817 658 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
När det gäller barn och unga vuxna handlar det framför allt inte risken att avlida av covid utan att risken för att behöva sjukhusvård pga. covid resp. pga. vaccinering, samt risken för postcovid efter att ha varit sjuk.E EL0 skrev:Ja den informationen skulle jag gärna vilja se för det är ju lite det här jag försöker trycka på om det är rimligt att unga friska ska riskera biverkningar av vaccinet för att ha en chans att göra (lite eller mycket) skillnad på smittspridning av viruset som jag tycker inte verkar allt för farligt. Jag tycker i allmänhet att viruset är för ofarligt för att ha alla dessa åtgärder. Uppenbart så ifrågasätter ju jag rekommendationen. När jag visar folk statistiken på dödstalen får dem en chock, att det är nästintill bara dom som är i 70-90 års ålder som dör av covid. Jag tror många har fått en bild av att det är totalt livsfarligt för unga såsom äldre och uppenbart är det ju inte så.
Med tanke på hur det har tjatats om att risken för att dö har ett stort samband med åldern så är jag förvånad att folk fortfarande inte har förstått det. De som skriver i den här tråden regelbundet är i alla fall väldigt medvetna om t.ex. sidan https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
En mindre del eftersom det är sällan som 80+ får intensivvård eftersom deras kroppar inte klarar av det.E EL0 skrev:
Vaccinbiverkningar är kortvariga jämfört med de minst 3 månaders symtom som krävs för postcovid.E EL0 skrev:
Som sagt man handlägger misstänkt allvarliga biverkningar först.E EL0 skrev:
De dog med covid förstås annars hade det ju inte stått att de hade dött med covid. Är man skör så klarar man inte ens av en mild sjukdom som förkylning utan att risken för att avlida är stor.E EL0 skrev:
Resten av inlägget begriper jag inte. Vad har konstaterad covidinfektion att göra med vaccinering?
Är du säker på att man vet vilka biverkningar som anses allvarliga innan man handlagt dom? Jag skulle kunna köpa det du säger, men den statistiken är inte hyper färsk jag har en till och där fortsätter dem handlägga och det säger emot det du vill påstå att de handlagt princip alla allvarliga. För det är fortfarande över 50%.BirgitS skrev:Kräver sjukvård i någon form.
Du måste tänka på att man handlägger allvarliga biverkningar före milda biverkningar.
Eftersom du skriver att man har handlagt fler rapporter än bara allvarliga biverkningar så innebär det att man i princip har handlagt alla allvarliga biverkningar och då är 6645 misstänkt allvarliga biverkningar (det är alltså inte säkerställt att det verkligen handlar om någon biverkan) en mycket liten del av 81 780 rapporter. Dessutom ökar rapporteringsbenägenheten ju besvärligare biverkan folk får, nästan alla av de som får t.ex. ont i armen rapporterar det inte men de som behöver sjukhusvård gör det i mycket större utsträckning. De flesta får någon mild biverkan, dvs. det gäller egentligen flera miljoner milda biverkningar som du ska jämföra med mindre än 10 000 allvarliga biverkningar.
Du drar alltså en felaktig slutsats och de allvarliga biverkningarna är handlar om långt mindre än 1 % av alla vaccinerade.
Det är även en mycket liten del jämfört med de som har behövt sjukhusvård därför att de har insjuknat i covid.
Det är i alla fall inte normalt svensk språkbruk att kalla en vaccinering för att man skjuter något i någon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här har vaxxers flyttat fram mållinjen varje gång de haft fel:
1: Vi måste bära ansiktsmask för att stoppa pandemin.
2: Vi måste hålla avstånd för att stoppa pandemin.
3: Vi måste ta vaccin för att stoppa pandemin.
4: Vaccinet är 95% effektivt, är helt säkert och kommer stoppa pandemin.
5: Vaccinet var faktiskt inte till för att stoppa pandemin, den var till för att avlasta vården.
6: Vaccinet kanske inte är 95% effektivt eller helt säkert men det spelade ingen roll för vi måste stoppa pandemin.
7: Vaccinet var faktiskt inte till för att hindra folk från att bli smittade eller sprida smittan vidare, den var till för att man ska bli mindre allvarligt sjuk.
8 : Det räcker inte att vaccinera vuxna, vi måste vaccinera barn också.
