Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Fairlane
B biofix skrev:
Tror det är dags för mig att göra en JO anmälan, jag är inte nöjd med hur vaccinationen tryckts så hårt och än hårdare ska det bli med vaccinpass.

I Belgien är vaccinationsgraden inte så hög, ~40% fullvaccinerade (75% med en spruta?). Dock har sjukhus enbart vaccinerade på ICU nu.. det bådar inte gott.

[länk]
Jag undrar om de siffrorna verkligen stämmer.
På radio hörde jag att 75% var fullvaccinerade och att det var cirka 50-50 vaccinerade/ovaccinerade på IVA.

Enligt https://ourworldindata.org/covid-vaccinations?country=BEL så är cirka 75% fullvaccinerade. Det verkar vara den siffran man hör överallt, så jag är skeptisk till 40% och ännu mer skeptisk till att alla på IVA skulle vara fullvaccinerade. Har han fel på andelen vaccinerade så litar jag inte ett dugg på att han har rätt i andra siffror heller, särskilt som de siffrorna motsäger alla andra vi ser världen över.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vaccinpass är även fel för alla vaccinerade. Regeringen ger inte bara privata aktörer rätt att kontrollera din medicinsk bakgrund, regeringen tvingar dom mer eller mindre att göra det.
Jag förstår verkligen inte att folk är inte mer upprörd över det.
Va ju inte det jag skrev.
OM vaccinpass är bra eller dåligt för det svenska folket har troligen väldigt liten om inte obefintlig anledning till att inte vaccinera sig vilket denna tråd skulle handla om.

harry73 harry73 skrev:
Om det passerar riksdagen för att man med falsk info lyckades övertyga en majoritet, är det inte demokrati.
Vilken är den falska infon?

harry73
T Tommynorskens skrev:
Vilken är den falska infon?
Vad tror du, skulle det funka att börja läsa mina inlägg?

Införandet av vaccinpass visar tragiskt nog att Svenska regeringen/riksdagen inte kan tänka själva, utan de lyssnar bara på vad andra gör. När det väl är infört är det sedan lätt att gå vidare med fler och fler restriktioner. Se på italien som nu kräver vaccinpass för att gå till mataffären.

Jag hoppas fler börjar inse att detta inte kommer att upphöra. Det kommer alltid finnas en anledning till nya restriktioner, oavsett hur många som är vaccinerade eller inte. Det är inte längre omtanke om folkhälsan som styr detta. Det är ett sätt att inskränka mänskliga rättigheter, med covid som ursäkt. När inskränkningarna väl är på plats är det lätt att hitta ursäkter för att inte avskaffa dessa. Det räcker med att dom hittar en smittad någonstans för att säga att inskränkningarna behöver finnas kvar.

Tragiskt detta. Men det finns starka krafter som driver på detta.

• Haha
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Det kommer alltid finnas en anledning till nya restriktioner, oavsett hur många som är vaccinerade eller inte.
Restriktioner har att göra med sjukhusbeläggning och antal som dör, inte med vaccinationstäckningen i sig. Däremot så minskar problem med sjukhusbeläggningen när nästan alla är skyddade mot allvarlig sjukdom och då lämpligen utan att belasta sjukhusen först, dvs. via vaccinering.

Restriktioner har tagits bort när det inte finns ett behov av dem längre.

S SnickareHobb skrev:
Det är inte längre omtanke om folkhälsan som styr detta.
Jo, det är det ju. Man ser ju hur smittspridning och antal på sjukhus ökar så det gäller nu att få ner smittspridningen så att sjukhusen kan fungera på bästa möjliga sätt. Alternativet till vaccinpass är att återinföra borttagna restriktioner som gällt för alla, men det är dyrt för alla skattebetalare eftersom det medför att många företag behöver stödpengar.

S SnickareHobb skrev:
Det är ett sätt att inskränka mänskliga rättigheter, med covid som ursäkt.
Att förvägra människor operationer för förslitna höfter och knän för att sjukvården är överbelastad av covidsjuka är i så fall också att inskränka dessa människors mänskliga rättigheter. Så mänskliga rättigheter inskränks även utan restriktioner. Varför är det ena så mycket värre än det andra?
Är det för att det är just du som drabbas i den ena fallet men inte i det andra?

