Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Drygt 80% har antingen fått båda sprutorna eller bara ena. Det är ganska bra siffror
Det viktigaste är hur många som har fått båda, och det är drygt 50 % enligt en vecka gamla uppgifter. Det kan säkerligen vara bortåt 60 % nu.

Att 80 % har fått minst en spruta är inte oväsentligt, men det innebär inte att vi närmar oss flockimmunitet inom den närmaste tiden.

Det ser dock ganska bra ut på lång sikt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
MaxHugo MaxHugo skrev:
Perfekt! Nu förstår du hur jag känner mig med dina omvandlade frågor. Sluta " cherry picking" när det kommer till mina inlägg. (y)
Nej, jag förstår inte det. Du svammelsvarade ju bara.

Är det bara ett visst bolags vinst på vaccin du är emot eller gäller det även andra läkemedel och andra läkemedelsbolag?
Jag försöker inte "sätta dit" dig eller nåt sånt. Jag är genuint intresserad av varför en del tycker att just läkemedelsbolag inte får tjäna pengar.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Där kommer vi till att gör skillnad på ovaccinerad och vaccinerad.
Ja, ovaccinerade utgör generellt sett ett större problem för samhället än vaccinerade.
På vilket sätt måste man skydda samhället?
Generella metoder för att skydda samhället vill jag lämna därhän. Min kompetens när det gäller sånt är begränsad. Däremot kan jag gärna berätta varför vi måste skydda samhället mot faror. Om vi inte skyddar samhället mot både interna och externa faror så ökar vi risken för en samhällskollaps. Det finns många samhällsfunktioner som vi förlitar oss på att de fungerar i vårt vardagsliv. Sjukvården är en av de viktigare.
Varför inte respektera att folk har olika åsikter?
Den frågan kan jag inte svara på. Den frågan bör du ställa din någon som inte respekterar att folk har olika åsikter.
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
P pmd skrev:
Nej, jag förstår inte det. Du svammelsvarade ju bara.

Är det bara ett visst bolags vinst på vaccin du är emot eller gäller det även andra läkemedel och andra läkemedelsbolag?
Jag försöker inte "sätta dit" dig eller nåt sånt. Jag är genuint intresserad av varför en del tycker att just läkemedelsbolag inte får tjäna pengar.
Har värken tiden eller antal kritor där att du ska hänga med. Men testar en sista gång.
Är inte emot att företag går med vinst, detta gäller även läkemedelsbolag. Min fråga till dig, har jag sagt att jag är emot att läkemedelsbolag går med vinst?
Klar dom ska få tjäna pengar, det var nog pengarna som var den drivande kraften för dom.


P pmd skrev:
Att 80 % har fått minst en spruta är inte oväsentligt, men det innebär inte att vi närmar oss flockimmunitet inom den närmaste tiden.

Det ser dock ganska bra ut på lång sikt.
Israel var ett av dom första länderna att börja ett vaccinationsprogram och nu ökar antal smittade och antal dödsfall.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/israel/
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
MaxHugo MaxHugo skrev:
Nu påvärkar man belastningen på vården. Det är väl näst intill alla som besöker tex ett sjukhus.
Om man vaccinerar sig mot covid-19 så minskar man risken för att behöva besöka ett sjukhus. Med eller utan värk.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
P pmd skrev:
Om man vaccinerar sig mot covid-19 så minskar man risken för att behöva besöka ett sjukhus. Med eller utan värk.
Helt rätt.
Men jag känner att rökare och folk som överkonsumerar alkohol ska ta steget före mig, för att minska belastningen i vården.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
MaxHugo MaxHugo skrev:
Har värken tiden eller antal kritor där att du ska hänga med. Men testar en sista gång.
Är inte emot att företag går med vinst, detta gäller även läkemedelsbolag. Min fråga till dig, har jag sagt att jag är emot att läkemedelsbolag går med vinst?
Klar dom ska få tjäna pengar, det var nog pengarna som var den drivande kraften för dom.
Vad menade du då med "För det första, har inget intresse av att skynda mig till någon spruta som jag inte anser jag behöver. Speciellt inte när det från företag som är ute efter vinst (Pfizer med ca 35 mkr första tre månaderna)" i inlägg #172?

Formuleringen "Speciellt inte när det från företag som är ute efter vinst" antyder ju att det är extra dåligt att det är ett företag som vill tjäna pengar som har tagit fram vaccinet.
Du får gärna förtydliga det så att vi förstår bättre vad du menade.
Israel var ett av dom första länderna att börja ett vaccinationsprogram och nu ökar antal smittade och antal dödsfall.

[länk]
Det verkar alltså som att vaccinskyddet fungerar under en begränsad tid. Det betyder i så fall att vi behöver en extra dos någon gång framöver.
Eller så beror ökningen av smittfall på mutationer. Jag ska läsa vad som står i länken senare.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
P
MaxHugo MaxHugo skrev:
Helt rätt.
Men jag känner att rökare och folk som överkonsumerar alkohol ska ta steget före mig, för att minska belastningen i vården.
Pågår det en pandemi av rökande alkoholöverkonsumenter?

