Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
E EL0 skrev:
Det finns text i diagrammen som förklarar. Men endå i inlägget du svarar så har dessutom förklarat vad diagrammen visar på. Det står även källorna i diagrammen. Jag har oxå framfört min poäng och slutsats. Sen om du vill djupdyka i saker som är utanför min slutsats så gör det själv.

Haha jag har gjort allt som du tycker man ska göra.
Nej, det har du inte!

Återigen, vad/vilka är allvarliga biverkningar? Hur definieras det? Hur många är drabbade?
Vilken text i diagrammet ska läsas för att veta vad som är "allvarliga biverkningar"?

Du kan liksom inte bara klippa in ett diagram, utan att dessutom läsa av det, och t.ex. säga något i stil med "Jag oroar mig för biverkning xxx, det verkar vara många som drabbats"

Vilken del av diagrammet är viktig? Och varför?
 
BirgitS
E EL0 skrev:
Bevisa det.




Bevisa det.



[bild][bild]
Det verkar inte va så. Men du får gärna bevisa att man vet vilka som är allvarliga innan man handlägger dom.




Dem som är sköra räddas alltså inte av vaccinet, jag tror generellt att dem som dör i covid är sköra uppenbart eftersom det är nästan bara 70-90+ som dör. När till och med vaccinet inte räddar dem, då spelar det ju ingen roll att vaccinet minskar spridningen lite grann för blir dom smittade dör dem fast dem är vaccinerade.
Det är inte jag som ska bevisa något utan det är du som kommer med ett påstående först som ska bevisa att det är sant.

Men jag ska vara snäll och förklara för dig ändå:
1. Det är välkänt inom sjukvården att skröpliga personers lungor inte klarar av respiratorvård.

På sidan https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ kan man dessutom se att endast 381 män och 162 kvinnor över 80 är har fått intensivvård medan det är 4255 män och 1625 kvinnor 60-79 år.

2. Om det hade varit över 5 000 som hade fått problem i flera månader efter en vaccination så hade det skrivits/sagts lika mycket om det i media som om de har gjort när det gäller postcovid. Försäkringskassan hade också noterat att väldigt många hade blivit sjukskrivna i månader pga. vaccinering.
Sjukvården hade haft fullt upp med att ta hand om dem.
Inget av detta har inträffat.

3. Vad vill du ha sagt med dina bilder?
Jag ser att antalet rapporter kommer in i allt eftersom folk vaccineras och allt fler rapporter har behandlats ju längre tid som har gått. Men det är ju självklart.

4. Det är bara att rapportera in en biverkan efter vaccinering så vet man hur det går till och sen ha lite kunskap om datasystem så förstår man att man kan låta datorn sortera fram de rapporter som gäller allvarliga biverkningar och inte lite ont i armmuskeln etc. under 1-3 dagar.

5. Jo, det var betydligt färre som dog under tredje vågen i våras än under första och andra. Även om många sköra kroppar inte ens klarar av en lätt infektion (covid, förkylning eller annat) så betyder det förstås inte att det gäller alla som är sköra.

Det är få sköra mellan 70 och 80 år. Det är först efter 80 år som det börjar bli vanligt att behöva hemtjänst eller flytta in på ett äldreboende, dvs. man klarar inte av sköta sin hygien, klä på sig osv. och alltså är skör. Även på äldreboendena är det mindre än hälften av de som fått covid som har avlidit så även sköra personer kan många gånger klara av att få covid och naturligtvis ändå fler som är vaccinerade eftersom då är chansen mycket större att de får en mild i stället för en allvarlig covidinfektion.

Du drar alltså fel slutsats.
 
  • Gilla
vanpire och 4 till
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Har du svårt att förstå att man inte kan veta allt om en sjukdom på en gång den uppstår och dessutom inte kan veta från början att det ska komma en deltavariant som är så pass annorlunda att vaccinet inte längre skyddar lika bra (liksom en tidigare genomgången sjukdom inte skyddar lika bra längre) samt dessutom är mer än dubbelt så smittsam?

Omikron är dessutom ändå mer annorlunda så nu har risken för att återinsjukna ökat flera gånger enligt rapporter från Sydafrika.
Fast nu kör du samma skrämselpropaganda som media då i själva verket omikron ger väldigt milda symtom.

Smittspridningen ökade också rejält efter 22 nov när även vaccinerade ska testas.

Vaccinet som skulle hejda smittspridningen, jo tjena.

Länder som har nästan 100% vaccinerade har fortfarande smittspridning, vad är det inte folk fattar? Jo, att det är dom vaccinerade som springer runt och smittar folk.

 
  • Gilla
EL0 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att de här diskussionerna om biverkningar, är intressanta.

1: de som inte vill vaccinera sig p.g.a. biverkningar är nästan alltid mycket svävande i vilka biverkningar som avses. Det dyker sällan upp direkta svar.

