Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Vaccineringen av 12-15 år är tänkta att skydda dem själva från risken att dö (finns även om den är liten), risken för sjukhusvård och risken för postcovid när de får covid. Så jag har lite svårt att förstå vad du menar?

Ovaccinerade har hela hösten haft särskilda råd om att hålla avstånd och undvika all kontakt med folk som tillhör en riskgrupp och/eller är över 70 år.
Kanske var jag otydlig...
Min uppfattning är att de allra flesta anser att det huvudsakliga problemet med pandemin är den ansträngning den ger vården.
Därav är tongångarna hårda mot de som inte vill vaccinera sig.
Min fråga är varför ingen reagerar mot de människor som ligger i riskzonen p g a deras levnadssätt, men ändå lever som före pandemin trots att de med detta levnadssätt riskerar att anstränga vården, vaccinerad som ovaccinerad?

Fairlane
M mickef skrev:
Och det är nästan bara ovaccinerade ute i kollektivtrafiken.
Det har jag svårt att tro på. Hur vet du det?
Hemtjänstpersonal i Stockholm har iofs en låg vaccinationsgrad och åker relativt ofta kollektivtrafik, men det räcker väl itne för att dra den slutsatsen?

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
D Disktrasan skrev:
Kanske var jag otydlig...
Min uppfattning är att de allra flesta anser att det huvudsakliga problemet med pandemin är den ansträngning den ger vården.
Därav är tongångarna hårda mot de som inte vill vaccinera sig.
Min fråga är varför ingen reagerar mot de människor som ligger i riskzonen p g a deras levnadssätt, men ändå lever som före pandemin trots att de med detta levnadssätt riskerar att anstränga vården, vaccinerad som ovaccinerad?
Okej
Har du något förslag om hur man ska göra något åt dem?

Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte bara 80+are som riskerar att dö av covid, det finns många yngre som riskerar att bli svårt sjuk eller dö av covid.

En i min dotters klass (går i lågstadiet) har en syster som riskerar att bli väldigt svårt sjuk om den får covid.

• Statistikdiagram över antalet avlidna i COVID-19 per kön och åldersgrupp fram till 29 november 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
E EL0 skrev:
'
Det var avlidna av covid det. Hur är det med antalet som har behövt sjukhusvård och fått postcovid?

Anser du att det inte spelar någon roll om 20 minderåriga till dör av covid?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Snailman
P pmd skrev:
Ja, det kan man, men om man inte har vaccinerat sig och inte har något rationellt skäl för det så har man redan visat prov på en viss ansvarslöshet. Både mot sig själv och mot andra.
Många som vaccinerar sig verkar som jag uppfattar det nu springa på konserter och andra arrangemang och inte längre undvika att trängas, läste om nån på Södermalm som fick ta upp sin hund när hon gick på stan så att hunden inte skulle bli trampad på.

Det jag är nyfiken på är hur mycket en ovaccinerade person som sköter sig sprider smitta jämfört med en vaccinerade som inte sköter sig ett skit, utan trängs med andra hela dagarna?

I en affär jag besökte nyligen så har man tagit bort plexiglas skivan mellan kassan och kunderna tex. Undrar hur mycket sådant påverkar hur många som smittas, man verkar ju leva som om vaccinerade varken sprider smitta eller kan bli smittade.

E EL0 skrev:
[länk]
Och? Det där är inget som motsäger det jag skrev i det du citerade.

Det där stapeldiagrammet visar bara antalet som har dött.

Tror du inte att många (alla?) av de yngre som är i någon typ av riskgrupp försöker att undvika att träffa folk i allmänhet.
Ska dessa personer behöva hålla sig mer eller mindre isolerade för att minska risken att smittas?

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Många som vaccinerar sig verkar som jag uppfattar det nu springa på konserter och andra arrangemang och inte längre undvika att trängas, läste om nån på Södermalm som fick ta upp sin hund när hon gick på stan så att hunden inte skulle bli trampad på.

Det jag är nyfiken på är hur mycket en ovaccinerade person som sköter sig sprider smitta jämfört med en vaccinerade som inte sköter sig ett skit, utan trängs med andra hela dagarna?

I en affär jag besökte nyligen så har man tagit bort plexiglas skivan mellan kassan och kunderna tex. Undrar hur mycket sådant påverkar hur många som smittas, man verkar ju leva som om vaccinerade varken sprider smitta eller kan bli smittade.
Vad säger du om de ovaccinerade som hade tänkt sig att gå på konsert denna helg och som bara stoppades pga vaccinbevisen?
Se #9741

Det finns både vaccinerade och ovaccinerade som sköter sig och det finns både vaccinerade och ovaccinerade som missköter sig. Speciellt då ovaccinerade som ju fortfarande ska låta bli trängsel och inte ha kontakt med folk i riskgrupperna men trots det då kan tänka sig att gå på en konsert.

Det verkar nog som att plexiglasen kommer på plats igen eftersom det talas om återinförande av restriktioner och Svensk Handel har satt upp egna regler för sina medlemsföretag.

• Gilla
Tullen127 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det har jag svårt att tro på. Hur vet du det?
Hemtjänstpersonal i Stockholm har iofs en låg vaccinationsgrad och åker relativt ofta kollektivtrafik, men det räcker väl itne för att dra den slutsatsen?
Du undrade om jag hade en tanke om riskbenägenheten hos vaccinerade kontra ovaccinerade och jag konstaterade att det inte är många vaccinerade ute i kollektivtrafiken.

