Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
F fsn skrev:
Åter igen, ingen inskränkning för dig (säger du) men garanterat för en majoritet.

Blanda inte in demokrati i det hela, det är total demokati. En demokrati bygger bland annat på en hel del regler och skyldiheter. Slår du ihjäl nån så har en demokrati rätten att sätta dig i fängelse, en demokrati har rätten att kräva att du har ett körkort för att köra bil, en demokrati kan sätta en åldersgräns för att du skall få handla på systembolaget, en demokrati kan göra en jävla massa saker. En demokrati kan (och har) också lagar som säger att du äger rätten till din egen kropp, det går alltså inte att tvinga dig till vaccinering (som tex Italien nu har aviserat att dom skall göra). Men den rätten kan också innebära begränsningar, i sann demokratisk anda. Acceptera att du får ta det goda med det onda.

Och naturligtvis är det inte alla företag som kommer att ställa det kravet på sina anställda även om det kom en lag på att företaget har den rätten. Men eftersom du uppenbarligen har väldigt svårt att se nåt annat än dina egna behov (försök även se dina egna begränsningar) så skall du få ett praktiskt exempel.

Mitt företag köper in en tjänst, det är en affär mellan två företag. Jag har redan idag rätten att ställa kravet att personen som kommer hit och gör jobbet är fullvaccinerad, jag kan också kräva att personen som kommer hit på ett personligt säljmöte för att sälja på mig denna tjänst är fullvaccinerad. Företaget som skickar dit nån har idag däremot inte rätten att ens fråga om deras personal är vaccinerad. Ser du problemet? Jag tror att du har tre jobbiga år framför dig.

Och vem av oss som tror mest goja är väl förhållandevis klart redan? Sitter foliehatten mad hakrem?
Tänk på hur du skriver.
Du tror att jag har 3 jobbiga år. Det har jag inte. Utan det kommer tuffa på ungefär som vanligt.

Men vi slutar diskutera. Anser att du beter dig som en 3 åring som måste hiva in foliehatt och massa trams nu. Jävla fiasko är det.

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Om du varken röker eller dricker alkohol så betalar du mindre skatt än de som röker och dricker.
Kanske, jag betalar rejält med skatt på lönen varje månad…. Sannolikt mer än en storrökare utan statlig inkomstskatt..

Redigerat:
F
R Rkarlsson skrev:
Tänk på hur du skriver.
Du tror att jag har 3 jobbiga år. Det har jag inte. Utan det kommer tuffa på ungefär som vanligt.

Men vi slutar diskutera. Anser att du beter dig som en 3 åring som måste hiva in foliehatt och massa trams nu. Jävla fiasko är det.
Bra avslut, vi får se hur jobbigt det blir för dig. Det största tramset tycker jag är att i varje kommentar och resonemang helt argumentera (rätt kasst också) och utgå från sin egen situation med proppar i öronen och skygglappar på utan minst intresse att ta in sin omvärlds behov, DET är fan beklämmande. Vi får se hur bra det funkar för dig när vaccinpass är nåt som är lika självklart som mobiltelefon.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Staffans2000
F fsn skrev:
Och jag skriver att det skall bara ovaccinerade göra.
Och varför bara de? Nudå.

Staffans

• Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Kanske, jag betalar rejält med skatt på lönen varje månad…. Sannolikt mer än en storrökare utan statlig skatt..
Det är väl rätt lätt att räkna ut. Är definitionen av en storrökare 2 paket om dagen? Det är väl runt 66kr/skatt om dagen. Det blir 24000kr skatt på ett år. På tok för lite kan man tycka för nån som med största sannolkhet kommer att belasta sjukvården rätt hårt tidigt i livet. Eller har jag missat nåt när det gäller skatten? Skall tilläggas att jag inte räknade med mervärdesskatt som vi betalar på alla varor utan bara tobaksskatten på cigaretter.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Nja, det är väl du som säger dig kunna se in i framtiden eftersom du ser att något som är väldigt osannolikt skall inträffa…
Nissens Nissens. :D

Vad skall vi göra åt din oförmåga att läsa och förstå, skriven text?

För nu har du ställt till det igen för dig, för ingenstans har jag ens antytt att jag vet "att något väldigt osannolikt skall inträffa".

Staffans

F
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Och varför bara de? Nudå.

Staffans
Läs tidigare kommentarer, det framgår där.

Nissens
Nissens Nissens. :D

Vad skall vi göra åt din oförmåga att läsa och förstå, skriven text?

För nu har du ställt till det igen för dig, för ingenstans har jag ens antytt att jag vet "att något väldigt osannolikt skall inträffa".

Staffans
Du har sagt att du är rädd för att det efter lång tid skall dyka upp biverkningar av vaccinerna, därför vaccinerar du dig inte. Du har anget andra skäl tidigare, men detta har du hållit dig vid på sistone.

Om man lyssnar på de som studerat medicin i många år och har stor kunskap så vet man att sannolikheten för det du påstår är väldigt liten.

Eftersom du tror på något som är väldigt osannolikt, så borde det ju vara så att du vet något som de flesta övriga på jorden inte känner till. Övriga alternativ är inte snälla mot dig, så de tar jag inte upp.

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Och jag skriver att det skall bara ovaccinerade göra. Var det nåt jag skrev som var svårt att förstå? Du är medveten om att i Oktober är ALLA restriktioner borta?
Så du menar om du och alla som är fullvavaccinerade går på rockkonsert och ingen som ovaccinerade släpps in och sedan visar det sig att flera av er är behov av sjukvård så ska ovaccinerade vara med att betala trots att ni vet att det finns risk att ni kan bli sjuka i covid 19

• Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag är rätt säker på att 99% av foliehattarna kryper till korset om fortsatt vaccinvägran betyder att dom inte kommer iväg till Lanzarote i foppatofflor med två limpor Blend Ultra och en flaska obskyr vodka på PET under armen..... bara som ett exempel. Det är en extrem inskränkning att inte få åka tåg, buss, färja, flyg, gå in på BurgerKing, sitta ner i en lokal med andra människor mm. Inser du inte det så har du rätt kass verklighetsuppfattning och helt saknar förmågan att se nåt annat än dig själv.

Jag tror även att det snart kommer en lag som ger arbetsgivare rätten att hämta/kräva in uppgifter om man är fullvaccinerad eller inte.
Vilka arbetsgivare skulle utnyttja den rätten isf? Och på vilket sätt skulle de utnyttja informationen?

BirgitS
tusenett skrev:
Denna studie i Nature antyder att antikroppar från genomgången infektion kan vara livslångt.

[länk]

”The study provides evidence that immunity triggered by SARS-CoV-2 infection will be extraordinarily long-lasting. Adding to the good news, “the implications are that vaccines will have the same durable effect”, says Menno van Zelm, an immunologist at Monash University in Melbourne, Australia.
Fast nu vet vi ju att vaccinerna inte verkar ha något extraordinärt långtidsskydd. Betyder det att det faller för skyddet efter genomgången sjukdom också?

I studien med personalen på Danderyds sjukhus var det 8-9 månader efter genomgången sjukdom 90 % som hade mätbara nivåer av antikroppar och efter 12 månader var det 80 %.

BirgitS
M mickef skrev:
Vilka arbetsgivare skulle utnyttja den rätten isf? Och på vilket sätt skulle de utnyttja informationen?
Jag gissar att det skulle vara eftertraktad information för de som anställer personal för jobb inom sjukvården och äldreomsorgen. Börjar väl redan på vissa håll talas om att de som har hemtjänst bara vill ha in vaccinerad personal i sina hem.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag gissar att det skulle vara eftertraktad information för de som anställer personal för jobb inom sjukvården och äldreomsorgen. Börjar väl redan på vissa håll talas om att de som har hemtjänst bara vill ha in vaccinerad personal i sina hem.
Självklart i anställningssituationen och att bli av med besvärliga anställda.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Inom teaterbranschen diskuteras det tydligen en del om att vaccination eller negativt PCR- eller snabbtest som krav.
På Galeasen pågår just nu en diskussion om huruvida man under en övergångsperiod skulle kunna begära vaccinationspass eller PCR-tester för att både publik och ensemble ska kunna känna sig säkra.
Även Frida Röhl, konstnärlig ledare för Folkteatern i Göteborg, tror på fortsatta säkerhetsåtgärder både för personal och publik.
TT via t.ex. https://www.gp.se/kultur/kultur-nöje/kulturbranschen-gasar-och-nyper-sig-i-armen-1.54436244

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
Självklart.
Dessutom har skattebetalarna stått för fiolerna. Happy days, are here again.
Annars hade vi inte haft vaccin mot covid-19 nu. Jäklar vilket kaos det har varit.

Jag är inte mycket för att staten ska bekosta en massa saker åt medborgarna, men när det gäller kanoner och vaccin tycker jag att det ibland kan vara klokt att alla inte ska betala var för sig.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.