M Martin Lundmark skrev:
Spänningen kan variera upp och ned beroende på hur stor belastning som är på nätet. Laddar man en bil enfasigt med stor ström så sjunker spänningen på just den fasen och stiger lite på de andra två faserna.
Vill du förklara varför den skulle stiga på de andra faserna ?

Dessutom sjunker inte spänningen speciellt mycket under belastning utom i speciella fall, typ man bor väldigt långt ut på ledningsnätet, för mer normala förhållanden så är en maxbelastad fas på ett hemabb hu lätt som helst för nätet att kompensera.

Testa själv genom att starta exempelvis en vattenkokare eller kupevärmare och mäta i samma vägguttag.

Köpte för ca 30 år sedan en glödlampa stämplad 250V 100 W. När jag matade den med 240 V tog den drygt 80 W i eleffekt och lyste något rött. Men den höll länge som lampa över matbordet.
Den lilla skillnaden i matningsspänning märks normalt inte ens med blotta ögat i styrka på en normal lampa, och drog den 80W så var den antingen felmärkt (drog inte 100W vid 250V) eller så var ditt mätinstrument felkalibrerat.

Nu är det inte riktigt så lätt att räkna då en glödtråd ändrar resistans när den är varm men..

Om den drar 100W vid 250V så är det 625ohm, det gör att vid samma resistans och 240V drar den 92,16W.

Var fick du 240V ifrån förresten ? UK ? vridtrafo ?
 
GlennB GlennB skrev:
Vill du förklara varför den skulle stiga på de andra faserna ?
Hej GlennB

Om du tittar på ”Figur 3. Samband mellan effektivvärden för huvudspänning och fasspänning”...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem

...Och tänker dig att fasvisarna visar spänningen i ditt hus. Du belastar en fas (t.ex. den gröna) med en hög ström. Då bli den gröna pilen kortare p.g.a. spänningsfallet. Pilen blir dels kortare vid pilspetsen Detta sker p.g.a. spänningsfallet i fasledaren. Dels så blir den gröna pilen kortare vid roten (där den är ihopkopplad med de andra pilarna) detta på grund av spänningsfallet i nolledaren.

Eftersom de tre faspilarna är ihopkopplade i skärningspunkten (roten) via nolledaren, så måste de andra två pilarna bli längre när den gröna pilen blir kortare.

Därmed så höjs spänningen i två andra faser om du belastar en fas.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Med rundstrålande menar jag en ljuskälla som har flera dioder som riktats mot olika håll inuti lampan. Tittar man på nära håll ser det ut som en julgran. De har jag på flera ställen i huset och är mycket nöjd med dem. Färgen samt att färgåtergivningen är mycket viktig.
Man kan ju säga att filamentlamporna har detta, de små COB-trådarna innehåller ju massor av små LED och hela trådens fosforskikt utanpå dioderna lyser ungefär som tråden i en glödlampa. Ljusfärg (K) och Ra-index varierar så klart, man bör ju kosta på några kronor extra men generellt har filamentlamporna mycket nöjda användare, speciellt i kristallkronor där tidigare lösningar med en stark LED och diverse plastlinser osv i en "kronljuslampa" som skulle efterlikna en glödlampa, detta blev inte bra alls. Har själv 0,9 eller max 1,2W filamentlampor med klart glas i kristallkronor där det tidigare användes 25W kronljuslampor. Några kristallkronor med 6-8 ljuskällor gör skillnad på både förbrukning och luftströmmar som samlar damm i lamporna.
 
GlennB GlennB skrev:
Den lilla skillnaden i matningsspänning märks normalt inte ens med blotta ögat i styrka på en normal lampa, och drog den 80W så var den antingen felmärkt (drog inte 100W vid 250V) eller så var ditt mätinstrument felkalibrerat.
Jag arbetade på ABB Corporate research då, och kunde mäta upp lampan i labbet med vridtransformator och kalibrerade instrument. (En avdelning sysslade f.ö. med kalibrering).

