817 169 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Nästan hälften av alla konstaterade fall vecka 45 var genombrottsinfektioner så oavsett vad studier visat tidigare lär smittspridningen fortsätta och nu går vi in i en normalt hög virusinfektionssäsong. Jag litar på att tidigare studier utgått från då kända parametrar och avgränsningar som krävs men verkligheten har ju visat sig skita i vad vi människor säger och tror. Du kan vara lugn, jag har vaccinerat mig och lever mitt liv med försiktighet mot virusinfektioner precis som jag alltid gjort. Det som stör mig är att man från FOHM och regeringshåll far med marknadsanpassad information om orsak till införandet när det är allvarliga saker som svår sjukdom och död vi pratar om. Tala ur skägget liksom, var ärliga. Är man ärlig med ansatsen kan man också undanröja många av de övriga konspiratoriska påhitt som finns. Som det är nu göder man den rörelsen istället.Nissens skrev:
Länken https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-45-final.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Principen är väl riktig för vi vet ju hur många liv som räddades i våras i Sverige pga. av vaccinering men vi vet ju att smittspridningen går i vågor så det blir ju inte riktigt rättvisande att jämföra Rumänien där vågen nyligen har vänt ner med länder som ligger i början av en våg.Nissens skrev:
Om nu typ 9 miljoner vaccinerade ger 50% sjukdomsfall, och 1 miljon ovaccinerade ger lika många så är det en stor skillnad. Så skillnaden är dramatisk.J JBa skrev:Nästan hälften av alla konstaterade fall vecka 45 var genombrottsinfektioner så oavsett vad studier visat tidigare lär smittspridningen fortsätta och nu går vi in i en normalt hög virusinfektionssäsong. Jag litar på att tidigare studier utgått från då kända parametrar och avgränsningar som krävs men verkligheten har ju visat sig skita i vad vi människor säger och tror. Du kan vara lugn, jag har vaccinerat mig och lever mitt liv med försiktighet mot virusinfektioner precis som jag alltid gjort. Det som stör mig är att man från FOHM och regeringshåll far med marknadsanpassad information om orsak till införandet när det är allvarliga saker som svår sjukdom och död vi pratar om. Tala ur skägget liksom, var ärliga. Är man ärlig med ansatsen kan man också undanröja många av de övriga konspiratoriska påhitt som finns. Som det är nu göder man den rörelsen istället.
Länken [länk]
Nja, hur många liv som räddats är inte lätt att veta. Detta eftersom många som gått bort med covid sannolikt hade gått bort av något annat i närtid…BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Men ingen har väl sagt att vaccinerade inte kan bli sjuka, som förloppet har sett ut under hösten verkar det ju i stor utsträckning vara ovaccinerade skolelever som smittar varandra först och sen kommer barnen hem och smittar sina föräldrar.J JBa skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Inte precis förstås men det var ingen tredje våg när det gäller dödsfall så uppenbarligen blev det liten smittspridning på äldreboendena och så vitt jag vet har ingen kunnat ge någon förklaring till det annat än att de boende och en stor del av personalen var vaccinerade. Det var ju en minoritet av de boende som hade varit sjuka tidigare.Nissens skrev:
Det är upp till den ovaccinerade att anpassa sig till vad som krävs men alternativen till sprutan måste finnas då de är säkrare mot smittspridning, dock kanske inte för den enskildes ve.BirgitS skrev:
Så du menar att de ovaccinerade skulle varit glada om de fått gå på fotboll, teater eller vad det nu är om de hade bara fått göra ett test för en extra peng? haha troligt. Och säkrare mot smittspriding? Du menar karantän? Visst vi kan göra det om du tycker det passar bättre. Eller kan man ju bara vaccinera sig och gå på sin önskade sammankomst.M mickef skrev:
Vad skulle du göra om det krävs, planka?T Tommynorskens skrev:Så du menar att de ovaccinerade skulle varit glada om de fått gå på fotboll, teater eller vad det nu är om de hade bara fått göra ett test för en extra peng? haha troligt. Och säkrare mot smittspriding? Du menar karantän? Visst vi kan göra det om du tycker det passar bättre. Eller kan man ju bara vaccinera sig och gå på sin önskade sammankomst.
Karantän är absolut det bästa mot spridningen, men då missar man ju arrangemanget.
Om man vaccinerar sig tillhör man inte klientelet.
Det tycker jag att du ska göra. Vad skulle du basera den på?B biofix skrev:
Är du rädd för att det blir fler som smittas med covid-19 om fler vaccinerar sig?
I artikeln om den undersökning som Lancetartikeln refererar till påpekar författarna att "vaccination is the most important strategy to prevent severe illness and death".P pegr skrev:Men det var ju inte det som Lancet artikel fokuserade på. Snacket om att det är fritt fram om man är fullvaccinerad när det visar sig att folk har lika höga virusnivåer som ovaccinerade i de undersökningar som gjorts vid flera sammankomster visar ju att smittspridning sker oavsett vaccination. Innan du kommenterar måste du läsa in kontexten.
Kampf relaterar f.ö. inte antalet covid-fall bland vaccinerade till antalet vaccinerade.