Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Staffans2000
P Pin skrev:
Här kompliceras ekvationen av att jag även exponerar andra för risk.
Vilket även de vaccinerade gör. Särskilt nu, när de uppför sig som om de vore pånyttfödda och odödliga.

Staffans

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vi har alla ett antal riskbeteenden. Det ingår i livet. Alltifrån hantering av alla typer av redskap till förflyttning och det vi stoppar i oss.

Jag har en bekant, som levt ett ohälsosamt liv de tjugo år jag känt honom, med för mycket av allt som man skall ha lite eller inget av och för lite eller inget av det man skall ha mycket av. Så nu går han hemma efter två månsder på sjukus i väntan på en hjärtoperation sant ett knädito. Skall även han med ett uppenbart riskbeteende som bara kunde sluta på ett sätt undantas?

Vad jag vet har ingen kommit med andra svar, än lätt efterblivna undanflykter och på så sätt, smitit ifrån frågan: -Vilka fler "riskbeteenden" skall undantas?

Staffans
Ja, om det vore en pandemi som riskerar att knäcka vården.
Ser du verkligen ingen skillnad på en pandemi och det du räknar upp??

Om det är så så har du ju inte begripit ett skvatt.

Läste du citaten från IVA-överläkaren?

Jag önskar inte att du hamnar på intensiven, men om du gör det med Covid så vire det intressant att höra dina tankar…

I USA har många med din inställning ändrat sig när de blir inlagda, men det är så dags.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K
tusenett skrev:
Någon gång måste man dock komma till en punkt när smittspridningen är på en hanterbar nivå och folk inte dör i drivor och sluta med många av restriktionerna.

Jämför med säsongsinfluensan (inga jämförelser i övrigt) som varje år har ny våg av smittspridningen och människor dör. Vaccin finns och rekommenderas för vissa (t.o.m. gratis för pensionärer). Men inga restriktioner i övrigt som hemarbete, besöksförbud på äldreboenden, munskydd i kollektivtrafiken eller kampanjer om att hålla avstånd.

(Även om jag gärna skulle tycka det vore jätteskönt att slippa trängas i liftköer i fjällen)
Tyvärr är smittspridningen fortfarande ett stort problem trots att många är vaccinerade och löper mindre risk att bli allvarligt sjuka. Så vadför inte fortsätta med restriktioner lite till medans man utvärderar vaccinet och dess biverkningar. restriktionerna behövs ju eftersom många inte kan tänka själva. Att vara och trängas i fjällen är bara dumt och man kan nog vänta med det tills läget är bättre. Att vänta för man inte av däremot kan man dö av att inte vänta

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Nej.
Så vilka är det då som utryckt de åsikterna? Hur många som du sett här?

H
Nissens Nissens skrev:
Ja, om det vore en pandemi som riskerar att knäcka vården.
Ser du verkligen ingen skillnad på en pandemi och det du räknar upp??

Om det är så så har du ju inte begripit ett skvatt.

Läste du citaten från IVA-överläkaren?

Jag önskar inte att du hamnar på intensiven, men om du gör det med Covid så vire det intressant att höra dina tankar…

I USA har många med din inställning ändrat sig när de blir inlagda, men det är så dags.
Även i Sverige så ångrar sig de ovaccinerade när de hamnar på sjukhuset. De som ihar medicinska skäl och inte kan vaccinerar sig är en sak men de som kan vaccinera sig och inte gör det borde stå för sjukhusräkningen ur egen ficka.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Det är sällan man får den sortens svar när man frågar. Evolutionen har en del jobb kvar att göra, tydligen.
Det klart du inte får den sortens svar, eftersom den du frågar gör en annan riskbedömning, än du. Det är ju det hela tråden handlar om. Du litar blint på farbror staten. Jag gör det inte.

Staffans

Staffans2000
H HEM2121 skrev:
Även i Sverige så ångrar sig de ovaccinerade när de hamnar på sjukhuset.
Vilket trams! Har du frågat alla?

H HEM2121 skrev:
de som kan vaccinera sig och inte gör det borde stå för sjukhusräkningen ur egen ficka.
Och inte heller du kan motivera varför alla andra sjukvårdskostnader orsakade av ett "oaktsamt" beteende skall undantas från den nya "drullelagen" stiftad av ett gäng självgoda ryggdunkare på internet.

