Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P pmd skrev:
Nä, du sa ju inget. Kan du inte förklara hur du resonerade?

Kortfattade åtsiktsyttringar är inte speciellt intressanta, tycker jag.
Det är motiveringarna till åsikterna som är intressanta. En motivering kan jag eventuellt argumentera mot, om jag har en annan ståndpunkt, men i bästa fall kan jag ändra åsikt om motiveringen gör att mina argument faller.
Jag gick tillbaka och svarade frågeställaren. Hur hade du svarat?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Meme med en förvånad man och texten "Asking for a friend" relaterat till vaccinfrågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Scout och 4 till
  • Laddar…
R
P pmd skrev:
Nä, du sa ju inget. Kan du inte förklara hur du resonerade?

Kortfattade åtsiktsyttringar är inte speciellt intressanta, tycker jag.
Det är motiveringarna till åsikterna som är intressanta. En motivering kan jag eventuellt argumentera mot, om jag har en annan ståndpunkt, men i bästa fall kan jag ändra åsikt om motiveringen gör att mina argument faller.
@mickef svarade faktiskt mer utförligt efter jag bett honom om det.

M mickef skrev:
Ja, jag tänker på det barnsliga sättet.
Den andra frågan förstod jag inte då kanske tankeförmågan sviker mig.
Jag ville inte heller gå in i en klimatdebatt utan använde det som ett exempel i ett tidigare inlägg.
"Vi" som kommer till felslut tänker väl helt enkelt fel.
Är det några fler frågor som du vill ha svar på?

P
M mickef skrev:
Jag gick tillbaka och svarade frågeställaren. Hur hade du svarat?
Jag tyckte mycket bättre om ditt svar i inlägg #4366 än det första. Jag hade inte svarat likadant som du eftersom vi tycker olika, men jag uppskattar att du gav oss en motivering.

F
Ulltand Ulltand skrev:
Det kan alla som fyller 16 i år.

ingen som klurat ut när spruta nr 2 kan ges i informationsanhället ? :)
Öhhhhh, ja, Jag tror det var exakt det jag skrev, du skrev 15år och dom vaccineras alltså inte ännu.

Frågan är fö konstig, jag vet flera 16-åringar som är fullvaccinerade. Det är rimligtvis samma som för alla andra, ca 6 veckor efter första sprutan och kanske något snabbare pga minskat tryck.

F
Innebandyturnering i Göteborg med krav på vaccinationspass annars kommer man inte in. Och ingen tycker det är konstigt. Nu tycker alla vaccinixer naturligtvis att innebandy suger och är helt ointressant ändå men detta är bara början.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F fsn skrev:
Innebandyturnering i Göteborg med krav på vaccinationspass annars kommer man inte in. Och ingen tycker det är konstigt. Nu tycker alla vaccinixer naturligtvis att innebandy suger och är helt ointressant ändå men detta är bara början.
Dreamhacks kräver också full vaccinering av alla över 16 år (om man får vaccinera sig) och de under 16 eller som inte får vaccinera sig kan ta ett antigentest där: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...ravs-nar-dreamhack-slar-upp-portarna-i-vinter

• Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
För vaccinixerna är det alltså inte problem eftersom de ändå inte skulle gå på bandymatcher.

För vaccinixer som tycker att detta är bara början så kan det knappast heller vara något problem. De skulle väl ändå ta sitt ansvar och inte besöka evenemang där de riskerar att smitta andra?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
För vaccinixerna är det alltså inte problem eftersom de ändå inte skulle gå på bandymatcher.

För vaccinixer som tycker att detta är bara början så kan det knappast heller vara något problem. De skulle väl ändå ta sitt ansvar och inte besöka evenemang där de riskerar att smitta andra?
Ja, det brister helt klart i logiken, kan det bero på att denna begåvningsreserv inte fått sitt Microsoft-chip ännu? Alltså det chippet vi andra fick med första sprutan.

• Haha
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Nav vi inte hålla oss till trådens ämne och hålla en trevlig ton?

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
F
Vilken motivering till att skita i vaccinering är den dominerande här? En motivering man ofta ser är ”vaccinerade kan också smitta/smittas”.

Europas minst vaccinerade land toppar just nu dödsstatistiken, säger inte det allt? USA har igen överfulla sjukhus och landet närmar sig 2000 döda/dygn. Kan det eventuellt ha att göra med en vaccinationsovilja?

• Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Kollektivtrafiken var väl en av de ställen som ansågs vara högriskmiljö för smittspridningen, iaf tidigare. T.o.m. så pass att det var en av de få ställen där munskyddskrav infördes.

Det kanske kommer krävas vaccinpass för att få åka kollektivt som kommande steg.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F
tusenett skrev:
Kollektivtrafiken var väl en av de ställen som ansågs vara högriskmiljö för smittspridningen, iaf tidigare. T.o.m. så pass att det var en av de få ställen där munskyddskrav infördes.

Det kanske kommer krävas vaccinpass för att få åka kollektivt som kommande steg.
Ja, varför inte? Det låter bra tycker jag.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så bara i hennes relativt lilla bekantskapskrets har fyra oväntat dött på kort tid efter vaccineringen. Farsan oräknad.
”Oväntat dött”? Folk har dött som flugor i Italien innan man började vaccinera sig så varför skulle detta vara förvånande? Tvärtom är det ju helt vad man ska förvänta sig när man inte är vaccinerad. Att man fortfarande någon vecka efter första sprutan är ju inte heller något vi inte redan visste.

ett typiskt exempel på när logiken kring orsakssambanden fallerar totalt.

vi vet att äldre dör av covid
Vi vet också att man typiskt INTE dör av vaccinet eller i ev sjukdom efter vaccinet.

det finns många miljoner exempel på båda dessa samband så det är något vi vet.

ändå väljer man här att tro att det är vaccinet som orsakar dödsfallet, något vi inte har belägg för alls annat än i enstaka fall.

märklig logik

• Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
”Oväntat dött”? Folk har dött som flugor i Italien innan man började vaccinera sig så varför skulle detta vara förvånande? Tvärtom är det ju helt vad man ska förvänta sig när man inte är vaccinerad. Att man fortfarande någon vecka efter första sprutan är ju inte heller något vi inte redan visste.

ett typiskt exempel på när logiken kring orsakssambanden fallerar totalt.

vi vet att äldre dör av covid
Vi vet också att man typiskt INTE dör av vaccinet eller i ev sjukdom efter vaccinet.

det finns många miljoner exempel på båda dessa samband så det är något vi vet.

ändå väljer man här att tro att det är vaccinet som orsakar dödsfallet, något vi inte har belägg för alls annat än i enstaka fall.

märklig logik
Om de har dött utan infektion och det enda ovanliga är vaccineringen väcks väl misstankar om att det är den som är "boven". Det behöver inte vara vaccinet utan själva vaccineringen som har felat.

• Gilla
  • Wow
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.