21 727 läst · 199 svar
22k läst
199 svar
Varför exploderar gasbussarna i Kalmar
Du måste väl för sjutton sätta saker och ting i vettig paritet till varandra. Om bensinen kostade 1kr litern och dieseln kostade runt 10kr litern så vore det givetvis svårt att väga upp fördelarna som dieseln ger. Dessutom har ju sagt att många av fördelarna med diesel, i slutändan också handlar om ekonomi. Längre hållbarhet är ju också ekonomiskt. Men, om det skulle skilja så enormt mycket i bränslekostnader, så hade ju den bätte effektiviten, lägre förbrukningen och längre hållbarheten ändå inte blivit lönsam. Om vi däremot vände på prisskillnaden på bensin och diesel idag. Dvs att dieseln kostade ca 2-3kr mer än bensinen. Då skulle sannolikt de flesta tyngre fordon ändå gå på diesel. Även om nu bensinen trots allt bara kostade 1/10 av dieseln, så skulle ändå vissa fordon gå på diesel.S Styrman_jansson skrev:Det är ett ypperligt resonemang. Om diesel hade så många fler fördelar än ekonomisk skulle man naturligtvis fortsätta köra det även om bensin var avsevärt billigare. Så tror jag inte är fallet. Skulle bensin visa sig långvarigt billigare skulle fler och fler gå över till det. D.v.s. det är pengarna som styr.
LNG används flitigt i lastbilar, oftast på väg.P Paxman skrev:
https://stpi.it.volvo.com/STPIFiles/Volvo/FactSheet/LGAS155, LGAS205_Swe_02_312059228.pdf
Precis! Mycket handlar om andra faktorer som tillgänglighet på bränsle, effektivitet, möjlighet till service osv. Varför går små elgeneratorer på bensin och större på Diesel tex? Eller varför hybridbilar oftare har bensinmotor än Diesel?A AG A skrev:Du måste väl för sjutton sätta saker och ting i vettig paritet till varandra. Om bensinen kostade 1kr litern och dieseln kostade runt 10kr litern så vore det givetvis svårt att väga upp fördelarna som dieseln ger. Dessutom har ju sagt att många av fördelarna med diesel, i slutändan också handlar om ekonomi. Längre hållbarhet är ju också ekonomiskt. Men, om det skulle skilja så enormt mycket i bränslekostnader, så hade ju den bätte effektiviten, lägre förbrukningen och längre hållbarheten ändå inte blivit lönsam. Om vi däremot vände på prisskillnaden på bensin och diesel idag. Dvs att dieseln kostade ca 2-3kr mer än bensinen. Då skulle sannolikt de flesta tyngre fordon ändå gå på diesel. Även om nu bensinen trots allt bara kostade 1/10 av dieseln, så skulle ändå vissa fordon gå på diesel.
Någon har förstås räknat ut att detta är den lösning som just passar bäst för det driftfallet. Och det kan ju även ändra sig med tiden när tekniken utvecklas och kostnader ändras.
Jo men i en buss har du då passagerare ovanför och i såfall behövs det en riktig "torpedvägg" som står emot en gasexplosion.T TommyC skrev:
Sen tror jag helt på gasdrivna fordon och vätgas i framtiden som då även kan vara tillverkad av kärnkraftsel.
Så det är viktigt att lösa det här på ett säkert sätt.
Det blir ett rejält hinder för passagerarna om golvet ska höjas över axeln. Eller syftar du på folkvagnar? Där skulle det nov varit möjligt, men bra vet jag inte.T TommyC skrev:
Jag har ingen kunskap om hur bussar konstrueras. Jag bara jämför med personbilar som jag kan en del om. Att hitta fungerande och säkra lösningar är konstruktörernas uppgift. Att någon kan sätta något så säkerhetskritiskt som gastankar på taket kan jag inte förstå men mycket konstigt ska man uppleva. VW och Fiat tyckte ju att bensintank i fronten var ok men på den tiden var inte säkerhet ett prioriterat område så det är svårt att jämföra deras fadäser med vad som krävs idag.
Jo du kan kolla in Toyota Mirai (folkvagn?) som då är en föregångare med vätgas och bränsleceller.D Daniel 109 skrev:
https://www.toyota.se/bilar/mirai
En gasflaska kan om den värms upp explodera även om det bara är lite gas kvar i den. Min misstanke med hela den här historien är att det blivit en felaktig placering av någon av flaskorna, den har kommit för nära en varm fordonsdel och till sist har trycket blivit högre än vad flaskan tål.
En betydligt klokare åtgärd än att skjuta sönder flaskor som inte exploderat hade varit att låta fordonet stå i 24 timmar i rumstemperatur och sedan tömt tankarna. När trycket är 1 Bar kan flaskorna avlägsnas utan risk.
En betydligt klokare åtgärd än att skjuta sönder flaskor som inte exploderat hade varit att låta fordonet stå i 24 timmar i rumstemperatur och sedan tömt tankarna. När trycket är 1 Bar kan flaskorna avlägsnas utan risk.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 372 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 372 inlägg
5 hål i varje tank och 5 tankar i varje bussDowser4711 skrev:
Pungtering med verktyg liknande bultpistol, fjärrstyrt, alltså ingen sprängning så länge allt går som det ska, det är tydligen rejäla mängder gas som frigörs
Angående nyhetssändning så var det intervjuer med räddningchefen , räddningstjänsten stod Standby utifall att, dessutom ansvarigt militärbefäl
Den andra som exploderade gjorde det på helgen när den inte användes om jag inte minns fel.A Ablx skrev:En gasflaska kan om den värms upp explodera även om det bara är lite gas kvar i den. Min misstanke med hela den här historien är att det blivit en felaktig placering av någon av flaskorna, den har kommit för nära en varm fordonsdel och till sist har trycket blivit högre än vad flaskan tål.
En betydligt klokare åtgärd än att skjuta sönder flaskor som inte exploderat hade varit att låta fordonet stå i 24 timmar i rumstemperatur och sedan tömt tankarna. När trycket är 1 Bar kan flaskorna avlägsnas utan risk.