Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
R
M mickef skrev:
Du är nog godare än genomsnittet.
Det kanske jag är. Men uppenbart är världen inte så mörk och full av egoister som du hävdade. Det finns gott om människor med mer empati än dig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
R RoAd skrev:
Jag får skylla mig själv när jag blandade in ett skämt i inlägget. Så klart tog du chansen att (inte) svara med ett skämt.

Men jag är genuint intresserad av svaren på frågorna så jag ställer dem igen, allvarligt.

Vilka forskare har blivit censurerade och av vem/vilka?
Återkommer.
I min iver att spinna vidare på dina rymdjudar. Glömde jag helt bort grundfrågan.


Snubblade över denna grupp. Botasverige.se
Som enlig egen utsago censurerats på Youtube och Facebook.

Staffans
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är illa att folk inte följer restriktionerna men att de inte gör det är väl snarast ett argument för att vaccinera sig än att låta bli.

Att vaccinets skyddseffekt avtar med tiden är väl största anledningen till varför t.ex. Storbritannien först rapporterade mycket bra skydd, typ över 90 % mot allvarlig sjukdom efter infektion med delta men sen vid senare undersökningar ser att det har blivit sämre. De har väl tom. räknat fram hur många % som skyddseffekten avtar per månad. Jag förstår inte hur faktumet att skyddseffekten avtar med tiden gör att man låter bli att vaccinera sig.

Vaccintillverkarna håller på och testar uppdaterade vaccin och det som verkar komma först är ett som är utvecklat för betavarianten eftersom det i kombination med nuvarande vaccin bör ge ett bra skydd mot många varianter, t.ex. delta. Leveranser till EU kommer tidigast att starta i december.

Det är ju ingen som vet om de andra typer av vaccin som håller på och utvecklas kommer att ha en skyddseffekt som varar längre. Så vad väntar du på och vad gör du om det visar sig att alla vacciners skyddseffekt avtar med tiden i ungefär samma takt?

Det tas fram två varianter av influensavaccin per år, ett på våren och ett på hösten, vardera för 3-4 olika influensavarianter. Med tanke på hur coronaviruset muterar är det väl inte helt osannolikt att det blir något liknande för covid. Ska du då hela tiden hålla på och skjuta upp vaccineringen för att det några månader senare kommer en ny vaccinvariant?

När var det som du och din fru blev smittade?
Jo jag förstår vad du menar men det jag menar att själva effekten kommedr ju avta efter du vaccinerat dig och tittar man på dom äldre så tror jag att man kan få en falsk känsla av att man är skyddad fast verkligheten är en annan.Tittar man på dom som blev inlaggda i fallet israel som var vaccinerade så var merparten äldre och är ganska säker på att dom skyddade sig dåligt och skulle inte förvåna mig att många av dom som behövde sjukvård inte skulle behöva sjukvård om dom följt restriktionerna så blir lite spännade se vad resultatet visar.
Frugan blev smittad på jobbet av en kollega:mad: efter att varit inne hos patienter och tagit av sig skyddskläderna upptäckte frugan att kollegan var snuvig så då var det kört.Själv blev jag nog smittad av frugan trots att vi försökte sova åtskillda men jag var asymtomatisk smittbärare (symtomfri) och klarde mig i 12 dagar för att sedan åka och handla men stötte på en i affären som började nysa kraftigt och talade med amir som man brukar se på tv om hur jag kunde bli sjuk men han trodde inte min fru kunde ha smittat mig utan jag blev sjuk i affären.
Har fortfarande antikroppar (sist jag kollade) så mycket därför jag avvaktar.Lite intressant för frugan säger att vilken tur att du fick sådan mild covid 19 men om man tänker efter var det verkligen tur?Bad frugan fråga en läkare på avdelningen om att kanske inte tur utan kanske bra immunförsvar mot just covid 19 och läkare sa att så kan fallet vara helt enkelt att vissa klarar av detta utan att knappt vara sjuk och så var det i mitt fall.Gick mest hemma och undrade när ska jag bli sjuk?Ända jag hade var hosta i 5 dagar och kännde mig inte alls sjuk.Men har väldig respekt för frugan blev hårt åtången för det är som detta virus hittar dina brister och frugan har opererat ryggen och har pacemaker så det vandrade från hennes triggerfinger till pacemaker och då trodde hon slutet var nära.
 
