Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
R
M mickef skrev:
Nog tror jag att krismyndigheten har koll på utmaningarna och är utförligare i sina instruktioner än så.
Du har presenterat en helt galen idé och nu är det någon annan som ska reda ut hur den ska genomföras? Knasboll :)

• Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du har presenterat en helt galen idé och nu är det någon annan som ska reda ut hur den ska genomföras? Knasboll :)
Har du en bättre idé?

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
Har du en bättre idé?
Ja, men det behöver jag knappast ha för att såga din idé. Den faller helt på egna meriter ;)

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det må så vara att studien visar det men verkligheten visar att folk insjuknar på nytt. Jag kör hellre enligt verkligheten än enligt kartan om de visar olika.

Man blev ju väldigt förvånad i en stad i Brasilien förra vintern när mängder med folk som man visste hade haft covid fick covid igen. Då var det betavarianten som hade kommit till och kom runt immunsystemet hos tidigare sjuka.

Det där är Community-studien och den visade visserligen att nästan alla hade antikroppar efter 9 månader men efter 12 månader var andelen med antikroppar nere på 80 %. Dock bland de som varit så sjuka att de hade legat på sjukhuset var det en högre andel (dock är det färre personer).
[länk]

Edit: lagt in ett citat till
Det är väl inte konstigt att genomgången infektion för en variant inte nödvändigtvis skyddar mot en annan variant. Detsamma gäller ju vaccinen.

I kommentarer till communitystudiens fas 4 påstås att mängden antikroppars korrelation med skydd är oklart.”Vi ser att antikroppsnivåerna hos den som tidigare haft covid-19 stiger betydligt redan efter en dos vaccin, men vi vet ännu inte hur nivåerna korrelerar till skyddets varaktighet”

BirgitS BirgitS skrev:
Varför då?
Tror du att 9 av 10 dödsfall pga. vaccinerna inte rapporteras in av vare sig sjukvård, äldreomsorg eller anhöriga?
Det är det mörkertal som Ulltand tror gäller för postcovid.
Det är mer den minsta skillnaden mellan "diganostiserad postcovid" och det man ser i "vetenskapliga studier".

Så varför man inte skulle tro på vetenskapen i just det här fallet kanske du vill utveckla?

M mickef skrev:
Inte tillräckligt för en total lockdown kanske.
Om vi skulle få en betydligt dödligare pandemi (säg där 1/3 dör), så skulle nog folks självbevarelsedrift kicka in bättre. Ingen skulle vilja gå ut, och även anti-vaxers skulle be om att vaccineras.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det där är Community-studien och den visade visserligen att nästan alla hade antikroppar efter 9 månader men efter 12 månader var andelen med antikroppar nere på 80 %. Dock bland de som varit så sjuka att de hade legat på sjukhuset var det en högre andel (dock är det färre personer).
[länk]

Edit: lagt in ett citat till
Antikroppar går ju ner naturligt efter all infektion. Däremot går T-cellsimmuniteten upp, vilket är det viktiga.

BirgitS
tusenett skrev:
Det är väl inte konstigt att genomgången infektion för en variant inte nödvändigtvis skyddar mot en annan variant. Detsamma gäller ju vaccinen.
Absolut, men det kommer ju nya varianter som får chans att sprida sig rikligt när smittspridningen är hög. Det är viktigt (som jag ser det) att veta att bara för att man har varit sjuk så kan man inte bli det igen.

Skyddet verkar inte vara livslångt mot SARS-CoV-2 som då din Nature-länk antydde. Men kanske att det man mätt upp gör att man bara blir lätt sjuk kommande gånger man blir infekterad, alltså ett sätt för viruset att överleva som ett förkylningsvirus.

Men enligt då Community-studien så bildar inte alla T-celler.

BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Antikroppar går ju ner naturligt efter all infektion. Däremot går T-cellsimmuniteten upp, vilket är det viktiga.
Se slutet av inlägg 7192.

B b8q skrev:
Om vi skulle få en betydligt dödligare pandemi (säg där 1/3 dör), så skulle nog folks självbevarelsedrift kicka in bättre. Ingen skulle vilja gå ut, och även anti-vaxers skulle be om att vaccineras.
Ja. Skulle 1/3 dö skulle nog många självmant isolera sig och bunkra upp. Jag skulle dock hellre bunkra upp mat än toapapper. ;-)

R RoAd skrev:
Ja, men det behöver jag knappast ha för att såga din idé. Den faller helt på egna meriter ;)
Såga idéer kan du säkert men hur är det med egna?

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
B b8q skrev:
Gränsen går nog betydligt lägre än så.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
Såga idéer kan du säkert men hur är det med egna?
Varför behöver jag ha sådana?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Långtidscovid. Fobollsspelare har tappat i ork 6 månader efter infektion. Covid19 är inte över i kroppen bara för att den akuta sjukdomen passerat och det gäller många. Den här artikeln handla om hur det kommer att drabba samhället ekonomiskt.

""New research gives a worrying answer on that front, albeit from a very particular industry: football. Examining the impact of Covid infection on football players in Germany and Italy, it finds their performance (measured by passes) dips by 6% when they return after the illness and is still 5% down six months on. This is very different to an almost instantaneous recovery from flu. Most of us don’t do jobs as physically demanding as football, but the paper is a reminder that current high case rates may not be cost-free – for those infected or our economy as a whole.""

https://www.theguardian.com/comment...f-long-covid-have-just-begun-to-hit-economies

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Varför behöver jag ha sådana?
Det behöver du inte men jag tycker att hör till god ton att presenterar ett eget förslag om man dissar andras.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.