817 606 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Absolut kan det vara det och då får kan man välja att inte delta på evenemang där det krävs.harry73 skrev:
Det är ju ingen mänsklig rättighet att få besöka alla evenemang. Det skulle vara annorlunda om man förbjöds att besöka matvaruaffärer, sjukhus etc.
Det jag menade var mer att Covid-beviset innehåller väldigt lite känslig information jämfört med andra medicinska data och framförallt är det bara just den delen som finns med. Så att en privat aktör kan kontrollera medicinsk bakgrund är bara delvis sant. De får endast se en mycket liten del.
Sen hur vaccinationsbeviset ser ut vet jag faktiskt inte, men jag misstänker att det är snarlikt.
Ja, men väldigt lite. Det är inte frågan om någon apartheid som någon annan skrev, utan mer som "du får inte köra bil utan körkort".harry73 skrev:Det är ju inte helt frivilligt. Skulle det vara helt frivilligt, kan man välja om man vill visa covid-bevis eller inte utan att det får konsekvenser för vad man får göra. Även för arrangören är det inte helt frivilligt. Att inte begränsa tillgång till personer med covid-bevis har konsekvenser för vad han får göra.
Det är såklart en bedömnigsfråga och jag är inte heller helt övertygad om vaccinationspassens försträfflighet,harry73 skrev:Nu är jag inte helt emot ID-kontroll. Jag accepterar att man har passkontroller vid landgränser, jag accepterar även ID-kontroll vid inrikesflyg (även om den är svårare att försvara). Jag har inte heller problem med att systembolaget har id-kontroll för att kontrollera åldern (när de är osäker över åldern), men att ålderskontrollera en pensionär skulle bli svårt att försvara (och det gör systembolaget inte heller)
Så visst kan det finnas tillfällen, där det kan vara försvarbart att begränsa tillträde för ovaccinerade och kontrollera ett vaccinbevis, men jag tycker av många anledningar att vi inte är där med Covid, och jag ser inte heller att vi skulle hamna i en situation, där jag tycker det skulle vara försvarbart.
Fast om det bara handlade om sjukhusbeläggning och inte vaccinationstäckning så skulle det fungera med Covidbevis, men nu är det väl vaccinpass man pratar om? Dvs det duger inte med tillfrisknandebevis eller negativt test utan det är just vaccinerad som gäller och det tycker jag verkar tala för att det är vaccinationstäckning som är syftet.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Som jag skrev förut idag så blev jag förvånad över att det bara är vaccinationsbevis som gäller.tusenett skrev:Fast om det bara handlade om sjukhusbeläggning och inte vaccinationstäckning så skulle det fungera med Covidbevis, men nu är det väl vaccinpass man pratar om? Dvs det duger inte med tillfrisknandebevis eller negativt test utan det är just vaccinerad som gäller och det tycker jag verkar tala för att det är vaccinationstäckning som är syftet.
Men negativt test är ju rätt tveksamt, det är ju definitivt riskfyllt att tillåta någon som testades negativt för två dagar sen att gå in på ett evenemang etc. som kan bli en superspridarhändelse pga. av att det skriks eller sjungs.
Det är dock en mycket liten andel av de ovaccinerade som skulle ha nytta av ett tillfrisknandebevis eftersom smittspridningen har varit låg de senaste 6 månaderna.
Om smittspridningen är låg är det inte så riskfyllt med två dagar gamla test, och hade det varit ett reellt problem hade väl tester inte varit med i Covidpassen heller.BirgitS skrev:Som jag skrev förut idag så blev jag förvånad över att det bara är vaccinationsbevis som gäller.
Men negativt test är ju rätt tveksamt, det är ju definitivt riskfyllt att tillåta någon som testades negativt för två dagar sen att gå in på ett evenemang etc. som kan bli en superspridarhändelse pga. av att det skriks eller sjungs.
Det är dock en mycket liten andel av de ovaccinerade som skulle ha nytta av ett tillfrisknandebevis eftersom smittspridningen har varit låg de senaste 6 månaderna.
Om tillfrisknandebevis inte spelar någon större roll kunde de lika gärna varit med. Nä, det är vaccinationstäckningen som är syftet, inget annat, tror jag iaf.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Fast smittspridningen är inte lika låg längre, den är uppåtgående och det är vintersäsong så det är därför som restriktioner införs om sex dagar. Så här ser de senaste två månaderna ut dag för dag, ökar på till höger.tusenett skrev:
När det gäller resor och negativa test så är det ju en kompromiss därför att många länder vill att det ska vara lätt att komma dit som turist. Det handlar om att någon försöker hitta en balans med risk och nytta, kostnaden för det ena valet resp. kostnaden för det andra.
