Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
Även Norge har gjort en studie om vad deltavarianten innebär jämfört med alfa.
https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2021.26.35.2100793

Den går fram till 15 augusti då delta hade dominerat i en dryg månad. Man har utgått från PCR-test eller helgenomsekvensiering för att avgöra vilken variant som har orsakat sjukdomen. De som tidigare har registrerats som bekräftat fall och de som inte följt reglerna om intervall mellan doserna (3-12 veckor för Pfizers t.ex.) har tagits bort ur undersökningen.

Skydd mot infektion:
Tabell som visar vacciners effektivitet mot delta- och alfavarianterna av SARS-CoV-2 baserat på vaccinationsstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De redogör även för hur många som har behövt sjukhusvård och avlidit men det blir ju rätt små tal att det svårt att dra någon säker slutsats av det.

Jag läste först om studien in den låsta artikeln https://www.dn.se/varlden/norsk-studie-sa-effektiva-ar-covidvaccinen/

P
S skogaliten skrev:
Källa på det?
Ett exempel på medicinsk statlig registrering är PKU-registret.

P pmd skrev:
Ett exempel på medicinsk statlig registrering är PKU-registret.
Det var mera slutsatserna för hur man använder ett register jag ville ha en källa på.

P
Just PKU-registret har inte råkat ut för någon större ändamålsglidning, som om man ska ta det som rättesnöre så kan vi nog vara lugna.

P pmd skrev:
Just PKU-registret har inte råkat ut för någon större ändamålsglidning, som om man ska ta det som rättesnöre så kan vi nog vara lugna.
Personligen tycker jag att Anna Lind-fallet var en rejäl ändamålsglidning vad det gäller PKU-registret. Det var knappast en slump att polisen vände sig dit igen ganska snart efter när det gällde Hagamannen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
Ja, det håller jag med om, men tydligen har något liknande inte hänt igen. (Vilket ger min formulering att det inte har skett någon större ändamålsglidning).

A
PKU är ju dock rätt värdelöst för att studera effekten av vaccination, eftersom provet tas innan vaccinering görs och sen aldrig mer.

Det finns andra biobanker där prover sparas efter t.ex operationer och andra ingrepp. Man måste dock göra ett medgivande när ett sådant prov tas och sparas, vid vårdtillfället. Eftersom vi kan anta att vaccinmotståndare generellt söker sig till vården i mindre grad, och i stället använder sig av alternativ läkekonst, eller på till frågan tackar nej till att registreras i en sådan, så blir även urvalet från en sådan biobank kraftigt snedfördelad.

Långtidstudier baserad på retroaktiva data är av förklarliga skäl mycket svåra, eftersom datan sällan är insamlad i det syftet som studien avser.

• Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
Emma242 skrev:
Eftersom vi kan anta att vaccinmotståndare generellt söker sig till vården i mindre grad, och i stället använder sig av alternativ läkekonst, eller på till frågan tackar nej till att registreras i en sådan, så blir även en sådan biobank kraftigt snedfördelad.
Oj! Det var ett färgsprakande antagande, något, iallafall jag inte känner igen mig i.
Vad grundar du det på?

Staffans

A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Oj! Det var ett färgsprakande antagande, något, iallafall jag inte känner igen mig i.
Vad grundar du det på?

Staffans
Det är en hypotes som jag baserar på vaccinmotståndarnas egna argument; en misstro mot etablerad vetenskap och evidensbaserad vård, staten och läkemedelsbranschen. Det behöver såklart inte vara så, men bara misstanken om att en sådan parameter kan förekomma gör att datan blir otillförlitlig.

• Gilla
linneac och 9 till
  • Laddar…
Nissens
Emma242 skrev:
Det är en hypotes som jag baserar på vaccinmotståndarnas egna argument; en misstro mot etablerad vetenskap och evidensbaserad vård, staten och läkemedelsbranschen. Det behöver såklart inte vara så, men bara misstanken om att en sådan parameter kan förekomma gör att datan blir otillförlitlig.
Tanken är rimlig, men detta handlar inte om rationella människor. Det som inte betyder något i det ena sammanhanget kan vara viktigt i ett annat…

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Tanken är rimlig, men detta handlar inte om rationella människor. Det som inte betyder något i det ena sammanhanget kan vara viktigt i ett annat…
Och det är just den osäkerheten som gör att det blir svårt att använda sådan data som i samlas på frivillig basis i det här sammanhanget. Kravet på tillförlitlig data i vetekspaliga studier underskattas ofta av lekmän. Många artiklar hamnar i papperskorgen direkt på grund av detta.

• Illustration av en presentation som belyser urvalsfel, där resultatet visar att nästan alla älskar att svara på enkäter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Skandiamannen och 12 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
man = Sverige, myndigheter med kravställning men kanske inte omöjligt att företag, arrangörer, organisationer själva får möjlighet att använda det.

till vad = rimligtvis till sånt som man anser att det behövs till.
Godtyckligt alltså?

F
M mickef skrev:
Godtyckligt alltså?
Till det mesta där det samlas folk hoppas jag.

F fsn skrev:
Till det mesta där det samlas folk hoppas jag.
Eftersom majoriteten och snart kanske alla har vaccinerat sig vore det väl enklare att märka de som avstått. Typ en tatuering eller nåt på ett synligt ställe, då kan man urskilja dem på allmänna platser, i demonstrationer och liknande tillställningar.

Staffans2000
M mickef skrev:
Eftersom majoriteten och snart kanske alla har vaccinerat sig vore det väl enklare att märka de som avstått. Typ en tatuering eller nåt på ett synligt ställe, då kan man urskilja dem på allmänna platser, i demonstrationer och liknande tillställningar.
Det har ju som sagt, använts förr, med lyckat resultat. Såväl tatueringar som färgglada tygmärken.

Staffans

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.