L Lilak skrev:
Det är ju förstås möjligt.
Men eftersom det är fler än jag som tolkar det så, får nog du ta på dig ansvaret för missförstånden.

Nedanstående är vad du skrev:

"Om du tror att folk vaccinerar sig av hänsyn till något annat än sitt eget skydd, med något undantag, så är du naiv."

Hur ska det tolkas?
Att de flesta vaccinerar sig för sitt eget skydd. Ursprunget till kommentaren var egoism.
 
V växelventil skrev:
Jo jag förstår vad du menar men det jag menar att själva effekten kommedr ju avta efter du vaccinerat dig och tittar man på dom äldre så tror jag att man kan få en falsk känsla av att man är skyddad fast verkligheten är en annan.Tittar man på dom som blev inlaggda i fallet israel som var vaccinerade så var merparten äldre och är ganska säker på att dom skyddade sig dåligt och skulle inte förvåna mig att många av dom som behövde sjukvård inte skulle behöva sjukvård om dom följt restriktionerna så blir lite spännade se vad resultatet visar.
Frugan blev smittad på jobbet av en kollega:mad: efter att varit inne hos patienter och tagit av sig skyddskläderna upptäckte frugan att kollegan var snuvig så då var det kört.Själv blev jag nog smittad av frugan trots att vi försökte sova åtskillda men jag var asymtomatisk smittbärare (symtomfri) och klarde mig i 12 dagar för att sedan åka och handla men stötte på en i affären som började nysa kraftigt och talade med amir som man brukar se på tv om hur jag kunde bli sjuk men han trodde inte min fru kunde ha smittat mig utan jag blev sjuk i affären.
Har fortfarande antikroppar (sist jag kollade) så mycket därför jag avvaktar.Lite intressant för frugan säger att vilken tur att du fick sådan mild covid 19 men om man tänker efter var det verkligen tur?Bad frugan fråga en läkare på avdelningen om att kanske inte tur utan kanske bra immunförsvar mot just covid 19 och läkare sa att så kan fallet vara helt enkelt att vissa klarar av detta utan att knappt vara sjuk och så var det i mitt fall.Gick mest hemma och undrade när ska jag bli sjuk?Ända jag hade var hosta i 5 dagar och kännde mig inte alls sjuk.Men har väldig respekt för frugan blev hårt åtången för det är som detta virus hittar dina brister och frugan har opererat ryggen och har pacemaker så det vandrade från hennes triggerfinger till pacemaker och då trodde hon slutet var nära.
Brutal otur... Att byta om så blir man smittad det är inte så lätt... Oftast.
Men å andra sidan, det är inte roligt när det händer
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Brutal otur... Att byta om så blir man smittad det är inte så lätt... Oftast.
Men å andra sidan, det är inte roligt när det händer
Nej och tyvärr så blev fler smittade av personalen av denna person som blev inkallad till chefen. som inte var så glad.
 
R RoAd skrev:
Det kanske jag är. Men uppenbart är världen inte så mörk och full av egoister som du hävdade. Det finns gott om människor med mer empati än dig.
Nu tillskriver du mig någonting du fantiserat ihop. Du kanske inte är så god trots allt.
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Återkommer.
I min iver att spinna vidare på dina rymdjudar. Glömde jag helt bort grundfrågan.


Snubblade över denna grupp. Botasverige.se
Som enlig egen utsago censurerats på Youtube och Facebook.

Staffans
Du glömde frågor igen..
 
