817 319 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 972 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 972 inlägg
Fas 3-studien går ju ut på att kontrollgruppen ska vara ovaccinerad. Det hade ju varit väldigt bra om fas 3-studien fortfarande hade pågått så att man hade kunnat fortsätta att jämföra ovaccinerade och vaccinerade. Det handlar alltså om att man avbröt när vaccinet hade blivit godkänt, dvs. kontrollgruppen kunde vaccinera sig med ett godkänt vaccin.Bananskalare skrev:Men var pratar jag om att förbjuda folk att vaccinera sig? Du börjar läsa slarvigt. Dessutom pratar vi om en fas 3 studie. Är det rätt att ge alla som deltar vaccin trotts att det inte är godkänt? Men okej, jag är kritisk till att avbryta en studie i förtid och ge alla vaccinet.
Men är jag kritisk till att förbjuda folk att vaccinera sig när vaccinet är klart nej.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 972 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 972 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Problemet med omikrom är att symtomen påminner om en vanlig förkylning.BirgitS skrev:
Jag har inte hört något om luktsinnet och omikrom
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Men var kommer mitt förbud in?BirgitS skrev:Fas 3-studien går ju ut på att kontrollgruppen ska vara ovaccinerad. Det hade ju varit väldigt bra om fas 3-studien fortfarande hade pågått så att man hade kunnat fortsätta att jämföra ovaccinerade och vaccinerade. Det handlar alltså om att man avbröt när vaccinet hade blivit godkänt, dvs. kontrollgruppen kunde vaccinera sig med ett godkänt vaccin.
Det som timmelstad skrev så avbröt man i förtid. Man brukar avbryta studien när den är klar. Framförallt den här studien. Som är viktig att få klar så fort som möjligt. Men nu avbröt man dem när dem var klar. Fullt normalt.
Därefter väljer man att vaccinera alla deltagare. För att det var djupt oetiskt att inte vaccinera alla? Är det vanligt förekommande?
För det är många studier som ser ut så. Det hör liksom till. Då borde alla som får vara med få ta del av medicinen innan den är godkänd.
Det kanske ändå är djupt oetiskt att avbryta en studie i förtid för att alla ska få ta del av den. Innan den blir godkänd.
Jag tycker inte att vaccinet är så viktigt att man kallar något djupt oetiskt.
Vaccinet är viktigt, det får prio genom hela processen. Det är bra.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Nu räknas inte Corona som samhällsfarligt längre. Det är tack vare omikrom. Så det är tydligt att du och fohm gör olika riskbedömningar. De skulle inte klassa ner Corona annarsBirgitS skrev:Nu upplevs ju omikron som harmlös därför att så många är vaccinerade. Men tittar man bara på ovaccinerade utan tidigare sjukdom så har man ju kommit fram till att omikron halverar risken för sjukhusinläggning jämfört med delta. Till saken hör då att delta ökade risken så pass mycket jämfört med alfa att britterna kunde se det i sina undersökningar och enligt Socialstyrelsen så ökade alfa risken med mer än 50 % jämfört med varianterna under 2020. Det gör att risken med omikron är ungefär lika stor som under 2020. Covid då upplevdes ju verkligen inte som harmlöst.
I Sverige hade ju 95 % antikroppar I gruppen 20 - 64 år innan omikron dök upp vilket naturligtvis påverkar förloppet. #16889
Britterna har kommit fram till att två doser vaccin minskar risken för sjukhusvård med minst 55 % under 24 veckor medan 3 doser vaccin minskar risken med minst 75 % i 3 månader. Så nog har vaccinet effekt.
De har dessutom sett att tre doser vaccin minskar risken för sjukdom med symtom med ungefär 50 % i 3 månader. Så nog har vaccinet effekt.
[länk]
När det gäller Sydafrika så är det en väldigt stor andel av befolkningen som har varit sjuk med tidigare varianter, alltså hade antikroppar redan innan omikron. Det är en förutsättning för deras situation.
Delta har vi aldrig haft någon våg av i Sverige så delta var ju mycket bättre för det har ju varit flockimmunitet mot delta hela hösten förutom bland de under 15 år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 972 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 972 inlägg
Det förekommer fortfarande tappat luktsinne och det förekommer ju även i samband med förkylningar och influensa. Men visst var det vanligare 2020 än nu.Bananskalare skrev:
"Läkarnas tidiga observationer tydde på att omikron kan orsaka dessa symtom:
- Mycket trötthet
- Smärta i kroppen
- Huvudvärk"
"Enligt färska siffror från US Centers for Disease Control (CDC) verkar de vanligaste symtomen på omikron att vara:
- Hosta
- Trötthet
- Täppt och rinnande näsa"
Vanlig förkylning ger jag inte mycket för när jag vet folk som är sjuka länge och med annat än typiska förkylningssymtom fast det var omikron.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 972 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 972 inlägg
Vad du talar om är inte lätt att förstå. Jag skrev att det inte är direkt unikt att ha symtom i många veckor eftersom en hel del får postcovid, alltså en ren jämförelse. Det betyder inte att jag har börjat diskutera postcovid.V växelventil skrev:
Om du vill diskutera postcovid finns det en särskild tråd för det. Det vore ju väldigt bra om den här tråden fick handla om just vaccin och vaccinering.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 972 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 972 inlägg
Det är väl vanligt att studier fortsätter även efter godkännandet, vilket förutsätter att kontrollgruppen kan fortsätta att vara en kontrollgrupp, dvs. utan att använda läkemedlet som undersöks.Bananskalare skrev:
Det blir ju i förtid om man hade tänkt att studien skulle pågå i ett år men avbryter efter 4 månader därför att man har fått fram tillräckligt med data för att få ett godkännande. (Därmed inte sagt att det var just ett år resp. 4 månader.)Bananskalare skrev:
Om man valde just det vet jag inte. Men deltagarna i kontrollgruppen fick vaccinera sig i alla fall.Bananskalare skrev:
Jag tror alltså inte att studien avbröts innan vaccinet var godkänt.Bananskalare skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 972 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 972 inlägg
Fohm har ju med just att covid inte längre orsakar så allvarlig sjukdom därför att så många är vaccinerade eller har haft covid förut. Den höga vaccinationstäckningen står först i deras pressmeddelande om morgondagens lättnader: https://www.folkhalsomyndigheten.se...-atgarder-mot-covid-19-upphor-den-9-februari/Bananskalare skrev:
Jag kan inte se att vi gör olika riskbedömningar.
Jag känner flera som varit sjuk långt mer än bara några dagar, om du vill utbilda dig så finns det massor att läsa på om detta inkl statistik för tex Sverige, men du är inte intresserad då du anser att din omgivning är lika med genomsnittet i Sverige, Örebro är inte genomsnitt för Sverige, hela Sverige är!V växelventil skrev: