Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Nissens
Diagram som jämför procentandelen fullt vaccinerade vuxna med antalet dödsfall per 1 miljon invånare under en 14-dagarsperiod i olika europeiska länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta visar tydligt att vaccinationer minskar svårare symtom dramatiskt. :)

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eftersom det är belagt att vaccinering minskar smittspridningen så är det svårt att förstå vad du menar.
Nästan hälften av alla konstaterade fall vecka 45 var genombrottsinfektioner så oavsett vad studier visat tidigare lär smittspridningen fortsätta och nu går vi in i en normalt hög virusinfektionssäsong. Jag litar på att tidigare studier utgått från då kända parametrar och avgränsningar som krävs men verkligheten har ju visat sig skita i vad vi människor säger och tror. Du kan vara lugn, jag har vaccinerat mig och lever mitt liv med försiktighet mot virusinfektioner precis som jag alltid gjort. Det som stör mig är att man från FOHM och regeringshåll far med marknadsanpassad information om orsak till införandet när det är allvarliga saker som svår sjukdom och död vi pratar om. Tala ur skägget liksom, var ärliga. Är man ärlig med ansatsen kan man också undanröja många av de övriga konspiratoriska påhitt som finns. Som det är nu göder man den rörelsen istället.

Länken https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-45-final.pdf

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
[bild]
Detta visar tydligt att vaccinationer minskar smittspridningen dramatiskt. :)
Principen är väl riktig för vi vet ju hur många liv som räddades i våras i Sverige pga. av vaccinering men vi vet ju att smittspridningen går i vågor så det blir ju inte riktigt rättvisande att jämföra Rumänien där vågen nyligen har vänt ner med länder som ligger i början av en våg.

Nissens
J JBa skrev:
Nästan hälften av alla konstaterade fall vecka 45 var genombrottsinfektioner så oavsett vad studier visat tidigare lär smittspridningen fortsätta och nu går vi in i en normalt hög virusinfektionssäsong. Jag litar på att tidigare studier utgått från då kända parametrar och avgränsningar som krävs men verkligheten har ju visat sig skita i vad vi människor säger och tror. Du kan vara lugn, jag har vaccinerat mig och lever mitt liv med försiktighet mot virusinfektioner precis som jag alltid gjort. Det som stör mig är att man från FOHM och regeringshåll far med marknadsanpassad information om orsak till införandet när det är allvarliga saker som svår sjukdom och död vi pratar om. Tala ur skägget liksom, var ärliga. Är man ärlig med ansatsen kan man också undanröja många av de övriga konspiratoriska påhitt som finns. Som det är nu göder man den rörelsen istället.

Länken [länk]
Om nu typ 9 miljoner vaccinerade ger 50% sjukdomsfall, och 1 miljon ovaccinerade ger lika många så är det en stor skillnad. Så skillnaden är dramatisk.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Principen är väl riktig för vi vet ju hur många liv som räddades i våras i Sverige pga. av vaccinering men vi vet ju att smittspridningen går i vågor så det blir ju inte riktigt rättvisande att jämföra Rumänien där vågen nyligen har vänt ner med länder som ligger i början av en våg.
Nja, hur många liv som räddats är inte lätt att veta. Detta eftersom många som gått bort med covid sannolikt hade gått bort av något annat i närtid…

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
J JBa skrev:
Nästan hälften av alla konstaterade fall vecka 45 var genombrottsinfektioner så oavsett vad studier visat tidigare lär smittspridningen fortsätta och nu går vi in i en normalt hög virusinfektionssäsong.
Men ingen har väl sagt att vaccinerade inte kan bli sjuka, som förloppet har sett ut under hösten verkar det ju i stor utsträckning vara ovaccinerade skolelever som smittar varandra först och sen kommer barnen hem och smittar sina föräldrar.

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Nja, hur många liv som räddats är inte lätt att veta. Detta eftersom många som gått bort med covid sannolikt hade gått bort av något annat i närtid…
Inte precis förstås men det var ingen tredje våg när det gäller dödsfall så uppenbarligen blev det liten smittspridning på äldreboendena och så vitt jag vet har ingen kunnat ge någon förklaring till det annat än att de boende och en stor del av personalen var vaccinerade. Det var ju en minoritet av de boende som hade varit sjuka tidigare.

BirgitS BirgitS skrev:
Snabbtest (antigentest) är inte gratis och ska de dessutom utföras direkt innan evenemanget krävs det en stor organisation på plats. Inte praktiskt möjligt för många allmänna sammankomster och offentliga tillställningar t.ex. gudstjänster. Sen är de inte lika tillförlitliga som PCR-test heller.
Det är upp till den ovaccinerade att anpassa sig till vad som krävs men alternativen till sprutan måste finnas då de är säkrare mot smittspridning, dock kanske inte för den enskildes ve.

M mickef skrev:
Det är upp till den ovaccinerade att anpassa sig till vad som krävs men alternativen till sprutan måste finnas då de är säkrare mot smittspridning, dock kanske inte för den enskildes ve.
Så du menar att de ovaccinerade skulle varit glada om de fått gå på fotboll, teater eller vad det nu är om de hade bara fått göra ett test för en extra peng? haha troligt. Och säkrare mot smittspriding? Du menar karantän? Visst vi kan göra det om du tycker det passar bättre. Eller kan man ju bara vaccinera sig och gå på sin önskade sammankomst.

T Tommynorskens skrev:
Så du menar att de ovaccinerade skulle varit glada om de fått gå på fotboll, teater eller vad det nu är om de hade bara fått göra ett test för en extra peng? haha troligt. Och säkrare mot smittspriding? Du menar karantän? Visst vi kan göra det om du tycker det passar bättre. Eller kan man ju bara vaccinera sig och gå på sin önskade sammankomst.
Vad skulle du göra om det krävs, planka?
Karantän är absolut det bästa mot spridningen, men då missar man ju arrangemanget.
Om man vaccinerar sig tillhör man inte klientelet.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
P
B biofix skrev:
Tror det är dags för mig att göra en JO anmälan, jag är inte nöjd med hur vaccinationen tryckts så hårt och än hårdare ska det bli med vaccinpass.
Det tycker jag att du ska göra. Vad skulle du basera den på?
I Belgien är vaccinationsgraden inte så hög, ~40% fullvaccinerade (75% med en spruta?). Dock har sjukhus enbart vaccinerade på ICU nu.. det bådar inte gott.
Är du rädd för att det blir fler som smittas med covid-19 om fler vaccinerar sig?

P
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, AI är känd för att vara lika fördomsfull som de människor som matar den med inlärningsdata.
Det kan nog ändra sig efter singulariteten.

P
harry73 harry73 skrev:
Även WHO som oroar sig för Europas smittoläge är lite glömska, för så var det också förra året lite smitta på sommaren, mycket på vintern.
Förra vintern var det mycket få som hade hunnit bli vaccinerade.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Är det inte bättre att lägga resurserna på de som vill vaccinera sig istället för de som inte vill det?
Det är lämpligt att lägga resurser på att göra det lätt att vaccinera sig och att lägga resurser på att upplysa om fördelarna med en vaccination.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
P pegr skrev:
Men det var ju inte det som Lancet artikel fokuserade på. Snacket om att det är fritt fram om man är fullvaccinerad när det visar sig att folk har lika höga virusnivåer som ovaccinerade i de undersökningar som gjorts vid flera sammankomster visar ju att smittspridning sker oavsett vaccination. Innan du kommenterar måste du läsa in kontexten.
I artikeln om den undersökning som Lancetartikeln refererar till påpekar författarna att "vaccination is the most important strategy to prevent severe illness and death".

Kampf relaterar f.ö. inte antalet covid-fall bland vaccinerade till antalet vaccinerade.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.