Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
V växelventil skrev:
Men det handlar inte om vem som har rätt eller fel utan vad för erfarenheter vi har av denna pandemi.
Egna erfarenheter är tämligen ointressant för bedömningen av hur bra de olika åtgärderna för virusbkämpning har varit. Ja, såvida man inte fick stor erfarenhet av att göra smittspridningsberäkningar, förstås.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P pegr skrev:
Enl SSI i Danmark är 80,9% av befolkningen fullvaccinerad. 35697 smittade igår var fullvaccinerade, 3169 ovaccinerade. Det ger 38866 smittade totalt, vilket ger fullvaccinerade 91% o ovaccinerade 9% i andel.
Tyvärr hittar jag inte hur många som fått påfyllnadsdos av de som räknas som fullvaccinerade.
Lite konstigt är det iaf att det är högre antal fullvaccinerade som blir sjuka än helt ovaccinerade.
Och om du tittar på andel av befolkningen som vårdas på IVA för Covid?
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då har jag missförstått allting. Konstigt....
Ja, det har du. Och jag håller med dig till 100% att det är konstigt..
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Det finns ju inget som tyder på att jag skulle bli mer sjuk om jag skulle insjukna utan snarare tvärtom så vad ska jag då vaccinera mig mot?
Mot att smitta andra, om du tycker att det är OK att bli sjuk själv. Man kan smitta innan symtomen kommer efter att man har blivit infekterad.

Ett bra alternativ är förstås att inte träffa andra människor. Så gör jag, med viss modifikation, fastän jag är trippelvaccinerad. Inomhus träffar jag bara min fru. Övriga få personer jag har att göra med (färre än en handfull) träffar jag endast utomhus där jag kan hålla ett bra avstånd. Det går oftast dagar eller veckor mellan dessa interaktioner.
 
  • Wow
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Fast jag har släkt i övriga sverige som har haft covid och inte har någon av dom behövt sjukhusvård vid covid.och en syster i dalarna som jobbar med covid patienter så det är inte bara runt mitt område.
Det spelar ingen roll.
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Vet man att man ska vinna så är det såklart inget fel att köpa lotten. Däremot att rekommendera andra att köpa lotten, utan att veta om de kommer vinna är en helt annan sak.

Det du gör nu är ju att du ser att du och några av dina vänner vunnit på trisslott och så säger du att alla ska köpa trisslotter för man vinner på dem...
Njae, växelventil gör faktiskt inte det. Han skriver hela tiden om vad han själv avser att göra.
 
  • Wow
växelventil
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Nej det har jag inte sagt utan dom som redan förlorar finns det ingen anledning att forsätta köpa lotter men dom som vinner kan köpa vidare.
Det finns normalt ingen betingad sannolikhet i lotterier.
 
V växelventil skrev:
Fast jag har släkt i övriga sverige som har haft covid och inte har någon av dom behövt sjukhusvård vid covid.och en syster i dalarna som jobbar med covid patienter så det är inte bara runt mitt område.
Om letar upp 67 personer, slumpvis utvalda förstås, åldersfördelning enligt rikssnittet, så kommer du där hitta 1 person som fått sjukhusvård. I snitt. Det (i snitt) betyder tex att av de första 670 du tittar på så har kanske noll varit på sjukhus men bland nästa 670 så hittar du 20 personer.

Kan du då förstå att det inte spelar någon roll om du tar hela tjocka släkten som grupp att utvärdera här? Det säger ingenting om hur det fungerar för alla andra.

FHM och Socialstyrelsen publicerar väldigt detaljerad statistik om hur det ser ut på riktigt, så du behöver inte försöka bilda dig en egen uppfattning om det, eftersom det ändå blir fel.Jättefel.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 6 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nej, det är inte särskilt konstigt. De allra yngsta barnen blir både minst sjuka samtidigt som de är ovaccinerade.
timmelstad timmelstad skrev:
Och om du tittar på andel av befolkningen som vårdas på IVA för Covid?
77% är fullvaccinerade på IVA i Danmark igår.
 
Fairlane
P pmd skrev:
Njae, växelventil gör faktiskt inte det. Han skriver hela tiden om vad han själv avser att göra.
Njae, jag minns ett inlägg som nog var grunden för det hela och som gick ut på att det var meningslöst med vaccinering. Inget om att det var just för honom själv, utan mer allmänt skrivet och det var det jag reagerat på.
 
  • Wow
växelventil
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Att inte avsluta studien när man gjorde det hade varit oetiskt. Det var därför man gjorde det. Som har redovisats i de källor jag länkat till. Det är okej att faktiskt läsa det som finns.

Det görs alltid etik-prövningar inför studier som Pfizers fas 3-studie, det vore ju väldigt intressant att få höra hur du tycker man skulle få till en kontrollgrupp i studien utan att ha en grupp som fick placebo och hur man ska få till ett godkännande av ett vaccin utan dessa studier. Det kan du väl förklara eftersom du ställer dig så kritisk till hur forskningsprojekt bedrivs?
Varför inte börja läsa det jag skrivit?
Var har jag ifrågasatt forskningen samt hur den utförs. Du får gärna visa det.

Du tycker jag är dryg. Men du är inte mycket bättre. Så...
 
B b8q skrev:
Nej, det är inte särskilt konstigt. De allra yngsta barnen blir både minst sjuka samtidigt som de är ovaccinerade.
Detta gäller enbart personer som är vaccinerbara, alltså 12+
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför inte börja läsa det jag skrivit?
Var har jag ifrågasatt forskningen samt hur den utförs. Du får gärna visa det.

Du tycker jag är dryg. Men du är inte mycket bättre. Så...
Men jisses.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Det jag påpekade att jag tyckte det skulle vara oetiskt att ge placebogruppen en icke godkänd vaccin.
Jag påpekade att man inte avslutar en undersökning i förtid. Inte innan alla kriterier är uppfyllda. Då kan man inte få produkten godkänd.
Med tanke på hur en läkemedelsstudie som vaccinens fas 3 studier går till, hur tänker du att man ska genomföra en sån studie med ett ”icke godkänt vaccin” när det är den studien som slutligen ger underlaget för att få godkännandet?

(Förenklat naturligtvis men det är den huvudsakliga principen).
Och man kan naturligtvis avsluta en studie i förtid om det man avsåg att uppfylla uppnås i förtid. Ingen har pratat om att inte uppfylla ”alla kriterier”. Det är återigen något du själv hittat på.
Så ja, tänker du hålla på att larva runt med dryg ton kommer du få dryga svar tillbaka.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vi kan nog slå fast att omikrom är tämligen mild modell av Corona. Självklart har folk dött, blivit svårt sjuka. Men jämför med delta så är det ingenting.
Att det går så pass bra som det gör beror mycket troligen på att så många är vaccinerade. Om jag minns rätt så kan man ungefär likställa omikron med original-SARS-CoV-2 när det gäller farlighet, så ovaccinerade bör hålla sig undan folksamlingar, precis som vi alla gjorde när vi var ovaccinerade.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.