Mätningen gjordes för ca 30 år sedan. Jag minns ca 80 W men blir nu lite osäker på spänningen, det var nog vid 230 V. Det var den spänning jag normalt hade i min bostad. Lampa drog dock ca 100 W vid 250 V.

Skillnaden i ljusstyrka har jag beräknat men genom att ändra spänningen med vrid-trafon så såg jag skillnaden i ljustyrka och färg.
 
Redigerat:
F fp01 skrev:
Man kan ju säga att filamentlamporna har detta, de små COB-trådarna innehåller ju massor av små LED och hela trådens fosforskikt utanpå dioderna lyser ungefär som tråden i en glödlampa. Ljusfärg (K) och Ra-index varierar så klart, man bör ju kosta på några kronor extra men generellt har filamentlamporna mycket nöjda användare, speciellt i kristallkronor där tidigare lösningar med en stark LED och diverse plastlinser osv i en "kronljuslampa" som skulle efterlikna en glödlampa, detta blev inte bra alls. Har själv 0,9 eller max 1,2W filamentlampor med klart glas i kristallkronor där det tidigare användes 25W kronljuslampor. Några kristallkronor med 6-8 ljuskällor gör skillnad på både förbrukning och luftströmmar som samlar damm i lamporna.
Filamentlampor är utomordentliga när man vill ha ett lågt kelvintal.
 
Vad är lågt? Kanske du tänker på de första som kom från bl.a Star Trading, lyste som koltrådslampor ungefär. Men t.ex Osram med 2700K eller lite över kan inte beskrivas som extremt lågt. Jag har testat många LED-ersättare för bilar och annat med filament där det är riktigt kritvitt ljus. Det är inga problem att bygga dem med vitt ljus, men många vill ju ha varmvitt, speciellt i Norden, medan man i sydliga länder vill ha kallvitt.
 
Magnus E K
M Martin Lundmark skrev:
Det har ofta påpekats att man kan dra nytta av förlustvärmen. Men hur många har kunnat mäta så noggrant att de kunnat visa det?
Man måste inte göra något speciellt för att dra nytta av förlustvärmen, den finns där helt automatiskt. 10 stycken 60 W lampor (elektrisk effekt, oavsett typ) kommer värma rummet lika mycket som en 600 W radiator, så när som på den lilla mängd ljus som slipper ut genom fönster.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
kisumisu
F fp01 skrev:
Vad är lågt? Kanske du tänker på de första som kom från bl.a Star Trading, lyste som koltrådslampor ungefär. Men t.ex Osram med 2700K eller lite över kan inte beskrivas som extremt lågt. Jag har testat många LED-ersättare för bilar och annat med filament där det är riktigt kritvitt ljus. Det är inga problem att bygga dem med vitt ljus, men många vill ju ha varmvitt, speciellt i Norden, medan man i sydliga länder vill ha kallvitt.
Det stämmer och är väl där felet ligger när det ej tillverkas i större skala!
Vi nordbor är helt enkelt för liten skara.

Varit själv på semester i Grekland, hemska belysningar....kallvita lysrör var redan för 20 år en norm där på många ställen.
Men det beror väl för att dom trötta på solen medans vi vill se solen.
 
Tyvärr hamnar ju värmen hos grannen ovanför, om det inte är vind enbart däruppe... Men visst, har man ett litet rum på 5-6m2 och lägger 10st 60W-lampor på golvet så kan man värma upp det... man brukar ange 100W/m2 som effektkrav vid direktverkande elvärme, eller 120-140W/m2 vid golvvärme.
Det är och förblir opraktiskt att värma bostadsytor med lampor
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag ska testa att "elda upp" mina gamla glödlampor och halogenlampor i källaren i vinter, istället för att dra igång elpannan när det riskerar att bli för kallt. (Välisolerat mellan källare och våning, värmer våningen med LLVP.)