Intressant artikel som går igenom statistik från olika länder. Återstår att se om han har rätt i att Sverige inte kommer att få en fjärde våg:
https://sebastianrushworth.com/2021/11/20/covid-the-surprising-fourth-wave/
https://sebastianrushworth.com/2021/11/20/covid-the-surprising-fourth-wave/
Absolut intressant, även om jag undrar om han inte ger väldigt lite effekt till vaccinet i februari 2021, när vi i för sig inte hade många vaccinerade, men de som var vaccinerade hade störst risk att dö av covid.S SnickareHobb skrev:
Och angående om han får rätt eller ej, kan det också vara intressant att läsa en annan artikel av samma person, där han augusti 2020 deklarerar att covid är över i Sverige och vi inte kommer att få mer än 7000 dödsfall totalt
https://sebastianrushworth.com/2020/08/04/how-bad-is-covid-really-a-swedish-doctors-perspective/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det är en del påståenden på den sidan som är gravt felaktiga.S SnickareHobb skrev:
1. Det är inte någon Wuhan-variant som har spridits i Sverige utan det var italienska, spanska mm. under 2020.
2. Våg 2 (november-februari) orsakas inte av alfavarianten utan i huvudsak en spansk variant.
3. Alfavarianten upptäcks som enstaka fall i december men blir inte den övervägande varianten förrän i februari.
4. Våg 3 (februari-maj) orsakas av alfavarianten.
5. Alfavarianten orsakar tämligen få dödsfall eftersom de sköraste är vaccinerade.
Om man inte ens vet när alfavarianten är den vanligaste så vet man inte mycket och därmed blir han inte trovärdig.
Pga. vaccinationen blir det totalt felaktigt att titta på en dödsfallskurva och diskutera alfavarianten.
Fel
De få procenten blir mycket viktiga eftersom det var just de som löper störst risk att dö som var de få procenten. Dödsfallen är inte jämnt fördelade över alla åldrar.
Ska man kolla på hur vågorna ser ut utan att ta hänsyn till att vaccinationen påverkar dödsfallen så är det bättre att titta på sjukhusinläggningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre tydliga vågor våren 2020, kring årsskiftet och under våren. (Till skillnad från dödsfallskurvan.)
Sen en liten krusning i samband med skolstart och nu en uppåtgående trend sen en dryg månad.
I slutet av september hade ung. 85 % av den vuxna befolkningen i Sverige antikroppar och avsevärt mycket färre barn. Det ger sammanlagt inte tillräcklig nivå för att ge flockimmunitet utan restriktioner.
Det är denna "immunitetsgrad" som man behöver jämföra mellan länder för att veta om det kan bli en vintervåg i Sverige. Belgien har haft en stor smittspridning med väldigt många på IVA och har en bra vaccinationstäckning men ändå har de nu en smittspridning som påverkar sjukvården mycket pga. en fjärde våg.
Det verkar vara mycket skriverier om att en stor majoritet vaccinerade hamnar nu på sjukhuset.
Kan det ha något med det som talas i videon?
https://www.brighteon.com/58c979f5-c39d-419c-ac58-eca1b11e1ffe
Kan det ha något med det som talas i videon?
https://www.brighteon.com/58c979f5-c39d-419c-ac58-eca1b11e1ffe
Redigerat:
Så är det iaf inte i Sverige än, här är antalet ovaccinerade på IVA fler än de vaccinerade - för att inte tala om siffrorna ifall man jämför andelar.N Napster skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KzaW45/andelen-vaccinerade-pa-iva-okar
Bra formulär/undersökning med stort intresse - kanske media kommer ta del av ...hoppas.
Min personliga uppfattning, när jag följer mina lösa FB-kontakter : Folk som är antivaxers är generellt skeptiska och misstänksamma mot det mesta de har kring sig i livet. Jag vill nog också påstå de tillhör samhällets underklass, inskränkta, lågutbildade som inte förstår bättre. Tar inget samhällsansvar. (Självklart finns det undantag)
Jag ser hur de griper efter halmstrån och delar de mest konstiga sakerna på FB, dumma argument, för att styrka sin tes. Samma stollar som protesterar utomlands när länders regeringar skärper rörelsefriheten/masktvång osv. Samma människor som protesterar även i andra olika sammanhang, mot sådant som tvingar dem att ta ansvar eller följa samhällsnormerna - som trotsiga anarkister.
Min personliga uppfattning, när jag följer mina lösa FB-kontakter : Folk som är antivaxers är generellt skeptiska och misstänksamma mot det mesta de har kring sig i livet. Jag vill nog också påstå de tillhör samhällets underklass, inskränkta, lågutbildade som inte förstår bättre. Tar inget samhällsansvar. (Självklart finns det undantag)
Jag ser hur de griper efter halmstrån och delar de mest konstiga sakerna på FB, dumma argument, för att styrka sin tes. Samma stollar som protesterar utomlands när länders regeringar skärper rörelsefriheten/masktvång osv. Samma människor som protesterar även i andra olika sammanhang, mot sådant som tvingar dem att ta ansvar eller följa samhällsnormerna - som trotsiga anarkister.
Och igen.
Vad har detta att göra med att ni inte vaccinerar er?
Vad har detta att göra med att ni inte vaccinerar er?
Du är något på spåret här.Dracula skrev:Bra formulär/undersökning med stort intresse - kanske media kommer ta del av ...hoppas.