lägger på 400 eller de diskuterade 680 eller rent av 700 V så brinner inte lindningen för det. Först drar den en liten tomgångsström (proportionell mot spänningen). Sedan drar den så mycket ström som motsvarar den induktion som sker genom skillnadsvarvtalet mellan magnetflödets varvtal (1500 RPM för en fyrpolig motor) och rotorns varvtal (T.ex. 1470). Kör du helt obelastad som jag nyss gjorde med slipen så drar lindningen väldigt lite ström (nästan prick 3000). Den beror bara av förluster, friktion osv. men givetvis ökar dessa med ökande matningsspänning. Men vi pratar watt, inte massor av värme. Jag tror alltså inte att motorn skulle brinna ifall den är stämplad 400V rms och får 700 V rms och belastas med samma bromsmoment.
 
FrittDrag, det är du som cyklar. Sverre har helt rätt. Prova att Y-D koppla en motor märkt 230/400. Du får en väldans illaluktande grill.

 
FrittDrag skrev:
Men sverre är du inte lite ute och turnerar nu, motorer märkta för 680V?

Alla 3-fas motorer som jag ser är märkta 400/230 (finns fall där man har helt andra nätspänningar men inte aktuellet "hemma")
Så vid D-koppling = 400V över lindningen,
vid Y-koppling = 230V över lindningen (var och en av dom).

Viktigt att tänka på vid Y/D-start är att motorn helst skall starta "utan last" i Y-läget, då motorn ger mycket lägre moment i detta läge (därav att den drar mindre start-ström).
Och så snart motorn nått sitt varvtal slå över till D-läge.

Nu har vi väll lite lämnat ämnet "varför 3-fas ?" men det intressanta kan var att tänka på det att i början diskuterade man ävan att använda likspänning för att distribuera ström till hushållen.
Spänningen som står på skylten, t.ex. 230/400 talar inte om vilken spänning du har över respektive lindning utan till vilken spänning motorn ska anslutas!

Det är alltid den lägre spänningen som talar om D-läget och den högre Y-läget.

Samtidigt skiljer sig alltid spänningarna med faktorn "roten ur tre"

En motor märkt 230/400 har alltid lindningsspänningen 230 V om den är rätt kopplad, högre spänning ger högre ström som bränner upp lindningarna.

En motor märk 400/680 har alltid lindningspänningen 230 V om den är rätt kopplad, men här kommer grejen!!
När vi kopplar den D och släpper på våra 400 V trefas så skulle den egentligen haft 680 V trefas för att fungera enligt märkskylt.

Titta på motorer som sitter på befintliga Y-D starter så lär du bara hitta 400/680V!
 
Sverre (med flera) har rätt ... jag som missförstod sverres inlägg ... :)
Inte lätt att förklara det där med 3-fas snabbt och enkelt.
Därför man jämt och ständigt "stöter" på problem ;)
 
Sverre, du skriver bl.a. "Det är alltid den lägre spänningen som talar om D-läget och den högre Y-läget."
Vore tacksam för en referens där man kan läsa det, gärna på webben. Står det i motortillverkarnas kataloger? T.ex. ABB? Det här känns angeläget att förstå.

Poängen med stjärnkoppling är ju just att man vill ha 230 VAC på lindningen så strömmen blir mindre, så starten blir långsammare med lägre ström. När du sedan slår om till D eller triangel så ligger ju rätt fasspänning på varje linding. Var får du det där med 680 V ifrån? Varför tar du roten ur 3 gånger 400V? När de tre fas-sinusspänningarna ritas upp med 120 graders förskjutning så blir summaspänningen i varje givet ögonblick utmed tidsaxeln iallafall 400 V rms. Vi pratar hela tiden om effektivvärde rms som alla voltmetrar idag visar. (På ett oscilloskop blir det ju en toppspänning 1.41x större än effektivvärdet. Men det är ju så i både Y och D läget så det kan väl inte vara det du hänsyftar på?

När man lämnar en motor i Y (3x230 VAC) med i första vändan tomgång kan den snurra hur länge som helst utan problem. Nästan ingen eftersläpning, alltså bara lite induktion och därmed mycket låg ström och bara lite lagerförluster och vind.

Om du belastar den i startlägets Y-koppling med full last är eftersläpningen skapligt stor och då är verkningsgraden sämre, men ändå är ju bara förlusten den ström som värmer kopparn. Där finns en risk för överhettning om den får gå nära sin termiska gräns. Mycket få motorer är normalt fullt belastade i sin användning så väldigt många kan man glömma på i startläge utan andra problem än att det kostar verkningsgrad. Men att de blir grill eller brinna upp, det måste vara att ta i.

Nu har min bänkslip puttrat i sex timmar i Y-läge, bara ljummen, mest lite lagervärme. Spänningen på faserna 400 VAC och över lindningarna 230 VAC. Slår om ibland till D och då ligger 400 VAC över varje lindning, men var finns 680? Menar du att jag överbelastar slipen i D-läget? (Namnskylt säger 3x400V.) Osymmetriströmmen i nollan är ca 35 mA rms, ingen fin symmetri i slipen, men den är från fjärran östern.

Kan du hjälpa mig tillbaks på spåret?
 
Arne61 skrev:
Sverre, du skriver bl.a.  "Det är alltid den lägre spänningen som talar om D-läget och den högre Y-läget."
Vore tacksam för en referens där man kan läsa det, gärna på webben. Står det i motortillverkarnas kataloger? T.ex. ABB? Det här känns angeläget att förstå.
Svårt att förklara i skrift, men om du ritar upp dina tre fasledare som tre streck, då har du ju 400V mellan dom.

