Arne61 skrev:
sverre skrev ovan:
- - -
Dom samband jag har skrivit kan du hitta i vilken elektrisk formelsamling som helst, det är lika elementärt som ohms lag.
Slut citat.

Arne61: Allt det du skriver här håller jag fullständigt med om!

Citat 2 från sverre
- - -
Åter till Y-D starten:

För att få avsedd effekt med en mjukare start tar vi en motor märkt 400/680V. Vi kopplar den först Y och enligt formlerna ovan (och din mätning) kommer det då att ligga en spänning på 230V över lindningarna. Då motorn är avsedd för en lindningspänning på 400V (märkspänning i D-läge) kommer motorn inte att utveckla full effekt. När vi slår om till D-läge får vi 400V över lindningarna och motorn ger full effekt.
Slut citat.

Arne61: Även här håller jag helt med. Det var ju det som hela vitsen är med Y/D. Men på de motorer jag kollat på står det inte 400/680, bara 400. Hmmm.

Citat 3 från sverre:
Nu tar vi en motor märkt 230/400V och kör Y-D start på.
Vi kopplar den först Y och då kommer det att ligga en spänning på 230V över lindningarna och det är ju denna lindningsspänning som motorn är avsed för, motorn går då med märkeffekt.
Vi kopplar om till D och då får vi 400V över lindningarna, och det är motorn inte avsed för!
Slut citat.

Arne61: Det är här vi skiljs åt. Det är tydligen så att de motorer du läser på har två spänningar angivna på ett visst sätt så att den första spänningen alltid är den spänning som en lindning i Y maximalt tål. OK, det må så vara. De jag tittar på har bara en spänning angiven 400 V. Du antyder att man bara bör Y/D koppla en motor som har angivet 400/680. Det tror inte jag. Det kan vara så att motorskyltar kanske inte alltid anger båda varianterna Y/D på det viset. Det borde räcka om det står 400.

Nu har jag samlat ihop till ungefär 7st Y/D kopplade motorer. Det var inte lätt att hitta sådana nuförtiden :) men ingen hade 680 V angivet. De hade alltihop bara 400 V.

En motor som har lindning för 230 V som är ditt andra fall har jag inte sett sedan lumpen. Vet inte varför det militära gillade 230 V AC. Kan det vara en säkerhetsaspekt kanske? Finns det överhuvudtaget 230 V motorer att köpa i Sverige? Hur stor är risken att man av misstag råkar hittta en?

Citat 4 från sverre:
Du skriver även: "När de tre fas-sinusspänningarna ritas upp med 120 graders förskjutning så blir summaspänningen i varje givet ögonblick utmed tidsaxeln iallafall 400 V rms."

Detta håller inte jag med om!
Jag skulle vilja säga att summan av alla tre fasspänningar alltid är noll.
Slut citat.

Arne61: Ja, om du nu ser hela systemet. Det är OK. Men vi pratade ju om en fas itaget, där blir det aldrig mer än 400 V. Slarvigt skrivet av mig, men jag utgick från att vi hela tiden pratat om just vad en motor blir utsatt för när man kopplar Y/D. Alltså antingen 230 V i starten och sedan 400 V i D läge, fullt inkopplad som om den direktstartas. Jag ser fortfarande ingen 680 någonstans. Jag är nog för klantig för det, sorry. Tack för en bra diskussion. Den har väckt upp hela firman här ur semesterdrömmarna. :)

Om det bara står en spänning angivet på märkskylten, hur vet du om du ska koppla den Y eller D?

Normalt är det bara motorer på 4kW eller mer som är 400/680, lägre effekt brukar vara 230/400.

Kolla motorer på t.ex.
http://www.bonfiglioliusa.com/products/industrial/gearmotors/pdfs/bn.pdf

Kolla även denna länk:
http://www.moeller.se/huvudkataloge...1-2004_15_Startkopplare_och_drivenheter_V.pdf

På sidan 4 visar dom stjärn/triangelkoppling och på sidan 8 har du exempel på motormärkskylt 400/690

680 eller 690 beror lite på hur dom avrundar, 690 verkar ha blivit standard nu, så jag uppgraderar mig!. ;D

230/400V motorer är väldigt vanliga småmotorer, för att inte säga alla småmotorer för trefasanslutning!
Kör man dom med frekvensomriktare brukar man ha en en-fas frekvensomriktare och kopplar dom D, annars är det ju direktstart i Y-läge (400V)

Avsnittet roterande maskiner i trefasläran är på mellan 20-40 timmar och det är inte lätt att snabbt lära ut det via ett par inlägg i ett forum!

680 eller 690 beror lite på hur dom avrundar, 690 verkar ha blivit standard nu,
Hmm, jag måste ha missat något här, för jag trodde att det borde vara 230 * 3 = 690, men då skulle det ju inte vara någon avrundningsfråga om det var 680 eller 690, utan exakt 690.

Så jag undrar, är det inte 230V man ska utgå ifrån?

Ksund skrev:
Hmm, jag måste ha missat något här, för jag trodde att det borde vara 230 * 3 = 690, men då skulle det ju inte vara någon avrundningsfråga om det var 680 eller 690, utan exakt 690.

Så jag undrar, är det inte 230V man ska utgå ifrån?
Varför skulle det vara 230 * 3?

Man utgår från fasspänningen 400V, dividerar man den med roten ur tre blir det 230,94010767585030580365951220078 V

Likaså åt andra hållet, man utgår från 400V, multiplicerar det med roten ur tre och det blir
692,82032302755091741097853660235, och det visar att jag hade grovt fel när jag sa 680 innan, 690 ska det ju vara!

Ber om ursäkt!

Varför skulle det vara 230 * 3?
För att roten ur 3 gånger roten ur 3 är 3 (förstås).

Ok, 230 V är inte den exakta spänningen mellan fas och jord, så det blir 230,94 * 3, men man brukar ju säga 230 V och 230*3 = 690.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.