9. Vi måste vaccinera ännu yngre barn, ner till 5 år (inte i Sverige ÄN!)
10. Det räcker inte med vaccinet, utan vi måste ha vaccinpass samt lockdowns för ovaccinerade.
11. Vaccinationsgraden räcker inte, ALLA måste vaccinera sig, vi inför vaccinationsplikt (Österrike, Grekland, snart Tyskland, snart Sverige)
osv osv.
Det här tar aldrig slut för att vaxxers flyttar fram mållinjen hela tiden eftersom det är vad de blivit tillsagda att göra av "experterna". Att erkänna att deras åsikter, och "experternas", visat sig vara felaktiga är väldigt svårt att erkänna av någon anledning.
Allting pekar på att mållinjen kommer flyttas fram mer och mer tills vi kommer till stadiet "Vi måste avrätta alla ovaccinerade för att stoppa pandemin".
Varför flyttar vaxxers och "experterna" fram mållinjen hela tiden och inte kan erkänna att de hade fel?
5: Vaccinet var faktiskt inte till för att stoppa pandemin, den var till för att avlasta vården.
6: Vaccinet kanske inte är 95% effektivt eller helt säkert men det spelade ingen roll för vi måste stoppa pandemin.
7: Vaccinet var faktiskt inte till för att hindra folk från att bli smittade eller sprida smittan vidare, den var till för att man ska bli mindre allvarligt sjuk.
10. Det räcker inte med vaccinet, utan vi måste ha vaccinpass samt lockdowns för ovaccinerade.
11. Vaccinationsgraden räcker inte, ALLA måste vaccinera sig, vi inför vaccinationsplikt (Österrike, Grekland, snart Tyskland, snart Sverige)
osv osv.
Det här tar aldrig slut för att vaxxers flyttar fram mållinjen hela tiden eftersom det är vad de blivit tillsagda att göra av "experterna". Att erkänna att deras åsikter, och "experternas", visat sig vara felaktiga är väldigt svårt att erkänna av någon anledning.
Allting pekar på att mållinjen kommer flyttas fram mer och mer tills vi kommer till stadiet "Vi måste avrätta alla ovaccinerade för att stoppa pandemin".
Varför flyttar vaxxers och "experterna" fram mållinjen hela tiden och inte kan erkänna att de hade fel?
Det är kutym i forumdiskussioner, att den som påstår något, visar upp källor, och besvarar frågor som ställs om påståendet.E EL0 skrev:Löjlig nivå, du vet precis vad jag menar. Det finns ganska många synonymer till skjuta och jag tycker inte att det är märkligt att använda det. Jag skickade lite statistik på anmälda biverkningar som var ca 81 000 och ca 11 000 av dom var handlagda och utav dom handlagda var ca 6 600 misstänkt allvarliga. Det går säkert att ta redo på vad Läkemedelsverket klassar som allvarligt. Du vill ja ta udden av allt med att du inte tror jag är svensk. Jag vet inte om det finns statistik på hur många som drabbats av vilka biverkningar men jag tycker att det när nog att av dom biverkningars rapporteringarna är över 50% klassade som allvarliga. För mig är det nog allvarligt, vill du kolla upp exakt vilka biverkningar och hur många så gör det du.
Man ber INTE den som ställer frågor om påståendet att t.ex. "googla själv".
Man postar heller inte en länk/bild/diagram, utan att åtminstone översiktligt beskriva vad den innehåller, och dessutom vilken poäng/slutsats man vill dra av informationen.
Så, återigen:
Vilka biverkningar avser du? Hur definieras dessa? Vad är allvarliga biverkningar?
Vilka slutsatser vill du dra av detta?
Fast att ”flytta fram mållinjen” är väl just att erkänna att man hade fel? Man kan omöjligt på förhand veta exakt hur det kommer att gå, man lär sig hela tiden och det kommer nya varianter och annat som förändrar ”spelet” och då måste man förhålla sig till det.T tank77 skrev:Så här har vaxxers flyttat fram mållinjen varje gång de haft fel:
osv osv.
Undantaget Ulltand och Optimum förstås för de visste allt redan från början och exakt vad som skulle ha gjorts och exakt när
Bevisa det.BirgitS skrev:
Bevisa det.BirgitS skrev:
BirgitS skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det verkar inte va så. Men du får gärna bevisa att man vet vilka som är allvarliga innan man handlägger dom.
