Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Dessutom omfattar studien tydligen bara 23 personer så man ska nog inte dra så stora växlar på den.
Det var väl inte så många som smittades av SARS, även om tidningarna hade rubriker som antydde att det var den nya pesten som var på gång.
 
Fairlane
M mickef skrev:
Om man nu skulle genomföra en sån operation skulle man ju inte samla så många som möjligt på samma ställe utan i familjer först och främst och avståndhållande, munskydd och allt vad som rekommenderas för att inte smitta varandra. Ytterst få smittade skulle sprida smittan vidare och epidemin skulle avstanna. Om man inte kan skydda sina gränser mot smittan kommer den aldrig att avstanna, vilket kanske inte ens är önskvärt.
Klart man inte ska samla så många som möjligt bara för sakens skull. Det är mer det att det kommer bli väldigt många människor på ett och samma ställe vare sig man vill eller inte.
Tänk dig ett äldreboende med 20 äldre. Där finns utöver dessa äldre en stor mängd personal som normalt gör 3-skift. Det innebär att hela den personalstyrkan, alla tre skiften måste vara på plats i två veckor. Möjligen kan man tajta ner det lite till 2 12-timmarsskift varje dag i 2 veckor (räkna snarare 3 ifall det visar sig att någon redan var smittad när man började). Redan nu talar vi om många individer, för att inte tala om problemet med sovplatser för hela personalstyrkan.

Personalen har kanske barn som behöver någon som tar hand om dem. Kanske får man samla ihop en grupp barn till föräldrar som inte kan vara hemma och låta dessa bo på en förskola tillsammans med personal under den tiden, det kan bli en rätt stor grupp.

Det går inte att genomföra helt enkelt. Sen kan man ju drömma om en värld där man är förberedd för nästa pandemi, så man börjar förbereda detta redan nu. Sen visar det sig att nästa pandemi slår helt annorlunda och de väldigt dyra förberedelserna med 2-3 gånger så mycket utrymme på varje sjukhem, äldreboende etc inte tillför så mycket.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Absolut. Jag invände bara mot påståendet att man får livslång immunitet (av något av det).
Det är ingen som vet hur lång immuniteten kan vara, även om man får livslång immunitet av många sjukdomar. Däremot har jag läst att det konstaterats immunitet efter drygt ett år bland dom som gått igenom covid förra året.
 
S SnickareHobb skrev:
Det är ingen som vet hur lång immuniteten kan vara, även om man får livslång immunitet av många sjukdomar. Däremot har jag läst att det konstaterats immunitet efter drygt ett år bland dom som gått igenom covid förra året.
Men bevisligen har ju folk insjuknat i Covid-19, både bland de som redan haft sjukdomen och bland de som vaccinerats.
Jag skulle därför bestämt hävda att man INTE kan garantera att man får någon immunitet. De FLESTA får det, iaf för en tid, ja. Hur lång den blir vet man förstås inte än.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
B b8q skrev:
Absolut. Jag invände bara mot påståendet att man får livslång immunitet (av något av det).
Ok, ja jag har inte gjort studien eller skrivit rapporten utan försökte bara förmedla vad författarna påstår.
 
B b8q skrev:
Men bevisligen har ju folk insjuknat i Covid-19, både bland de som redan haft sjukdomen och bland de som vaccinerats.
Jag skulle därför bestämt hävda att man INTE kan garantera att man får någon immunitet. De FLESTA får det, iaf för en tid, ja. Hur lång den blir vet man förstås inte än.
Så kan det vara.
En annan fråga är hur allvarlig infektionen är den andra gången. Blir den andra gången mildare eftersom man har ett visst immunskydd sen innan? Tydligen är det vanligt för andra sjukdomar.

En annan fråga är väl hur mycket man kan lita på PCR-testet. Testet kanske reagerar på dnabitar som finns kvar från den första infektionen, även om den andra infektionen egentligen är influensan.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Klart man inte ska samla så många som möjligt bara för sakens skull. Det är mer det att det kommer bli väldigt många människor på ett och samma ställe vare sig man vill eller inte.
Tänk dig ett äldreboende med 20 äldre. Där finns utöver dessa äldre en stor mängd personal som normalt gör 3-skift. Det innebär att hela den personalstyrkan, alla tre skiften måste vara på plats i två veckor. Möjligen kan man tajta ner det lite till 2 12-timmarsskift varje dag i 2 veckor (räkna snarare 3 ifall det visar sig att någon redan var smittad när man började). Redan nu talar vi om många individer, för att inte tala om problemet med sovplatser för hela personalstyrkan.

Personalen har kanske barn som behöver någon som tar hand om dem. Kanske får man samla ihop en grupp barn till föräldrar som inte kan vara hemma och låta dessa bo på en förskola tillsammans med personal under den tiden, det kan bli en rätt stor grupp.

Det går inte att genomföra helt enkelt. Sen kan man ju drömma om en värld där man är förberedd för nästa pandemi, så man börjar förbereda detta redan nu. Sen visar det sig att nästa pandemi slår helt annorlunda och de väldigt dyra förberedelserna med 2-3 gånger så mycket utrymme på varje sjukhem, äldreboende etc inte tillför så mycket.
Ser man problem med allting är det naturligtvis ingen idé att ens försöka lösa dem, då nya ständigt dyker upp.
Hur föreställer ni er att att dagens krisberedskap ser ut för en dödlig epidemi?
 
