Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Claes Sörmland
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nej, det står oss inte fritt att ordna det. Det är skitsnack. Det är arbetsgivaren som styr och ställer, oftast av ett kontrollbehov. Vidare talar statistiken emot det du hävdar; antalet självmord sjönk med 10 % under 2020, så om någonting har dessa "tvingande" åtgärder gjort människor gott. Det är ingen som tagit livet av sig eller lidit (på riktigt) av att inte kunna gå på krogen, åka på chartetsemester eller annat extremt privilegierat. Däremot är många vana vid en viss vardag, och när det privilegiet inte går att njuta av så gnälls det.
Byt arbetsgivare!

Varför menar du att antalet självmord är en bra indikator för vad folk i allmänhet tycker om att staten gör ingrepp i ens rörelsefrihet? Gruppen som ligger nära ett självmordsförsök lär inte vara representativ för den stora majoriteten, de har annan skit i bagaget.
 
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om vi bortser från tragedierna vad sjukdomen medför (död, post-covid, osv). Vad är problemet med hemarbete och social distansering?
Det förhindrar kreativiteten som uppstår vid personliga möten inkl. sådana vid kaffeautomaten. Brain-storming via Teams fungerar inte. Det leder till att forskning och utveckling i företag avstannar liksom uppkomsten av företag som tar tag i helt nya idéer.

Tillägg: Det gör det även väldigt svårt för alla att hitta en livspartner. Det i sin tur kan leda till allehanda bekymmer. Det är välkänt att ensamstående män i övre medelåldern och däröver har kortare livslängd och är sjukare än män i ett parförhållande. I genomsnitt alltså.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det förhindrar kreativiteten som uppstår vid personliga möten inkl. sådana vid kaffeautomaten. Brain-storming via Teams fungerar inte. Det leder till att forskning och utveckling i företag avstannar liksom uppkomsten av företag som tar tag i helt nya idéer.
Det är också min erfarenhet som arbetar med forskning. Det är en öken.

Men hemmaarbetet och den sociala isoleringen kan vara bra för enkelt rutinarbete. Bokföring och enklare administration av registertyp har aldrig rullat så bra som nu verkar det som.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Byt arbetsgivare!

Varför menar du att antalet självmord är en bra indikator för vad folk i allmänhet tycker om att staten gör ingrepp i ens rörelsefrihet? Gruppen som ligger nära ett självmordsförsök lär inte vara representativ för den stora majoriteten, de har annan skit i bagaget.
Så funkar det inte, och det står de flesta av oss klart som korvspad. Vidare så har jag en fantastisk arbetsgivare, men har historiskt haft traditionella och de anser att hemarbete är ett privilegium.

Av de forskare som jag lyssnade på rörande denna glädjande nyhet, så berodde det till stor del på att de nu inte tvingades gå till en arbetsplats där de kränktes/mobbades/missbehandlades. Såklart kan det vara så, men en nedgång på 10 % är extremt, i synnerhet kopplat till pandemiår. De åtgärder som vi direkt kan se är just hemarbete och social distansering. Att studenter inte får åka flak i 30 min och de upplever det nära nog som en kränkning talar sitt tydliga språk; man up and stop whining.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det förhindrar kreativiteten som uppstår vid personliga möten inkl. sådana vid kaffeautomaten. Brain-storming via Teams fungerar inte. Det leder till att forskning och utveckling i företag avstannar liksom uppkomsten av företag som tar tag i helt nya idéer.

Tillägg: Det gör det även väldigt svårt för alla att hitta en livspartner. Det i sin tur kan leda till allehanda bekymmer. Det är välkänt att ensamstående män i övre medelåldern och däröver har kortare livslängd och är sjukare än män i ett parförhållande. I genomsnitt alltså.
Det första håller jag med om, men det kräver ingalunda att man måste spendera 5 dagar i veckan på en arbetsplats.
Det andra återstår att se. De vaccin som du, och flera andra, hyllat är ju framtagna under just dessa restriktioner och de och det var revolutionerande. Så... :)

Ja, så kan det vara, men det är verkligen lyxproblem. Det kan också vara en nödvändighet att vi inte förökar oss, då barn utgör den största klimatpåverkan en människa kan göra. Vi är helt enkelt för många, så en populationsminskning är nödvändig. Om den kan göras passivt genom färre par, så ser jag det som positivt framför aktivt i form av sjukdom, krig, katastrofer eller annat.
 
Claes Sörmland
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Av de forskare som jag lyssnade på rörande denna glädjande nyhet, så berodde det till stor del på att de nu inte tvingades gå till en arbetsplats där de kränktes/mobbades/missbehandlades. Såklart kan det vara så, men en nedgång på 10 % är extremt, i synnerhet kopplat till pandemiår. De åtgärder som vi direkt kan se är just hemarbete och social distansering.
Att lönearbete och dagens samhälle inte passar alla och då kanske särskilt inte de som är drabbade av psykisk ohälsa är säkert sant. Men de som trivs bättre i en kontrollerat och auktoritärt samhälle är en minoritetsgrupp, inga vi kan bygga samhället efter.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att lönearbete och dagens samhälle inte passar alla och då kanske särskilt inte de som är drabbade av psykisk ohälsa är säkert sant. Men de som trivs bättre i en kontrollerat och auktoritärt samhälle är en minoritetsgrupp, inga vi kan bygga samhället efter.
Här är det intressanta; du har ALDRIG under 2020 fram tills idag varit TVINGAD att arbeta hemma eller att hålla social distans.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Risken att få TBE är 0.00003% och nästan inga dödsfall. Trots detta anses det mycket viktigt och värdefullt att vaccinera sig.
Och då är TBE ändå ingen sjukdom som smittar vidare!
 
A
blackarrow blackarrow skrev:
Frågan ”Varför har ni inte vaccinerat er mot covid-19?” riktar sig till de som tvekar, avvaktar eller inte tänker vaccinera sig, inte till de som av olika skäl inte haft möjlighet att vaccinera sig ännu.
Troligen en kombo av dålig tillit och FAan varför ska jag bry mig.
Jag är ju inte sjuk. Att resten blir sjuka skiter jag i. NÄ! vadå samhällsansvar?
Fan! det är bara en vanlig förkylning. Som heter Alvid, Botvid, Covid, Edvid och Fridvid.
Hälsningar från en Covid-19 vakt, på tandvård, sjukhus, vaccinations centraler.
Tillhör Civilförsvarsförbundet utbildad i CBRN-E.
C= kemiska olyckor. B = biologisk spridning av smitta.
R= Strålning från haveri i forskning / el producerande kärnkraft verk.
N= Neakulöra bomber. E = Elektroniska störningar på nätet = Storföretag kapar ditt konto.
VARFÖR? VILL VISSA INTE VACCINERA SIG.
Hälsningar från instruktören .
HLR+ Första hjälpen, hem&kris beredskap, säkrare barn och seniorer.
Behöver ni en kostnadsfri utbildning?
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Här är det intressanta; du har ALDRIG under 2020 fram tills idag varit TVINGAD att arbeta hemma eller att hålla social distans.
Du kanske syftar på Claes och inte mig med du, men jag tror han också avlönas av skattemedel om jag förstått honom rätt. För mig har det ändrats från att i början fick vi arbeta hemma efter ok från arbetsgivaren, till att sedan länge måste vi ok för att vistas på jobbet. Detta ska motiveras och ingen får vara där fem dagar i veckan, utan det handlar om Max en dag i veckan om det är nödvändigt.

Sedan har vi redan tidigare i tråden redan diskuterat vad vi menar med tvång, om det måste vara våld inblandat eller inte. Jag vet inte, jag tror inte arbetsgivaren skulle ta till våld mot mig om jag gick till jobbet utan lov. Men jag skulle aldrig syna denna möjliga ”bluff” då jag skulle riskera avsked samt att receptionen är beväpnad.
 
  • Haha
  • Wow
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du kanske syftar på Claes och inte mig med du, men jag tror han också avlönas av skattemedel om jag förstått honom rätt. För mig har det ändrats från att i början fick vi arbeta hemma efter ok från arbetsgivaren, till att sedan länge måste vi ok för att vistas på jobbet. Detta ska motiveras och ingen får vara där fem dagar i veckan, utan det handlar om Max en dag i veckan om det är nödvändigt.

Sedan har vi redan tidigare i tråden redan diskuterat vad vi menar med tvång, om det måste vara våld inblandat eller inte. Jag vet inte, jag tror inte arbetsgivaren skulle ta till våld mot mig om jag gick till jobbet utan lov. Men jag skulle aldrig syna denna möjliga ”bluff” då jag skulle riskera avsked samt att receptionen är beväpnad.
P Pin skrev:
Du kanske syftar på Claes och inte mig med du, men jag tror han också avlönas av skattemedel om jag förstått honom rätt. För mig har det ändrats från att i början fick vi arbeta hemma efter ok från arbetsgivaren, till att sedan länge måste vi ok för att vistas på jobbet. Detta ska motiveras och ingen får vara där fem dagar i veckan, utan det handlar om Max en dag i veckan om det är nödvändigt.

Sedan har vi redan tidigare i tråden redan diskuterat vad vi menar med tvång, om det måste vara våld inblandat eller inte. Jag vet inte, jag tror inte arbetsgivaren skulle ta till våld mot mig om jag gick till jobbet utan lov. Men jag skulle aldrig syna denna möjliga ”bluff” då jag skulle riskera avsked samt att receptionen är beväpnad.
"till sedan länge"? Du menar typ 16 månader sedan? Är det verkligen "länge". Vad är då de övriga 30 + åren jag arbetat on site? En evighet? Vidare så blir det alltid en fråga om huruvida det är möjligt att arbeta hemma. Om du/ni sagt att ni helt enkelt inte har möjlighet till det så hade arbetsgivaren löst det, eller så hade ni haft betald fritid utom den dagen ni tillåts vara på plats på arbetsplatsen. Det finns inte en chans i h-vetet att någon hade fått kicken för det.
 
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det första håller jag med om, men det kräver ingalunda att man måste spendera 5 dagar i veckan på en arbetsplats.
Det andra återstår att se. De vaccin som du, och flera andra, hyllat är ju framtagna under just dessa restriktioner och de och det var revolutionerande. Så... :)

Ja, så kan det vara, men det är verkligen lyxproblem. Det kan också vara en nödvändighet att vi inte förökar oss, då barn utgör den största klimatpåverkan en människa kan göra. Vi är helt enkelt för många, så en populationsminskning är nödvändig. Om den kan göras passivt genom färre par, så ser jag det som positivt framför aktivt i form av sjukdom, krig, katastrofer eller annat.
Alldeles riktigt, många arbetsgivare inom teknikbranschen pratar om att blanda hem- och kontorsarbete så att det t.ex. blir 2-3 dagar/vecka av båda delarna. Tyvärr räcker ju inte det för att begränsa smittspridning i någon större omfattning.

Forskningen för att ta fram vaccinerna, alltså den fas där det verkligen behövs nytänkande, skedde ju innan pandemin eftersom det började man med för flera årtionden sen och där har det ju mer varit så att forskarna (på Oxford, i Biontech mm.) sen länge har försökt få läkemedelsbolagen intresserade av att satsa på nya typer av vaccin. Sen pandemin började har det ju mer varit att få det storskaligt, att bygga nya fabriker, att få läkare att vara med på kliniska studier osv. varav mycket förstås har skett på plats eller med samtal som fungerar på distans. Labbverksamhet har förstås skett på plats och där har det nog ägt rum många livliga diskussioner.

Parförhållande är ju rätt frikopplat från barnalstring.

En majoritet av människor behöver nära kontakt med andra, partner eller nära vänner, för att må bra psykisk, vilket är en förutsättning för att fungera i arbetslivet, ha en bra hälsa mm., och har de inte sådana så behöver man träffa andra för att hitta det, vilket har varit svårt under året som gått och det är ju därför som det är unga som har haft svårast att hålla sig ifrån andra och nu verkligen njuter av att få den möjligheten.

Det svenska samhället har svårt att fungera om det blir mycket färre barn. Det blir som i Japan, alldeles för få som ska försörja väldigt många pensionärer.

Edit: Förtydligande
 
Redigerat:
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
"till sedan länge"? Du menar typ 16 månader sedan? Är det verkligen "länge". Vad är då de övriga 30 + åren jag arbetat on site? En evighet? Vidare så blir det alltid en fråga om huruvida det är möjligt att arbeta hemma. Om du/ni sagt att ni helt enkelt inte har möjlighet till det så hade arbetsgivaren löst det, eller så hade ni haft betald fritid utom den dagen ni tillåts vara på plats på arbetsplatsen. Det finns inte en chans i h-vetet att någon hade fått kicken för det.
Jag var otydlig. Jag menar länge i pandemin. Du nämnde ju eran från 2020 och framåt.
Det har varit skepsis mot hemarbete innan pandemin. När pandemin kom blev det accepterar och efter pandemin så kommer vi troligen att kunna arbeta hemma en eller två dagar i veckan.

