817 553 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Hur ofta brukar fas 3 studien pågå längre än nödvändigt när vi pratar om ett vaccin som världen skriker efter? Då slutar man på utsatt datum. Varken mer eller mindre. Enkel matematik. Man avslutar inte tidigare då riskerar man att göra om hela studien. Det är det inte värt för att några i placebo gruppen skulle bli vaccinerade. Du vet själv vilken kapplöpning det var om att komma först.BirgitS skrev:Det är väl vanligt att studier fortsätter även efter godkännandet, vilket förutsätter att kontrollgruppen kan fortsätta att vara en kontrollgrupp, dvs. utan att använda läkemedlet som undersöks.
Det blir ju i förtid om man hade tänkt att studien skulle pågå i ett år men avbryter efter 4 månader därför att man har fått fram tillräckligt med data för att få ett godkännande. (Därmed inte sagt att det var just ett år resp. 4 månader.)
Om man valde just det vet jag inte. Men deltagarna i kontrollgruppen fick vaccinera sig i alla fall.
Jag tror alltså inte att studien avbröts innan vaccinet var godkänt.
Då riskerar man ingenting. Framförallt inte för några få i en placebo grupp. Jo det blir några få jämfört med massa miljoner människor. Där kan man fundera på etik...
Men jag hittar inte var jag skrev om förbud?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Nej, det fanns inget utsatt datum för när en ansökan om godkännande skulle lämnas in utan det gjorde man när tillräckligt många hade blivit sjuka för att det skulle gå att räkna fram en skyddseffekt med tillräcklig noggrannhet. En studie måste inte avslutas för att det ska gå att lämna in en ansökan om godkännande.Bananskalare skrev:Hur ofta brukar fas 3 studien pågå längre än nödvändigt när vi pratar om ett vaccin som världen skriker efter? Då slutar man på utsatt datum. Varken mer eller mindre. Enkel matematik. Man avslutar inte tidigare då riskerar man att göra om hela studien. Det är det inte värt för att några i placebo gruppen skulle bli vaccinerade. Du vet själv vilken kapplöpning det var om att komma först.
Då riskerar man ingenting. Framförallt inte för några få i en placebo grupp. Jo det blir några få jämfört med massa miljoner människor. Där kan man fundera på etik...
Jag har läst något om att det fanns någon plan för att studien skulle pågå i flera år.
Om studien skulle fortsätta i flera år och då utnyttja att det finns en ovaccinerad kontrollgrupp under hela den tiden så får förstås inte de som ingår i kontrollgruppen vaccinera sig under tiden, dvs. de måste vara förbjudna att vaccinera sig.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag har läst att problemet med omikrom är.det liknar okej inte förkylning men där omkring. Det gör det svårt att veta utan att testa.BirgitS skrev:Det förekommer fortfarande tappat luktsinne och det förekommer ju även i samband med förkylningar och influensa. Men visst var det vanligare 2020 än nu.
"Läkarnas tidiga observationer tydde på att omikron kan orsaka dessa symtom:
baserat på yngre åldersgrupper.
- Mycket trötthet
- Smärta i kroppen
- Huvudvärk"
"Enligt färska siffror från US Centers for Disease Control (CDC) verkar de vanligaste symtomen på omikron att vara:
[länk]
- Hosta
- Trötthet
- Täppt och rinnande näsa"
Vanlig förkylning ger jag inte mycket för när jag vet folk som är sjuka länge och med annat än typiska förkylningssymtom fast det var omikron.
Men hosta, trötthet snuva... Är inte det tecken på en förkylning? Eller halsont. Du kan inte förneka att det passar in på många sjukdomar även förkylningar.
Att vissa blir jättesjuka är inget jag säger något om. Det förekommer inom de flesta sjukdomar. Själv hamnade jag på intensiven för en vanlig lunginflammation. Så självklart Kan vissa bli jättesjuka. Det är jättejobbigt för den som drabbas och även för de anhöriga.
Själv fick jag någon hobbyvariant av omikrom.
Knappt någon feber. Trött, lite snuvig. Vände redan samma kväll.
Men jag hade inte velat ha någon annan verision av sjukdomen.....
Men jag fick bekräftat att antigen testerna inte fungerar
Frugan testade negativt i början på sjukdomen. Några dagar in testade hon igen samma svar. Sen tog hon det riktiga.... Det var positivt....
Jag testade inte mig själv om frugan är smittad är jag det med....
Men du måste väl ändå kunna svara om din fru har eller haft postcovidJonatan79 skrev:Jag känner flera som varit sjuk långt mer än bara några dagar, om du vill utbilda dig så finns det massor att läsa på om detta inkl statistik för tex Sverige, men du är inte intresserad då du anser att din omgivning är lika med genomsnittet i Sverige, Örebro är inte genomsnitt för Sverige, hela Sverige är!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Även med tidigare varianter var det många som beskrev sin covid som en förkylning. Absolut att symtomen passar in på en förkylning också. Men om jag hade blivit mycket trött, hade smärta i kroppen och huvudvärk så skulle jag ju tro att det var influensa och inte förkylning.Bananskalare skrev:
Det säger väl bara om de som är på jobbet fast de är sjuka. Att de är själviska idioter. Och jag är ganska säker att de går till jobbet i vanliga fall också när de är snoriga och hostar och nyser till höger och vänster.V växelventil skrev:Du kanske ser på det viset men inte min erfarenhet och det märks nu när vi fick skicka hem 3st som var på jobbet trots att dom var sjuka.jag tror det är mer vanligt bland vaccinerade går till jobbet trots man är sjuk och har hört det bara från vaccinerade att man inte smittar. Vore konstigt om det inte är på det viset med tanke på hur många som är vaccinerade.
