Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
D Disktrasan skrev:
Min fråga är varför ingen reagerar mot de människor som ligger i riskzonen p g a deras levnadssätt, men ändå lever som före pandemin trots att de med detta levnadssätt riskerar att anstränga vården, vaccinerad som ovaccinerad?
Det svarade ju BirgitS på. FOHM rekommendationer för ovaccinerade är en reaktion på det. Även vaccinationsbeviset är en åtgärd för att motverka den typen av beteende.

• Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Många som vaccinerar sig verkar som jag uppfattar det nu springa på konserter och andra arrangemang och inte längre undvika att trängas, läste om nån på Södermalm som fick ta upp sin hund när hon gick på stan så att hunden inte skulle bli trampad på.
Det är helt klart ansvarslöst att inte se upp så att man inte trampar på en hund. Det är också lite ansvarslöst att ta med sig en hund i den sortens trängsel.

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar nog som att plexiglasen kommer på plats igen eftersom det talas om återinförande av restriktioner och Svensk Handel har satt upp egna regler för sina medlemsföretag.
Ja, det får vi hoppas. Jag kan inte se något bra skäl till att inte låta dem sitta permanent.
(Jag var inte medveten om de hade tagits bort här och där, men jag är inte ute i butiker så mycket).

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Du undrade om jag hade en tanke om riskbenägenheten hos vaccinerade kontra ovaccinerade och jag konstaterade att det inte är många vaccinerade ute i kollektivtrafiken.
Hur vet du att det är så? Vaccinerade är ju inte färgmärkta eller nåt sånt.

• Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
P
D Disktrasan skrev:
Det är väl inte en helt orimlig följdfråga. Men eftersom du ignorerade min frågeställning får jag känslan av att du vill tassa runt den...?
Det är lite svårt att svara på din fråga. Hur ska någon i tråden veta varför ingen reagerar? Det krävs till att börja en välgjord opinionsundersökning för att ta reda på om premissen för frågan är sann.

• Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Det fanns en forskningsrapport som verkade logisk och välgjord. Den citeras fortfarande på Emma Frans site trots att författarna drog tillbaka den 2014 för att de inte kunde återupprepa sina upptäckter om T-cells korsimmunitet mellan ett virusprotein och ett ämne som styr vakenhet/trötthet i hjärnan.
CD4+ T Cell Autoimmunity to Hypocretin/Orexin and Cross-Reactivity to a 2009 H1N1 Influenza A Epitope in Narcolepsy, [länk] Retraction [länk]
Då struntar jag i den. :geek:
Nyare forskning 2018. Emma borde byta källa :rolleyes:
Autoimmunity to hypocretin and molecular mimicry to flu in type 1 narcolepsy,
[länk]
Jag försökte läsa den, men t.o.m. abstract går långt över mina begränsade kunskaper på området. Har du läst den och kan sammanfatta?
Data från FoHM.
Vaccinationskampanjen mot influensa A(H1N1) 2009,
Utvärdering av hälsoeffekter säsongerna 2009/2010 och 2010/2011
[bild]
[länk]

Läkemedelsverket om Svininfluensan, Pandemrix och narkolepsi, [länk]
Det ser ut som att vaccinationskampanjen var lyckad överlag, men misslyckad när det gäller barn. Det hade dock varit säkrare att dra den senare slutsatsen om siffrorna hade varit uppdelade i åldersgrupper.

P pmd skrev:
Det är lite svårt att svara på din fråga. Hur ska någon i tråden veta varför ingen reagerar? Det krävs till att börja en välgjord opinionsundersökning för att ta reda på om premissen för frågan är sann.
Så är det naturligtvis, men man brukar kunna svara för åtminstone sig själv.

Kan någon av vaccinkrigarna här typ birgit eller pmd eller nån annan hjälte berätta vad dem tror hände med influensan?

• Tabell med antal laboratorieverifierade influensafall och procentandel positiva under fem säsonger.
Alla var hemma.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Vilket egendomligt språkbruk?

Vadå skjuta i någon?

Skjuter gör man med vapen, när man använder svenska språket, möjligen skjuter man på, t.ex. en bil med motorstopp.

Är det kanske en översättning från en tendensiös amerikansk sida som spökar här? Vilken då? Länk?

Förresten, vilka biverkningar är du orolig för?

Var vänlig lista biverkningarna med egna ord i ett inlägg här tack.

Komplettera gärna med en länk på svenska, där det finns tydliga beskrivningar av de listade biverkningarna, och hur många som drabbats av respektive biverkning i Sverige
Löjlig nivå, du vet precis vad jag menar. Det finns ganska många synonymer till skjuta och jag tycker inte att det är märkligt att använda det. Jag skickade lite statistik på anmälda biverkningar som var ca 81 000 och ca 11 000 av dom var handlagda och utav dom handlagda var ca 6 600 misstänkt allvarliga. Det går säkert att ta redo på vad Läkemedelsverket klassar som allvarligt. Du vill ja ta udden av allt med att du inte tror jag är svensk. Jag vet inte om det finns statistik på hur många som drabbats av vilka biverkningar men jag tycker att det när nog att av dom biverkningars rapporteringarna är över 50% klassade som allvarliga. För mig är det nog allvarligt, vill du kolla upp exakt vilka biverkningar och hur många så gör det du.

