Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
P
J Jonobe skrev:
Det behövs inte, ägna inte din tid åt det om vi har samma uppfattning om att det endast är en hypotes :)
Jag tyckte att det var en intressant hypotes som inte verkade vara tagen helt ur luften. :)

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Allt ska man behöva göra själv…

Han säger följande:
- Att 95% av den ”vuxna” befolkningen i UK har antikroppar (Det kommer antagligen från en rapport som publicerades i slutet av juli i år där man gjort en uppskattning baserat på ett randomiserat urval där man kom fram till 94,2% baserat på blodprov).
- Att man ser att vaccinen har en tydlig effekt i att skydda mot allvarlig sjukdom (”jättebra effekt”) men en sämre effekt (”riktigt dålig”) på smittsamhet
- Han säger att man därför ”inte blir av med” smittspridningen trots att man vaccinerar folk
- Och hans bevis för detta är att Delta sprider sig i UK trots denna höga grad av antikroppar.

Inget av detta motsäger det som redan sagts och belagts flera gånger. Dvs att vaccin bidrar till färre infektioner och därmed minskad smittspridning. (Därmed inte ”noll”).

Han säger för övrigt också att han anser att det finns stöd för nyttan att vaccinera även barn 12-15 år.
Allt ska man behöva göra själv…

Han säger följande:
- Att 95% av den ”vuxna” befolkningen i UK har antikroppar (Det kommer antagligen från en rapport som publicerades i slutet av juli i år där man gjort en uppskattning baserat på ett randomiserat urval där man kom fram till 94,2% baserat på blodprov).
- Att man ser att vaccinen har en tydlig effekt i att skydda mot allvarlig sjukdom (”jättebra effekt”) men en sämre effekt (”riktigt dålig”) på smittsamhet
- Han säger att man därför ”inte blir av med” smittspridningen trots att man vaccinerar folk
- Och hans bevis för detta är att Delta sprider sig i UK trots denna höga grad av antikroppar.

Inget av detta motsäger det som redan sagts och belagts flera gånger. Dvs att vaccin bidrar till färre infektioner och därmed minskad smittspridning. (Därmed inte ”noll”).

Han säger för övrigt också att han anser att det finns stöd för nyttan att vaccinera även barn 12-15 år.
P pmd skrev:
Vad är det som är otroligt med att han säger England? Det råder väl inget tvivel om att han säger det?
Ingen behöver undrar över vad Björkman säger i intervjun. Se inlägg #3994 där det finns instruktioner för hur man kan lyssna på honom i intervjun.

Ring inte och stör om trivialiteter!
V växelventil skrev:
Det är folkhälsoinstitutet i England som har har fått dom senaste uppgifterna ifrån och det var därför jag ringde honom för att få fram siffrorna.
Och han säger som man kan se i programmet att mot bli svårt sjuk så hjälper det men inte särskilt bra mot smitta.

V växelventil skrev:
Det är folkhälsoinstitutet i England som har har fått dom senaste uppgifterna ifrån och det var därför jag ringde honom för att få fram siffrorna.
Du kan annars läsa här:
https://www.ons.gov.uk/peoplepopula...s/coronaviruscovid19latestinsights/antibodies
De har undersökt det vidare (sample-undersökningen på representativt urval var från 22 juli) och mer sammanställda korrigerade siffror per 1 september är som följer:

The presence of antibodies to COVID-19 suggests that a person previously had the infection or has been vaccinated. In the week beginning 9 August 2021, the percentage of adults that would have tested positive for antibodies is estimated to be:

• 94.1% in England
  • 92.0% in Wales
  • 90.4% in Northern Ireland
  • 93.6% in Scotland

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Och han säger som man kan se i programmet att mot bli svårt sjuk så hjälper det men inte särskilt bra mot smitta.
Då erkänner du att du hade fel när jag sa 95% av den vuxna befolkningen.

P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jaha. Och vilka är de:D.
I princip alla som arbetar inom ett vetenskapligt fält, men för att tas på allvar inom fältet behövs vetenskapliga meriter så det finns ett filter mot knäppisar.

