Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
V växelventil skrev:
Då erkänner du att du hade fel när jag sa 95% av den vuxna befolkningen.
men 84,1% är inte 95%. Och sedan verkar det osäkert om det var England eller hela Storbritannien som avsågs. Om det är det senare då blir det ju ytterligare några procentenheter lägre.

Jag vet inte hur stor roll för flockimmuniteten det spelar med dessa sista procentenheter, men att övervinna de sista motståndarna mot vaccineringen är naturligtvis det svåraste och den långsammaste processen. Hundra procent uppnås aldrig.

P pmd skrev:
Jo, så är det nog, men varför tror man det helt utan att ha någon som helst evidens för det?
Samma människor fattar väl inte lika aningslösa beslut i sitt vardagsliv?
Jag tror nog det är precis samma mekanismer som att vara flygrädd. Det är små små små risker med stora konsekvenser i något där man upplever att man själv inte har kontroll. Det känns säkrare att köra bil än att flyga. Och det känns säkrare att hålla sig borta från folk än att injicera något i kroppen.

• Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tror nog det är precis samma mekanismer som att vara flygrädd. Det är små små små risker med stora konsekvenser i något där man upplever att man själv inte har kontroll. Det känns säkrare att köra bil än att flyga. Och det känns säkrare att hålla sig borta från folk än att injicera något i kroppen.
Den sortens risk med låg sannolikhet och hög konsekvens brukar hanteras med försäkring. Om det är Covid jag är rädd för kan jag försäkra mig med vaccin. Om jag är rädd för försäkringen, alltså vaccinet, så krävs ju som du skriver en annan typ av försäkring, eller undvikande av exponering för risken i den mån det är möjligt.

Här kompliceras ekvationen av att jag även exponerar andra för risk.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Det tolkar jag som alla som haft minst en dos vaccin eller haft covid.
Det intressanta är att det betyder att en majoritet av de ovaccinerade vuxna har antikroppar.
N.B. att det alltid finns osäkerhet i stickprovsundersökningar. Hur stor den är i den undersökning som säger att 95 % av den vuxna befolkningen i UK har antikroppar mot covid-19 har jag dock ingen aning om, men det vore förnämligt om någon tog reda på det. :)
Skulle samma sak gälla för Sverige (och det är inte orimligt) har vi där en stor anledning varför folk inte vaccinerar sig.
Det är nog en felaktig slutsats. Jag tvivlar på att så värst många av de som inte vill vaccinera sig känner till den brittiska undersökningen.
Det betyder också att det med dagens smittspridning inte dröjer väldigt länge innan i princip alla har antikroppar
Det vore fantastiskt bra, men jag tänker inte hålla andan medan jag väntar. :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
men 84,1% är inte 95%.
Speciellt inte som den ena siffran avser vaccinationsgrad och den andra antikroppar …

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är sällan man får den sortens svar när man frågar. Evolutionen har en del jobb kvar att göra, tydligen.

P Pin skrev:
men 84,1% är inte 95%. Och sedan verkar det osäkert om det var England eller hela Storbritannien som avsågs. Om det är det senare då blir det ju ytterligare några procentenheter lägre.

Jag vet inte hur stor roll för flockimmuniteten det spelar med dessa sista procentenheter, men att övervinna de sista motståndarna mot vaccineringen är naturligtvis det svåraste och den långsammaste processen. Hundra procent uppnås aldrig.
Han pratar om england och det blir 95% när man tar den gruppen från 20 år.Dom kan ju inte räkna med dom som är under efttersom dom inte är vaccinersde och det var ju dom man var intresserade av.

Redigerat:
P pmd skrev:
Vem är "hon från folkmässomyndigheterna"?

(Observera att det inre råder någon oenighet om att professor Björkman sa att 95 % av den vuxna befolkningen i England har antikroppar. Han sa dock inte att 95 % av befolkningen är vaccinerad).
Han sa ett namn men kommer inte ihåg vad hon hette från folkhälsomyndigheterna men det är dom siffrorna som han har utgått ifrån.

timmelstad timmelstad skrev:
Du gör det ju inte det överdrivet enkelt att förstå vad du menar…
Det han talar om är delta-viruset sprider smitta bland vaccinerade och folksamlingar där fler forskare är förvånad över att smittan är större än vad dom tidigare trott och den studien kommer snart ut.Sedan nämnde att man håller på att titta på ett vaccin men även medecinskt för att minska smittan men han visste inte hur långt fram i tiden det låg.

harry73 harry73 skrev:
Det tolkar jag som alla som haft minst en dos vaccin eller haft covid.
Det intressanta är att det betyder att en majoritet av de ovaccinerade vuxna har antikroppar. Skulle samma sak gälla för Sverige (och det är inte orimligt) har vi där en stor anledning varför folk inte vaccinerar sig.
Det betyder också att det med dagens smittspridning inte dröjer väldigt länge innan i princip alla har antikroppar
Har tittat på programmet 5 gånger och han säger "vaccinet är bra mot att bli allvarligt sjuk men i själva verket så är det väldigt dåligt mot smitta"vidare säger han att upp till 95% bland dom vuxna i england är vaccinerade eller har antikroppar.

P pmd skrev:
Vem är "hon från folkmässomyndigheterna"?

(Observera att det inre råder någon oenighet om att professor Björkman sa att 95 % av den vuxna befolkningen i England har antikroppar. Han sa dock inte att 95 % av befolkningen är vaccinerad).
Han säger i programmet att 95% av dom vuxna är vaccinerade eller har antikroppar.

Nissens
Här kommer citat från Karin Frisell, IVA-överläkare på Mälarsjukhuset:

"De patienter som har kommit nu, det är sådana som har valt att inte vaccinera sig. Inte av hälsoskäl, utan av andra skäl."

"Det är klart att vi tar hand om alla patienter. Men om man börjar tänka på, att om de här patienterna hade gått och vaccinerat sig, så hade de inte legat här. Då blir man allt från arg till deppig."

”det kan påverka motivationen hos vårdpersonalen, när det är så många patienter som är ovaccinerade.”

https://sverigesradio.se/artikel/de-flesta-som-behover-intensivvard-ar-ovaccinerade

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Här kommer citat från Karin Frisell, IVA-överläkare på Mälarsjukhuset:

"De patienter som har kommit nu, det är sådana som har valt att inte vaccinera sig. Inte av hälsoskäl, utan av andra skäl."

"Det är klart att vi tar hand om alla patienter. Men om man börjar tänka på, att om de här patienterna hade gått och vaccinerat sig, så hade de inte legat här. Då blir man allt från arg till deppig."

”det kan påverka motivationen hos vårdpersonalen, när det är så många patienter som är ovaccinerade.”

[länk]
Fullt förståligt tycker jag

• Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Nissens
K Krille_90_ skrev:
Fullt förståligt tycker jag
Absolut, det är inte lika förståeligt att människor sätter sig själva och andra i den situationen.

Det är helt galet…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.