Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vi behöver inte klyva hår. Det dröjde mer än 4 veckor och mindre än 4 år. Det är good enough.

Så vitt jag förstått och läst så varar skyddet i upp till 11 månader. Sedan måste man börja om igen.
Jag tar inte säsongsvaccin. Jag är glad att de finns för de som inte klarar en förkylning, men anser inte att det är var mans skyldighet, rättighet eller annat att ta dem.

Du menar tvingar med fysiskt våld? Nej, inte än, men det är bara att titta på vad som diskuteras här; de som inte tar "sitt kollektiva ansvar" borde inte få allmän vård. Intressant syn på saken. Hur skall vi göra med dem som inte betalar skatt och bidrar? Vilka rättigheter skall vi dra in på? Skall de/vi bära en gul davisstjärna? Detta har blivit till en kranvridarmentalitet. Det är fine för mig att du väljer att vaccinera dig, och det måste vara fine med dig att jag väljer att inte göra det.

Folk röstade absolut inte på den koalition som blev. Det vet du om, och hade politikerna haft råg i ryggen så hade det varit nyval innan valåret var slut. Det skall bara lösas. Punkt. Än bättre om vi haft en teknokratisk regering.

Ja, det har jag, men jag ser andra sätt än att höja skatterna, tex omfördelning av utgifterna, justering av lönerna till politiker att motsvara medelinkomsten i riket (så att om de vill ha det bättre själva, så får de göra det bättre för alla), osv. Med andra ord; skatterna behöver inte höjas, men Sverige behöver se om sitt eget hus först.

Nej, samhället ställer inte upp. Jag har betalat för mina eventuella kostnader, och en del av andras. Bryter samhället den överenskommelsen, så bryter även jag den. I den ordningen. De bröt den mot de narkolepsidrabbade, och då finns inte förtroendet för samhället i den frågan hos mig.
Du får nog läsa på lite om narkolepsin. Det tog veckor, inte år att bli sjuka. Du verkar så självsäker, men du har ingen koll.
 
Nissens Nissens skrev:
Du får nog läsa på lite om narkolepsin. Det tog veckor, inte år att bli sjuka. Du verkar så självsäker, men du har ingen koll.
Det var det enda du tog från det inlägget? Du är dessutom sen på det. Vidare finns det de som det dröjde långt längre än veckor innan diagnosen kom.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur ser instruktionerna ut för läkare som ska utfärda en dödsattest? Tycker du att de är dåliga, och hur vill du i så fall ändra dem?

Ja, det kan man fråga sig. Uthålligheten räckte tydligen bara cirka ett drygt år. Jag undrar hur det hade sett ut nu om vaccinet hade varit försenat …

Det menar jag inte skulle kunna ske, och jag skrev inte det heller.
Du skrev att om alla hade varit vaccinerad vid utbrottet typ. Men det har aldrig gått så fort att få fram något vaccin.
Ja storstäder och resande folk är duktiga på att sprida. Vår kommun är rekordlåg ett par få fall då och då. Vi har äldreboenden som verkar veta hur man skulle bete sig som aldrig haft smittan innanför väggarna. Samtidigt som vi har boende som tvingar smittade att arbeta.

Jag vill att läkaren skriver sanningen, eller det blir ju mer MEDIA skriver MED och inte AV. Då får vi en mer rättvis bild än vad media vill ha.
 
R RoAd skrev:
Ditt inlägg är väldigt svårt att förstå så jag svarar bara på det som var tydligt nog. Hur länge restriktioner (den?) ska pågå beror förstås på hur länge det finns en risk att ovaccinerade förvärrar/bevarar pandemin (eller ens riskerar att göra det).
Den var inte alls svår att förstå. Det finns folk som vill ha det permanent och har suttit hemma och ugglat i stugan hela sommaren.

Tycker du även att förbuden skall gälla hela landet? Det är ju rejält stor skillnad på Stockholm mot landsbygden i Skåne där man nästan får leta efter människor på vinterhalvåret som exempel. Eller för den delen övriga landsbygd/glesbygd.

Kanske de skulle förbjudit resande helt och hållet så hade läget i städerna sett annorlunda ut idag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Socialstyrelsen har statistik på hur många som avled av covid utgående från dödsfallsintygen. Det var något fler under första vågen än vad Fohm:s registersammanställningar fick fram men färre under andra vågen. Men det är inga jättestora skillnader.


