817 395 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Varför är folk så dumma?harry73 skrev:Du inser att du kommer med rekommendationer som är hårdare än något civiliserat land hade det under hela pandemin? Dessutom visar den svenska strategin att en allt för hård nedstängning inte har de positiva effekter många hoppades på.
Det gör tvärtom att folk inte längre vill följa rekommendationer med ökad smittspridning som följd.
Misstag är dumt.BirgitS skrev:Men det är dumt att göra en missbedömning som kan kosta en livet eller mycket långvariga besvär.
Vaccinering bidrar visst till immunitet och minskad smittspridning. Se t.ex. inlägget jag just skrev.
Det stämmer inte enligt nyare undersökningar, även de som har varit sjuka blir sjuka igen när det har gått en tid se inlägg #8077 , dvs. genomgången sjukdom ger skydd i samma storleksordning som dubbelvaccinering.
Det finns inget vaccin som förhindrar alla vaccinerade att bli sjuka.
När det gäller influensavaccin pratar man om ungefär 50 % skydd mot sjukdom.
Vi har olika tolkningar av immunitet.
Då jag tydligen tillhör en av de som inte orkar läsa länkar förhåller jag mig till den klartext jag finner i tråden.
Jag förbehåller mig rätten att avvakta till dess Covid 19 är utvärderad innan jag ansluter mig till någon forskningsrapport.
Gäller det inte för allt i livet?BirgitS skrev:
Jag förvånas över hur lättfärdig många rekommenderar för dom okända personer att gå och vaccinera sig.
Borde man i alla fall inte veta lite grann om personen i fråga? Och då menar jag både saker som ger en fingervisning om hur stor risken med Covid är, men också om hur stor risken med vaccinet är.
Eller åtminstone ungefär lika bra.tusenett skrev:
Ett covidpass skulle förmodligen baseras på E-hälsomyndighetens covidbevis. Det finns tre typer av det, och en av dem är att man tillfrisknat från covid-19. Klicka på länken för mer information.
Jag vet inte om jag har sett någon skriva i den här tråden att den typen av covidbevis inte skulle få finnas.
Och det är många som redan hade covid innan de kunde vaccinera sig och som nu tycker att det räcker med det skyddet de redan harP pmd skrev:
Det är välkänt sen länge att kroppen bildar antikroppar mot SARS-CoV-2 när man är sjuk i covid-19 (annars skulle ju i stort sett alla, eller åtminstone väldigt många, som får sjukdomen dö). Det är inte heller något oväntat eftersom det brukar vara så med andra virusinfektioner. Vi vet redan det så vi behöver inte upplysas om det gång på gång.tusenett skrev:
Varför tar de då upp saken om och om igen?