Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Bananskalare Bananskalare skrev:
Den är inte lika farlig tack vare omikrom.
Det är därför det går att klassa ner den.
Omikrom är mycket mildare än delta.
Dock är Den mer smittsam.
Omikron är inte mildare än vad Covid-19 var från början. Den är däremot (mycket) mer smittsam. Utan vaccineringstäckning och stor mängd genomgången smitta hade det inte kunnat "avklassifieras".

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Omikron är inte mildare än vad Covid-19 var från början. Den är däremot (mycket) mer smittsam. Utan vaccineringstäckning och stor mängd genomgången smitta hade det inte kunnat "avklassifieras".
Då har jag missförstått allting. Konstigt....

• Gilla
  • Haha
Klacken och 6 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Du införde ett nytt exempel och fokuserade på det. Helt ointressant i sammanhanget.

Du kan bara läsa länken jag hänvisar till istället.

Här är en av de relevanta bitarna:

"Där fanns, tro det eller ej, faktiskt inte en färdig plan för hur man skulle gå tillväga med placebogruppen i studien om vaccinet visade sig fungera tidigt under studiens gång.

Att köra vidare en sådan här studie över väldigt lång tid och ha över 20 000 personer som vill vara vaccinerade men endast har fått en placebo när vi redan har stark evidens för att vaccinet minskar risken att smittas är högst etiskt tveksamt.

Man kan diskutera när den bästa tiden hade varit för att avsluta studien så klart men det är inte när nästan alla i kontrollgruppen har blivit smittade vilket hade skett om vi väntat i tre år.

För den som är intresserad att läsa kring debatten som pågick så finns det två ok summeringar här (1, 2). Det var dock mycket fram till tillbaka i ett par månader från forskare som tyckte olika. Svår fråga.

Deltagarna som hade hamnat i placebogruppen fick till sist vaccinet tidigare än vad en del tyckte var bäst och senare än vad många av deltagarna i studien tyckte att de skulle få det. Men de var i placebogruppen ett par månader in i 2021. De fick sedan vaccinet efter det att vaccinet hade godkänts och börjat ges till befolkningen. "
Nästa gång du anstränger dig var lite mer källkritisk. Det är någon som tycker. Som dessutom säger emot ditt inlägg om att slutat fas 3 tidigare.
Sen har jag blandat in oetiskt redan i mitt första svar till ditt inlägg.
Så du får gärna hitta en vettig källa.

BirgitS BirgitS skrev:
Även med tidigare varianter var det många som beskrev sin covid som en förkylning. Absolut att symtomen passar in på en förkylning också. Men om jag hade blivit mycket trött, hade smärta i kroppen och huvudvärk så skulle jag ju tro att det var influensa och inte förkylning.
Det är nog högst personligt. Å andra sidan en förkylning kan vara ganska jävlig. ;)

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det fanns inget utsatt datum för när en ansökan om godkännande skulle lämnas in utan det gjorde man när tillräckligt många hade blivit sjuka för att det skulle gå att räkna fram en skyddseffekt med tillräcklig noggrannhet. En studie måste inte avslutas för att det ska gå att lämna in en ansökan om godkännande.

Jag har läst något om att det fanns någon plan för att studien skulle pågå i flera år.

Om studien skulle fortsätta i flera år och då utnyttja att det finns en ovaccinerad kontrollgrupp under hela den tiden så får förstås inte de som ingår i kontrollgruppen vaccinera sig under tiden, dvs. de måste vara förbjudna att vaccinera sig.
Jag har fortfarande inte pratat om förbud. Jag har pratat om etik. Det jag påpekade att jag tyckte det skulle vara oetiskt att ge placebogruppen en icke godkänd vaccin.
Jag påpekade att man inte avslutar en undersökning i förtid. Inte innan alla kriterier är uppfyllda. Då kan man inte få produkten godkänd.

BirgitS
Jag har fortfarande inte pratat om förbud. Jag har pratat om etik. Det jag påpekade att jag tyckte det skulle vara oetiskt att ge placebogruppen en icke godkänd vaccin.
Jag påpekade att man inte avslutar en undersökning i förtid. Inte innan alla kriterier är uppfyllda. Då kan man inte få produkten godkänd.
Det har inte varit aktuellt att ge placebogruppen ett vaccin som inte var godkänt.

Man får nog säga att Pfizers studie avslutades i förtid, som framgår av vad timmelstad har länkat till. Dock efter att godkännandet var klart. Men det var ju inte studiens sluttidpunkt från början.

BirgitS
Delta har funnits i Sverige sen i somras. Tycker du att den har orsakat att väldigt många har behövt sjukhusvård eller avlidit?

harry73
Snart är det 9 februari och slutar man testa (i alla fall i dagens omfattning)
Det betyder väl också att covidstatistiken kommer att förlora värde.
Vad ska ni nu göra med era liv?
Tänk alla extra timmar man får varje dag.

