D Daniel 109 skrev:
Så var ska tanken sitta då?
På taket är nog inte det mest optimala och smällen i Stockholm för några år sedan blev ju mycket uppmärksammad. Egentligen så är det mycket svårt att skydda gastankar i ett fordon inom rimliga kostnader.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det är ett ypperligt resonemang. Om diesel hade så många fler fördelar än ekonomisk skulle man naturligtvis fortsätta köra det även om bensin var avsevärt billigare. Så tror jag inte är fallet. Skulle bensin visa sig långvarigt billigare skulle fler och fler gå över till det. D.v.s. det är pengarna som styr.
Du måste väl för sjutton sätta saker och ting i vettig paritet till varandra. Om bensinen kostade 1kr litern och dieseln kostade runt 10kr litern så vore det givetvis svårt att väga upp fördelarna som dieseln ger. Dessutom har ju sagt att många av fördelarna med diesel, i slutändan också handlar om ekonomi. Längre hållbarhet är ju också ekonomiskt. Men, om det skulle skilja så enormt mycket i bränslekostnader, så hade ju den bätte effektiviten, lägre förbrukningen och längre hållbarheten ändå inte blivit lönsam. Om vi däremot vände på prisskillnaden på bensin och diesel idag. Dvs att dieseln kostade ca 2-3kr mer än bensinen. Då skulle sannolikt de flesta tyngre fordon ändå gå på diesel. Även om nu bensinen trots allt bara kostade 1/10 av dieseln, så skulle ändå vissa fordon gå på diesel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
LNG används flitigt i lastbilar, oftast på väg.

[länk]
Jo och för lastbilar har man då valt placeringen under fordonet...
 
A AG A skrev:
Du måste väl för sjutton sätta saker och ting i vettig paritet till varandra. Om bensinen kostade 1kr litern och dieseln kostade runt 10kr litern så vore det givetvis svårt att väga upp fördelarna som dieseln ger. Dessutom har ju sagt att många av fördelarna med diesel, i slutändan också handlar om ekonomi. Längre hållbarhet är ju också ekonomiskt. Men, om det skulle skilja så enormt mycket i bränslekostnader, så hade ju den bätte effektiviten, lägre förbrukningen och längre hållbarheten ändå inte blivit lönsam. Om vi däremot vände på prisskillnaden på bensin och diesel idag. Dvs att dieseln kostade ca 2-3kr mer än bensinen. Då skulle sannolikt de flesta tyngre fordon ändå gå på diesel. Även om nu bensinen trots allt bara kostade 1/10 av dieseln, så skulle ändå vissa fordon gå på diesel.
Precis! Mycket handlar om andra faktorer som tillgänglighet på bränsle, effektivitet, möjlighet till service osv. Varför går små elgeneratorer på bensin och större på Diesel tex? Eller varför hybridbilar oftare har bensinmotor än Diesel?
Någon har förstås räknat ut att detta är den lösning som just passar bäst för det driftfallet. Och det kan ju även ändra sig med tiden när tekniken utvecklas och kostnader ändras.
 
D Daniel 109 skrev:
Sprängningar är det inte heller. De punkterar förväntat tomma tankar med bultpistol.
Ja, det var ju ett exempel på ytterligare en uppenbart felaktig nyhetsrapportering med hänvisning till att inte ta enskilda nyhetsrapporter som sanning...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så var ska tanken sitta då?
Finns det någon bättre placering än där bensin och dieseltankar är placerade idag, ovanför bakaxeln med lägsta punken ovanför större delen av bilens bottenplatta och med en rejäl krockzon även bakom tanken.
 
T TommyC skrev:
Finns det någon bättre placering än där bensin och dieseltankar är placerade idag, ovanför bakaxeln med lägsta punken ovanför större delen av bilens bottenplatta och med en rejäl krockzon även bakom tanken.
Jo men i en buss har du då passagerare ovanför och i såfall behövs det en riktig "torpedvägg" som står emot en gasexplosion.

Sen tror jag helt på gasdrivna fordon och vätgas i framtiden som då även kan vara tillverkad av kärnkraftsel.
Så det är viktigt att lösa det här på ett säkert sätt.
 
T TommyC skrev:
Finns det någon bättre placering än där bensin och dieseltankar är placerade idag, ovanför bakaxeln med lägsta punken ovanför större delen av bilens bottenplatta och med en rejäl krockzon även bakom tanken.
Det blir ett rejält hinder för passagerarna om golvet ska höjas över axeln. Eller syftar du på folkvagnar? Där skulle det nov varit möjligt, men bra vet jag inte.
 
Jag har ingen kunskap om hur bussar konstrueras. Jag bara jämför med personbilar som jag kan en del om. Att hitta fungerande och säkra lösningar är konstruktörernas uppgift. Att någon kan sätta något så säkerhetskritiskt som gastankar på taket kan jag inte förstå men mycket konstigt ska man uppleva. VW och Fiat tyckte ju att bensintank i fronten var ok men på den tiden var inte säkerhet ett prioriterat område så det är svårt att jämföra deras fadäser med vad som krävs idag.
 
D Daniel 109 skrev:
Det blir ett rejält hinder för passagerarna om golvet ska höjas över axeln. Eller syftar du på folkvagnar? Där skulle det nov varit möjligt, men bra vet jag inte.
Jo du kan kolla in Toyota Mirai (folkvagn?) som då är en föregångare med vätgas och bränsleceller.
https://www.toyota.se/bilar/mirai
 
En gasflaska kan om den värms upp explodera även om det bara är lite gas kvar i den. Min misstanke med hela den här historien är att det blivit en felaktig placering av någon av flaskorna, den har kommit för nära en varm fordonsdel och till sist har trycket blivit högre än vad flaskan tål.
En betydligt klokare åtgärd än att skjuta sönder flaskor som inte exploderat hade varit att låta fordonet stå i 24 timmar i rumstemperatur och sedan tömt tankarna. När trycket är 1 Bar kan flaskorna avlägsnas utan risk.
 
I detta fallet används bussarna till körningar där de har en lyft baktill för att kunna ta in passagerare i rullstol, så det påverkar deras konstruktion.
Och även sidoinsteget påverkar.
Två anpassade bussar med lyft för rullstolsanvändare, parkerade i rad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
hsd
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vid en tidigare sändning idag pratade de om 5 sprängningar per bil.
Skulle inte lägga allt för stor vikt vid vad som sägs i en viss nyhetssändning.
5 hål i varje tank och 5 tankar i varje buss
Pungtering med verktyg liknande bultpistol, fjärrstyrt, alltså ingen sprängning så länge allt går som det ska, det är tydligen rejäla mängder gas som frigörs
Angående nyhetssändning så var det intervjuer med räddningchefen , räddningstjänsten stod Standby utifall att, dessutom ansvarigt militärbefäl
 
A Ablx skrev:
En gasflaska kan om den värms upp explodera även om det bara är lite gas kvar i den. Min misstanke med hela den här historien är att det blivit en felaktig placering av någon av flaskorna, den har kommit för nära en varm fordonsdel och till sist har trycket blivit högre än vad flaskan tål.
En betydligt klokare åtgärd än att skjuta sönder flaskor som inte exploderat hade varit att låta fordonet stå i 24 timmar i rumstemperatur och sedan tömt tankarna. När trycket är 1 Bar kan flaskorna avlägsnas utan risk.
Den andra som exploderade gjorde det på helgen när den inte användes om jag inte minns fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.