Dessutom är det väl lite trotsålderaktigt att vägra åtgärda ett problem eftersom det finns andra som borde åtgärda andra problem, eller hur?
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Tänk efter litegrann. Varje dag påverkar jag din hälsa negativt. Likaså gör du med min.
Är det specifikt bara om man är vaccinerad eller inte som "vissa riskerar andras hälsa"? Eller skall vi berömma fortkörningar och allmän vårdslöshet samt all annan negativ påverkan på vår livsmiljö på samma sätt?
Eller, kan det vara så enkelt att du själv sätter dig på en pedistal och lite självgott förhäver dig genom att vara den som kan bestämma över gott och ont efter eget tycke, eftersom du är vaccinerad.
Lite gammal hederlig Übermenschmentalitet, helt enkelt.

Staffans
Eller kan det vara så att du är egocentrisk?

Hade alla resonerat som du så hade pandemin sett helt annorlunda ut i Sverige nu. Tex hade sannolikt vårdapparaten knäckts..

Dags att kavla upp mannen!
 
  • Gilla
  • Haha
Klacken och 3 till
  • Laddar…
MaxHugo
P pmd skrev:
Vad menade du då med "För det första, har inget intresse av att skynda mig till någon spruta som jag inte anser jag behöver. Speciellt inte när det från företag som är ute efter vinst (Pfizer med ca 35 mkr första tre månaderna)" i inlägg #172?

Formuleringen "Speciellt inte när det från företag som är ute efter vinst" antyder ju att det är extra dåligt att det är ett företag som vill tjäna pengar som har tagit fram vaccinet.
Du får gärna förtydliga det så att vi förstår bättre vad du menade.
Dra på trissor! Istället för att tjafsa en massa, så frågade du vad jag menade! (framsteg). Jag ser inte det logiska i att ta något läkemedel som jag inte anser jag behöver. Äter tex inte Alvedon för att jag kanske får huvudvärk..

Orkar inte dra fram Paint varje gång du inte hänger med i diskussionerna.

P pmd skrev:
Pågår det en pandemi av rökande alkoholöverkonsumenter?
Aha! Jag sa rökare OCH alkoholöverkonsumenter, så lägger du till det som ett ord... ajabaja!

100 000 insjuknade per år av rökning och 12 000 dör. Är ju mycket värre än Corona!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Israel var ett av dom första länderna att börja ett vaccinationsprogram och nu ökar antal smittade och antal dödsfall.
Vad är din poäng? Hur hade det sett ut i Israel utan vaccin tror du?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MaxHugo
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är din poäng? Hur hade det sett ut i Israel utan vaccin tror du?
Tappar räkningen med 16-2 till mig.

Vad jag tror är inte relevant. Du bara vill ha något att argumentera emot, vilket är meningslöst.
 
P
MaxHugo MaxHugo skrev:
Dra på trissor! Istället för att tjafsa en massa, så frågade du vad jag menade! (framsteg). Jag ser inte det logiska i att ta något läkemedel som jag inte anser jag behöver. Äter tex inte Alvedon för att jag kanske får huvudvärk..
Alvedon är ett läkemedel och inte en profylax så du gör helt rätt där. Ett vaccin är däremot en profylax (och inte ett läkemedel) så det är inte jämförbart med Alvedon.
Orkar inte dra fram Paint varje gång du inte hänger med i diskussionerna.
Nä, det vore nog onödigt. Att formulera en bra text är att föredra.

OK, då har jag fått ett delsvar. Du vill inte vaccinera dig av samma skäl som du inte vill ta en Alvedon för att du kanske får huvudvärk. Jag saknar fortfarande svar på huvudfrågan. Den om att tjäna pengar.
Aha! Jag sa rökare OCH alkoholöverkonsumenter, så lägger du till det som ett ord... ajabaja!
Ja, jag läste lite för snabbt, men gör det någon större skillnad för sakfrågan?
100 000 insjuknade per år av rökning och 12 000 dör. Är ju mycket värre än Corona!
Ja, det låter illa, men hur mycket belastar det sjukvården?
 
R
R Rkarlsson skrev:
Hur länge menar du då att den skall pågå?
Jag tror inte ett dugg på det nämligen. Då hade de redan när de gått ut med "rekommendationer" satt tvång i kollektiv och haft folk som hindrat trängseln. Krogarna i sthlm, båstad och lite överallt hade varit stängda just nu. Vet att någon krogägare försökte få tillbaka sjuk personal.

Båten HH har obligatoriskt enl hemsidan. Men det finns ingen som går runt och tvingar folk att ha det på sig.

Det talar inte för att utanförskap skall komma i den punkten.
Ditt inlägg är väldigt svårt att förstå så jag svarar bara på det som var tydligt nog. Hur länge restriktioner (den?) ska pågå beror förstås på hur länge det finns en risk att ovaccinerade förvärrar/bevarar pandemin (eller ens riskerar att göra det).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ok men varför är det rimligt? Bara för att de inte vill vaccinera sig? Så är de rimligt att de får göra lite mindre som andra klassens medborgare?
Tur att grundlagen finns.
Ja det är rimligt eftersom det är ett VAL de gjort som kan drabba resten av samhället. Sådana restriktioner finns det gott om. Körkort, vapenlicens, flygcertifikat, läkarlegitimation, etc, etc. Eller tycker du att alla borde få göra allt helt fritt alltid(anarki)?

Eller är det rimligt att samhället(vi) ställer vissa krav på individen ibland för att skydda oss(samhället)?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.