Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
P Pin skrev:
Det är inte ett tvång i ett fritt land, var och en väljer själv. Däremot kan vi ju diskutera frågan. Eventuellt kan det även införas begränsningar, som tex in eller utresa ur ett land men det är fortfarande inte ett tvång att ta sprutan.
Sen sortens begränsningar har funnits förr och det fanns en utbredd acceptans för det. Jag kan inte minnas några protester.
 
P
A Aspartam skrev:
Förstår inte vad du menar. Folk dör ju i säsongsinfluensa med. Eller spelar dessa liv ingen roll och har aldrig gjort? Sorry, jag hänger inte med.
Jag undrar alltså vad du utgår från för dödlighetsstatistik när du jämför säsongsinfluensa med covid-19.
Vilket av mitt argument var knäppt om jag får fråga.
Det var en allmän reflektion när det gäller rätten att själv välja om man ska bli vaccinerad. Den rätten har alla, men de har ingen rätt att inte bli emotsagds när de kommer med knäppa argument. Du har inte framfört något jätteknäppt argument, men jag väntar på hur din dödlighetsjämförelse mellan säsongsinfluensa och covid-19 ser ut innan jag avgör den saken helt. ;)
Du tror inte det finns beslut du tar i livet som jag kommer finna knäppt?
Det kan det kanske finnas, men jag tvivlar lite på att du skulle finna några av mina beslut lika irrationella som att bestämma sig för att inte vaccinera sig mot covid-19.
Gällde detta innan Covid också för influensan?
Nej, det borde du nog ha märkt.
Om inte, varför?
Förmodligen främst för att covid-19 belastar sjukvården betydligt mer än säsongsinfluensan. Kanske också för att risken för att dö är större med covid-19 än med säsongsinfluensan, men jag väntar på att få dina jämförelssiffror innan jag drar någon slutsats om det.
I sak håller jag med dig för jag vet inget värre än kollegor som kommer sjuka till jobbet, men kan tycka det är strunt att det tas upp först nu med Corona. Det är lite hyckleri tycker jag. Ingen har brytt sig innan.
Vi har inte drabbats av något som liknar covid-19 på hundra år, så det kanske inte är så konstigt.
Covidpass och lagar som begränsar gruppers friheter tycker jag generellt hör hemma i länder som Kina.
Vaccinpass tycker jag inte bör införas lättvindigt, men jag tycker att det är bra att regeringen förbereder för att det ska kunna användas. Jag ser mycket hellre att alla ovaccinerade frivilligt följer de restriktioner och rekommendationer från Folkhälsomyndigheten som nu gäller för ovaccinerade.
 
  • Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Själv är jag öppen för att ändra mig om jag blir överbevisad (inte bara i detta ämne), det är så man utvecklas som människa.
"Skillnaden mellan en vis person och en envis, är att den vise kan ändra sig".
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
P
A Aspartam skrev:
Dödligheten är dock stor och drabbar väldigt många personer. Passiv rökning dödar och kommer döda långt fler än Covid någonsin kommer göra gissar jag (obs, påstår inte att jag sitter på några siffror, men en känsla jag har).
Förmodligen inte på kort sikt, men om man räknar bakåt några decennier så kanske. Den främsta orsaken till det är i så fall att det inte finns något vaccin mot passiv rökning medan det finns vaccin mot covid-19.
 
P
R RoAd skrev:
Eller inser du att ditt vaccinpassmotstånd haltar lite?
Vaccinpassivmotstånd, läste jag först. Hm. Det kanske finns risk för att råka ut för passiv vaccinering? Förmodligen har någon redan fått den idén, så jag behöver kanske inte känna mig skyldig till att ha gett någon en knäpp idé …
:cool:
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
R
P pmd skrev:
Vaccinpassivmotstånd, läste jag först. Hm. Det kanske finns risk för att råka ut för passiv vaccinering? Förmodligen har någon redan fått den idén, så jag behöver kanske inte känna mig skyldig till att ha gett någon en knäpp idé …
:cool:
Jadå, såklart finns det tokstollar som tror att de kan bli smittade av spikproteinerna i vaccinet från de som är vaccinerade (borde väl bli passiv vaccinering?). Har för mig att chefen på TT motor hade bl.a. det argumentet för att avsluta arbetsprövningen för den MS-sjuke killen som gick och vaccinerade sig. De har tagit bort sin facebooksida nu så jag kan tyvärr inte dubbelkolla.

