Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Ämnet på denna tråd är:
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19?

Jag har inte gjort det eftersom jag kan tänka själv och har ögon att se med. Önskar att fler människor började tänka, och inte blint följde vad som sägs på SVT och TV 4.
Visst frivilligt att vaccinera sig men du får gärna utveckla vaför du inte vill vaccinera dig.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nej, det är konstigt att ni för er vaccin diskussion här. Tråden handlar varför vi valde att inte vaccinera oss. Därmed är i princip allt jag skriver on topic och allt du skriver off topic. Att jag ifrågasätter att ni använder studier från USA som argument och sedan försöker glömma studier från Israel och Storbritannien som säger att naturliga antikroppar är bättre än vaccin , är en tydlig förklaring varför jag inte litar på vaccin förespråkare
Tja, man får väl följa vad TS har skrivit är okej att skriva om.

Jag försöker inte glömma studier men studier är färskvara för äldre studier handlar alltför sällan om deltavarianten. Annat som förändras med tiden är hur länge sen folk vaccinerades resp. blev sjuka. Men om du anser att en studie stödjer vad du tycker är det ju bra att referera till den för då kan det ju bli en produktiv diskussion om vad skillnaden mellan studierna beror på.
 
Fairlane
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Ämnet på denna tråd är:
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19?

Jag har inte gjort det eftersom jag kan tänka själv och har ögon att se med. Önskar att fler människor började tänka, och inte blint följde vad som sägs på SVT och TV 4.
Märkligt, jag kan tänka själv och har ögon att se med. För mig blev det uppenbart att det var bäst att vaccinera sig, så skillnaden kan ju inte ligga i förmågan att tänka själv eller se med sina ögon.

Sen måste vi alla vara realister, hur mycket vi än tror att vi tänker själv så påverkas vi av andra människor och vad vi läser. Jag minns när jag gick i gymnasiet så dök frågan upp om vilket parti man skulle rösta på om man fick rösta. Nästan alla valde samma parti som sina föräldrar (några raka motsatsen) och alla vara självständigt tänkande personer som sa att de inte påverkades alls av sina föräldrar. Många visste inte ens vad partierna ville, och valde samma som sina föräldrar, självklart utan att ha påverkats av dem... :thinking:

Så vad ville jag säga med sista stycket? Jo att många som tänker själva kommer fram till att vaccin är gift, självklart av eget tänkande. Visserligen anser alla man umgås med och i de Facebook-grupper man läser samma sak, men självklart påverkas man inte av de, utan man tänker själv (att man inte förstår enkel statistik är inte viktigt, så länge man tänker själv). Andra som tänker själva och inte påverkas av andra är de som tror på att vi styrs av en hemlig grupp (oftast judarna) och de som tror att Hillary Clinton är avrättad, Trump är den faktiska och aktiva presidenten och alla toppdemokrater är pedofiler... Allt det har man kommit fram till genom att tänka själv... :thinking:
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 10 till
  • Laddar…
K
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Ämnet på denna tråd är:
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19?

Jag har inte gjort det eftersom jag kan tänka själv och har ögon att se med. Önskar att fler människor började tänka, och inte blint följde vad som sägs på SVT och TV 4.
Det där kanske du kan utveckla lite mer? Inga direkta anledningar ju?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns självklart både vaccinerade och ovaccinerade som är försiktiga och likaledes så finns det i båda grupperna de som är oförsiktiga.
Det du verkar mena när du skriver "ovaccinerade är försiktigare" är alltså "försiktiga ovaccinerade är försiktigare än de oförsiktiga vaccinerade" och det är såklart korrekt, om än väldigt självklart och meningslöst.
Det jag inte riktigt förstår är varför en ovaccinerad, som vill undvika kontakt med andra människor skulle ha något problem med att det krävs vaccinpass för att komma in på ett ställe med mycket folk. Det stället vill hen ju ändå inte besöka. Jag förstår att man kan ogilla vaccinpass av andra skäl.
Andra skäl kan ju t ex. vara stigmatiseringen av ovaccinerade och kanske "missbruk" av passen.
 
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Ämnet på denna tråd är:
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19?

Jag har inte gjort det eftersom jag kan tänka själv och har ögon att se med. Önskar att fler människor började tänka, och inte blint följde vad som sägs på SVT och TV 4.
Vad är det du sett och vad tänker du om det?
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Niclas P
J Jonobe skrev:
Ingen aning om vad du försöker säga, men TBC är inte i närheten av lika smittsamt som covid.
4000 per dygn dör av TBC .
 
J
Niclas P Niclas P skrev:
4000 per dygn dör av TBC .
Ja, TBC är i allra högsta grad ett problem, och multiresistent TBC är ett potentiellt framtidsproblem även för oss här. Det innebär inte att det är lika smittsamt som covid ändå.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Niclas P
J Jonobe skrev:
Ja, TBC är i allra högsta grad ett problem, och multiresistent TBC är ett potentiellt framtidsproblem även för oss här. Det innebär inte att det är lika smittsamt som covid ändå.
Du som verkar ha koll, varför är det så lite ståhej om de som dör av TBC ? Nån foliehatt sa att det berodde på att det var fattiga länder och att de inte kunde betala. Men detta kan väl inte handla om pengar?? Det måste bero på något annat !? Alla är ju så solidariska när det kommer till vaccin , eller ?
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Niclas P Niclas P skrev:
Du som verkar ha koll, varför är det så lite ståhej om de som dör av TBC ? Nån foliehatt sa att det berodde på att det var fattiga länder och att de inte kunde betala. Men detta kan väl inte handla om pengar?? Det måste bero på något annat !? Alla är ju så solidariska när det kommer till vaccin , eller ?
Vi är inte så solidariska, och sedan är det samma etnicitet på dem som har TBC som Inte vill ta covid vaccin så det handlar inte enbart om pengar.
 
J
Niclas P Niclas P skrev:
Du som verkar ha koll, varför är det så lite ståhej om de som dör av TBC ? Nån foliehatt sa att det berodde på att det var fattiga länder och att de inte kunde betala. Men detta kan väl inte handla om pengar?? Det måste bero på något annat !? Alla är ju så solidariska när det kommer till vaccin , eller ?
Betala vet jag inte, men associerat med fattigdom ja. Det pågår ju mycket insatser mot TBC världen över, men det är ju inte så lätt att få folk att ta läkemedel i 6 månader.
Vi är väl helt enkelt inte så intresserade av sånt som inte drabbar oss.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Niclas P Niclas P skrev:
4000 per dygn dör av TBC .
I Sverige?
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
I Sverige?
Nej Nissens. Inte bara i Sverige. Det kan man nästan förstå av siffrorna.

Staffans
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej Nissens. Inte bara i Sverige. Det kan man nästan förstå av siffrorna.

Staffans
Jag läste att även djur kan smitta och smittas av TBC. Kanske siffran inkluderar hundar, katter, vargar och älgar? I så fall måste vi sätta stopp för det omedelbums.
 
P
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Ämnet på denna tråd är:
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19?

Jag har inte gjort det eftersom jag kan tänka själv och har ögon att se med.
Att tänka själv är ibland överskattat. I vissa fall är det bättre att de med lång utbildning i ämnet och stor erfarenhet av forskning i ämnet tänker åt en. Det är mycket mer kostnadseffektivt än om man själv som lekman i ämnet ska göra motsvarande tänkande själv. Det är också större chans att resultatet blir korrekt.

Ögon att se med är inte alls lika överskattat, men det gäller dels att hålla ögonen öppna åt rätt håll och dels att förstå vad det är man ser.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.