Naturligtvis handlar det om jobbet till del går att utföra hemma, annat kan vi lämna därhän. Mitt jobb går till stor del att göra hemifrån men som nämnts så blir samarbete och innovation lidande.

För 30 år sedan arbetade jag med verktyg liknande Tex Teams och Zoom. På de flesta håll var det stor skepsis och då var uppkoppling mobilt och fast bandbredd tekniska problem. Så du kunde kanske jobbat på distans redan på nittiotalet. De som välkomnade dessa verktyg var de som redan reste väldigt mycket och inte ville resa ännu mer till möten och kurser. Arbetsgivaren sparade stora summor i restid och reskostnader.

Vad menar du att ingen skulle få kicken för? Jag menade att gå till jobbet när hemarbete är beordrat. Kanske inte kicken, men inte karriärfrämjande.
 
P
MaxHugo MaxHugo skrev:
Då får du nog höra av dig till läkemedelsverket, 1177, Astra Zeneca och pfizer för dom anser att ett vaccin är ett läkemedel.
Förstår du skillnaden mellan att ta något i förebyggande syfte och att ta något för att bota en åkomma?
Om inte kanske vi ska sluta här.

Om vi ska vara hyfsat formellt korrekta så är Alvedon ett terapeutiskt läkemedel medan ett vaccin är ett profylaktiskt läkemedel. Det är vanligt att, lite slarvigt, säga medicin om det första och profylax om det andra.

Hur går det med funderingarna om läkemedelsbolag som tjänar pengar på covid-19-vaccin?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Alldeles riktigt, många arbetsgivare inom teknikbranschen pratar om att blanda hem- och kontorsarbete så att det t.ex. blir 2-3 dagar/vecka av båda delarna. Tyvärr räcker ju inte det för att begränsa smittspridning i någon större omfattning.

Forskningen för att ta fram vaccinerna, alltså den fas där det verkligen behövs nytänkande, skedde ju innan pandemin eftersom det började man med för flera årtionden sen och där har det ju mer varit så att forskarna (på Oxford, i Biontech mm.) sen länge har försökt få läkemedelsbolagen intresserade av att satsa på nya typer av vaccin. Sen pandemin började har det ju mer varit att få det storskaligt, att bygga nya fabriker, att få läkare att vara med på kliniska studier osv. varav mycket förstås har skett på plats eller med samtal som fungerar på distans. Labbverksamhet har förstås skett på plats och där har det nog ägt rum många livliga diskussioner.

Parförhållande är ju rätt frikopplat från barnalstring.

En majoritet av människor behöver nära kontakt med andra, partner eller nära vänner, för att må bra psykisk, vilket är en förutsättning för att fungera i arbetslivet, ha en bra hälsa mm., och har de inte sådana så behöver man träffa andra för att hitta det, vilket har varit svårt under året som gått och det är ju därför som det är unga som har haft svårast att hålla sig ifrån andra och nu verkligen njuter av att få den möjligheten.

Det svenska samhället har svårt att fungera om det blir mycket färre barn. Det blir som i Japan, alldeles för få som ska försörja väldigt många pensionärer.

Edit: Förtydligande
Där verkar det som att experterna är oeniga med dig. Därför har vi regeln "om du kan arbeta hemma, så skall du göra det". Just för att det håller smittan nere. Det i kombination med social distans (om det hade efterlevts) hade absolut hållet smittan nere.

OK, så det var inte en så stor händelse att ta fram vaccinet på under åtta månader alltså? Jag har ju hört andra uttalanden I såväl radio och tv som i pressen. Och återigen; detta under pågående pandemi.

Mig veterligt så är det en överväldigande majoritet av par som skaffar barn och en extremt liten minoritet som skaffar barn som singel. Så nej, det är verkligen inte frikopplat från varandra. Det är extremt hårt länkat skulle jag säga.

Ja, de njuter så till den grad att de nu propellrar smittspridningen. Ledsen, men jag håller inte med dig i din analys och slutsatser. Det klemas bort och mjäkas för mycket överallt idag.

Ja, om man anser att vi bara skall fortsätta öka, öka och öka, så förstår jag att man tror att det behövs en pyramidformad befolkningsutveckling. Dock kommer framtiden att se helt annorlunda ut och lösningar kommer att komma för att avhjälpa de problem som uppstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.