2: Sådana där allmänna biverkningar (ömt stickställe, trötthet, sjukdomskänsla m.m), som man ofta får oavsett vilket vaccin som tas, verkar enligt dessa sagesmän, vara så hemskt, så att man är beredd att riskera att bli sjuk i Covid-19.

3: De biverkningar som ett fåtal personer fick med AZ-vaccinet, anses också komma från andra vaccin.

4: Att sköra äldre-äldre, avlidit av något (t.ex. stroke) inom någon/några veckor efter vaccinering, tas som intäkt för att även hyfsat friska yngre personer dör av vaccinet.

Anekdotiskt kan anföras att jag rapporterat en sådan där biverkan som hamnat i högen av "allvarliga".
Vid min första dos (har nu fått tre) råkade sprutan hamna i/mot en nerv. Detta orsakade domningar i armen, "nackspärr" och känselbortfall i armen. Det gick över på drygt två veckor (med medicin mot nervsmärta), neurolog utredde, och det var inte en vaccinbiverkan, utan sticket råkade hamna olyckligt.
Övriga doser har varit besvärsfria.
 
  • Gilla
vanpire och 4 till
  • Laddar…
E EL0 skrev:
Alla var hemma och fick covid?
Nej, tyvärr så stannade inte alla hemma.
Sen så fick/får inte alla som får covid några symtom eller att dom kommer ett tag efter, på så sätt så spreds/sprids tyvärr viruset vidare.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Nej, det har du inte!

Återigen, vad/vilka är allvarliga biverkningar? Hur definieras det? Hur många är drabbade?
Vilken text i diagrammet ska läsas för att veta vad som är "allvarliga biverkningar"?

Du kan liksom inte bara klippa in ett diagram, utan att dessutom läsa av det, och t.ex. säga något i stil med "Jag oroar mig för biverkning xxx, det verkar vara många som drabbats"

Vilken del av diagrammet är viktig? Och varför?
Jag vet inte exakt alla biverkningar det finns säkert massa olika, men jag det är nog för mig att veta att dem klassas allvarliga av Läkemedelsverket.(upprepar vad jag skrivit) BirgitS tror jag sa att den klassningen betyder att man behöver vård. Kan säkert stämma. Jag kan nog inte prata med dig så mycket mer för du verkar inte begripa vad diagrammet visar. Här är diagrammen, jag ringar in texten. Diagram som visar ökande antal rapporter om biverkningar efter Covid-19-vaccinering, totalt 81,780, markerat med röd ring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cirkeldiagram som visar 14% handlagda och 86% ej handlagda biverkningsrapporter, med inringad text och notering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram som visar antal rapporter om misstänkt allvarliga biverkningar efter Covid-19 vaccinering, med en ökande trend och markerad text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
E EL0 skrev:
Alla var hemma och fick covid?
Nej, ingen har påstått att alla var hemma. Det borde du väl veta om i alla fall.

Men covid var ovanligare bland de som jobbade hemifrån.

Sen är ju covid mer smittsamt än influensa så det krävs mycket mer efterlevnad av råden för att stoppa covid än influensa.
 
K Keld skrev:
Tyvärr kan det vara svårt att räkna ut, när man suttit hemma o knåpat ihop en foliehatt, som även täcker ögon o öron:cool:
Hoppas nästa hatt även täcker munnen. Tyvärr är ju foliemänniskorna vassast bakom tangentbordet så det kanske inte hjälper....
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Även i de delar av Europa med hög vaccinationsgrad (inkl sverige) ökar smittspridningen igen. Detta är en konsekvens av minskad effekt av vaccinet och inte omikron eller ovaccinerade
Vad har det att göra med vad jag skrev?
 
harry73
Du skrev att smittan ökade bland vaccinerade pga omikron, men om delta nu också ökar bland vaccinerade, behöver det inte vara pga omikron. Det kan också vara pga dålig fungerande vaccin.
 
BirgitS
T tank77 skrev:
Fast nu kör du samma skrämselpropaganda som media då i själva verket omikron ger väldigt milda symtom.

Smittspridningen ökade också rejält efter 22 nov när även vaccinerade ska testas.

Vaccinet som skulle hejda smittspridningen, jo tjena.

Länder som har nästan 100% vaccinerade har fortfarande smittspridning, vad är det inte folk fattar? Jo, att det är dom vaccinerade som springer runt och smittar folk.
Det var inte avsett som skrämselpropaganda utan bara ett påpekande att verkligheten än en gång har förändrats. Det i sin tur gör förstås att de åtgärder som behövs för att klara sjukvården och förhindra onödiga dödsfall behöver förändras.

