Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Tror dom flesta som inte väljer att vaccinera är att man helt enkelt räknade med att ju fler som väljer att vaccinera sig ju mindre risk är det att man själv ska bli sjuk/smittade.Men efter det som 3st Svenska forskare skrev i DN förra veckan att dom tror inte vi kommer uppnå flockinummitet så ser jag ingen anledning att inte vaccinera sig eftersom vi kommer ha det här viruset i flera år eller om vi blir av med det överhuvudtaget.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
J
V växelventil skrev:
Tror dom flesta som inte väljer att vaccinera är att man helt enkelt räknade med att ju fler som väljer att vaccinera sig ju mindre risk är det att man själv ska bli sjuk/smittade.Men efter det som 3st Svenska forskare skrev i DN förra veckan att dom tror inte vi kommer uppnå flockinummitet så ser jag ingen anledning att inte vaccinera sig eftersom vi kommer ha det här viruset i flera år eller om vi blir av med det överhuvudtaget.
Så tror jag med att många resonerat. Snika lite på andras vaccin.
 
Fairlane
M mickef skrev:
Det finns ovaccinerade och ovaccinerade. Ovaccinerade som inte har varit infekterade men besitter ett uns folkvett är försiktiga. Det är mitt antagande.
Det finns självklart både vaccinerade och ovaccinerade som är försiktiga och likaledes så finns det i båda grupperna de som är oförsiktiga.
Det du verkar mena när du skriver "ovaccinerade är försiktigare" är alltså "försiktiga ovaccinerade är försiktigare än de oförsiktiga vaccinerade" och det är såklart korrekt, om än väldigt självklart och meningslöst.
Det jag inte riktigt förstår är varför en ovaccinerad, som vill undvika kontakt med andra människor skulle ha något problem med att det krävs vaccinpass för att komma in på ett ställe med mycket folk. Det stället vill hen ju ändå inte besöka. Jag förstår att man kan ogilla vaccinpass av andra skäl.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jaså, det var en ovaccinerad i tråden som satt på avenyn i Göteborg och käkade glass härom veckan … folk är sämre på att hålla avstånd numera så riskerna är stora…

Så, det sunda förnuftet är inte på plats…
Alla är inte folkvettiga.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag tror iaf inte att de uppehåller sig i folksamlingar.
Tror du att det är vaccinerade som har demonstrerat mm. mot vaccin?

Smittspridningen pågick bland ovaccinerade hela sommaren. Det var högst incidens bland 18-29 år och de var inte vaccinerade alls under sommaren. Däremot festade de rätt mycket, både i Sverige och utomlands.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tror du att det är vaccinerade som har demonstrerat mm. mot vaccin?

Smittspridningen pågick bland ovaccinerade hela sommaren. Det var högst incidens bland 18-29 år och de var inte vaccinerade alls under sommaren. Däremot festade de rätt mycket, både i Sverige och utomlands.
Se alla tidigare svar om folkvett.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Alla är inte folkvettiga.
Precis, långt ifrån alla ovaccinerade är försiktiga utan håller på och trängs, jobbar på äldreboenden och smittar de boenden mm.
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Jaså, det var en ovaccinerad i tråden som satt på avenyn i Göteborg och käkade glass härom veckan … folk är sämre på att hålla avstånd numera så riskerna är stora…

Så, det sunda förnuftet är inte på plats…
Japp. Men hade du inte skolkat, utan gått på Svenskalektionerna istället för att tjuvröka, skulle du sett att det stod -ensam på en parkbänk på en glest befolkad Aveny.
På vilket sätt signalerar det oaktsamhet?
Försöker du än en gång avleda uppmärksamheten från dina egna klavertramp?


Staffans
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Japp. Men hade du inte skolkat, utan gått på Svenskalektionerna istället för att tjuvröka, skulle du sett att det stod -ensam på en parkbänk på en glest befolkad Aveny.
På vilket sätt signalerar det oaktsamhet?
Försöker du än en gång avleda uppmärksamheten från dina egna klavertramp?


Staffans
Så du hade med dig glassen hemifrån? För du kan ju inte ha köpt den någonstans då…

Dina ständiga personangrepp visa bara på att du känner en osäkerhet.. vad är du rädd för?

Som jag skev så handlar det inte bara om hur de ovaccinerade agerar, det handlar om hur gemene man beter sig. Och jag skulle ha väldigt svårt att gå och köpa en glass idag utan att andra människor kommer nära mig beroende på hur de agerar.

I de stunderna känns det väldig bra att veta att risken är låg både för mig och att jag skulle sprida något vidare. Jag är ju både vaccinerad och har haft Covid. :)
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Och jag skulle ha väldigt svårt att gå och köpa en glass idag utan att andra människor kommer nära mig beroende på hur de agerar.
Det är en faslig tur att du inte är en samhällsnorm i allmänhet och vid glassinköp i synnerhet.
För hur skulle det sett ut om alla skulle trängas på Smögen och ingen skulle köpa glass.

De så kallade personangreppen, har du om och om igen, bäddat för själv genom att, likt ovan, antingen ljuga eller "missförstå".

Staffans
 
Här är lite forskningsresultat från USA som jämför ovaccinerade med vaccinerade:

COVID-19 vaccines are largely holding up against the hyper-transmissible delta coronavirus variant, particularly when it comes to preventing severe disease and death, according to three studies published Friday by the Centers for Disease Control and Prevention.


Overall, fully vaccinated people are about five times less likely to become infected with delta, 10 times less likely to be hospitalized with COVID-19 from delta, and 11 times less likely to die from the variant, according to the studies.

Unvaccinated are 5X more likely to catch delta, 11X more likely to die
 
  • Gilla
vanpire och 4 till
  • Laddar…
harry73
Är en studie i USA applicerbar på Sverige? Hur många ovaccinerade i USA befinner sig i en riskgrupp (t ex övervikt eller diabetes) och hur många i Sverige befinner sig i samma riskgrupper?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
harry73 harry73 skrev:
Är en studie i USA applicerbar på Sverige? Hur många ovaccinerade i USA befinner sig i en riskgrupp (t ex övervikt eller diabetes) och hur många i Sverige befinner sig i samma riskgrupper?
Du får nog specificera din fråga för att det ska gå att svara på.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Är en studie i USA applicerbar på Sverige? Hur många ovaccinerade i USA befinner sig i en riskgrupp (t ex övervikt eller diabetes) och hur många i Sverige befinner sig i samma riskgrupper?
Menar du att vaccinerade skulle oftare tillhöra en riskgrupp än ovaccinerade eller tvärtom?

Jag tog upp en norsk studie igår kväll så det lär väl vara rätt likt när det gäler riskgrupper.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-er-mot-covid-19.425257/page-284#post-4389390
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att vaccinerade skulle oftare tillhöra en riskgrupp än ovaccinerade eller tvärtom?
Nej, jag menar att det finns en större andel överviktiga och diabetespatienter i USA, och därmed också bland de ovaccinerade. Därmed borde covid vara dödligare i USA än i Sverige, och eftersom vaccin nästan tar bort risken för allvarlig sjukdom, borde det finnas relativt fler allvarlig sjuka ovaccinerade i USA jämfört med Sverige
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.