Jag har lärt mig att det inte är mycket som är för dumt för att vissa människor ska tro på det :) :cry:
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du menar att det är simulanter på IVA?
Nej jag menar att de som kommenterar i den här tråden inte vill föra diskussionen framåt utan hela tiden hamnar i att ovaccinerade är själviska, onda bakåtsträvare.
 
  • Älska
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Ja, i den här tråden diskuterar vi "Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19".

Det är ju inte ett lätt ämne att diskutera, eftersom att för samhällets bästa är det bra om så många som möjligt vaccinerar sig. Men man måste ändå ha respekt för att en individ av olika skäl inte vill eller kan vaccinera sig, och det är det man får berätta om anledningen till här (trådens ämne).

Det vi inte tillåter är att man försöker påverka andra att inte vaccinera sig och att sprida falsk information med syfte att påverka andra att inte vaccinera sig.

Håll er till trådens ämne och visa respekt för att man tycker olika.
/Moderator
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
A Aspartam skrev:
Dödligheten är dock stor och drabbar väldigt många personer. Passiv rökning dödar och kommer döda långt fler än Covid någonsin kommer göra gissar jag (obs, påstår inte att jag sitter på några siffror, men en känsla jag har).
passiv rökning via grannen tror jag inte finns annat än om rökaren i princip står och blåser in rök i sin grannes lägenhet. Visst är du inne hos grannen och denne röker inohus så lär det inte va hälsosamt för nån av er.
 
Staffans2000
K Krux skrev:
Då får man verkligen hoppas att du lever som du lär och undviker alla ställen med trängsel och risk för smitta. Byggvaruhus gallerior olika event och Mataffärer tillexempel . Får även hoppas du är utomhus och håller minst 2 meter avstånd till alla bekantar du har. Speciellt eftersom du är ovaccinerad. Lever du upp till allt detta?
I stort sätt.

Staffans
 
Hus tomte
Ej vaccinerad å kommer ej göra d heller.

popcorn nån?
 
  • Gilla
Dm9 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
@Marlen Eskilsson
Definiera "falsk information"!

Staffans
Det borde väl vara sådant som är uppenbart felaktigt. Som att påstå att vaccinering mot Covid-19 är farligare än att få en infektion av Covid-19.

Det påståendet går ju emot all den samlade kunskapen som finns, och syftet med ett sådant påstående är ju inget annat än att skrämma någon från att vaccinera sig.
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
K
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
I stort sätt.

Staffans
Okej. Inte varit iväg på någon form av event då?
Hur går Mat handling till? Köpa grejer till hus på bygghandeln?
 
Nissens
M mickef skrev:
Nej jag menar att de som kommenterar i den här tråden inte vill föra diskussionen framåt utan hela tiden hamnar i att ovaccinerade är själviska, onda bakåtsträvare.
Jaha, det vet jag inte om jag uppfattat. Själviska är väl uppenbart. Resten vet jag inte.

Men är man ovaccinerad och sedan inte träffar människor så är det ju lika bra som att vaccinera sig. Så det är ju inte bara att vara ovaccinerad det handlar om, det handlar ju om beteende också.

Man kan ju inte gå o glassa på Avenyn i Göteborg tex…
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
H
T Texan skrev:
Blev du stött nu? :crysmile:
Nej, inte alls, tycker bara att det är ett märkligt beteende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.