Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
L lat skrev:
Tack och god natt, snart dags för ett femnätterspass på akuten igen. Önskar så att vi slapp ta emot patienter som inte skulle behöva vara där (stavas vaccin), så kanske gamla Märta/Gunnar eller vad dom kan heta, kunde få en sängplats och inte behöva ligga på en brits på akuten ett dygn!!
Låt detta få ett slut nu när det finns möjligheter!"
Ge din närstående en kram och hälsa från mig att det finns många som är oerhört tacksamma för vad alla inom svenska sjukvård gör.
 
  • Gilla
Ingenjören och 9 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är rimligt att personer som utgör ett hot (direkt eller indirekt) mot folkhälsan begränsas i vad de får göra.
Så är det med andra smittamma sjukdomar.

Det måste förstås finnas en bra balans mellan individens frihet och skyddet av samhället (men det gäller ju rent allmänt för oss alla).
Där kommer vi till att gör skillnad på ovaccinerad och vaccinerad.
På vilket sätt måste man skydda samhället?
Varför inte respektera att folk har olika åsikter?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Där kommer vi till att gör skillnad på ovaccinerad och vaccinerad.
På vilket sätt måste man skydda samhället?
Varför inte respektera att folk har olika åsikter?
Vi skyddar inte bara samhället mot covid. Vi skyddar det mot kompletta idioter som tror på 5G-konspirationsteorier och allt möjligt. Det är en dubbel win!
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, idéerna om 5G-nanochipsen är svåra att inte skratta åt. Men DNA-modifieringen har vetenskapligt stöd.

Här finns en aktuell vetenskaplig sammanfattning av hur adenovirusbaserade vaccin integrerar i genomet och därmed modifierar ens DNA:

[länk]

Det är ingen religiös rappakalja men heller inget superskrämmande. Vårt DNA modifieras hela tiden av olika slumpmässiga händelser, det är en del av livet.
"Actual integration of viral DNA molecules and of adenovirus vector DNA will likely be chance events whose frequency and epigenetic consequences cannot with certainty be assessed". Det låter som att det inte är så vanligt, men jag håller med om skrämselfaktorn. Jag har bara läst abstract och det verkade inte vara superskrämmade.
 
P
GK100 GK100 skrev:
Finns det någon känd övre gräns för hur duktig vovve man kan vara i de här trådarna tror du? De du försöker förklena oavsett om det är med- eller omedvetet från din sida är troligtvis vaccinerade mot din stil och kanske triggas ytterligare så rulla på Sisyfos.
Varför blev du irriterad av min enkla fråga? Ja, det var kanske en ledande fråga men mojjen kanske hade ett vettigt skäl till att påpeka att Bossche är veterinär. Jag kan dock inte komma på något eftersom jag utgår från att det är som virolog han uttalar sig om vaccin mot covid-19. Alltså undrar jag om det faktum att Bossche är veterinär har något med saken att göra?
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Varför skulle det göra det?
Jag vet inte. Det var därför jag frågade.
 
P pmd skrev:
Och vad säger du i sakfrågan? Har du inte vaccinerat dig? I så fall varför?
Det jag mest ser till i dessa trådar är oförmågan att undvika dunka andra sidan i huvudet med diverse tuggande som helt kört fast och stagnerat dessutom ofta med en lätt provocerande underton mot den upplevda foliehattsidan. I den mån såna existerar och om så i så stor mängd att det stör processen med vaccination är det knappast en väg att nå dem.

Det blir ju i slutändan lite av ett trossystem även från de som går den vetenskapliga vägen. Dit hör jag själv och du behöver inte tveka på mina grunder som gör att jag tagit vaccin. De är dock inte i detta fallet helt klockrena och så starka att jag slår mig för bröstet och känner behov att gå i kamp mot väderkvarnar som inte önskar delta.

Är inte heller orolig för egen del pga pandemin vilket jag uppfattar är en drivkraft från båda sidorna många gånger både vad man läser och vad man kan samla på sig IRL.Såna rädslor även om de kanske inte vill kännas vid av vissa är som jag ser det en inkörsport i det lilla till sånt som otuktat lätt växer till sig enligt olika välkända historiska recept med svåra konsekvenser.
 