BirgitS BirgitS skrev:
Okej
Har du något förslag om hur man ska göra något åt dem?
Det är väl inte en helt orimlig följdfråga. Men eftersom du ignorerade min frågeställning får jag känslan av att du vill tassa runt den...?

Lite svar och några länkar med info.
P pmd skrev:
Hur många vaccinerades med Pandemrix?
Ca 6 miljoner
Hur mycket högre var narkolepsifrekvensen efter Pandemrixvaccinationerna jämfört med normalt?
ca 2-4 grr vanligare bland barn. (Ännu vanligare i Kina
Man såg också en förskjutning till fler yngre drabbade än normalt.
Normalt insjuknar 100 personer i narkolepsi per år.
När kom de första diagnoserna som kunde kopplas till vaccintation?
Passar på den…
Det finns vad jag vet inte någon diagnosmetod, blodprov etc som som kan påvisa narkolepsi orsakad av Pandemrix.
Hur många fler dödsfall hade inträffat utan Pandemrixvaccinationerna?
Det finns någon webbpublicering (på Läkemedelsverket eller FoHM tror jag) som jag inte hittar just nu.
En lärdom är väl att acceptansen för läkemedels biverkningar är mycket låg och extra låg när det gäller barn eller dödsfall.

Utan svar på dessa (och förmodligen andra) frågor går det knappast att säga något om Pandemrixvaccinationen av barn under 18 år var ett misslyckande eller inte. Jag har inte svaret på dessa frågor, men önskar att de får svar när man diskuterar Pandemrix.
Från gamla coronatråden där jag fick göra en jättepudel och lära mig en del nytt om Narkolepsi/Pandemrix, samt andra som kommenterar ämnet…
Sidonot: det är fortfarande inte klarlagt vad det var i Pandemrix som orsakade narkolepsi.
Det fanns en forskningsrapport som verkade logisk och välgjord. Den citeras fortfarande på Emma Frans site trots att författarna drog tillbaka den 2014 för att de inte kunde återupprepa sina upptäckter om T-cells korsimmunitet mellan ett virusprotein och ett ämne som styr vakenhet/trötthet i hjärnan.
CD4+ T Cell Autoimmunity to Hypocretin/Orexin and Cross-Reactivity to a 2009 H1N1 Influenza A Epitope in Narcolepsy, https://www.science.org/doi/10.1126/scitranslmed.3007762 Retraction https://www.science.org/doi/10.1126/scitranslmed.3009995
Nyare forskning 2018. Emma borde byta källa :rolleyes:
Autoimmunity to hypocretin and molecular mimicry to flu in type 1 narcolepsy,
https://www.pnas.org/content/115/52/E12323

Allt talar för det, ja.
Data från FoHM.
Vaccinationskampanjen mot influensa A(H1N1) 2009,
Utvärdering av hälsoeffekter säsongerna 2009/2010 och 2010/2011
Statistiktabell som visar antal fall av sjukdom och dödsfall undvikna genom pandemivaccination och fall av narkolepsi post-vaccination.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/df3b600b10fa4a3797440eab0f624c0f/vaccinationskampanjen-influensa-a-h1n1-2009.pdf

Läkemedelsverket om Svininfluensan, Pandemrix och narkolepsi, https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/vaccin/risker-med-vaccin/svininfluensan-pandemrix-och-narkolepsi

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Du undrade om jag hade en tanke om riskbenägenheten hos vaccinerade kontra ovaccinerade och jag konstaterade att det inte är många vaccinerade ute i kollektivtrafiken.
Och varifrån fick du den informationen? Var det något du hittade på själv eller?
Jag är övertygad att det är både vaccinerade och ovaccinerade i kollektivtrafiken.

Om det är så att de vaccinerade undviker kollektivtrafiken som du skriver så går det ju stick i stäv med det du skrivit tidigare om att vaccinerade tar större risker och ovaccinerade är försiktigare?!

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och varifrån fick du den informationen? Var det något du hittade på själv eller?
Jag är övertygad att det är både vaccinerade och ovaccinerade i kollektivtrafiken.

Om det är så att de vaccinerade undviker kollektivtrafiken som du skriver så går det ju stick i stäv med det du skrivit tidigare om att vaccinerade tar större risker och ovaccinerade är försiktigare?!
Andelen munskyddade i kollektivtrafiken motsvarar inte ens andelen ovaccinerade. Vad kan man dra för slutsats av det?

Fairlane
M mickef skrev:
Andelen munskyddade i kollektivtrafiken motsvarar inte ens andelen ovaccinerade. Vad kan man dra för slutsats av det?
Ja, eftersom du tidigare dragit slutsatsen att det inte är många vaccinerade som åker kollektivt så säger logiken att majoriteten som åker kollektivt är ovaccinerade. En låg andel av dessa har munskydd, ja då är väl slutsatsen att ovaccinerade inte är särskilt försiktiga?

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Varför vill du veta det? På mitt jobb har vi både vaccinerade och ovaccinerade och det är ingen skillnad på hur de beter sig. Det är ju inte så att man blir helt vettlös bara för att man vaccinerat sig, det ena utesluter inte det andra.

Men helt klart är det så att om du är vaccinerad så är det mycket mycket mindre risk att du blir sjuk. Om du ändå blir sjuk så kommer du sprids smitta i lägre grad samtidig som du själv kommer bli mindre sjuk. Och som grädde på moset så sjunker dessutom risken betydligt för att du skulle generera en ny, värre mutation. Och som grädde på grädden så sjunker risken ordentligt för att du skulle bli en belastning för sjukvården med alla konsekvenser det innebär.

• Gilla
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.