Problemet är ju att folk inte beter sig så om de inte inser att det finns risker, många behöver bli uppskrämda.

Precis, folk är inte uppskrämda längre.
Det är för att det knappt smittas något i de flesta platserna.
Vår kommun och den fria median skriver såhär. Märk väl hur de vill dramatisera det hela

Efter två veckor med rejäl ökning av smittspridningen var antalet nya konstaterade fall av covid-19 bara tre under förra veckan, vecka 31. Vecka 30 hade Hässleholm 27 fall och vecka 29 var det 20.

52089 invånare. Och då har vi extremt mycket danskar, tyskar och norskar på semester här nu.
Stockholm behöver väl försöka stänga ner där det inte sköts såklart.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
Ja har lite popcorn över om du behöver;)
Jag kommer över nästa gång jag besöker Tellus.
 
Hus tomte
P Perfaus skrev:
Jag kommer över nästa gång jag besöker Tellus.
Ja poppar dubbelt nu ;)
 
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Så vitt jag förstått och läst så varar skyddet i upp till 11 månader.
Nja, så enkelt är det nog inte utan det är ju mer en glidande skala att man med tiden förlorar fler antikropparna och hur fort det går varierar mellan personer och det finns ingen absolut gräns där man kan säga att nivån inte skyddar alls. Man kan jämföra med studien med personal på Danderyds sjukhus som insjuknade förra våren, efter 4 och 8-9 månader hade 90 % mätbara nivåer av antikroppar men efter 12 månader var det 80 % som hade mätbara nivåer.

Sen har vi de nya varianterna som krånglar till det och deltavarianten verkar kräva höga nivåer antikroppar för att man inte ska bli sjuk, men inte fullt så höga nivåer för att förhindra att man blir allvarligt sjuk.

Gamla människor har ett sämre immunsystem och för dem sjunker halten antikroppar fortare. Det gäller också människor som har dåligt immunsystem pga. vissa sjukdomar eller behandlingar. Dessa grupper blir också lättare allvarligt sjuka. Därför är det de som kommer att få en tredje dos först. Sen när det sker beror på när det visar sig att de grupperna allt oftare insjuknar trots vaccinering.

På samma sätt kommer man troligen inte att börja ge andra någon tredje dos förrän man märker att den gruppen börjar bli allvarligt sjuka.

Ovanstående är hur jag har förstått det som Fohm har sagt på presskonferenser, i intervjuer etc.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tar inte säsongsvaccin. Jag är glad att de finns för de som inte klarar en förkylning, men anser inte att det är var mans skyldighet, rättighet eller annat att ta dem.
Det är ju i huvudsak äldre och riskgrupper som influensavaccinerar sig, alltså de med ett sämre immunsystem. Influensa är verkligen inte som en förkylning.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nej, inte än, men det är bara att titta på vad som diskuteras här; de som inte tar "sitt kollektiva ansvar" borde inte få allmän vård. Intressant syn på saken. Hur skall vi göra med dem som inte betalar skatt och bidrar? Vilka rättigheter skall vi dra in på?
Nu är ju en forumdiskussion inte samma sak som verkligheten. Jag vet inte varför men internetdiskussioner blir ofta mycket mer polariserade än verkliga där det blir mer nyanser.

När det gäller folk som inte betalar skatt så får de väl just färre rättigheter, t.ex. så sätts ju en del av dem i fängelse och folk som inte bidrar fast de kan riskerar att bli utan bidrag och därmed svälta.

Vi ska ju inte gå in för mycket på politik men jag tror ju inte nyval löser en situation med många partier som alla har en del som röstar på dem troget. Duktiga människor tenderar att välja yrken där de får bättre betalt så att inte betala politiker riskerar att vi får ändå sämre politiker.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Bryter samhället den överenskommelsen, så bryter även jag den.
För mig så ingår covidvaccinering i den överenskommelse man har med samhället. Många ovaccinerade har lett till mycket stora kostnader för samhället, utarbetad sjukhuspersonal och mycket plåga för de som har fått vänta på vård (och fortfarande väntar). Man måste dra sitt strå till stacken för att få stopp på en överbelastad vård och vårdpersonal samt höga utgifter för staten. Och det gäller även om det skulle bli någon negativ konsekvens för just mig, jag tänker på att de som är unga ska få leva ett normalt liv framöver.

Edit: förtydligande
 
Redigerat:
Hus tomte Hus tomte skrev:
Ja poppar dubbelt nu ;)
Ska bli gott!
Varför är mänskligheten så grälsjuk tror du?
 