REDIGERING: Just nu har jag nog bara 3-4 lediga E27-armaturer, så det blir under förutsättning att jag kan hitta (t ex på ÅVC eller hos släktingar) fler; tänker ju inte investera i nya armaturer bara för detta.
 
Redigerat:
Hej

Tack för många kloka synpunkter och råd. Vi diskuterar ju både teknik, politik och hemkomfort i en salig röra, och det är väl det som gör tråden bra?

Jag vill ha hjälp att få tag på lampor som håller längre. Mitt hus om 200 kvm med fyra pers drar 3400 kwh per år i el, resten är fjärrvärme. Vi har tvättmaskin, diskmaskin, avfuktare, torktumlare, datorer, wii och allt annat som drar ström, vi försöker tänka efter hur vi skall vara snåla med elen, Men med belysningen är det motigt, eftersom lamporna pajjar. Grov uppskattning är ca 1 års livslängd, dvs i mitt fall sämre än en glödlampa. fp01, du har rätt, det är jobbigt att köpa och byta lampor ofta.

Är det vettigt att skaffa en kalibrerad voltmeter, mäta spänningen och sedan handla lampor från en specialbutik som har lampor för högre spänning? Är lamporna verkligen så känsliga?

Kan någon ge en rekommendation på en lampa för vanlig lampsockel som håller länge, som jag kan köpa i en vanlig butik?

Vet någon om en bra lampa som är dimbar med en dimmer med vred på väggen?

Finns det några typiska handhavande fel - gör jag något dumt när jag hanterar lamporna som gör att dom inte håller?
 
C
C camelspin skrev:
Jag vill ha hjälp att få tag på lampor som håller längre.
Testa IKEA Ledare. Toppkvalitet till extremt bra pris.
 
  • Gilla
0rbitt och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Är du säker detta gäller även idag med LED?
Det gäller inte "bra" LED-lampor med "riktig"elektronik. Såna som flimrar i takt med elnätet (fy!!!) påverkas av nätspänningen.
 
Många intressanta inlägg i tråden.
Ang. politikens inblandning och lampförbudet kan jag tycka att man bör införa hårdare krav på lamporna som säljs, oberoende av teknik. Sen sätter man naturligtvis kraven så att man blir tvungen att göra riktiga LED-lampor.

T.ex. krav på lumen/watt (finns nog redan i energiklassen iofs), färgåtergivning, färgtemperaturnoggrannhet, flimmer , effektfaktor och oväsen.
Man kan använda EU-energimärkningsetiketten kompletterad med nån lättbegriplig skala för "ljuskvalitet" så att det blir lätt att välja för den som inte förstår det tekniska. Och så ska givetvis de andra parametrarna vara tvungna att stå på förpackningen.

Så görs det ju med en del andra saker, t.e.x dammsugare var inte så länge sen. Man får inte sälja en dammsugare som bara låter men inte suger nåt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Man måste inte göra något speciellt för att dra nytta av förlustvärmen, den finns där helt automatiskt. 10 stycken 60 W lampor (elektrisk effekt, oavsett typ) kommer värma rummet lika mycket som en 600 W radiator, så när som på den lilla mängd ljus som slipper ut genom fönster
Hej Magnus E K

Mitt värmesystem (bergvärmen) känner (förutom utomhustemperaturen) även av temperaturen inne i huset och stänger av värmepumpen om det kommer extra värme till exempel från solljus genom fönstren många människor (gäster) inomhus eller förlustvärme från belysning.

Du skriver ”Man måste inte göra något speciellt för att dra nytta av förlustvärmen,” Om huset drar ”nytta av förlustvärmen,” så minskar värmebehovet (värmetillförseln) från värmepumpen genom avkänningen av inomhustemperaturen.

Om jag byter till belysning som ger mindre förlustvärme (från glödlampor till LED-lampor) då borde ju värmetillförseln från värmepumpen öka via radiatorerna i rummet. Men det kan jag inte konstatera enligt de mätningar jag redovisat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.