• Gilla
  • Haha
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Nästa gång du anstränger dig var lite mer källkritisk. Det är någon som tycker. Som dessutom säger emot ditt inlägg om att slutat fas 3 tidigare.
Sen har jag blandat in oetiskt redan i mitt första svar till ditt inlägg.
Så du får gärna hitta en vettig källa.
Du har fått svar om varför man avslutade tidigare än den ursprungliga tidplanen. Hur det gick till, på vilka grunder man tog beslutet och så vidare. Hur går det själv med källkritiken? Tycker mest du är dryg och otrevlig i tonen jag.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Att inte avsluta studien när man gjorde det hade varit oetiskt. Det var därför man gjorde det. Som har redovisats i de källor jag länkat till. Det är okej att faktiskt läsa det som finns.

Det görs alltid etik-prövningar inför studier som Pfizers fas 3-studie, det vore ju väldigt intressant att få höra hur du tycker man skulle få till en kontrollgrupp i studien utan att ha en grupp som fick placebo och hur man ska få till ett godkännande av ett vaccin utan dessa studier. Det kan du väl förklara eftersom du ställer dig så kritisk till hur forskningsprojekt bedrivs?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Snart är det 9 februari och slutar man testa (i alla fall i dagens omfattning)
Det betyder väl också att covidstatistiken kommer att förlora värde.
Vad ska ni nu göra med era liv?
Tänk alla extra timmar man får varje dag.
Den mesta sparade tiden går nog åt till att ta sig till och från det där fördömda kontoret igen... :rolleyes:

• Gilla
harry73
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ingen statistik som visar att man blir sjukare av covid när man tidigare har vaccinerats. Det finns däremot gott om statistik som visar att risken för att behöva sjukhusvård pga. covid minskar när man är vaccinerad.

Däremot kan man aldrig veta om en enskild person utan bara om vad som gäller genomsnittligt.
Enl SSI i Danmark är 80,9% av befolkningen fullvaccinerad. 35697 smittade igår var fullvaccinerade, 3169 ovaccinerade. Det ger 38866 smittade totalt, vilket ger fullvaccinerade 91% o ovaccinerade 9% i andel.
Tyvärr hittar jag inte hur många som fått påfyllnadsdos av de som räknas som fullvaccinerade.
Lite konstigt är det iaf att det är högre antal fullvaccinerade som blir sjuka än helt ovaccinerade.

BirgitS
Ny skånsk studie som omfattar 55 000 personer som för första gången har haft ett positivt PCR-test.

"Mycket tyder på att virusvarianten omikron ger en mildare sjukdom än deltavarianten av covid-19. Men detta gäller främst vaccinerade. För personer över 65 år, och medelålders män med riskfaktorer, innebär omikron hög risk för svår sjukdom om man varken är vaccinerad eller haft sjukdomen tidigare."

"– För en ovaccinerad man över 65 år med en underliggande riskfaktor var risken för svår sjukdom nästan 40 procent med deltavarianten. Med omikron är risken drygt 15 procent. Klart lägre – men långt ifrån obetydlig. Hade personen varit vaccinerad hade risken istället sjunkit till 3 procent, säger Fredrik Kahn. man varken är vaccinerad eller haft sjukdomen tidigare."
För en kvinna i samma ålder är det i stället 20 %, 16 % respektive 0,3 %.

"– Vi ser att oavsett kön, ålderskategori och underliggande riskfaktor eller inte, så sjunker risken för svår sjukdom rejält om personen är vaccinerad."

https://www.mynewsdesk.com/se/sus/p...-ovaccinerade-aeldre-med-riskfaktorer-3159935

Fler åldersgrupper etc. finns med i denna tabell som gäller ovaccinerades risk för allvarlig sjukdom:
Tabeller som jämför risk för svår sjukdom i olika ålder och riskfaktorkategorier för Delta och Omikron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur motsv. är för vaccinerade, diagram över vaccinets skydd mot allvarlig sjukdom per månad och hur det avtar med tiden finns också med på sidan https://sodrasjukvardsregionen.se/kliniskastudier/covid-vacciner-skyddseffekt/

Rapporten: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2022.02.03.22270389v1

Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
P pegr skrev:
Enl SSI i Danmark är 80,9% av befolkningen fullvaccinerad. 35697 smittade igår var fullvaccinerade, 3169 ovaccinerade. Det ger 38866 smittade totalt, vilket ger fullvaccinerade 91% o ovaccinerade 9% i andel.
Tyvärr hittar jag inte hur många som fått påfyllnadsdos av de som räknas som fullvaccinerade.
Lite konstigt är det iaf att det är högre antal fullvaccinerade som blir sjuka än helt ovaccinerade.
Nu är ju det du skriver något annat än vad jag skrev om i det du citerade.

Min gissning är att så pass många ovaccinerade var sjuka under hösten att de nu har ett bättre skydd än dubbelvaccinerade som vaccinerades i somras och/eller att vaccinerade är bättre på att följa rekommendationer i allmänhet (de har ju följt vaccineringsrekommendationen) och därmed testar sig i högre utsträckning än ovaccinerade (varav en del anser att pandemin ska ignoreras).

Enligt https://ourworldindata.org/explorer...e&Color+by+test+positivity=false&country=~DNK är 62 % av befolkningen trippelvaccinerade.

P pegr skrev:
Nej, det är inte särskilt konstigt. De allra yngsta barnen blir både minst sjuka samtidigt som de är ovaccinerade.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.