Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P pmd skrev:
Ja, det håller jag med om, men tydligen har något liknande inte hänt igen. (Vilket ger min formulering att det inte har skett någon större ändamålsglidning).
Nej men det är ju för att Karolinska vägrade följa uppmaningarna, inte för att det inte försökts. Dessutom har det varit ett antal riksdagsledamöter som motionerat om att ge polisen tillgång till registret. Det krävdes en (vettig) statlig utredning och ett nytt lagförslag för att stoppa den (påbörjade) ändamålsglidningen av att nyttja PKU vid utredningar och skydda dess forskningsintegritet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Blir ju då lite konstigt att hoppa in och kommentera en eventuell felkälla i en av alla studier.
Nej, det är konstigt att ni för er vaccin diskussion här. Tråden handlar varför vi valde att inte vaccinera oss. Därmed är i princip allt jag skriver on topic och allt du skriver off topic. Att jag ifrågasätter att ni använder studier från USA som argument och sedan försöker glömma studier från Israel och Storbritannien som säger att naturliga antikroppar är bättre än vaccin , är en tydlig förklaring varför jag inte litar på vaccin förespråkare

• Älska
  • Gilla
Surly och 1 till
  • Laddar…
harry73
timmelstad timmelstad skrev:
Ni som haft Covid och inte tänker vaccinera er därför bör ta del av följande rapport:

[länk]
Eller så ska alla som vaccinerade sig försöka få smittan för att få samma starka skydd.

• Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
P
Emma242 skrev:
PKU är ju dock rätt värdelöst för att studera effekten av vaccination, eftersom provet tas innan vaccinering görs och sen aldrig mer.
Någon ifrågasatte om statlig medicinsk registrering förekommer. PKU-registret är en sådan registrering, men någon direkt koppling till vaccination har det inte.
Långtidstudier baserad på retroaktiva data är av förklarliga skäl mycket svåra, eftersom datan sällan är insamlad i det syftet som studien avser.
Just PKU-registret tror jag dock har ett visst värde (och då syftar jag inte på brottsutredningar).

harry73 harry73 skrev:
Nej, det är konstigt att ni för er vaccin diskussion här. Tråden handlar varför vi valde att inte vaccinera oss. Därmed är i princip allt jag skriver on topic och allt du skriver off topic. Att jag ifrågasätter att ni använder studier från USA som argument och sedan försöker glömma studier från Israel och Storbritannien som säger att naturliga antikroppar är bättre än vaccin , är en tydlig förklaring varför jag inte litar på vaccin förespråkare
Jag har bara sagt att oavsett man genomgått smittan eller ej så blir det ett mycket bättre skydd med vaccin än utan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Eftersom majoriteten och snart kanske alla har vaccinerat sig vore det väl enklare att märka de som avstått. Typ en tatuering eller nåt på ett synligt ställe, då kan man urskilja dem på allmänna platser, i demonstrationer och liknande tillställningar.
Det vore kanske enklare, men det vore verkligen inte bättre.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Eller så ska alla som vaccinerade sig försöka få smittan för att få samma starka skydd.
Det här har jag faktiskt funderat på. Det finns ju många studier som visar på en, ska vi kalla det ”oslagbar kombo”, om man haft smittan och sen också vaccinerar sig.

Spontant tänker jag att det omvända inte bör leda till samma effekt, eller?

• Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
P
H Heimersson skrev:
Är det verkligen så rimligt? Jag höll på med fallskärmshoppning i 20 år och kan intyga att i den sporten är vi VÄLDIGT försiktiga, eftersom riskerna är så påtagliga. Sunt förnuft, helt enkelt!
Ni fallskärmshoppare (åtminstone de sansade) sysslar mycket med riskminimering (i bästa fall riskeliminering).

P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det kan de allt bli.
Salige, Henry Conrad. Alias: -kan nån, kan Canon. Frank Canon.
Frank Cannon spelades av William Conrad. William Conrad blev 73.
Inga invändningar i övrigt.

Redigerat:
P
harry73 harry73 skrev:
Nej, jag menar att det finns en större andel överviktiga och diabetespatienter i USA, och därmed också bland de ovaccinerade. Därmed borde covid vara dödligare i USA än i Sverige, och eftersom vaccin nästan tar bort risken för allvarlig sjukdom, borde det finnas relativt fler allvarlig sjuka ovaccinerade i USA jämfört med Sverige
USA har ungefär 1.75 gånger fler överviktiga än Sverige, så dividera siffrorna med 1.75 för att få en approximation för hur det ligger till i Sverige. Mycket förenklat, förstås. Hur övervikt definieras framgår inte av den sidan. Ej heller om alla länder har samma definition.

Man bör förstås även normera för andra faktorer än övervikt för att få bra siffror för Sverige.
(. Lycka till! .)

P
timmelstad timmelstad skrev:
Nej men det är ju för att Karolinska vägrade följa uppmaningarna, inte för att det inte försökts. Dessutom har det varit ett antal riksdagsledamöter som motionerat om att ge polisen tillgång till registret. Det krävdes en (vettig) statlig utredning och ett nytt lagförslag för att stoppa den (påbörjade) ändamålsglidningen av att nyttja PKU vid utredningar och skydda dess forskningsintegritet.
Jag säger som Robert Oppenheimer vid den första provsprängningen av en atombomb: "It worked!'.

P
harry73 harry73 skrev:
Mycket tyder på att risken för allvarliga biverkningar är mindre om man vaccinerar sig än om man får smittan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Blodsoppen
Ämnet på denna tråd är:
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19?

Jag har inte gjort det eftersom jag kan tänka själv och har ögon att se med. Önskar att fler människor började tänka, och inte blint följde vad som sägs på SVT och TV 4.

• Älska
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.