BirgitS
Handyman 1 skrev:
Att du ändå orkar @BirgitS ? 9,5 inlägg/dag i 6 år, det är ju strongt, själv tröttnar man rätt fort på en diskussion:)
Tack :D
Nåja, det mesta är ju inte i diskussioner utan det är korta frågor där man redan kan svaret, eller kanske snabbt kan leta reda på det.
 
Nissens
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det var det enda du tog från det inlägget? Du är dessutom sen på det. Vidare finns det de som det dröjde långt längre än veckor innan diagnosen kom.
Det var det enda jag kommenterade från det inlägget ja.
Du försöker hela tiden förvränga det Birgit skrev. Det handlar inte om när det rapporterades eller när diagnosen kom. Det handlar om hur lång tid det tog tills de insjuknade, och det handlade om veckor.

När det kommer till Covid vaccinerna, så har de följts upp kontinuerligt och man har hittat även relativt ovanliga biverkningar tex hos Astra och ändrat rekommendationerna.

Så, de vaccinerna har använts på många miljoner människor, och i min värld är de nu sannolikt mer beprövade än andra vacciner som anses beprövade, TBE vaccin tex.

Har du någon länk till det du påstår, att någon blivit sjuk i narkolepsi 1-4 år efter vaccineringen mot svininfluensa?

Jag har en familjemedlem som gjorde ett hyfsat stort arbete på universitetet kring narkolepsi, och där fanns inget som visade att någon blivit sjuk i narkolepsi åratal efter vaccineringen. Däremot tog det tid att se kopplingen till vaccineringen och att få en diagnos i början.

Så jag tror att du hittar på helt enkelt.
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Det är för att det knappt smittas något i de flesta platserna.
Vår kommun och den fria median skriver såhär. Märk väl hur de vill dramatisera det hela

Efter två veckor med rejäl ökning av smittspridningen var antalet nya konstaterade fall av covid-19 bara tre under förra veckan, vecka 31. Vecka 30 hade Hässleholm 27 fall och vecka 29 var det 20.

52089 invånare. Och då har vi extremt mycket danskar, tyskar och norskar på semester här nu.
Stockholm behöver väl försöka stänga ner där det inte sköts såklart.
Jag tror att vi får se mer av lokala restriktioner just på de ställen där det blir större utbrott.

Ja, ditt exempel blir lite löjligt, men om det beror på att unga har börjat festa så är det kanske bra att de får lite sånt för att bli påminda om att pandemin inte är över. Rätt som det är har de unga smittat föräldrar, kollegor, mor/farföräldrar och då blir det påverkan på sjukvården. Om varje person smittar 6 andra blir det fort många (R0 för delta uppskattas tydligen att vara kring 6-7).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, så enkelt är det nog inte utan det är ju mer en glidande skala att man med tiden förlorar fler antikropparna och hur fort det går varierar mellan personer och det finns ingen absolut gräns där man kan säga att nivån inte skyddar alls. Man kan jämföra med studien med personal på Danderyds sjukhus som insjuknade förra våren, efter 4 och 8-9 månader hade 90 % mätbara nivåer av antikroppar men efter 12 månader var det 80 % som hade mätbara nivåer.

Sen har vi de nya varianterna som krånglar till det och deltavarianten verkar kräva höga nivåer antikroppar för att man inte ska bli sjuk, men inte fullt så höga nivåer för att förhindra att man blir allvarligt sjuk.

Gamla människor har ett sämre immunsystem och för dem sjunker halten antikroppar fortare. Det gäller också människor som har dåligt immunsystem pga. vissa sjukdomar eller cancerbehandling. Dessa grupper blir också lättare allvarligt sjuka. Därför är det de som kommer att få en tredje dos först. Sen när det sker beror på när det visar sig att de grupperna allt oftare insjuknar trots vaccinering.

På samma sätt kommer man troligen inte att börja ge andra någon tredje dos förrän man märker att den gruppen börjar bli allvarligt sjuka.

Ovanstående är hur jag har förstått det som Fohm har sagt på presskonferenser, i intervjuer etc.


Det är ju i huvudsak äldre och riskgrupper som influensavaccinerar sig, alltså de med ett sämre immunsystem. Influensa är verkligen inte som en förkylning.


Nu är ju en forumdiskussion inte samma sak som verkligheten. Jag vet inte varför men internetdiskussioner blir ofta mycket mer polariserade än verkliga där det blir mer nyanser.

