Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Gäller det inte för allt i livet?

Jag förvånas över hur lättfärdig många rekommenderar för dom okända personer att gå och vaccinera sig.

Borde man i alla fall inte veta lite grann om personen i fråga? Och då menar jag både saker som ger en fingervisning om hur stor risken med Covid är, men också om hur stor risken med vaccinet är.
Jovisst, det är därför som det heter missbedömning.

Mycket få personer känner till sin genuppsättning på ett sånt sätt att de utifrån den kan avgöra om de har mer eller mindre risk att bli allvarligt sjuk. Jag har inte sett att någon har tagit fram några data om samband mellan genuppsättning och risk för allvarlig vaccinbiverkan. Har du sett någon sån forskning?
Det är ju så få som dött av vaccinerna att det blir mycket svårt att hitta gemensamma nämnare mellan de personerna.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Det kanske den gör på individnivå men om massorna tror att de inte smittar/smittas pga vaccinationen, verkar det nog kontraproduktivt.
Det vore konstigt om en större andel av befolkningen fortfarande tror att man inte kan bli sjuk även efter vaccination med tanke på allt som har skrivits och sagts om det.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med immunitet?

Du tänker alltså vänta i typ 10 år.
I det här fallet: Resistent mot smitta och således spridning av densamma.
Jag räknar med en betydligt snabbare utvärdering, om inte industrin förhalar den förstås.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det vore konstigt om en större andel av befolkningen fortfarande tror att man inte kan bli sjuk även efter vaccination med tanke på allt som har skrivits och sagts om det.
Det är konstigt.
 
BirgitS
M mickef skrev:
En förutsättning att det ska minska på gruppnivå är en minskning på individnivå. Sen beror det på hur individerna i gruppen agerar.
Det vi vet är att smittspridningen avtar på gruppnivå när många har vaccinerats. För en viss individ vet man inte om just den individen kommer att bli smittad och i så fall kunna smitta vidare.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det vi vet är att smittspridningen avtar på gruppnivå när många har vaccinerats. För en viss individ vet man inte om just den individen kommer att bli smittad och i så fall kunna smitta vidare.
Jag har för mig att vi har avhandlat frågan för några tusen inlägg sedan. Det är alltså inte en viss % man smittas/smittar mindre utan en viss % vaccinerade som smittas/smittar?
 
BirgitS
M mickef skrev:
I det här fallet: Resistent mot smitta och således spridning av densamma.
Jag räknar med en betydligt snabbare utvärdering, om inte industrin förhalar den förstås.
Så när du skriver immunitet menar du skydd mot sjukdom. Med den betydelsen gäller:
Många vaccinerade har immunitet.
Många tidigare sjuka har immunitet.
Många vaccinerade har skydd som gör att de sprider virus mindre än om de hade varit ovaccinerade om de nu trots allt skulle bli smittade.
Många tidigare sjuka har skydd som gör att de sprider virus mindre än om de inte hade varit sjuka förut om de nu trots allt skulle bli smittade igen.

Det handlar inte om att industrin förhalar utan att covid kommer att finnas i samhället under mycket lång tid (troligen hundratals år) och det tar tid att ta reda på allt som är möjligt att ta reda på och jag tror att det aldrig kommer att tas fram någon slutlig utvärdering av covid.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag har för mig att vi har avhandlat frågan för några tusen inlägg sedan. Det är alltså inte en viss % man smittas/smittar mindre utan en viss % vaccinerade som smittas/smittar?
Nu får du förklara bättre vad du menar.
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Nu får du förklara bättre vad du menar.
Han vill göra en förenkling som du förväntas vidimera, för att sedan slå hål på den igen, och igen...
Lite som att fråga Albert Einstein efter att han kläckte E=mc2, Abbe menar du att allt är relativt?
Inga jämförelser i övrigt:cool:
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Att det är få kan jag hålla med om. Men jag har inte stött på någon alls som argumenterar för att man ska försöka få Covid istället för att vaccinera sig.

Ja, se där, det finns andra anledningar att diskutera frågan som inte handlar om att man argumenterar för att få Covid istället för att vaccinera sig.
Men det är ju folk både här och i andra sammanhang som säger att de inte vill vaccinera sig med ett vaccin man måste ta med jämna mellanrum för att hålla skyddet uppe. Och att de redan haft det och har ett naturligt skydd iom genomgången infektion. Problemet blir ju att denn immuniteten avtar ju också. Är tanken då att man skall gå och bli sjuk igen? Låter omständigt om du frågar mig.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu får du förklara bättre vad du menar.
Hur många vaccinerade blir 100% skyddade av vaccineringen?
 
A
T Tommynorskens skrev:
Men det är ju folk både här och i andra sammanhang som säger att de inte vill vaccinera sig med ett vaccin man måste ta med jämna mellanrum för att hålla skyddet uppe. Och att de redan haft det och har ett naturligt skydd iom genomgången infektion. Problemet blir ju att denn immuniteten avtar ju också. Är tanken då att man skall gå och bli sjuk igen? Låter omständigt om du frågar mig.
Jag vet inte, du får fråga dem.

Kanske är de så att de inte tar vaccinet nu när de har antikroppar och anser sig skyddade och när immuniteten avtar så tar de påfyllnadsdoser. Det låter iaf inte så omständligt, snarare tvärtom så låter det mindre omständligt att bara boka en vaccination för påfyllnad istället för tre bokningar om man redan anser sig skyddad för en tid framåt efter genomgången infektion.
 
J Jocke Best skrev:
Han vill göra en förenkling som du förväntas vidimera, för att sedan slå hål på den igen, och igen...
Lite som att fråga Albert Einstein efter att han kläckte E=mc2, Abbe menar du att allt är relativt?
Inga jämförelser i övrigt:cool:
Det var ju inte jag som ville förenkla/förklara.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Hur många vaccinerade blir 100% skyddade av vaccineringen?
Direkt efter två doser plus 2 veckor lär skyddet mot sjukdom vara kring 90 % verkar det som, alltså det är bara kring 10 % av de vaccinerade som kan bli smittade.

Skyddet mot sjukdom avtar sen med tiden, dvs. allt större andel kan bli smittade.

De flesta vaccinerade, om de trots allt blir smittade, smittar i snitt färre än folk som insjuknar för första gången utan att vara vaccinerade.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Direkt efter två doser plus 2 veckor lär skyddet mot sjukdom vara kring 90 % verkar det som, alltså det är bara kring 10 % av de vaccinerade som kan bli smittade.

Skyddet mot sjukdom avtar sen med tiden, dvs. allt större andel kan bli smittade.

De flesta vaccinerade, om de trots allt blir smittade, smittar i snitt färre än folk som insjuknar för första gången utan att vara vaccinerade.
Det går omkring 7-8 hundratusen vaccinerade omkring på gatorna utan vaccinationsskydd? Eller har de ett visst skydd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.