21 725 läst · 199 svar
22k läst
199 svar
Varför exploderar gasbussarna i Kalmar
Finns jätte stora bensin motorer som orkar ordentligt stora saker. Diesel är inte nödvändigtvis starkare, men brukar ha en plattare effekt kurva och är mer bränsle ekonomisk.kisumisu skrev:
Ja, en diesel lever generellt sett längre. Delvis är det i grunden en mer rubust, och enklare konstruktion. Det högre vridmomentet på låga varv, samt att den är mindre varvvillig överlag. Detta är ett par orsaker till att de lever längre.D Daniel 109 skrev:
Oj, nu har du blivit ordentligt felinformerad. Diesel har betydligt högre tändtemperatur. Du kan inte ens tända eld på en skål med diesel med en cigarettändare, eller en brinnande papperslapp.B Bjober skrev:
Missförstånd mellan flampunkt och tändpunkt.
Bensin har en flampunkt på ca -20 grader (avger brännbara gaser) medan diesel har + 60 grader.
Därför går det inte att sätta eld på en skål med diesel (utan veke) för det finns inga brännbara gaser.
Tändpunkten (alltså temperaturen för att antända dessa gaser) är 280 till över 400 grader för bensin men endast 240 grader för diesel.
Men en gnista, tändsticka etc är ändå varmare så det har mindre betydelse.
Har man en motordel som är 250 grader men kallare än 280 grader kan man sätta eld på diesel med den men inte bensin. Men kommer tex bränsle på den heta turbon spelar det ingen roll. På grund av den låga flampunkten kommer bensinen att att fylla hela utrymmet med brännbara gaser medan dieseln endast brinner i kontakt med det heta.
På grund av den låga flampunkten klassas bensin som mycket brandfarligt medan diesel bara som brandfarligt.
På fartyg är därför bränslet i normalfalle diesel (oljor) och inte bensin eftersom spill av diesel inte utgör akut brandfara medan spill av bensin utgör det.
Bensin har en flampunkt på ca -20 grader (avger brännbara gaser) medan diesel har + 60 grader.
Därför går det inte att sätta eld på en skål med diesel (utan veke) för det finns inga brännbara gaser.
Tändpunkten (alltså temperaturen för att antända dessa gaser) är 280 till över 400 grader för bensin men endast 240 grader för diesel.
Men en gnista, tändsticka etc är ändå varmare så det har mindre betydelse.
Har man en motordel som är 250 grader men kallare än 280 grader kan man sätta eld på diesel med den men inte bensin. Men kommer tex bränsle på den heta turbon spelar det ingen roll. På grund av den låga flampunkten kommer bensinen att att fylla hela utrymmet med brännbara gaser medan dieseln endast brinner i kontakt med det heta.
På grund av den låga flampunkten klassas bensin som mycket brandfarligt medan diesel bara som brandfarligt.
På fartyg är därför bränslet i normalfalle diesel (oljor) och inte bensin eftersom spill av diesel inte utgör akut brandfara medan spill av bensin utgör det.
Redigerat:
Det har inte med antändningstemperaturen att göra. Du tänker på flampunkten, det är en annan egenskap.
Nej, det är inte en enklare konstruktion. Ottomotorer är enklare i konstruktionen.A AG A skrev:
Är helt enig...någon stackars jycke är begraven här...C cpalm skrev:
De berättar inte varför, men jag utgår från att det beror på att det krävs för den läckagekontroll som görs.Alfredo skrev:
Troligen unikt för gasbilar.
Liksom kravet på att hela gassystemet skall vara frilagt vid besiktning. Vilket innebär att jag får demontera alla plastkåpor under bilen, plus sprängskyddet för de bakre tankarna och köra bilen i det skicket till besiktningen. Om jag inte vill åka ett par timmar tidigare och ligga under bilen på besiktningens parkering och skruva. Sen hem och montera ihop allt igen. Så besiktningen är en heldagsaktivitet, alternativt betala minst 3 000 spänn för att verkstan skall fixa det.
EU är fantastiskt!
Måste vara bra tryck i tankarna för att det ska läcka i nån anslutning. Jag har gått på den tabben då jag inte visste om det. Fick givetvis köra och tanka och komma tillbaka.Alfredo skrev:
Det var dock innan kravet att du ska ta bort skydden.
Förövrigt är gasbilar skit och bara skit. Vi hade stora problem. De tog dessutom lång tid att bli varma på vintern så man frös ju nästan ihjäl.