BirgitS
S svannis skrev:
Nu vet jag att det har varit uppe hundra gånger förut i denna tråden men tycker vi kan utöka analysen något av procentandelen vaccinerade kontra procentandelen vaccinerade på IVA. Som tidigare nämnts så kan det se konstigt ut när mer än 50% av de på IVA är vaccinerade, och då har man nämt att när alla är vaccinerade kommer alla på IVA med covid att vara vaccinerade. Det finns lägen som jag tycker är mer oväntade om man gör följande antaganden (nej har inga källhänvisningar nu, men stämmer det inte så kommer jag säkert få höra det..):
- vaccinationsgraden hos befolkningen ökar med ökad ålder.
- sannolikheten att bli allvarligt sjuk i covid ökar med ökad ålder.

Om man nu förenklar situationen något och delar in befolkningen i två grupper; 75% yngre ovaccinerade och 25% äldre vaccinerade och antar att det är endast äldre som blir allvarligt sjuka så kommer ju följande ske:
- endast 25% av befolkningen är vaccinerad men 100% av de allvarligt sjuka är vaccinerade. Måste inte det betyda att vaccinet är farligt?!?!?!

Nu är det ju inte säkert att detta är en korrekt analys av något rådande läge då antagandena inte säkert är korrekta och det saknas parametrar, men det kanske kan få någon att tänka till en gång till innan gör en hobbyanalys av de procentsatser som rapporteras på antalet vaccinerade på IVA. (Tidigare i tråden så har gruppen vaccinerade/ovaccinerade hanterats som en homogen grupp, vilket ju den absolut inte är, vilket komplicerar analysen något.)
Om du är intresserad av mer information kring ålder och risk för sjukhus/IVA så kan den här sidan vara bra: https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
Tidigare har det ju varit kraftig övervikt för 60+ på sjukhus men numera är det rätt jämn fördelning över alla vuxna.

Vaccinationsgrad för olika åldersgrupper t.ex.: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/
 
A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Återkommer.
I min iver att spinna vidare på dina rymdjudar. Glömde jag helt bort grundfrågan.


Snubblade över denna grupp. Botasverige.se
Som enlig egen utsago censurerats på Youtube och Facebook.

Staffans
Det är fortfarande inte censur. YouTube och Facebook tillåter inte spridning av falsk information. Vilket Hanna Åsberg och hennes Bota Sverige gör i allra högsta grad. Och de har all möjlighet att yttra sig vilket de även gör i de kanaler som passar deras målgrupp och ideologi. De har också demonstrerat och hållt torgmöten i flera städer i Sverige. De har inte censurerats på något sätt.
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 9 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Att de flesta vaccinerar sig för sitt eget skydd. Ursprunget till kommentaren var egoism.
BirgitS berättade om sin egen son, som hon trodde vaccinerade sig för att inte smitta sina äldre släktingar.

Hon skrev också om en 16-åring som inte heller ville smitta sina äldre släktingar.

De flesta tycker nog att det var av omtanke.

Du skrev att det var egoism, för att det var deras egna släktingar. Eller har vi missförstått det?
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Om sossarna med anhang får fortsätta regera blir nog scenariot som du beskriver.

Antingen har du missförstått eller så är det jag.
Nu ska vi inte diskutera politik i forumet men jag har då aldrig hört något parti säga att de vill ha 25 % extra sjukvårdspersonal som sitter och rullar tummarna i lokaler utan patienter i väntan på pandemin som kommer någon gång, kanske om 20 år.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Du glömde frågor igen..
Jösses, Nissens! Be någon vuxen höglösa för dig, nästa gång!

"Återkommer". Vad tror du det syftar på
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jösses, Nissens! Be någon vuxen höglösa för dig, nästa gång!