Dem som är sköra räddas alltså inte av vaccinet, jag tror generellt att dem som dör i covid är sköra uppenbart eftersom det är nästan bara 70-90+ som dör. När till och med vaccinet inte räddar dem, då spelar det ju ingen roll att vaccinet minskar spridningen lite grann för blir dom smittade dör dem fast dem är vaccinerade.BirgitS skrev:
Många var mycket hemma.E EL0 skrev:
”Alla” som kände någon typ av symtom stannade hemma från jobb/skola/etc.
Många tvättade händerna extra noga och många fler gånger än vad som gjort tidigare år.
Många använde handsprit av något slag när tvättmöjligheter inte finns att tillgå.
Många håller extra avstånd till okända.
Mm mm.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Man gör en grovsortering först förstås, det är ju enkelt eftersom man väljer typ av biverkningar man har fått mm. när man rapporterar in sina biverkningar så det går ju snabbt att skilja ut ont i armmuskeln eller trött en dag från dem som har behövt sjukvård för blodproppar, hjärtmuskelinflammation osv. Det är ju bara att sortera fram sånt som är allvarligt.E EL0 skrev:Är du säker på att man vet vilka biverkningar som anses allvarliga innan man handlagt dom? Jag skulle kunna köpa det du säger, men den statistiken är inte hyper färsk jag har en till och där fortsätter dem handlägga och det säger emot det du vill påstå att de handlagt princip alla allvarliga. För det är fortfarande över 50%.
[bild]
Eftersom folk fortfarande vaccineras för fullt så kommer det förstås nya rapporter.
Vad är över 50 % av vad?
Tror du på allvar att alla som får ont i armmuskeln eller andra välkända milda biverkningar rapporterar in dem?
Sen är det just misstänkta biverkningar, när en person, med en historia av flera stroke, på ett äldreboende dör av en stroke två veckor efter vaccinering så är det faktiskt så att det är mycket troligare att personen har fått en till stroke som inte har det minsta med vaccineringen att göra än tvärtom. När det gäller skröpliga människor kan de dö av allt möjligt de närmsta två veckorna oavsett om de just har vaccinerats eller inte. Men äldreboende var väldigt flitiga att rapportera in allt sånt åtminstone i början av året.
Tyvärr kan det vara svårt att räkna ut, när man suttit hemma o knåpat ihop en foliehatt, som även täcker ögon o öronDemmpa skrev:Många var mycket hemma.
Många tvättade händerna extra noga och många fler gånger än vad som gjort tidigare år.
Många använde handsprit av något slag när tvättmöjligheter inte finns att tillgå.
Mm mm.
Det finns text i diagrammen som förklarar. Men endå i inlägget du svarar så har dessutom förklarat vad diagrammen visar på. Det står även källorna i diagrammen. Jag har oxå framfört min poäng och slutsats. Sen om du vill djupdyka i saker som är utanför min slutsats så gör det själv.S skogaliten skrev:Det är kutym i forumdiskussioner, att den som påstår något, visar upp källor, och besvarar frågor som ställs om påståendet.
Man ber INTE den som ställer frågor om påståendet att t.ex. "googla själv".
Man postar heller inte en länk/bild/diagram, utan att åtminstone översiktligt beskriva vad den innehåller, och dessutom vilken poäng/slutsats man vill dra av informationen.
Så, återigen:
Vilka biverkningar avser du? Hur definieras dessa? Vad är allvarliga biverkningar?
Vilka slutsatser vill du dra av detta?
Haha jag har gjort allt som du tycker man ska göra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Har du svårt att förstå att man inte kan veta allt om en sjukdom på en gång den uppstår och dessutom inte kan veta från början att det ska komma en deltavariant som är så pass annorlunda att vaccinet inte längre skyddar lika bra (liksom en tidigare genomgången sjukdom inte skyddar lika bra längre) samt dessutom är mer än dubbelt så smittsam?T tank77 skrev:Så här har vaxxers flyttat fram mållinjen varje gång de haft fel:
osv osv.
Omikron är dessutom ändå mer annorlunda så nu har risken för att återinsjukna ökat flera gånger enligt rapporter från Sydafrika.
Nyfniken skrev:
BirgitS skrev:
Alla var hemma och fick covid?Demmpa skrev:Många var mycket hemma.
Mm mm.
Även i de delar av Europa med hög vaccinationsgrad (inkl sverige) ökar smittspridningen igen. Detta är en konsekvens av minskad effekt av vaccinet och inte omikron eller ovaccineradeBirgitS skrev: