Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
M mickef skrev:
Om de har dött utan infektion och det enda ovanliga är vaccineringen väcks väl misstankar om att det är den som är "boven". Det behöver inte vara vaccinet utan själva vaccineringen som har felat.
Eller så har någon fått en hjärtinfarkt pga. stress eller så dog de av covid. Vem vet utan att ha tillgång till journaler och medicinsk kunskap. Det blir ju bara en gissningslek där ingen vet om de har gissat rätt och är därför rätt meningslöst.

• Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Kollektivtrafiken var väl en av de ställen som ansågs vara högriskmiljö för smittspridningen, iaf tidigare. T.o.m. så pass att det var en av de få ställen där munskyddskrav infördes.

Det kanske kommer krävas vaccinpass för att få åka kollektivt som kommande steg.
Min minnesbild är att hemmet, arbetslivet och umgänge med andra har ansetts vara högriskmiljöer medan problemet med kollektivtrafiken var att det förde viruset mellan olika arbetsplatser och sociala kretsar/bubblor.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så har någon fått en hjärtinfarkt pga. stress eller så dog de av covid. Vem vet utan att ha tillgång till journaler och medicinsk kunskap. Det blir ju bara en gissningslek där ingen vet om de har gissat rätt och är därför rätt meningslöst.
Med den attityd blir också hela covid dödsstatistik som vi hade under hela pandemin en meningslös gissningslek

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
harry73 harry73 skrev:
Med den attityd blir också hela covid dödsstatistik som vi hade under hela pandemin en meningslös gissningslek
Ja, och det har ju påpekats många, många gånger att det finns brister i statistiken. Framförallt när man försöker jämföra länder, men också gällade inhemsk statistik.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Min kommentar handlade om att en oväntad död ifrågasattes.

M mickef skrev:
Om de har dött utan infektion och det enda ovanliga är vaccineringen väcks väl misstankar om att det är den som är "boven". Det behöver inte vara vaccinet utan själva vaccineringen som har felat.
ja @Staffans2000 kan ju förtydliga om ”oväntat” ska tolkas som ”utan infektion”, men eftersom dödstalen pga vaccin är så låga så vet vi ju redan att det i praktiken är omöjligt att ha 4 döda pga det i en så liten grupp människor.

detta blir en diskussion om saker vi redan vet. Hundra miljoners människor har fått vaccin och vi VET rösedan länge att man inte dör i denna omfattning av vaccin. Dvs, åter till det logiska resonemanget som har faktagrund.

• Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Min minnesbild är att hemmet, arbetslivet och umgänge med andra har ansetts vara högriskmiljöer medan problemet med kollektivtrafiken var att det förde viruset mellan olika arbetsplatser och sociala kretsar/bubblor.
Ja i början av pandemin sa fohm till och med att det inte var någon risk alls att åka kollektivt med motiveringen att det var så kort tid man åkte.

Nissens
harry73 harry73 skrev:
Ja, det är den ju faktiskt.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
F fsn skrev:
Öhhhhh, ja, Jag tror det var exakt det jag skrev, du skrev 15år och dom vaccineras alltså inte ännu.

Frågan är fö konstig, jag vet flera 16-åringar som är fullvaccinerade. Det är rimligtvis samma som för alla andra, ca 6 veckor efter första sprutan och kanske något snabbare pga minskat tryck.
Kommer inte ihåg men svaret 'är att alla som fyller 16 år i år kan vaccinera sig. Alltså ett stort antal 15-åringar också :)

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag hoppas att du inte menar att läkarna som utfärdar dödsorsaksintygen bara gissar vad folk dör av.

Saken gällde ju det bristfälliga underlaget som Staffans2000 gav gällande just de dödsfall han nämnde.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hoppas att du inte menar att läkarna som utfärdar dödsorsaksintygen bara gissar vad folk dör av.
Ja i många fall handlar det om en gissning, en kvalificerad gissning i för sig, men fortfarande en gissning
Beviskravet för att dödsfallet ska tillskrivas vaccineringen är mycket större. Men såklart var staffans bedömning också en gissning

F
M mickef skrev:
M mickef skrev:
Det låter rimligt, du menar tex att vaccineraren råkade stöta sprutnålen rakt genom hjärtat eller nåt sånt?

Du tycker spontant inte att det låter fullständigt orimligt att 4 personer i samma släkt dukar under av vaccinet om du funderar på hur många som är vaccinerade och hur många som tvärdör av det. Det råder ingen tvekan om att nån dör av vaccinering, det ifrågasätter ingen.

Jag tycker det är ytterst intressant att se hur en underliggande övertygelse gör att man ser "bevis" överallt i minsta lilla avvikelse, det behöver inte ens vara en noterbar statistisk bula eller ens nåt dokumenterat, det räcker med en vinklad alternativnyhet eller nåt man läst eller hört.

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det låter rimligt, du menar tex att vaccineraren råkade stöta sprutnålen rakt genom hjärtat eller nåt sånt?

Du tycker spontant inte att det låter fullständigt orimligt att 4 personer i samma släkt dukar under av vaccinet om du funderar på hur många som är vaccinerade och hur många som tvärdör av det. Det råder ingen tvekan om att nån dör av vaccinering, det ifrågasätter ingen.

Jag tycker det är ytterst intressant att se hur en underliggande övertygelse gör att man ser "bevis" överallt i minsta lilla avvikelse, det behöver inte ens vara en noterbar statistisk bula eller ens nåt dokumenterat, det räcker med en vinklad alternativnyhet eller nåt man läst eller hört.
Om det var samma släkt, är det ju inte "fullständigt orimligt" inte heller om det var samma vaccinatör. Om 4 st inom samma krets dör kort efter en covidvaccination har det naturligtvis uträtts. Vi får avvakta information i frågan.

harry73
M mickef skrev:
Om 4 st inom samma krets dör kort efter en covidvaccination har det naturligtvis uträtts.
Nu är du lite för positivt. Många läkare är väldigt restriktivt med att anmäla misstänkta biverkningen.

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nu är du lite för positivt. Många läkare är väldigt restriktivt med att anmäla misstänkta biverkningen.
I Sverige kan man ju själv till Läkemedelsverket anmäla alla biverkningar man själv eller närstående upplevt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.