  • Älska
RoAd
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Där har vi någon som bör byta arbetsplats eller sjukskriva sig. Så kanske människan hittar tillbaka igen
Nej, så länge lats närstående är mer arg och förbannad än besviken och uppgiven så klarar hon av att göra nytta för oss. När besvikelsen och uppgivenheten tar över blir det dock dags att fundera på alternativ.

Jag hoppas att hon och andra i vården som sliter aldrig kommer till den punkt där de inte orkar mer, men många kommer tyvärr att hamna där. Ju fler som inte vaccinerar sig desto fler i vården kommer att bli utslitna.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är något av alternativen rättvisa?
Det var väl ungefär min fråga till dig.
Det rättvisa var att båda grupperna drabbades. Det är en variant av rättvisa
Men varför är det rättvist?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är något av alternativen rättvisa?
Det rättvisa var att båda grupperna drabbades. Det är en variant av rättvisa
Vore det inte mest rättvist om alla hjälps åt och gör det man kan, för att bli av med den här skiten?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Tänk efter litegrann. Varje dag påverkar jag din hälsa negativt. Likaså gör du med min.
Ja, och om du vaccinerar dig mot covid-19 så kommer du att påverka andras hälsa mindre negativt.
Är det specifikt bara om man är vaccinerad eller inte som "vissa riskerar andras hälsa"? Eller skall vi berömma fortkörningar och allmän vårdslöshet samt all annan negativ påverkan på vår livsmiljö på samma sätt?
Det gör vi ju redan.

Vad jag tror att du kanske missar är att covid-19-vaccinationsgraden påverkar belastningen på sjukvården. Det är en extra belastning som inte sjukvården är dimensionerad för (men som den kanske måste dimensioneras för i framtiden; vi får väl se). All extra belastning gör att tillgängligheten till vården begränsas för de som behöver vård av andra skäl än den begränsande sjukdomen.

Det är alltså rimligt att lat som restaurangägare (möjligen en hypotetisk sådan) har rätt att inte släppa in icke-vaccinerade till sin restaurang.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag har aktivt undvikit att skriva något i alla trådar om Covid-19
Jag har aktivt väntat på att du ska skriva något. Läsvärt från någon med insyn.

Själv försöker jag likställa vaccinskeptiker med flygrädda. Jag har lättare att acceptera inställningen med insikten att det är irrationella beslut baserade på en rädsla för det okända. Dessutom hjälper det till att hålla mitt blodtryck i schack. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Faktum är att det bara är korkat att skriva med när det inte stämmer, utan man skriver det för att skrämma upp folk till förbannelse som man kan se på sociala medier.
Hur ser instruktionerna ut för läkare som ska utfärda en dödsattest? Tycker du att de är dåliga, och hur vill du i så fall ändra dem?
Hur svårt är det att bara ta det chill och leva lite vettigt och inte flåsa främlingar i nacken om man är ute.
Eller ja det är ju svårt på krogarna som är fulla nu =)
Ja, det kan man fråga sig. Uthålligheten räckte tydligen bara cirka ett drygt år. Jag undrar hur det hade sett ut nu om vaccinet hade varit försenat …
Hur menar du att majoritet av befolkningen skulle kunna vara vaccinerad ens när det dök upp ett nytt virus?
Det menar jag inte skulle kunna ske, och jag skrev inte det heller.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
1 markus1 skrev:
Gjort det och du vet ju inte ens hur många sprutor som krävs för att vara fullvaccinerad. Tillsammans med allt övrigt du skrivit i tråden så framgår du som en komplett foliehatt.
Det går nog lättare att läsa och formulera meningar om några timmar, när det slutat gå runt i skallen på dig:)
 
MaxHugo
Först var det "tänk om du skulle smitta någon och dom dör". Så kom vi fram till att där inte var några stärka grunder till de.
Nu påvärkar man belastningen på vården. Det är väl näst intill alla som besöker tex ett sjukhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.