Du säger att de flesta som blir smittade får lätta förkylnings symtom och därför vill du inte riskera att bli sjukare av vaccineringen än av sjukdomen. Du är medveten om att de allra flesta som vaccinerat sig endast är lite öm i axeln några timmar eller tills dagen efter?V växelventil skrev:
Vad är det som inte tyder på det?V växelventil skrev:
Du vet ju ungefär hur det förhåller sig när man blir sjuk - några har inga symptom alls, några har en rejäl influensa, några är sjukare än de någonsin varit tidigare men klarar sig själva hemma, några behöver hjälp på sjukhus och är beroende av andra för att överleva och några av dessa dör.
Vad du hamnar i detta spektra vet du inte även om du kan få en indikation givet din ålder, vikt och allmänna hälsoläge.
Det du ska vaccinera dig mot är således RISKEN att hamna i någon av de grupper får en svårare sjukdom. Detta är väl inte så konstigt?
Hur sjuk du blev av vaccinet är helt irrelevant. Likaså hur sjuk du blev förra gången du åkte på covid.
Det här med misstro mot fas 3-studien var en stor del i det som Gospic och Pärleros höll på och dummade sig kring i Framgångspodden-avsnittet. Det mesta avhandlas och gås igenom mycket väl här:Bananskalare skrev:Intressant de visste jag inte att man inte fullföljde fas 3 studien. Gällde de alla vacciner?
Tycker inte att det vore djupt oetiskt att fullfölja hela studien. Det var inte så att befolkningen skulle dö som flugor.
Djupt oetiskt det är att studera alkohol skador på nyfödda genom att låta vissa mammor kröka skallen av sig. Det är djupt oetiskt.
https://omcorona.se/canadian-covid-care-alliance-och-pfizers-fas-3-studie/
Din åsikt om vad som är oetiskt vad det gäller forskning väljer jag att lämna okommenterat, tror det är bäst så.
Ja. Och behöver fortsatt. Hurså?V växelventil skrev:
Jag kan ju tycka att det är asjobbigt att hosta och gå till närakuten för det. Eller något annat inbillat. Alltså behövde jag per definition "sjukvård" men frågar du någon annan var det antagligen helt onödigt.
Jonatans exempel med hans fru tycker jag också är att betrakta som behov av sjukvård, eftersom man gjorde bedömningen att det behövde skickas ut ambulans. Sen kunde själva sjukvårdandet skötas på plats, men det fanns ändå ett behov av sjukvård.
Återigen, allt handlar om definitioner. Den typen av behov av sjukvård vi oftast hänvisar till i statistik kopplat till Covid handlar ju om där man ansett att en person varit i behov av att läggas in på avdelning eller rentav intensivvårdsavdelning.
Nej, det är på grund av vaccinationstäckning och mängden som genomgått smittan, samt belastningen på sjukvården som man inte klassar det som samhällsfarligt längre.Bananskalare skrev:
Danmark och England var några länder som gjorde samma sak efter Delta och som fick återinföra det i samband med Omikron.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag har pratat om djupt oetiskt. Inte bara oetiskt. En viktig skillnad.timmelstad skrev:Det här med misstro mot fas 3-studien var en stor del i det som Gospic och Pärleros höll på och dummade sig kring i Framgångspodden-avsnittet. Det mesta avhandlas och gås igenom mycket väl här:
[länk]
Din åsikt om vad som är oetiskt vad det gäller forskning väljer jag att lämna okommenterat, tror det är bäst så.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Den är inte lika farlig tack vare omikrom.timmelstad skrev:
Det är därför det går att klassa ner den.
Omikrom är mycket mildare än delta.
Dock är Den mer smittsam.
Du införde ett nytt exempel och fokuserade på det. Helt ointressant i sammanhanget.Bananskalare skrev:
Du kan bara läsa länken jag hänvisar till istället.
Här är en av de relevanta bitarna:
"Där fanns, tro det eller ej, faktiskt inte en färdig plan för hur man skulle gå tillväga med placebogruppen i studien om vaccinet visade sig fungera tidigt under studiens gång.
Att köra vidare en sådan här studie över väldigt lång tid och ha över 20 000 personer som vill vara vaccinerade men endast har fått en placebo när vi redan har stark evidens för att vaccinet minskar risken att smittas är högst etiskt tveksamt.
Man kan diskutera när den bästa tiden hade varit för att avsluta studien så klart men det är inte när nästan alla i kontrollgruppen har blivit smittade vilket hade skett om vi väntat i tre år.
För den som är intresserad att läsa kring debatten som pågick så finns det två ok summeringar här (1, 2). Det var dock mycket fram till tillbaka i ett par månader från forskare som tyckte olika. Svår fråga.
Deltagarna som hade hamnat i placebogruppen fick till sist vaccinet tidigare än vad en del tyckte var bäst och senare än vad många av deltagarna i studien tyckte att de skulle få det. Men de var i placebogruppen ett par månader in i 2021. De fick sedan vaccinet efter det att vaccinet hade godkänts och börjat ges till befolkningen. "