Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P pmd skrev:
Mindre, faktiskt.

Den försummelsen går det inte att åtgärda genom att låta bli att vaccinera sig mot covid-19.
Mer säger jag.

Det är samma människor som nu propagerar för att vaccinera sig. Hög trovärdighet? Inte hos mig.
 
P
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vidare kommer omgång 2 snart att dra igång.
Omgång 2 har rullat på sen i våras. Jag fick min andra spruta i mitten av juni.
 
B b8q skrev:
Och då är TBE ändå ingen sjukdom som smittar vidare!
Nä, det finns många fästingar som sköter det jobbet.
Men har någon verkligen jämfört corona?
Eller var det att människan prioriterade tbe?
Tbe är inte roligt att få. Även där finns döden med och spökar eller förlamningar.
Men nu diskuterar vi corona vaccin. Corona är inte heller roligt och har döden i väntrummet.
Eller en tripp på iva . Så har vi nämnt ccoronas dåligaste sidor
Eftersom det är större risk för mig så om jag skulle tvingas väljs så blir corona utan snack.
Har inte så mycket fästingar där jag bor. Men människor
 
P pmd skrev:
Omgång 2 har rullat på sen i våras. Jag fick min andra spruta i mitten av juni.
Spruta två är inte samma som omgång 2. Omgång två är när vaccinet verkan från omgång 1 minskat så pass att man knappt längre har skydd och samtliga då återigen måste vaccinera sig. Om det räcker med en spruta då vet ingen.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vill du ha sjukvårdspersonal som resonerar så?
Deras jobb är att ge alla bästa tänkbara vård oavsett vem det är. Det är förstås inte kul att rädda livet på en massmördare. Men man måste.
Det är de som inte gör skillnad på vem det är som är patienten, som är hjälten. Den som kämpar och hjälper alla utan att klaga där har vi vårdens hjälte!.

Sen tycker jag att det låter som en vanlig helg på akuten. Jag har alltid legat i korridoren. Tills man får hjälp.
Åker man in till akuten så hjälper man personalen väldigt mycket genom att bemöta dessa med respekt. De gör vad de kan för att hinna med. Det är inte personalen på golvet som jävlas med dig.
Men dessa hjältar gör ingen skillnad på vem eller vilka
Handlar inte om att göra skillnad på folk. Märks att Svensson inte vet ett skit om hur illa det de facto är ställt i den svenska sjukvården... Personalen är så sjukt slutkörd att allt som potentiellt kan ge de mer jobb blir sjukt provocerande. Och att inte vaccinera sig ger de mer jobb. Punkt.

Region direktörerna skryter om att i sin region ger de minsann all personal 4v semester, men det de inte säger är att anledningen till att det går är att övrig personal som arbetar jobbar dubbelpass för att få det att gå ihop.

Så det personen uttrycker är den stora känslan av hopplöshet. Hopplöshet inför en höst som potentiellt innebär en ny våg av imbecilla vaccin-vägrare som drar på sig covid och behöver intensivvårdas.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
P
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Tror du det spelar någon roll för dem som drabbades? Eller är du ok med ett förstört liv och 100 kkr på fickan? Var fanns "det sociala/kollektiva ansvaret" när denna lilla grupp behövde det? Så...nej tack.
Pandemrix kanske borde diskuteras i en egen tråd? Det har ju inte så mycket med covid-vaccinerna att göra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Du skrev att om alla hade varit vaccinerad vid utbrottet typ. Men det har aldrig gått så fort att få fram något vaccin.
Ja, givetvis. Jag har inte heller påstått något annat.
Jag vill att läkaren skriver sanningen, eller det blir ju mer MEDIA skriver MED och inte AV. Då får vi en mer rättvis bild än vad media vill ha.
För att reda ut om läkarna gör nåt konstigt måste vi veta hur deras rutiner för att utfärda dödsattester ser ut. Det vet inte jag. Sne gäller det förstås att läkarna följer dessa rutiner, men det kanske vi kan anta att de flesta av dem gör.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Den enkla lösningen på problemet är att införa krav på vaccinpass för att åka buss, gå på restaurang, gå in i köpcentrum osv. Alt endast för att gå in på systembolaget. Kräva att folk vaccinerar sig går inte, men varför ska det vara utan konsekvens.

tror problemet löser sig av sig självt på detta sätt, på några veckor.
Varför förespråkar du fascism?
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Borgir Borgir skrev:
Varför förespråkar du fascism?
Slå upp 'fascism' i en ordbok.
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
P
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tar inte säsongsvaccin. Jag är glad att de finns för de som inte klarar en förkylning, men anser inte att det är var mans skyldighet, rättighet eller annat att ta dem.
Influensa brukar ofta vara värre än en förkylning, så trots att jag hittills har klarat förkylningar bra (inga bestående men) så har jag vaccinerat mig mot säsongsinfluensan de senaste åren. Ju äldre man blir desto större är risken för komplikationer med influensa.

Nej, det är ingen skyldighet att vaccinera sig mot säsongsinfluensen, eller mot något annat överhuvudtaget, men för en del människor i hög ålder är det en rättighet att få vaccinera sig mot säsongsinfluensa (dock ej för mig; jag måste betala) och det är en rättighet för alla i Sverige att få vaccinera sig mot covid-19 (åtminstone för alla över en viss ålder).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nyfniken Nyfniken skrev:
Slå upp 'fascism' i en ordbok.
Det står:
"Hemsk ideologi med grund i 1900-talets första år som dina meningsmotståndare tillhör."
 
  • Haha
  • Gilla
Borgir och 6 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Handlar inte om att göra skillnad på folk. Märks att Svensson inte vet ett skit om hur illa det de facto är ställt i den svenska sjukvården... Personalen är så sjukt slutkörd att allt som potentiellt kan ge de mer jobb blir sjukt provocerande. Och att inte vaccinera sig ger de mer jobb. Punkt.

Region direktörerna skryter om att i sin region ger de minsann all personal 4v semester, men det de inte säger är att anledningen till att det går är att övrig personal som arbetar jobbar dubbelpass för att få det att gå ihop.

Så det personen uttrycker är den stora känslan av hopplöshet. Hopplöshet inför en höst som potentiellt innebär en ny våg av imbecilla vaccin-vägrare som drar på sig covid och behöver intensivvårdas.
Sjukvården var förstörd innan pandemin.
Men läget i skåne ser ut såhär nu. Så att påstå att de arbetar ihjäl sig pga covid här ser jag som väldigt märkligt. Det finns ju således plats om något sjukhus är överbelamrat.
12 augusti.
Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 3
Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 7
Lägesbild covid-19 i Skåne: Lägesbild för covid-19 i Skåne (skane.se)

Förövrigt är all annan sjukvård igång på det sjukhus jag går till, planerad operation inom en snar framtid.
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Mindre, faktiskt
Eller, mer?:D
Två år till, innan första möjlighet till godkännande i USA.

Staffans
 
  • Gilla
Mrscuba
  • Laddar…
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Man har kunnat träffa andra människor. Bara inte kramas, kindpussas eller vara inom 2 meters avstånd. Det är varken svårt eller krävande. Det må kännas onaturligt eller konstigt de första gångerna, men sedan blir det normalt.
Man kan göra så och det har varit "tillåtet" men det är ju bara för att hålla nere risken för smittspridning och verkligen inte att eliminera smittspridning. Dessutom har risken för smittspridning ökat rejält på ett år om man håller sig till dem. Ska man eliminera risken för smittspridning behöver man leva som råden till 70+ förra våren, alltså lev isolerat och träffa inte någon. Jag trodde det var riskeliminering det gällde i denna diskussion med dig.

Angående 2 m avstånd förstår jag att du inte har försökt åka tunnelbana under tider när de som inte har råd med bil åker för att komma till sina jobb som måste utföras på plats mellan förutbestämda klockslag. Lär vara fullständigt omöjligt att hålla 2 m avstånd.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Du har kanske inte sagt det, men diverse experter har sagt det.
Lite svårt att veta vad du syftar på när du först citerar hela mitt inlägg och sen svarar kryptiskt på olika bitar.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Helt vansinnigt. När temperaturen sjunker, vilket viruset älskar, och smittspridningen stiger, då lättar politikerna på restriktionerna.
Det har inte lättats på några restriktioner sen 15 juli och då sjönk temperaturen verkligen inte. Hur det blir med lättade restriktioner framöver är inte bestämt, snarare fanns det väl en viss varnande ton i regeringens presskonferens om att de lättnader som planeras kan komma att skjutas upp om sjukvården blir för hårt belastad.

Om du inte har förstått det så innebär restriktioner utgifter för staten, pengar som måste komma någonstans ifrån. Hur mycket vill du betala i skatt egentligen med tanke på alla utgifter som du vill ska ökas?

Det här är en väldigt intressant sidodiskussion men det har blivit väldigt mycket åt sidan, dvs. väldigt långt från trådens ämne om varför folk inte har vaccinerat sig. Snart kommer det nog klagomål eller inlägg börjar raderas. Jag sätter därför stopp här. Skicka ett PM om du vill diskutera mer eller om du vill diskutera strategier så finns ju https://www.byggahus.se/forum/threa...9-sars-cov-2-strategi-diskussionstrad.399024/ .
 
R Rkarlsson skrev:
Sjukvården var förstörd innan pandemin.
Men läget i skåne ser ut såhär nu. Så att påstå att de arbetar ihjäl sig pga covid här ser jag som väldigt märkligt. Det finns ju således plats om något sjukhus är överbelamrat.
12 augusti.
Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 3
Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 7
Lägesbild covid-19 i Skåne: Lägesbild för covid-19 i Skåne (skane.se)

Förövrigt är all annan sjukvård igång på det sjukhus jag går till, planerad operation inom en snar framtid.
Precis, sjukvården va under press redan innan pandemin. Har pandemin gjort det bättre? Knappast. Och det är ju långt ifrån slut när pandemin är slut utan då ska vårdköerna på allt som blivit inställt betas av. Och det är inte lite det.
Men just nu är det ju inte covid som ger belastning utan ordinarie vård ihop med semestrar. Ökar covid får de åter ställa in operationer och köerna växer ännu mer.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.