P pmd skrev:
Ja, hurså? Redogör gärna för hur smittsam en ovaccinerad smittad är jämfört med en vaccinerad smittad. Det finns undersökningar om det som har refererats till i den här tråden eller i nyhetstråden, så det är inte svårt att ta till sig den kunskapen.

Barnläkarföreningen har kommit fram till att det är en fördel för barn att bli vaccinerade och FOHM har rekommenderat vaccination. Räcker inte det?
Ja den informationen skulle jag gärna vilja se för det är ju lite det här jag försöker trycka på om det är rimligt att unga friska ska riskera biverkningar av vaccinet för att ha en chans att göra (lite eller mycket) skillnad på smittspridning av viruset som jag tycker inte verkar allt för farligt. Jag tycker i allmänhet att viruset är för ofarligt för att ha alla dessa åtgärder. Uppenbart så ifrågasätter ju jag rekommendationen. När jag visar folk statistiken på dödstalen får dem en chock, att det är nästintill bara dom som är i 70-90 års ålder som dör av covid. Jag tror många har fått en bild av att det är totalt livsfarligt för unga såsom äldre och uppenbart är det ju inte så.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
BirgitS
D Disktrasan skrev:
Det är väl inte en helt orimlig följdfråga. Men eftersom du ignorerade min frågeställning får jag känslan av att du vill tassa runt den...?
Okej, jag tycker det är illa när människor inte respekterar att det pågår en pandemi oavsett om de är vaccinerade eller ej. Men jag vet inte hur du menar att man ska reagera.

En vaccinerad kan dock tillåta sig mer utan att vården blir belastad i samma utsträckning.
Av de nya intensivvårdade patienterna under vecka 47 var 21 personer ovaccinerade, vilket motsvarar 78 procent och antalet nya intensivvårdade patienter ökade bland ovaccinerade. Under de fyra senaste veckorna (vecka 44–47) var antalet intensivvårdade per 100 000 sju gånger högre bland ovaccinerade än bland vaccinerade. Medelåldern för nya intensivvårdade patienter var den senaste månaden 53 år bland ovaccinerade och 72 år bland vaccinerade.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...vid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
BirgitS
E EL0 skrev:
Kan någon av vaccinkrigarna här typ birgit eller pmd eller nån annan hjälte berätta vad dem tror hände med influensan?
De rekommendationer etc. om att vara hemma vid minsta symtom, hålla avstånd, tvätta händerna, jobba hemma om det går, bättre hygienrutiner och skydd i äldreomsorgen/hemtjänsten osv. som gällde räckte bra till för att få ner influensans möjligheter att sprida sig.

• Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det du tar upp verkar vara betydelselöst i förhållande till de kring 15 miljonerna doserna i Sverige medan de ung. 3 miljoner sjukdomsfallen har orsakat:

15 170 avlidna
8 014 som behövt intensivvård
5 500 (ungefär) som har diagnosticerats med postcovid
[länk]
[länk]

Så:
Hur många har dött av vaccinet?
Hur många har behövt intensivvård pga. vaccinet?
Hur många har fått symtom som kvarstått i minst 3 månader av vaccinet?
Hur många av dom 8000 tusen är med i dem 15 000? Sen är ju 80% av dom som legat på IVA har haft underliggande sjukdomar. Och du ser ju vilka som dött det är ju 70-90+. 5500 postcovid kommer nog va en väldigt liten grupp jämfört med vaccinbiverkningarna. När 6 600 är misstänkt allvarliga utav 11 000 handlagda av 81 000 anmälda. 87% procent av dom som dog i covid i oktober var fullvaccinerade. Dog dom av covid eller vaccinet? Jadu hur många har legat på IVA pga av vaccin, kan va svårt att avgöra eftersom. Dokumentbit som förklarar definitionen av vaccinationsstatus i ett register med tre punkter: ovaccinerade, vaccinerade med dos ett, dos två.

BirgitS
E EL0 skrev:
Det går säkert att ta redo på vad Läkemedelsverket klassar som allvarligt.
Kräver sjukvård i någon form.

E EL0 skrev:
Jag vet inte om det finns statistik på hur många som drabbats av vilka biverkningar men jag tycker att det när nog att av dom biverkningars rapporteringarna är över 50% klassade som allvarliga.
Du måste tänka på att man handlägger allvarliga biverkningar före milda biverkningar.

Eftersom du skriver att man har handlagt fler rapporter än bara allvarliga biverkningar så innebär det att man i princip har handlagt alla allvarliga biverkningar och då är 6645 misstänkt allvarliga biverkningar (det är alltså inte säkerställt att det verkligen handlar om någon biverkan) en mycket liten del av 81 780 rapporter. Dessutom ökar rapporteringsbenägenheten ju besvärligare biverkan folk får, nästan alla av de som får t.ex. ont i armen rapporterar det inte men de som behöver sjukhusvård gör det i mycket större utsträckning. De flesta får någon mild biverkan, dvs. det gäller egentligen flera miljoner milda biverkningar som du ska jämföra med mindre än 10 000 allvarliga biverkningar.

Du drar alltså en felaktig slutsats och de allvarliga biverkningarna är handlar om långt mindre än 1 % av alla vaccinerade.

Det är även en mycket liten del jämfört med de som har behövt sjukhusvård därför att de har insjuknat i covid.

E EL0 skrev:
Det finns ganska många synonymer till skjuta och jag tycker inte att det är märkligt att använda det.
Det är i alla fall inte normalt svensk språkbruk att kalla en vaccinering för att man skjuter något i någon.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.