Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Nissens
P pmd skrev:
Jag hoppades att ingen skulle märka mitt felaktiga resonemang. :)

Den som varken röker eller dricker alkohol betalar mindre skatt än en annan person, givet att allt annat är lika förstås. Man bör egentligen bara jämföra med sin själv som potentiell rökare och alkoholist.
Misstänkte att du tänkte så, men jag kunde inte låta bli. :p

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Staffans2000
F fsn skrev:
Det förvånar mig inte alls att du inte tror det. Men det är ju rätt många, tom en övervägande majoritet men god marginal som säger saker du inte tror på så inget nytt där.
Vad jag mins, har ingen hittills förklarat vilka grupper med "riskbeteende" som skall undantas den allmänna sjukförsäkringen.
Ja. Förutom, den grupp de själva tillhör, förstås.

Staffans

P
V växelventil skrev:
Nej det är inte lotta jag menar utan folkhälsoinstitutet i England.Då har du sett programmet?
Jag såg den del av programmet där barnläkaren och mikrobiologiprofessorn intervjuades. Var i programmet förekommer någon från "folkhälsoinstitutet i England"?

Redigerat:
P pmd skrev:
Nej det är inte lotta jag menar utan folkhälsoinstitutet i England.Då har du sett programmet?
Jag såg den del av programmet där barnläkaren och mikrobiologiprofessorn intervjuades. Var i programmet förekommer någon från "folkhälsoinstitutet i England"?[/QUOTE]

V växelventil skrev:
[länk]
Häng med nu lite jag har ju ringt och pratat med honom vad han fick sina uppgifter ifrån.vill du ha telefonen nummer om du vill veta det så du får det bekräftat vad jag säger?

P
BirgitS BirgitS skrev:
Så det gällde inte ens vaccinerade. Tänk vad många inlägg som många hade sluppit skriva om det hade framgått tidigare.
Jag misstänker att man även ska tolka Björkmans "England" som Storbritannien. Många lite äldre svenskar använder fortfarande England som synonym till Storbritannien (till walesares och skottars förtrytelse om de kände till det. :D)

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
J Jonobe skrev:
Jag ska inte påstå att jag följt och läst mer än tidningsrubriker om det, men det är väl mer en hypotes snarare än bevisat? Jag tror inte på det, då hade vi nog sett det ännu mer.
Jag har inte läst mer än referat av studier, men det jag läste var hyfsat detaljerat och förklarade hypotesen rätt väl. Eventuellt har jag sparat en länk, men då måste jag leta lite.

Jag tycker att man mycket väl kunde ha provat att införa det vid covidvaccinering, åtminstone för Vaxzevria. Det hade väl knappast skadat? Dessutom, om jag har förstått rätt, så slipper man risken för blodansamlingar som kan göra ont ett tag efter vaccineringen (blåmärken för oss medicinska amatörer).
Om det finns lättillgänglig evidens får du gärna dela med dig.
Hypotesen byggde på viss evidens att en känd mekanism skulle kunna förklara den allvarliga biverkan hos Vaxzevria, men alla inblandade var överens om att det behövde göras mer för att verifiera hypotesen.
Jag ska se om jag hittar något.

J
P pmd skrev:
Jag har inte läst mer än referat av studier, men det jag läste var hyfsat detaljerat och förklarade hypotesen rätt väl. Eventuellt har jag sparat en länk, men då måste jag leta lite.

Jag tycker att man mycket väl kunde ha provat att införa det vid covidvaccinering, åtminstone för Vaxzevria. Det hade väl knappast skadat? Dessutom, om jag har förstått rätt, så slipper man risken för blodansamlingar som kan göra ont ett tag efter vaccineringen (blåmärken för oss medicinska amatörer).

Hypotesen byggde på viss evidens att en känd mekanism skulle kunna förklara den allvarliga biverkan hos Vaxzevria, men alla inblandade var överens om att det behövde göras mer för att verifiera hypotesen.
Jag ska se om jag hittar något.
Det behövs inte, ägna inte din tid åt det om vi har samma uppfattning om att det endast är en hypotes :)

A
P pmd skrev:
Och samma för antikroppar från vaccin tydligen, enligt samma studie.
Ja, det stod i citatet jag hade i mitt inlägg.

P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vad vet du om det?
Det var en hypotes baserad på det mesta av kritiken mot vaccinet som jag har sett hittills.
Samt. Vem bestämmer vad som är vetenskapliga meriter?
Det vetenskapliga samfundet.

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Häng med nu lite jag har ju ringt och pratat med honom vad han fick sina uppgifter ifrån.vill du ha telefonen nummer om du vill veta det så du får det bekräftat vad jag säger?
Jag såg din länk till programmet, men det besvarar inte min fråga, och den hade jag förstås redan eftersom jag har sett den del av programmet där Nordenhäll och Björkman intervjuades.

Frågan är nu var i programmet man kan se och höra någon från "folkhälsoinstitutet i England" som du skriver om i inlägg #3995

V växelventil skrev:
Nej det är inte lotta jag menar utan folkhälsoinstitutet i England.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Snälla ni, ring inte ner honom pga denna tråden. Skicka ett mail om ni vill ha källa eller förtydligande istället. @Marlen Eskilsson, vet ej om det finns någon regel för detta men känns olämpligt att lägga upp telefonnummer?
Handlar bara att ni är rädda för att få det bekräftat vad jag säger.

P pmd skrev:
Jag såg din länk till programmet, men det besvarar inte min fråga, och den hade jag förstås redan eftersom jag har sett den del av programmet där Nordenhäll och Björkman intervjuades.

Frågan är nu var i programmet man kan se och höra någon från "folkhälsoinstitutet i England" som du skriver om i inlägg #3995
Det är folkhälsoinstitutet i England som har har fått dom senaste uppgifterna ifrån och det var därför jag ringde honom för att få fram siffrorna.

P
V växelventil skrev:
Nej han säger ju England helt otroligt
Vad är det som är otroligt med att han säger England? Det råder väl inget tvivel om att han säger det?
Ingen behöver undrar över vad Björkman säger i intervjun. Se inlägg #3994 där det finns instruktioner för hur man kan lyssna på honom i intervjun.
Här är hans nr XXXXXXXX
Ring inte och stör om trivialiteter!

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Är det något problem att du inte själv kan titta på programmet?Eller ringa och prata med honom?Börjar misstänka att en del här vill inte höra sanningen om det inte faller en i smaken.
Allt ska man behöva göra själv…

Han säger följande:
- Att 95% av den ”vuxna” befolkningen i UK har antikroppar (Det kommer antagligen från en rapport som publicerades i slutet av juli i år där man gjort en uppskattning baserat på ett randomiserat urval där man kom fram till 94,2% baserat på blodprov).
- Att man ser att vaccinen har en tydlig effekt i att skydda mot allvarlig sjukdom (”jättebra effekt”) men en sämre effekt (”riktigt dålig”) på smittsamhet
- Han säger att man därför ”inte blir av med” smittspridningen trots att man vaccinerar folk
- Och hans bevis för detta är att Delta sprider sig i UK trots denna höga grad av antikroppar.

Inget av detta motsäger det som redan sagts och belagts flera gånger. Dvs att vaccin bidrar till färre infektioner och därmed minskad smittspridning. (Därmed inte ”noll”).

Han säger för övrigt också att han anser att det finns stöd för nyttan att vaccinera även barn 12-15 år.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.