Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
Handyman 1 skrev:
Jag menar om det räcker för att få ingå i samhället och inte omfattas av begränsningarna som det talas om?
Eftersom det inte ens finns förslag om begränsningar för icke-vaccinerade så går det ju inte att svara på den frågan. Jag har dessutom inte förespråkat sådana begränsningar. Jag kanske är blåögd men jag hoppas på att tillräckligt många vaccinerar sig och tillräckligt många gör vad de kan för att minska smittspridningen så att vi slipper sådana begränsningar.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker mer att smittspridningen inte måste ned utan att vaccinationsgraden snarare måste upp. Att folk får en mild COVID-infektion är inget problem, det är snarare en fördel för det ger vanligen en mycket bra immunisering. Men att folk får allvarlig COVID är ett jätteproblem för vården (förutom individens eventuella lidande) och det kan vi åtgärda genom utbredd vaccination. Syftet med vaccinationen är således att mildra symptomen av smittan, inte att få bort den.
Okej, men vaccinering och minskad smittspridning hänger ju ihop också.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
(EDIT: Vilken studie kommer denna siffra ifrån? Jag hittar siffror som bygger på olika vacciners skydd mot symptomatisk sjukdom orsakad av t ex Delta från i våras. Men inte PCR-detekterad smitta.)
Det kommer jag inte ihåg längre, det var någon studie som bör ha kommit för några veckor sen från troligen USA och/eller Storbritannien. Den var uppe i nyhetstråden då.

Tillägg: Det var antagligen den amerikanska studie som utgick från en större smittspridning i samband med mycket festande den 4 juli i en stad där det inte förekom någon smittspridning innan (så man tyckte inte att det gjorde något att folk festade på barer etc.) och man har noga smittspårat och fått fram mycket data.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Ja det är ju dubbelt så bra om det är 7000 som garanterat dog av det. Vet inte om det finns någon statistik alls på att det bara var det.
Socialstyrelsen har statistik på hur många som avled av covid utgående från dödsfallsintygen. Det var något fler under första vågen än vad Fohm:s registersammanställningar fick fram men färre under andra vågen. Men det är inga jättestora skillnader.

R Rkarlsson skrev:
Hur svårt är det att bara ta det chill och leva lite vettigt och inte flåsa främlingar i nacken om man är ute.
Problemet är ju att folk inte beter sig så om de inte inser att det finns risker, många behöver bli uppskrämda.
R Rkarlsson skrev:
Eller ja det är ju svårt på krogarna som är fulla nu =)
Precis, folk är inte uppskrämda längre.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS
MaxHugo MaxHugo skrev:
Personer under 70år har en risk på 0.1% hur kan det då vara mer än 0.1% för att han är över 50år?
Därför att risken inte är lika stor i hela åldersspannet, det är en lägre risk för en 20-åring än för den som är 69 år. Över 1000 personer som var 60-69 år har dött med covid men "bara" 22 st som var 20-29 år (trots minst lika hög smittspridning i den åldersgruppen).
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Personer under 70år har en risk på 0.1% hur kan det då vara mer än 0.1% för att han är över 50år?
Här illustreras tydligt problemet med att "alla" blir experter.
 
  • Gilla
  • Haha
StenQL och 3 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Eftersom du hänvisar till SCB, så vill jag nog påstå den absoluta motsatsen. 2020 hade inte bara en utökad överdödlighet mot hela 2000 talet. Den sticker dessutom iväg ordentligt i april/maj samt dec. Helt i linje med utbrotten under året. Det krävs rätt ordentliga skygglappar och kluriga förkalringar för att förneka ett samband här.

[länk]

[bild]
Den bilden blir helt missvisande i och med att den ej tar hänsyn till befolkningens storlek. 8.8 miljoner år 2000 mot 10.3 miljoner år 2020.

Gör istället en lista med döda i procent av befolkningen för samma period som bilden, så kommer du se att 2020 inte ens kvalar in på top 5 av dödligaste åren.
 
MaxHugo
BirgitS BirgitS skrev:
Därför att risken inte är lika stor i hela åldersspannet, det är en lägre risk för en 20-åring än för den som är 69 år. Över 1000 personer som var 60-69 år har dött med covid men "bara" 22 st som var 20-29 år (trots minst lika hög smittspridning i den åldersgruppen).
[länk]
Läste du inlägget jag citera ? Jag ber dig, hoppa bara inte in i en konversation utan att läsa allt. Tack i förhand
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker mer att smittspridningen inte måste ned utan att vaccinationsgraden snarare måste upp. Att folk får en mild COVID-infektion är inget problem, det är snarare en fördel för det ger vanligen en mycket bra immunisering. Men att folk får allvarlig COVID är ett jätteproblem för vården (förutom individens eventuella lidande) och det kan vi åtgärda genom utbredd vaccination. Syftet med vaccinationen är således att mildra symptomen av smittan, inte att få bort den.
Se även Forskarna: Trots vaccin – därför bör smittspridningen hållas nere
Men det faktum att vaccinen inte ger ett hundraprocentigt skydd och att vissa människor av medicinska skäl inte kan vaccinera sig ger anledning till att hålla smittan i schack.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Personer under 70år har en risk på 0.1% hur kan det då vara mer än 0.1% för att han är över 50år?
.
För att 0.1% är ett genomsnitt och tar du män över 50 så är risken mycket högre
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
MaxHugo
T TowaTei skrev:
Här illustreras tydligt problemet med att "alla" blir experter.
Det var en retorisk fråga. Till inlägget jag citerade, men det valde du att ignorera för att värka rolig.
 
MaxHugo
D Dr Jumping Jack skrev:
För att 0.1% är ett genomsnitt och tar du män över 50 så är risken mycket högre
Okej. Hur mycket högre ? Glöm inte källa...
 
BirgitS
MaxHugo MaxHugo skrev:
Läste du inlägget jag citera ? Jag ber dig, hoppa bara inte in i en konversation utan att läsa allt. Tack i förhand
Jag har läst inlägg #460 som var ett svar på ditt inlägg #459 och mer eller mindre alla andra inlägg i tråden. Detta sidospår började så vitt jag kan se med att du hade invändningar mot ett inlägg av Dr Jumping Jack som riktade sig mot Staffans2000:s konsekvensanalys. I och med Staffans2000:s andra inlägg i forumet vet vi att han inte är en yngling (om han inte medvetet har ljugit men det ska vi inte utgå från). Så vad har ditt inhopp "Personer under 70år har 0.1% risk att dö pga Corona." med saken att göra?

Dessutom kommer väl, så vitt jag minns, uppgiften om 0,1 % från en beräkning som gällde första vågen. Nu har vi deltavarianten här som har ökat risken att bli allvarligt sjuk jämfört med de varianter som förekom förra våren.

Du ställde frågan: "Personer under 70år har en risk på 0.1% hur kan det då vara mer än 0.1% för att han är över 50år?"
Och det var den jag svarade på och den kunskapen är viktig för Staffans2000:s riskanalys även om du tycker det är ointressant.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Det var en retorisk fråga. Till inlägget jag citerade, men det valde du att ignorera för att värka rolig.
Det såg inte ut att vara en retorisk fråga, och jag såg ett bra exempel på hur lätt nya sanningar skapas när läsare inte är vana vid den typen av material som de läser. Avsikten var inte att verka rolig.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.