Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73 harry73 skrev:
Nej, jag menar att det finns en större andel överviktiga och diabetespatienter i USA, och därmed också bland de ovaccinerade. Därmed borde covid vara dödligare i USA än i Sverige, och eftersom vaccin nästan tar bort risken för allvarlig sjukdom, borde det finnas relativt fler allvarlig sjuka ovaccinerade i USA jämfört med Sverige
Samtidigt så drabbar allvarlig Covid i första hand äldre, och är man överviktig med diabetes så blir man kanske inte så gammal i snitt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
Nyfniken Nyfniken skrev:
Samtidigt så drabbar allvarlig Covid i första hand äldre, och är man överviktig med diabetes så blir man kanske inte så gammal i snitt.
Det kan de allt bli.
Salige, Henry Conrad. Alias: -kan nån, kan Canon. Frank Canon. Var mig veterligen både gammal och smällfet, när han dog. Sockerstatusen är dock okänd. Så att USA skulle vara dränerat på multisjuka tjockisar, är nog mer ett önsketänkande, än ett faktum:D.

Max
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Hade egentligen inte tänkt kommentera rapporter mer men diskussionen om siffrorna blir lite ”otydlig”.

Hur får du andelen delta till 0% i första perioden? Att andelen är mycket liten är förstås sant, men om andelen var 50% vid periodens slut lär den inte vara 0%.
Gör en areaintegral, rent grafiskt. Sätt ytorna i förhållande till varandra. Jag fick andelen delta till ca 6%
Viktar man med smittspridningen överstigen hamnar man väl på ca 2%. Försumbar kanske. :p

Och de där 70% delta i andra tidsperioden blir lite högre om om man viktar med den ökade smittspridningen under senare delen av period två då andelen delta ökade.
Mitt estimat/gissning i rött om man skulle försöka räkna bort icke-delta varianter helt i andra perioden.
[bild]
Jag tycker det hade varit bättre om tagit bort de som bara var vaccinerade med en dos ur statistiken och även tagit bort de som insjuknat i tidsperioden då delta bara utgjorde drygt hälften och förlängt studien några veckor.
Nu blir väl väl siffran över skydd mot infektion sämre pga de som bara har en dos räknas som inte är fullvaccinerade men ända har ett visst skydd?
Du har så klart rätt men det påverkar inte skattningen nämnvärt. Man kan försöka förhålla sig exakt men stora felkällor gör ändå att man kanske bör fokusera på riktningen.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nej, jag menar att det finns en större andel överviktiga och diabetespatienter i USA, och därmed också bland de ovaccinerade. Därmed borde covid vara dödligare i USA än i Sverige, och eftersom vaccin nästan tar bort risken för allvarlig sjukdom, borde det finnas relativt fler allvarlig sjuka ovaccinerade i USA jämfört med Sverige
Det varierar ju mellan länder vad man anser krävs för sjukhusvård också.

Tycker du att det är stor skillnad på resultaten mellan studierna i USA, Storbritannien och Norge?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Samtidigt så drabbar allvarlig Covid i första hand äldre, och är man överviktig med diabetes så blir man kanske inte så gammal i snitt.
Ja, medelåldern i USA är lägre än i Sverige.
 
harry73 harry73 skrev:
Nej, jag menar att det finns en större andel överviktiga och diabetespatienter i USA, och därmed också bland de ovaccinerade. Därmed borde covid vara dödligare i USA än i Sverige, och eftersom vaccin nästan tar bort risken för allvarlig sjukdom, borde det finnas relativt fler allvarlig sjuka ovaccinerade i USA jämfört med Sverige
Det är sant jag har vairt där :) Många tjockisar finns det....
 
Nu slänger vi vaccin istället för att vaccinera 12-15 åringar. Bra jobbat FHM!

""Vårdbolagets Doktor24 räknar med att behöva slänga 16 000 vaccindoser nästa vecka. Orsaken är bristande intresse för att vaccinera sig, säger bolaget till SVT.""
 
  • Arg
halper
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det kan de allt bli.
Salige, Henry Conrad. Alias: -kan nån, kan Canon. Frank Canon. Var mig veterligen både gammal och smällfet, när han dog. Sockerstatusen är dock okänd. Så att USA skulle vara dränerat på multisjuka tjockisar, är nog mer ett önsketänkande, än ett faktum:D.

Max
Anekdotisk bevisföring säger inget om vad som är vanligt eller om genomsnittet. Medelåldern i USA är lägre än i t.ex. Sverige. Eftersom åldern betyder väldigt mycket för hur allvarligt sjuk man blir så har det påverkan på resultatet också.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du att det är stor skillnad på resultaten mellan studierna i USA, Storbritannien och Norge?
Jag orkar nog inte längre lägga alltför mycket tid covid längre.
Jag ser i nuläget framförallt inte en akut situation i Sverige som kräver vaccinpass och tvångsvaccinering. Så jag orkar inte detaljläsa alla rapporter (inte ens alla inlägg i tråden)
 
  • Gilla
  • Älska
Lalleballe och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nu slänger vi vaccin istället för att vaccinera 12-15 åringar. Bra jobbat FHM!

""Vårdbolagets Doktor24 räknar med att behöva slänga 16 000 vaccindoser nästa vecka. Orsaken är bristande intresse för att vaccinera sig, säger bolaget till SVT.""
Det är väl snarast dåligt av regionerna att inte lyckas nå de grupper som inte har vaccinerat sig i tillräcklig utsträckning. Det är trots allt större risk att bli allvarligt sjuk ju äldre man är.
 
Redigerat:
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag orkar nog inte längre lägga alltför mycket tid covid längre.
Jag ser i nuläget framförallt inte en akut situation i Sverige som kräver vaccinpass och tvångsvaccinering. Så jag orkar inte detaljläsa alla rapporter (inte ens alla inlägg i tråden)
Blir ju då lite konstigt att hoppa in och kommentera en eventuell felkälla i en av alla studier.

Tvångsvaccinering är oförenligt med grundlagen så det verkar lite löjligt att ta upp det.

Frågan är väl inte hur situationen är nu utan hur den kommer att vara i oktober efter att lättnaderna har trätt i kraft.
 
J
harry73 harry73 skrev:
Nej, jag menar att det finns en större andel överviktiga och diabetespatienter i USA, och därmed också bland de ovaccinerade. Därmed borde covid vara dödligare i USA än i Sverige, och eftersom vaccin nästan tar bort risken för allvarlig sjukdom, borde det finnas relativt fler allvarlig sjuka ovaccinerade i USA jämfört med Sverige
Visst kan det vara så, justerar man för diabetes mm kanske effektmåttet ändras något. Likaså i svenska förhållanden.

Effekten är ändå så pass påtaglig och visats i så många undersökningar att det inte riktigt förändrar någonting. Men visst hade man nog fått siffror som ligger närmare sanningen för oss om de kom från Sverige och var justerade för andra sjukdomar.

Ändrar det någonting?
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl snarast dåligt av regionerna att inte lyckas nå de grupper som inte har vaccinerat sig i tillräcklig utsträckning. Det är trots allt större risk att bli allvarligt sjuk ju äldre man är.

Varför skulle regionerna ha kapacitet att övertala de som inte vill vaccinera sig?

Alla officiella kanaler säger tydligt vaccinera dig! Vad mer kan man göra?

Det vet väl alla att det finns grupper som inte kommer att göra det i vilket fall. Taskigt att skylla det på regionerna.

Men det finns också grupper som helst av allt vill ha vaccin. Det förhindras nu av FHM untan vetenskapligt grund.

För varje dag det fortsätter får x antal barn långtidscovid, y antal barn hyperinflammation och hamnar på IVA och z antal barn avlider i covid-19.

Men du verkar är nöjd?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Varför skulle regionerna ha kapacitet att övertala det som inte vill vaccinera sig?

Alla officiell kanaler säger tydligt vaccinera dig!

Det vet väl alla att det finns grupper som inte kommer att göra det. Taskigt att skylla det på regionerna.
Det visade sig ju i söndags att bara genom att parkera en vaccinationsbuss vid två kyrkor i Södertälje så fick man kring 100 st till att vaccinera sig. En buss vid MFF-matchen fick 20 st att vaccinera sig. Bara för att ta några exempel. Det finns alltså vuxna som kan tänka sig att vaccineras men som inte har "orkat" (eller vad det nu beror på).
Ulltand Ulltand skrev:
För varje dag det fortsätter får x antal barn långtidscovid, y antal barn hyperinflammation och hamnar på IVA och z antal barn avlider i covid-19.
Jaha, och varje dag där vuxna inte har vaccinerat sig så får ändå fler vuxna postcovid, hamnar på IVA och avlider. Det är verkligen inte alla dagar som barn hamnar på IVA (det ser ut att vara typ 2 st 10-19 år sen 1 juli) och antalet som avlider är 4 st totalt 10-19 år fram till 4 september enligt dödsorsaksintygen, dvs. knappt någon just i 12-15 år. Det blir lite löjligt när du överdriver så.

Ulltand Ulltand skrev:
Men du verkar är nöjd?
Jag är inte nöjd med allt, men jag tror då att många fler föräldrar låter vaccinera sina 12-15-åringar om Fohm kan visa att de noga har tittat på statistik från andra länder gällande någon miljon barn innan de tillåter vaccineringen, än som du verkar förespråka att inte göra något alls, dvs. nöja sig med några tusen barn i fas 3-studien. Det är inte utan anledning som de andra nordiska länderna har valt att göra egna utredningar innan de har bestämt att barn får vaccineras.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
harry73
J Jonobe skrev:
Ändrar det någonting?
Ja det var ju frågan :)
 
J
harry73 harry73 skrev:
Ja det var ju frågan :)
Ok! Uppfattade inte att det var en genuin fråga. Helst ser man ju såklart studier under svenska förhållanden, gärna där man haft möjlighet att justera efter ex. övervikt, diabetes osv. Huruvida riskreduktionen är 80 eller 90% för en tjock diabetiker i Sverige vet vi ju inte utifrån denna datan. Men det finns så många stora studier som visar den påtagliga effekten av vaccin att den eventuella svenska datan inte skulle förändra något i nuläget. Problemet är ju också att smittspridningen är så dynamisk, och nya varianter dyker upp regelbundet, så den sannaste datan är kanske den färskaste?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.