Ritar du in en motor som är kopplad Y till dina streck ser du att det inte kan bli 400V direkt över lindningen då du alltid har två lindningar om du tittar mellan fasledarna, där blir det en spänningsdelning.

I Y läge gäller att I-linje=I-lindning och U-linje=Roten ur tre x U-lindning.

Om du nu ritar in din motor i D-läge så ser du att det bara ligger en lindning mellan två faser, spänningen kommer alltså då att vara 400V över lindningen, i detta fallet får vi en strömdelning då det går ut två ben från varje fasledare.

I D-läge gäller att U-linje=U-lindning och att I-linje=I-lindning x roten ur tre

Dom samband jag har skrivit kan du hitta i vilken elektrisk formelsamling som helst, det är lika elementärt som ohms lag.



Åter till Y-D starten:

För att få avsed effekt med en mjukare start tar vi en motor märkt 400/680V.

Vi kopplar den först Y och enligt formlerna ovan (och din mätning) kommer det då att ligga en spänning på 230V över lindningarna.
Då motorn är avsedd för en lindningspänning på 400V (märkspänning i D-läge) kommer motorn inte att utveckla full effekt.
När vi slår om till D-läge får vi 400V över lindningarna och motorn ger full effekt.

Nu tar vi en motor märkt 230/400V och kör Y-D start på.
Vi kopplar den först Y och då kommer det att ligga en spänning på 230V över lindningarna och det är ju denna lindningsspänning som motorn är avsed för, motorn går då med märkeffekt.
Vi kopplar om till D och då får vi 400V över lindningarna, och det är motorn inte avsed för!

Hoppas det klarna lite.

Du skriver även: "När de tre fas-sinusspänningarna ritas upp med 120 graders förskjutning så blir summaspänningen i varje givet ögonblick utmed tidsaxeln iallafall 400 V rms."

Detta håller inte jag med om!
Jag skulle vilja säga att summan av alla tre fasspänningar alltid är noll.
Tittar man på hur dom ligger i förhållande till noll-potential så har du alltid spänning både possitivt och negativt, och dom tre faserna tar ut varandra.
 
sverre skrev ovan:
- - -
Dom samband jag har skrivit kan du hitta i vilken elektrisk formelsamling som helst, det är lika elementärt som ohms lag.
Slut citat.

Arne61: Allt det du skriver här håller jag fullständigt med om!

Citat 2 från sverre
- - -
Åter till Y-D starten:

För att få avsedd effekt med en mjukare start tar vi en motor märkt 400/680V. Vi kopplar den först Y och enligt formlerna ovan (och din mätning) kommer det då att ligga en spänning på 230V över lindningarna. Då motorn är avsedd för en lindningspänning på 400V (märkspänning i D-läge) kommer motorn inte att utveckla full effekt. När vi slår om till D-läge får vi 400V över lindningarna och motorn ger full effekt.
Slut citat.

Arne61: Även här håller jag helt med. Det var ju det som hela vitsen är med Y/D. Men på de motorer jag kollat på står det inte 400/680, bara 400. Hmmm.

Citat 3 från sverre:
Nu tar vi en motor märkt 230/400V och kör Y-D start på.
Vi kopplar den först Y och då kommer det att ligga en spänning på 230V över lindningarna och det är ju denna lindningsspänning som motorn är avsed för, motorn går då med märkeffekt.
Vi kopplar om till D och då får vi 400V över lindningarna, och det är motorn inte avsed för!
Slut citat.

Arne61: Det är här vi skiljs åt. Det är tydligen så att de motorer du läser på har två spänningar angivna på ett visst sätt så att den första spänningen alltid är den spänning som en lindning i Y maximalt tål. OK, det må så vara. De jag tittar på har bara en spänning angiven 400 V. Du antyder att man bara bör Y/D koppla en motor som har angivet 400/680. Det tror inte jag. Det kan vara så att motorskyltar kanske inte alltid anger båda varianterna Y/D på det viset. Det borde räcka om det står 400.

Nu har jag samlat ihop till ungefär 7st Y/D kopplade motorer. Det var inte lätt att hitta sådana nuförtiden :) men ingen hade 680 V angivet. De hade alltihop bara 400 V.

En motor som har lindning för 230 V som är ditt andra fall har jag inte sett sedan lumpen. Vet inte varför det militära gillade 230 V AC. Kan det vara en säkerhetsaspekt kanske? Finns det överhuvudtaget 230 V motorer att köpa i Sverige? Hur stor är risken att man av misstag råkar hittta en?

Citat 4 från sverre:
Du skriver även: "När de tre fas-sinusspänningarna ritas upp med 120 graders förskjutning så blir summaspänningen i varje givet ögonblick utmed tidsaxeln iallafall 400 V rms."

Detta håller inte jag med om!
Jag skulle vilja säga att summan av alla tre fasspänningar alltid är noll.
Slut citat.

Arne61: Ja, om du nu ser hela systemet. Det är OK. Men vi pratade ju om en fas itaget, där blir det aldrig mer än 400 V. Slarvigt skrivet av mig, men jag utgick från att vi hela tiden pratat om just vad en motor blir utsatt för när man kopplar Y/D. Alltså antingen 230 V i starten och sedan 400 V i D läge, fullt inkopplad som om den direktstartas. Jag ser fortfarande ingen 680 någonstans. Jag är nog för klantig för det, sorry. Tack för en bra diskussion. Den har väckt upp hela firman här ur semesterdrömmarna. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.