S SnickareHobb skrev:
Det räcker med att dom hittar en smittad någonstans för att säga att inskränkningarna behöver finnas kvar.
Nej, det är bara din ogrundade gissning. Det har funnits smittade hela sommaren och början av hösten och ändå så har restriktioner tagits bort undan för undan.

Hade typ 10 procentenheter fler av den vuxna befolkningen varit vaccinerade och en mycket stor andel av 12-17 år varit vaccinerade så hade behovet av restriktioner varit betydligt mindre.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Restriktioner har att göra med sjukhusbeläggning och antal som dör, inte med vaccinationstäckningen i sig. Däremot så minskar problem med sjukhusbeläggningen när nästan alla är skyddade mot allvarlig sjukdom och då lämpligen utan att belasta sjukhusen först, dvs. via vaccinering.

Restriktioner har tagits bort när det inte finns ett behov av dem längre.
Förstår du inte att du egentligen ger @SnickareHobb rätt i sak?
under 2020 såg antal sjukhusinläggningar så ut:
Linjediagram som visar ökning av sjukhusinläggningar med topp på 2000, sedan stabilisering vid 200-250.
under 2021 såg det så ut:
Graf som visar antal fall, på IVA, vaccinerade och döda över tid relaterat till sjukhusinläggningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hösten 2020 hade vi en snabb ökning av sjukhusinläggningar med en topp på 2000 inläggningar
nu har det varit mer eller mindre konstant under hela hösten och ligger vi på ungefär 200 - 250.

Och nu när jag skriver detta, håller du på och funderar på alla möjliga andra anledningar varför vi behöver restriktioner kopplade till vaccinpass

• Haha
Texan
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har du för personliga åsikter med dessa nya restriktioner om att man totalt ska negligera människor som genomgått infektionen (ovaccinerad)? Risken för sjukhusinläggning för dessa torde väl vara väldigt låg, till och med i klass som vaccination, om vi förutsätter att vaccinationen och tillfriskningen skedde samtidigt? (så att vi kan eliminera faktorn om ett avtagande skydd med tiden)

• Gilla
Texan
  • Laddar…
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Vaccinpass är även fel för alla vaccinerade. Regeringen ger inte bara privata aktörer rätt att kontrollera din medicinsk bakgrund, regeringen tvingar dom mer eller mindre att göra det.
Jag förstår verkligen inte att folk är inte mer upprörd över det.
Jag som är synnerligen noga med integriteten och ogillar mängder med saker som bryter mot den, ser inte riktigt problemet här.
Ett Covid-bevis talar om namn, födelsedatum, vilken vaccination man tagit och när, inget mer, ingen direkt medicinsk historik. Det är också frivilligt för medborgaren att dela med sig av den uppgiften. De kan välja att avstå att gå, eller så kan arrangören välja anda metoder för att säkra avstånd etc.

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Förstår du inte att du egentligen ger @SnickareHobb rätt i sak?
under 2020 såg antal sjukhusinläggningar så ut:
[bild]
under 2021 såg det så ut:
[bild]

Hösten 2020 hade vi en snabb ökning av sjukhusinläggningar med en topp på 2000 inläggningar
nu har det varit mer eller mindre konstant under hela hösten och ligger vi på ungefär 200 - 250.

Och nu när jag skriver detta, håller du på och funderar på alla möjliga andra anledningar varför vi behöver restriktioner kopplade till vaccinpass
Och jag förstår inte vad du menar. Vi har ju mycket mindre restriktioner idag än för ett år sen, just för att smittspridningen är lägre, sjukhusbelastningen är lägre.

BirgitS
H Huspappan skrev:
Vad har du för personliga åsikter med dessa nya restriktioner om att man totalt ska negligera människor som genomgått infektionen (ovaccinerad)? Risken för sjukhusinläggning för dessa torde väl vara väldigt låg, till och med i klass som vaccination, om vi förutsätter att vaccinationen och tillfriskningen skedde samtidigt? (så att vi kan eliminera faktorn om ett avtagande skydd med tiden)
Jag var förvånad över att inte fler av covidbevisen är tänkta att användas.

Men när det gäller klagomål på inskränkningar i mänskliga rättigheter verkar det ju inte spela någon roll med tanke på att även i länder som använder alla tre bevisen också klagas på inskränkta mänskliga rättigheter.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Ett Covid-bevis talar om namn, födelsedatum, vilken vaccination man tagit och när, inget mer, ingen direkt medicinsk historik
Och det är ju saker man vanligtvis inte behöver berätta och som kan anses vara privata.
Fairlane Fairlane skrev:
Det är också frivilligt för medborgaren att dela med sig av den uppgiften. De kan välja att avstå att gå, eller så kan arrangören välja anda metoder för att säkra avstånd etc.
Det är ju inte helt frivilligt. Skulle det vara helt frivilligt, kan man välja om man vill visa covid-bevis eller inte utan att det får konsekvenser för vad man får göra. Även för arrangören är det inte helt frivilligt. Att inte begränsa tillgång till personer med covid-bevis har konsekvenser för vad han får göra.

Nu är jag inte helt emot ID-kontroll. Jag accepterar att man har passkontroller vid landgränser, jag accepterar även ID-kontroll vid inrikesflyg (även om den är svårare att försvara). Jag har inte heller problem med att systembolaget har id-kontroll för att kontrollera åldern (när de är osäker över åldern), men att ålderskontrollera en pensionär skulle bli svårt att försvara (och det gör systembolaget inte heller)

Så visst kan det finnas tillfällen, där det kan vara försvarbart att begränsa tillträde för ovaccinerade och kontrollera ett vaccinbevis, men jag tycker av många anledningar att vi inte är där med Covid, och jag ser inte heller att vi skulle hamna i en situation, där jag tycker det skulle vara försvarbart.

• Gilla
Texan
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och det är ju saker man vanligtvis inte behöver berätta och som kan anses vara privata.

Det är ju inte helt frivilligt. Skulle det vara helt frivilligt, kan man välja om man vill visa covid-bevis eller inte utan att det får konsekvenser för vad man får göra. Även för arrangören är det inte helt frivilligt. Att inte begränsa tillgång till personer med covid-bevis har konsekvenser för vad han får göra.

Nu är jag inte helt emot ID-kontroll. Jag accepterar att man har passkontroller vid landgränser, jag accepterar även ID-kontroll vid inrikesflyg (även om den är svårare att försvara). Jag har inte heller problem med att systembolaget har id-kontroll för att kontrollera åldern (när de är osäker över åldern), men att ålderskontrollera en pensionär skulle bli svårt att försvara (och det gör systembolaget inte heller)

Så visst kan det finnas tillfällen, där det kan vara försvarbart att begränsa tillträde för ovaccinerade och kontrollera ett vaccinbevis, men jag tycker av många anledningar att vi inte är där med Covid, och jag ser inte heller att vi skulle hamna i en situation, där jag tycker det skulle vara försvarbart.
100 000 tusen döda i Tyskland.
15 000 tusen döda i Sverige.
Och du klagar på att du inte får gå på tillställningar inomhus med fler än 100 personer utan vaccin bevis!!!!

• Gilla
  • Haha
Texan och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Och du klagar på att du inte får gå på tillställningar inomhus med fler än 100 personer utan vaccin bevis!!!!
Nu fick du nog en faktor 1000 för mycket där. Vi har inte 15 miljoner döda i Sverige, och inte 100 miljoner i Tyskland…

• Haha
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
harry73
A Argastesnickaren skrev:
Man kan väl rimligtvis inte införa begränsningar för dödsfall vi redan haft. Begränsningar borde såklart baseras på de dödsfall vi kommer att få OCH på begränsningarnas effekt på antal förväntade dödsfall OCH på övriga effekter av begränsningarna på samhället.

Och skulle du läsa mina svar lite bättre, skulle du se att jag inte klagar på att JAG inte får gå på vissa tillställningar men jag klagar på ökat segregering i samhället, ökat ID-kontroll, och den tveksamma effekten av begränsningarna

• Gilla
Texan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.