Antalet bekräftade fall sjönk bara lite grann när vissa vaccinerade inte behövde testas. Observera att det bara var en delmängd av alla vaccinerade som inte behövde testa sig under tre veckor, t.ex. alla vaccinerade föräldrar vars barn var bekräftade fall behövde testa sig, alla som jobbade på äldreboenden, med hemtjänst, med patientnära sjukvård behövde fortfarande testa sig.

Så här har det sett ut:
Stapeldiagram som visar antal fall av Covid-19 bland vaccinerade och ovaccinerade per vecka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De tre näst sista staplarna är veckorna då inte alla vaccinerade behövde testa sig. Jag hoppas att du kan se att det fortfarande var ungefär lika många bekräftade fall bland de vaccinerade då som innan.

Förra veckan ökade även antalet fall bland de ovaccinerade mycket.

Om inte många hade varit vaccinerade hade smittspridningen varit mycket högre under hösten och vi hade redan infört en massa restriktioner.
Det är ju bara att se hur mycket vanligare det är att bli ett bekräftat fall när man är ovaccinerad:
Grafer visar antal bekräftade COVID-19 fall per vecka och åldersgrupp, uppdelat på ovaccinerade och vaccinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så vaccineringen har hållit nere smittspridningen väldigt mycket. Hade 10 procentenheter till varit vaccinerade så hade det varit flockimmunitet enligt de beräkningar som har gjorts. Då hade det inte blivit någon stor smittspridning de kommande veckorna.

Det finns inga länder där nästan 100 % av hela befolkningen är vaccinerad.

De två graferna från senaste veckorapporten: https://www.folkhalsomyndigheten.se...1/covid-1_veckorapport_2021_vecka47_final.pdf
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
E EL0 skrev:
Jag vet inte exakt alla biverkningar det finns säkert massa olika, men jag det är nog för mig att veta att dem klassas allvarliga av Läkemedelsverket.(upprepar vad jag skrivit) BirgitS tror jag sa att den klassningen betyder att man behöver vård. Kan säkert stämma. Jag kan nog inte prata med dig så mycket mer för du verkar inte begripa vad diagrammet visar. Här är diagrammen, jag ringar in texten.[bild]
[bild]
[bild]
Fast du har fortfarande inte fattat: Visst ger vaccin biverkningar men antalet biverkningar är så mycket mindre än antalet svåra komplikationer av Covid. Men du vill väl inte förstå?
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
E EL0 skrev:
Jag vet inte exakt alla biverkningar det finns säkert massa olika, men jag det är nog för mig att veta att dem klassas allvarliga av Läkemedelsverket.(upprepar vad jag skrivit) BirgitS tror jag sa att den klassningen betyder att man behöver vård. Kan säkert stämma. Jag kan nog inte prata med dig så mycket mer för du verkar inte begripa vad diagrammet visar. Här är diagrammen, jag ringar in texten.[bild]
[bild]
[bild]
Borde du inte läsa hela rapporterna, och ta reda på vad som avses med "allvarliga biverkningar" och vad det handlar om, innan du publicerar diagram?

Ska man publicera diagram, så behöver man först läsa på, vad diagrammen står för, så att man kan uttrycka vad man menar.

Du har ju inte ens lyckats förklara vad det är som oroar dig med vaccinering mot Covid-19, annat än något mycket vagt om "biverkningar".

Är du rädd att få stroke? Har du riskprofil för det?
Är du rädd att få en rubbad menscykel? Har du en riskprofil för det?
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
E EL0 skrev:
Alla var hemma och fick covid?
Tja, det var ju många på ”hemmet” som dog i covid..
 
BirgitS
E EL0 skrev:
Jag vet inte exakt alla biverkningar det finns säkert massa olika, men jag det är nog för mig att veta att dem klassas allvarliga av Läkemedelsverket.(upprepar vad jag skrivit) BirgitS tror jag sa att den klassningen betyder att man behöver vård. Kan säkert stämma. Jag kan nog inte prata med dig så mycket mer för du verkar inte begripa vad diagrammet visar. Här är diagrammen, jag ringar in texten.[bild]
[bild]
[bild]
De klassas som misstänkta allvarliga biverkningar. Som sagt långt ifrån alla är det.

Vad är det som du anser vara anmärkningsvärt i dina bilder?
Första bilden:
Det har kommit in 81 780 rapporter av ungefär 15 miljoner doser. Det ju en väldigt liten andel.

Andra bilden:
11 793 av de inkomna rapporterna har handlagts.
Rapporter om allvarliga biverkningar prioriteras.

Tredje bilden:
Av de 81 780 rapporterna är 6645 misstänkta allvarliga biverkningar.

6645 är ju en mycket liten del av de ungefär 15 miljonerna doser och alla beror inte ens på vaccinet som sagt. Det är inte ens så många som antalet som har intensivvårdats (8014 st) pga. covid och då på endast ungefär 3-4 miljoner sjukdomstillfällen.
 
  • Gilla
Tullen127 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.