Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har fortfarande inte pratat om förbud. Jag har pratat om etik. Det jag påpekade att jag tyckte det skulle vara oetiskt att ge placebogruppen en icke godkänd vaccin.
Hur etiskt är det att ge en testgrupp ett icke godkänt vaccin?
Jag påpekade att man inte avslutar en undersökning i förtid. Inte innan alla kriterier är uppfyllda. Då kan man inte få produkten godkänd.
I förtid och innan alla kriterier är uppfyllda är inte hårt kopplade. Om alla kriterier är uppfyllda innan tiden för den planerade testfasen har gått så finns det ingen anledning att fortsätta.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Snart är det 9 februari och slutar man testa (i alla fall i dagens omfattning)
Det betyder väl också att covidstatistiken kommer att förlora värde.
Vad ska ni nu göra med era liv?
Tänk alla extra timmar man får varje dag.
Du tänker väl inte lämna oss? ;)

Jag har fortfarande inte pratat om förbud. Jag har pratat om etik. Det jag påpekade att jag tyckte det skulle vara oetiskt att ge placebogruppen en icke godkänd vaccin.
Jag påpekade att man inte avslutar en undersökning i förtid. Inte innan alla kriterier är uppfyllda. Då kan man inte få produkten godkänd.
Men de gav ju placebogruppen vaccinet EFTER att det blivit godkänt

Fairlane Fairlane skrev:
Njae, jag minns ett inlägg som nog var grunden för det hela och som gick ut på att det var meningslöst med vaccinering. Inget om att det var just för honom själv, utan mer allmänt skrivet och det var det jag reagerat på.
Du tycker inte du och pdm har missuppfattat inlägget med kortspel?Var har jag skrivit att det skulle vara meningstlöst med vaccinering?

Fairlane
V växelventil skrev:
Du tycker inte du och pdm har missuppfattat inlägget med kortspel?Var har jag skrivit att det skulle vara meningstlöst med vaccinering?
Det var inte det inlägget jag tänkte på utan ett inlägg mycket tidigare.
Det är för många inlägg att gå igenom för att hitta igen, så jag får erkänna att jag kanske missuppfattat dig.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
P pegr skrev:
77% är fullvaccinerade på IVA i Danmark igår.
Ovaccinerade är alltså överrepresenterade och löper större risk att hamna på IVA.

• Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Ovaccinerade är alltså överrepresenterade och löper större risk att hamna på IVA.
Det skulle vara intressant att göra en sammanställning av alla argument för vaccinering och alla förväntningar av vaccinet under hela pandemin.

harry73
P pmd skrev:
Du tänker väl inte lämna oss? ;)
Det gör jag varje dag, tyvärr lyckas jag aldrig särskilt länge

• Haha
pmd
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det skulle vara intressant att göra en sammanställning av alla argument för vaccinering och alla förväntningar av vaccinet under hela pandemin.
Inte för att jag vet vad mitt inlägg har med det att göra men det är väl bara intressant för de som är intresserade av hur det har varit när det t.ex. gäller gamla virusvarianter och inte hur det är just nu.

T Tommynorskens skrev:
Men de gav ju placebogruppen vaccinet EFTER att det blivit godkänt
I inlägget jag svarade på så var det andra uppgifter. Sen var det viktigaste frågan om etik.

timmelstad timmelstad skrev:
Men jisses.

Med tanke på hur en läkemedelsstudie som vaccinens fas 3 studier går till, hur tänker du att man ska genomföra en sån studie med ett ”icke godkänt vaccin” när det är den studien som slutligen ger underlaget för att få godkännandet?

(Förenklat naturligtvis men det är den huvudsakliga principen).
Och man kan naturligtvis avsluta en studie i förtid om det man avsåg att uppfylla uppnås i förtid. Ingen har pratat om att inte uppfylla ”alla kriterier”. Det är återigen något du själv hittat på.
Så ja, tänker du hålla på att larva runt med dryg ton kommer du få dryga svar tillbaka.
Vaccinet är och förblir icke godkänt innan läkemedelsverket eller liknande godkänner det. Det är väl inte så svårt att förstå. Men jag tror vi pratar förbi varandra här.
Jag har fått för mig att man måste få tillstånd för att köra igång fas 3? Är det den biten du menar att det är godkänt?