J
S SnickareHobb skrev:
En annan fråga är väl hur mycket man kan lita på PCR-testet. Testet kanske reagerar på dnabitar som finns kvar från den första infektionen, även om den andra infektionen egentligen är influensan.
Det beror på hur lång tid som förflutit, att vara positiv upp till 4, kanske 6 veckor, är inte omöjligt.
 
M mickef skrev:
Hur föreställer ni er att att dagens krisberedskap ser ut för en dödlig epidemi?
Hur menar du då, är inte Covid-19 dödligt kanske?
 
Fairlane
M mickef skrev:
Ser man problem med allting är det naturligtvis ingen idé att ens försöka lösa dem, då nya ständigt dyker upp.
Hur föreställer ni er att att dagens krisberedskap ser ut för en dödlig epidemi?
Det är klart man ska försöka förbereda sig inför katastrofer, det har jag inget emot, men man måste också vara realist och jag anser att det är fullständigt orealistiskt att ha en total lockdown i 2-3 veckor.

Jag ser inte problem i allt, men om man tvärtom blundar för alla problem så anser inte jag det fungerar heller. Har man en lösning på ett problem så bör lösningen vara hyfsat komplett. Säger man "Vi ger alla mat för 2 veckor och isolerar alla" och sen inte vill ge några svar på de uppenbara problem som finns med "lösningen", ja då har man enligt mig ingen lösning.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Det är ingen som vet hur lång immuniteten kan vara, även om man får livslång immunitet av många sjukdomar. Däremot har jag läst att det konstaterats immunitet efter drygt ett år bland dom som gått igenom covid förra året.
tusenett skrev:
Denna studie publicerad i Nature som varit uppe förut antyder att skyddet efter genomgången infektion är livslångt.
[länk]
Det må så vara att studien visar det men verkligheten visar att folk insjuknar på nytt. Jag kör hellre enligt verkligheten än enligt kartan om de visar olika.

Man blev ju väldigt förvånad i en stad i Brasilien förra vintern när mängder med folk som man visste hade haft covid fick covid igen. Då var det betavarianten som hade kommit till och kom runt immunsystemet hos tidigare sjuka.

B b8q skrev:
Och ändå får vissa Covid-19 flera gånger
[länk]
Det där är Community-studien och den visade visserligen att nästan alla hade antikroppar efter 9 månader men efter 12 månader var andelen med antikroppar nere på 80 %. Dock bland de som varit så sjuka att de hade legat på sjukhuset var det en högre andel (dock är det färre personer).
https://communitystudien.com/fas-4/

Edit: lagt in ett citat till
 
Redigerat:
B b8q skrev:
Hur menar du då, är inte Covid-19 dödligt kanske?
Inte tillräckligt för en total lockdown kanske.
 
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Det var väl inte så många som smittades av SARS, även om tidningarna hade rubriker som antydde att det var den nya pesten som var på gång.
Man har beräknat att det var ung. 8400 sjuka varav mer än hälften i Kina. Dödligheten var kring 50 % (dock ålders- och könsberoende) så hade SARS smittat innan symtom så hade det blivit något som spridit sig som covid och där hälften dör.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sars#Epidemiology

Så 23 personer är väldigt liten andel av alla som insjuknade.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är klart man ska försöka förbereda sig inför katastrofer, det har jag inget emot, men man måste också vara realist och jag anser att det är fullständigt orealistiskt att ha en total lockdown i 2-3 veckor.

Jag ser inte problem i allt, men om man tvärtom blundar för alla problem så anser inte jag det fungerar heller. Har man en lösning på ett problem så bör lösningen vara hyfsat komplett. Säger man "Vi ger alla mat för 2 veckor och isolerar alla" och sen inte vill ge några svar på de uppenbara problem som finns med "lösningen", ja då har man enligt mig ingen lösning.
Nog tror jag att krismyndigheten har koll på utmaningarna och är utförligare i sina instruktioner än så.
 
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
En annan fråga är väl hur mycket man kan lita på PCR-testet. Testet kanske reagerar på dnabitar som finns kvar från den första infektionen, även om den andra infektionen egentligen är influensan.
Nu innehåller inte coronavirus DNA utan RNA men både löst RNA och DNA i luftvägarna skulle snabbt sköljas bort med saliven så ett PCR-test skulle inte kunna ge ett positivt resultat pga. det flera månader efter att man hade varit sjuk.

Däremot var man förra sommaren orolig för att viruset skulle kunna överleva i kroppen länge så för de första som återinsjuknade gjordes det tester där man jämförde RNA-sekvensen i det första positiva PCR-testet med den i det andra och kunde konstatera att det var olika RNA-sekvenser och därmed inte samma virus utan att de hade blivit infekterade på nytt med ett virus som var lite annorlunda (andra mutationer) än det första.

S SnickareHobb skrev:
En annan fråga är hur allvarlig infektionen är den andra gången. Blir den andra gången mildare eftersom man har ett visst immunskydd sen innan? Tydligen är det vanligt för andra sjukdomar.
Jag har inte sett någon studie på det men det är väl troligt liksom när man blir sjuk efter vaccinering. Men det förekommer undantag för en av de första återinsjuknade som det stod om i tidningarna för drygt ett år sen var en dansk sköterska som hade blivit rejält sjuk både i april och i juli. Gissningsvis så var hon en av dem som inte bildar antikroppar efter genomgången covid.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.