När det gäller folk som inte betalar skatt så får de väl just färre rättigheter, t.ex. så sätts ju en del av dem i fängelse och folk som inte bidrar fast de kan riskerar att bli utan bidrag och därmed svälta.

Vi ska ju inte gå in för mycket på politik men jag tror ju inte nyval löser en situation med många partier som alla har en del som röstar på dem troget. Duktiga människor tenderar att välja yrken där de får bättre betalt så att inte betala politiker riskerar att vi får ändå sämre politiker.


För mig så ingår covidvaccinering i den överenskommelse man har med samhället. Många ovaccinerade har lett till mycket stora kostnader för samhället, utarbetad sjukhuspersonal och mycket plåga för de som har fått vänta på vård (och fortfarande väntar). Man måste dra sitt strå till stacken för att få stopp på en överbelastad vård och vårdpersonal samt höga utgifter för staten. Och det gäller även om det skulle bli någon negativ konsekvens för just mig, jag tänker på att de som är unga ska få leva ett normalt liv framöver.
Jag avsåg det som deklarerats från tillverkarna och som rapporterats i media. Vad som blir får vi se, men upp till 11 månader har jag läst/hört/noterat.

Det håller jag med om. Det är ett intressant fenomen. Jag tror att så är det även i den skriftliga kommunikationen mellan motstående forskare. Det kan bli ganska hårda toner där.

Så vitt jag vet sitter inte nolltaxerare, företrädare för big tech i Sverige eller speciellt många andra i fängelse trots att de nolltaxerar. Det finns helt enkelt inga repressalier mot de som inte bidrar, och så vill jag att det förblir. Annars lär vi alla få repressalier mot oss så snart vi går i pension. Dessutom strider det mot grundlade att göra skillnad mellan medborgare.

Det kan inte bli sämre än de politiker vi har.

Det gör den inte för mig.
Detta är det nya normala. Både du och jag har fått anpassa oss under vår uppväxt, så varför skulle inte dagens unga behöva det?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att vi får se mer av lokala restriktioner just på de ställen där det blir större utbrott.

Ja, ditt exempel blir lite löjligt, men om det beror på att unga har börjat festa så är det kanske bra att de får lite sånt för att bli påminda om att pandemin inte är över. Rätt som det är har de unga smittat föräldrar, kollegor, mor/farföräldrar och då blir det påverkan på sjukvården. Om varje person smittar 6 andra blir det fort många (R0 för delta uppskattas tydligen att vara kring 6-7).
Det är löjligt, för det är på rekordlåga nivåer men de skriver som om det var som det värsta hittills. Vi har haft mycket högre siffror förra året med döda och sjuka.

Går du in och tittar då på en del unga (upp till 40?) på tex IG och kollar deras flöden så kan du se när de är på krogen, både utomlands och i Sverige att det är precis som innan där folk dansar och super.
För att förebygga det är ju faktiskt ganska enkelt, stäng krogarna som inte bryr sig.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag avsåg det som deklarerats från tillverkarna och som rapporterats i media. Vad som blir får vi se, men upp till 11 månader har jag läst/hört/noterat.
Från Israel har det rapporterats att de som först vaccinerades, alltså i huvudsak de äldsta som vaccinerade slutet av december och under januari har börjat insjukna igen, det har alltså mer gått 7 månader än 11. Det är ju anledningen till att de har börjat eller ska snart börja med en tredje dos. Som jag har förstått det gäller det dock lindrig sjukdom och som jag har uppfattat diskussionen i Sverige så kommer man inte att försöka vaccinera bort lindrig sjukdom med en tredje dos utan bara allvarlig.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Annars lär vi alla få repressalier mot oss så snart vi går i pension.
I mina ögon så har ju pensionärer redan bidragit mot en överenskommelse om att det finns en pensionsålder då de "får tillbaks" en del av det de har betalat.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Detta är det nya normala. Både du och jag har fått anpassa oss under vår uppväxt, så varför skulle inte dagens unga behöva det?
Jag hoppas att de unga slipper anpassa sig till ett liv där 10 000 personer om året dör av covid och där en mycket stor andel av befolkningen måste jobba i vården för att det inte ska bli ändå fler. Samtidigt som skatterna höjs dels för vårdbehovet men också för att ta hand om alla som har postcovid. Det kommer att bli ett mycket knapert liv. Jag önskar dem ett bättre liv än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.