Vaccinet är och förblir icke godkänt innan läkemedelsverket eller liknande godkänner det. Det är väl inte så svårt att förstå. Men jag tror vi pratar förbi varandra här.
Jag har fått för mig att man måste få tillstånd för att köra igång fas 3? Är det den biten du menar att det är godkänt?
Det finns väldigt många olika typer av tillstånd och godkännande inblandade i en sån här process (att ta fram ett vaccin). Det blir ju helt omöjligt att förhålla sig till vad du syftar på om du inte specificerar det. Menar du nu att man i Pfizers fas 3-studie inte skulle vaccinerat placebo-gruppen med vaccinet innan det hade godkänts av EMA och liknande för utrullning i befolkningen?

Om ja, varför? Man förhöll ju sig till de kriterier som var uppsatta inom fas 3-studien och hade tydliga och bekräftade resultat där mellan kontrollgrupp och testgrupp som uppfyllde alla krav man fått okej på för att kunna inleda och genomföra fas 3 och när dessa kriterier är uppfyllda och man kunnat påvisa effekt och dylikt ansåg man att det vore mer oansvarigt att inte ge dem vaccinet eftersom man såg att det hjälper och skyddar mot svår sjukdom som man inte ville riskera att utsätta kontrollgruppen för längre än nödvändigt.

harry73
Hittade idag ett bra exempel av nyheternas vinkling till favör för vaccinet.
Det finns många ovaccinerade som valde bort vaccinet just pga att de redan har antikroppar. Denna ständiga vinkling gör att man börjar förlora förtroendet i media och vården, i alla fall i vaccinfrågan.

https://omni.se/studie-omikron-en-hog-risk-for-ovaccinerade-aldre/a/qW8b2E
Skärmdump av nyhetsartikelrubrik "Studie: Omikron 'en hög risk' för ovaccinerade äldre".
Sedan ser man följande tillägg i texten. Den saknas för övrigt ofta i andra artiklar
Skärmdump av text från en artikel som diskuterar risker med Omikron för ovaccinerade äldre som inte haft COVID-19 tidigare.

J
harry73 harry73 skrev:
Det finns många ovaccinerade som valde bort vaccinet just pga att de redan har antikroppar. Denna ständiga vinkling gör att man börjar förlora förtroendet i media och vården, i alla fall i vaccinfrågan.

[länk]
[bild]
Sedan ser man följande tillägg i texten. Den saknas för övrigt ofta i andra artiklar
[bild]
Jag tror inte det är någon vinkling som är problemet, utan det är rubriksättare på tidningarna som har till jobb att sktiva slagfärdiga rubriker. Det är ofta inte artikelförfattaren som gör detta. Bevisligen funkade det eftersom du läste artikeln. Hade de kunnat vända på det till att alla dör så hade de förstås gärna gjort det också. Sedan kan ju inte en rubrik vara heltäckande heller eftersom det ska få plats på en liten yta. Sedan är just din länk från Omni vars affärsmodell är just att koncentrera nyheter till korta artiklar.
Du gör en höna av en fjäder...

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:

[länk]
[bild]
[bild]
Det är väl välkänt att man inte ska tro att rubriker och ingresser innehåller hela sanningen eftersom de är starkt förkortade. Man ska inte heller tro att journalister i allmänhet har tillräcklig kunskap för att förstå medicinska studier.

Och läser man ändå mer ser man att det du kallar tillägget inte heller stämmer eftersom de personer som ingår i de resultaten är de som inte har haft en bekräftad covid tidigare eftersom det är en registerstudie. Det ingår alltså en del personer som har haft covid både i gruppen ovaccinerade och i gruppen vaccinerade. I gruppen ovaccinerade ingår också en del som har fått en dos vaccin.
Risk of severe COVID-19 from the Delta and Omicron variants in relation to vaccination status, sex, age and comorbidities – surveillance results from southern Sweden
Som innehåller slutsatsen
While the Omicron VOC rarely leads to severe disease in vaccinated persons, first-time infection still constitutes a substantial threat to unvaccinated persons with advanced age or underlying illnesses. Efforts to increase vaccination uptake across countries, populations and subgroups should thus remain a public health priority.
Att använda en studie för att få fram något annat än vad den verkligen studerar blir väldigt lätt väldigt fel.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.