Staffans

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
För de (oss) som har svårt att hänga med i tråden eller bara läser tråden i mån om tid så är det väldigt svårt att förstå vad många inläggen handlar om.
Ett citat med svar på ”Nej” kan lätt göras begriplig om man bara lägger till nåt ord om vad det handlar om.
Eller svar som ”Titta på videon själv” säger ju inte ens så mycket att jag kan avgöra om jag skall titta på videon.

Lite sidospår kan vara intressanta, men då måste de leda till något.

• Gilla
fiskbuggaren och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
T Tommynorskens skrev:
Så vilka är det då som utryckt de åsikterna? Hur många som du sett här?
En handfull. Bla. annat HEM2121, tror även Nissens stållat till det med något liknande, när han sett andra göra det före honom och så har vi Tommib. Jag kan äkna upp några till. Men det är möjligt att det blir fel i något fall. Men har du följt tråden någotsånär, så kan du inte ha missat alla.

Varför undrar de det?

Staffans

Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
För de (oss) som har svårt att hänga med i tråden eller bara läser tråden i mån om tid så är det väldigt svårt att förstå vad många inläggen handlar om.
Ett citat med svar på ”Nej” kan lätt göras begriplig om man bara lägger till nåt ord om vad det handlar om.
Eller svar som ”Titta på videon själv” säger ju inte ens så mycket att jag kan avgöra om jag skall titta på videon.

Lite sidospår kan vara intressanta, men då måste de leda till något.
Helt rätt. Jag skall försöka vara mer uttömmande framöver och svara på färre inlägg istället.

Stafffans

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Nissens
Det klart du inte får den sortens svar, eftersom den du frågar gör en annan riskbedömning, än du. Det är ju det hela tråden handlar om. Du litar blint på farbror staten. Jag gör det inte.

Staffans
Du tror att läkarkåren och alla forskare o institut representerar staten???
Verkligen??

I vissa kommunistiska diktaturer kan det kanske vara så, men inte i demokratiska länder…

• Gilla
linneac och 8 till
  • Laddar…
Nissens
En handfull. Bla. annat HEM2121, tror även Nissens stållat till det med något liknande, när han sett andra göra det före honom och så har vi Tommib. Jag kan äkna upp några till. Men det är möjligt att det blir fel i något fall. Men har du följt tråden någotsånär, så kan du inte ha missat alla.

Varför undrar de det?

Staffans
Jag vet att kommunismen gillar att staten äger allt och tar ”ansvar” för individen.

Men så är det inte i Sverige förstår du. Och ja, jag tycker att om man tackar nej till att undvika svår sjukdom så går ett ansvar över till individen. Att individen bidrar till att potentiell knäcka vårdapparaten, och att tredje part då kanske inte får adekvat vård är konsekvenser av det.

Och de som orsakar den situationen kan jag tycka skall ta ett ansvar för det.

• Gilla
  • Älska
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Jag vet att kommunismen gillar att staten äger allt och tar ansvar för individen.
Duktigt!

Nissens Nissens skrev:
Men så är det inte i Sverige förstår du. Och ja, jag tycker att om man tackar nej till att undvika svår sjukdom så går ett ansvar över till individen. Att individen bidrar till att potentiell knäcka vårdapparaten, och att tredje part kanske inte får adekvat vård är konsekvenser av det.

Och de som orsakar detta kan jag tycka skall ta ett ansvar för det.
Vilka andra grupper skall ingå i din lilla hypotes? Illitterata?

Staffans

En nyhet som kan passa ingen här tråden: Särskilda rekommendationer för ovaccinerade
Den 29 september lättas restriktionerna.

Enligt Anders Tegnell kommer det krävas särskilda rekommendationer för ovaccinerade.

– Vissa rekommendationer kommer att fortsätta gälla för personer över 16 år som inte är vaccinerade, säger statsepidemiologen
.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G30vxl/sarskilda-rekommendationer-for-ovaccinerade

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
En nyhet som kan passa ingen här tråden: Särskilda rekommendationer för ovaccinerade
Den 29 september lättas restriktionerna.

Enligt Anders Tegnell kommer det krävas särskilda rekommendationer för ovaccinerade.

– Vissa rekommendationer kommer att fortsätta gälla för personer över 16 år som inte är vaccinerade, säger statsepidemiologen
.
[länk]
Och som vanligt kan Fohm endast ge råd och rekommendationer. Det står var och en fritt att ge blanka tusan i dem, så länge rekommendationerna inte upphöjs till lagar och regler av någon annan instans.
(Risken är ju förstås att man då betraktas som rikspucko, egoistisk eller svikare, men det är ju ett val man får göra).

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.