"Återkommer". Vad tror du det syftar på
Ja, det var ju hur tydligt som helst. Att du inleder med det ordet i messet kan lika gärna betyda att du återkommer i och med det messet.
Hade du avslutat med att du återkommer så hade nog alla förstått… jösses. Tagga ner…
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Jo jag förstår vad du menar men det jag menar att själva effekten kommedr ju avta efter du vaccinerat dig och tittar man på dom äldre så tror jag att man kan få en falsk känsla av att man är skyddad fast verkligheten är en annan.Tittar man på dom som blev inlaggda i fallet israel som var vaccinerade så var merparten äldre och är ganska säker på att dom skyddade sig dåligt och skulle inte förvåna mig att många av dom som behövde sjukvård inte skulle behöva sjukvård om dom följt restriktionerna så blir lite spännade se vad resultatet visar.
Frugan blev smittad på jobbet av en kollega:mad: efter att varit inne hos patienter och tagit av sig skyddskläderna upptäckte frugan att kollegan var snuvig så då var det kört.Själv blev jag nog smittad av frugan trots att vi försökte sova åtskillda men jag var asymtomatisk smittbärare (symtomfri) och klarde mig i 12 dagar för att sedan åka och handla men stötte på en i affären som började nysa kraftigt och talade med amir som man brukar se på tv om hur jag kunde bli sjuk men han trodde inte min fru kunde ha smittat mig utan jag blev sjuk i affären.
Har fortfarande antikroppar (sist jag kollade) så mycket därför jag avvaktar.Lite intressant för frugan säger att vilken tur att du fick sådan mild covid 19 men om man tänker efter var det verkligen tur?Bad frugan fråga en läkare på avdelningen om att kanske inte tur utan kanske bra immunförsvar mot just covid 19 och läkare sa att så kan fallet vara helt enkelt att vissa klarar av detta utan att knappt vara sjuk och så var det i mitt fall.Gick mest hemma och undrade när ska jag bli sjuk?Ända jag hade var hosta i 5 dagar och kännde mig inte alls sjuk.Men har väldig respekt för frugan blev hårt åtången för det är som detta virus hittar dina brister och frugan har opererat ryggen och har pacemaker så det vandrade från hennes triggerfinger till pacemaker och då trodde hon slutet var nära.
Naturligtvis behöver man upplysa folk om att man kan bli smittad och sjuk även som vaccinerad och jag tycker det har skrivits mer om det i media de senaste veckorna.

Det är ju omöjligt att veta hur de som har insjuknat i Israel har betett sig. Det man vet är att det behövs inte mycket för att bli smittad av deltavarianten. En del kan ju vara beroende av anhöriga för att klara sig i vardagen och en del kan vara dementa. Stora delar av Israel är mycket tätbefolkade, mer än Stockholm, och det är svårt att undvika trängsel även om man bara går ut för ett läkarbesök.

Det finns en del studier som visar att hur det går med covid delvis beror på ens gener. Någon eller några få neandertalgener har negativ effekt och en del positiv som exempel. Det finns en viss korrelation med hur man reagerar på beska smaker som skulle ha att göra med antalet av en viss receptor som man har på cellerna i luftvägarna. Om man endast utsätts för mycket få viruspartiklar (långt håll, kort tid etc.) så kan immunsystemet hinna börja reagera innan man har hunnit bilda så många viruspartiklar och då ökar chansen för mycket mild covid. Det senare bör ju dock ha minskat i betydelse i och med alfa och delta där folk utsöndrar mycket mer virus. Det är alltså komplext och beror inte alltid på ens immunsystem.

Eftersom möjligheten att gratis undersöka om man har antikroppar väl togs bort för ung. ett halvår sen så låter det som att det börjar bli rätt länge sen ni var sjuka. Då ökar risken för att antikroppsnivåerna har sjunkit.

Tråkigt att din fru blev så sjuk. Det låter lite som att hon har någon underliggande sjukdom i och med pacemakern. Har du inte funderat på att vaccinera dig för att minska risken att du blir smittad och sen smittar din fru som asymtomatiskt sjuk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.