P
V växelventil skrev:
Till och med hon från folkmässomyndigheterna höll med om att hans siffror stämmer när han sa 95% av dom vuxna.Så då menar du att både folkmässomyndigheterna och en professor i smittskydd ljuger?
Vem är "hon från folkmässomyndigheterna"?

(Observera att det inre råder någon oenighet om att professor Björkman sa att 95 % av den vuxna befolkningen i England har antikroppar. Han sa dock inte att 95 % av befolkningen är vaccinerad).

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Ja, som jag skrev själv när jag citerade honom ordagrant.

Det jag kan känna saknas är på vilka uppgifter han drar den slutsatsen. Det säger han ingenting om.

Vi vet sen tidigare att Delta är otroligt mycket mer smittsamt. Om man då tittar på utvecklingen i UK över tid gällande smittspridningen så har den avstannat eller planat ut i stort sett överallt.

Alla grafer finns här:
https://www.ons.gov.uk/peoplepopula...s/coronaviruscovid19latestinsights/infections

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
H
P pjkw skrev:
Hur tänker du då? TBE verkar drabba 250-350 personer per år, mindre än hälften av dessa får bestående men, hittills har över 14000 dött av covid.
Eller missar jag något/misstolkar dig?
(y)

F
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vad jag mins, har ingen hittills förklarat vilka grupper med "riskbeteende" som skall undantas den allmänna sjukförsäkringen.
Ja. Förutom, den grupp de själva tillhör, förstås.

Staffans
du får nog skumma igenom de 1500 senaste inläggen igen då. Sen vet jag inte vad du fått det ifrån att jag skulle ha ett riskbeteende?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F fsn skrev:
läs färdigt nästa inlägg så står det där.
Ser inget svar, men tror att du har fel om du menar arbetsgivare i allmänhet om ens någon.

harry73
Han säger följande:
Det tolkar jag som alla som haft minst en dos vaccin eller haft covid.
Det intressanta är att det betyder att en majoritet av de ovaccinerade vuxna har antikroppar. Skulle samma sak gälla för Sverige (och det är inte orimligt) har vi där en stor anledning varför folk inte vaccinerar sig.
Det betyder också att det med dagens smittspridning inte dröjer väldigt länge innan i princip alla har antikroppar

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F
M mickef skrev:
Ser inget svar, men tror att du har fel om du menar arbetsgivare i allmänhet om ens någon.
Det är ju väldigt konstigt. Det är där rakt framför dig, bara att läsa innantill. Du får tro exakt vad du vill. Italien står och vacklar mot tvångsvaccinering, jag tror vaccinationspass kommer att spela en rätt central roll framöver och jag ser absolut inga problem med det.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…

Det jag kan känna saknas är på vilka uppgifter han drar den slutsatsen. Det säger han ingenting om.

Vi vet sen tidigare att Delta är otroligt mycket mer smittsamt. Om man då tittar på utvecklingen i UK över tid gällande smittspridningen så har den avstannat eller planat ut i stort sett överallt.

Alla grafer finns här:
[länk]
P pmd skrev:
Jag frågade inte vad hon hette men spelar det någon roll?

(Observera att det inre råder någon oenighet om att professor Björkman sa att 95 % av den vuxna befolkningen i England har antikroppar. Han sa dock inte att 95 % av befolkningen är vaccinerad).

Vad jag fattade som att dom har gjort rätt många studier Ang delta och vaccinerade blir lättare smittade än många trodde från början och han nämnde att man har börjat titta mer på vaccin som skulle kunna ha bättre effekt mot smitta men han visste inte hur långt man har kommit eller om det är vaccin på gång.

Alla grafer finns här:
[länk]
Han menar att i kombination med folksamlingar
P pmd skrev:

V växelventil skrev:
Han menar att i kombination med folksamlingar
Du gör det ju inte det överdrivet enkelt att förstå vad du menar…

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Du gör det ju inte det överdrivet enkelt att förstå vad du menar…
Ja jag vet håller på med lite andra saker så blev tokigt så återkommer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.